تیرآهن لانه زنبوری یا شبکه ای

دسته بندی : تیرآهن مجله تهران آهن
تیرآهن لانه زنبوری

وقتی صحبت از مهندسی و معماری می شود ، قطعات و سازه های زیادی هستند که هر روزه به صنعت ساخت و ساز اضافه می شوند . تیرآهن لانه زنبوری که با نام شبکه ای هم شناخته می شود انواع مختلفی دارند که هر سال ایده ها و نوآوری های بسیار خوبی به این صنعت اضافه می شود .

همچنین هر سال ایده های جدید تری جای ایده های قبلی را می گیرند . تیرآهن لانه زنبوری یکی از همین ایده ها می باشد . این تیرآهن ها از آن دسته ایده هایی بودند که هنوز هم استفاده می شوند و سال ها استفاده  از آن ها ادامه خواهد داشت . ما در این مطلب یک نمای کلی از طراحی ، پیدایش و کاربرد این تیرآهن ها آماده کردیم تا شما را در انتخاب راهنمایی کند .

حتما بخوانید: برای مشاهده قیمت تیرآهن کلیک کنید

طراحی عمومی تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن لانه زنبوری به تیرآهنی می گویند که روی آن الگوی منظم و تکراری از سوراخ های شش ضلعی وجود دارد . این تیرآهن ها در واقع از دو نیمه ساخته می شوند و به هم جوش داده شده اند که یک تیرآهن واحد را ساخته اند .

تیرآهن های لانه زنبوری از نیمه دوم قرن بیستم در پروژه های مختلف ساختمانی استفاده شده اند . همچنین چند سال اخیر عصر رنسانس این تیرآهن ها بوده که مهندسان بسیاری از آنها برای ساخت پروژه های مختلف ساختمانی استفاده کرده اند و ویژگی های مختلف آن ها را کشف کرده اند .

نوع جدید تیرآهن لانه زنبوری تیرآهن های سلولی می باشند که کاربرد های خاص خود را دارند .

 

تیراهن لانه زنبوری

تاریخچه تیرآهن لانه زنبوری

قبل از این تیرآهن ها ، تیرآهن های ( I ) وجود داشتتند . تاریخ این آهن ها به سال ۱۸۴۹ بر می گردد که از آن ها برای محکم نگه داشتن ساختمان ها و سایر سازه ها استفاده می شد . از این تیرآهن ها به عنوان یک کانال ساختاری برای افزایش عمق و استحکام تیرآهن های دیگر بدون اضافه کردن مصالح و وزن اضافی استفاده می شود .

از دهه ۱۹۵۰ ، تیرآهن لانه زنبوری یک راه حل ایده آل برای ساخت و ساز بوده اند . بعد از جنگ جهانی دوم مهندسان با کمبود فولاد روبه رو شدند و دریافتند که این تیرآهن ها با هزینه کمی که در تولید دارند می توانند نسبت مقاومت به وزن فوق العاده ای را ارائه دهند .

تیرآهن های سلولی در دهه ۱۹۹۰ اختراع شدند . آنها در کاربرد های مختلف جایگزین تیرآهن های لانه زنبوری شدند ، اگرچه هنوز هم برای بیش از یک پنجم پروژه های ساختمانی طولانی در انگلستان از تیرآهن های لانه زنبوری استفاده می شوند .

 

تیرآهن لانه زنبوری در مقایسه با تیرآهن های سلولی

این تیرآهن ها شباهت ها و تفاوت های زیادی با هم دارند . هرکدام از آن ها دارای مزایا و معایب منحصر به فرد خود هستند که بسته به نیاز خود باید بین آن ها انتخاب کنید . تیرآهن های لانه زنبوری دارای سوراخ های شش ضلعی می باشند در حالی که تیرآهن های سلولی دارای سوراخ های دایره ای هستند .

در مورد تیرآهن لانه زنبوری این سوراخ ها در اندازه محدودیت دارند یعنی برای سایز های بزرگتر نیاز به اصلاح دارند . تیرآهن های سلولی انعطاف پذیری بیشتری دارند و بدون افزایش قیمت و تغییر در روند ساخت می توانید اندازه های مختلف از این تیرآهن را داشته باشید .

 

استفاده های کاربردی تیرآهن لانه زنبوری

تیرآهن های لانه زنبوری با وجود قدیمی بودن تعدادی کاربرد مدرن هم دارند ، آن ها هنوز ستون فقرات بسیاری از معماری هایی می باشند که در شهر می بینید . یک نمونه استفاده آن پارکینگ ها می باشند .

کلان شهر ها با مشکل افزایش جمعیت و خودرو روبرو هستند ، که این امر موجب محدودیت در جای پارک می شود . این تیرآهن ها در ساخت پارکینگ استفاده می شوند که باعث می شود در مصرف موادی مانند بتن صرفه جویی شود .

یکی دیگر از موارد استفاده این تیرآهن ها در مراکز تجاری و اداری می باشد . تیرآهن ها برای این کار بسیار عالی هستند زیرا به مهندسان این امکان را می دهد تا بدون نیاز به موادی مانند فولاد ، سطح مقاومت مورد نیاز خود را به دست آورند . همچنین انعطاف پذیری آن ها زیاد است و این بدین معناست که با تیرآهن لانه زنبوری می توانید با هزینه بسیار کم این فضاهای اداری و تجاری کوچک و بزرگ را بسازید .

 

تیرآهن های لانه زنبوری

درآخر همانطور که گفتیم این تیرآهن ها از نیمه دوم قرن بیستم یکی از مولفه های اصلی طراحی معماری بوده اند و ما اطمینان داریم که آنها هنوز هم یکی از بنیاد های اصلی ساخت و ساز در قرن بیست و یکم خواهند ماند . درواقع آن ها پکیج عالی از مقاومت ، قیمت ارزان ، انعطاف پذیری و مقرون به صرفه هستند و نیاز مهندسان را به خوبی برطرف می کنند .

شما می توانید با مراجعه به سایت تهران آهن بهترین نوع تیرآهن در بازار آهن تهران را سفارش و خریداری کنید.

 

مقالات مرتبط

اعضای سازه های فلزی

آشنایی با اعضای سازه های فلزی + مزایای آن

راهنمای مطالعهمزایای آشنایی با اعضای سازه های فلزیورق و تسمهنیم رخ های تیپ Iنیم رخ ناودانی [نیم […]

لوله آتشخوار چیست

لوله آتشخوار چیست و استانداردهای آن را بیان کنید

راهنمای مطالعهلوله آتشخوار چیست؟مشخصات و ویژگی های لوله آتشخواربدون درز بودنتطابق ضخامت با میزان تحمل فشار و […]

تولیدکنندگان برتر ورق سیاه

تولیدکنندگان برتر ورق سیاه

بازار ورق سیاه پر از تولیدکنندگان مختلف میباشد و انتخاب بهترین ممکنه تا کیفیت بالا و استفاده اقتصادی را به شما ارائه دهد.

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

راهنمای مطالعهآشنایی با انواع ورق‌های فولادیانواع ورق های فولادی۱-ورق فولاد نورد گرمموارد استفاده از ورق‌های فولادی نورد […]

پروفیل نبشی

پروفیل نبشی و کاربرد آن

راهنمای مطالعهمشخصه نبشیمشخصه نبشی استیلانواع نبشینبشی پرسینبشی فابریکنبشی لقمهمحاسبه وزن نبشیچگونگی محاسبه وزن نبشیجنس نبشینبشی آلومینیومنبشی گالوانیزهنبشی […]

وسایل اتصال در سازه های اسکلت فلزی

اتصالات ستون به صفحه زیر ستون

راهنمای مطالعهوسایل اتصال در سازه های اسکلت فلزی۱- انواع وسایل اتصالبرحسب نوع اتصال ستون به فنداسیون ،از […]

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *