قوطی و پروفیل سپری | انواع پروفیل سپری آهنی

دسته بندی : مجله تهران آهن

همان طور که گفته شد این مقطع که دارای شکل ظاهری T می باشد مثل سایر محصولات همچون قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی به دو صورت فابریک و پرسی ساخته می شود ولی بعضی اوقات در صورتی که تولیدات فابریک و پرسی در بازار یافت نشوند، روال رایجی برای ساخت بعضی از سپری ها وجود دارد به این شکل که تیرآهن از قسمت وسط وب ( web ) به صورت طولی برش داده می شود و از آن سپری تولید می شود. به عنوان نمونه برای تولید سپری سایز ۱۰۰ تیرآهن ۲۰۰ را برش داده و دو سپری از آن بدست می آورند.

قوطی و پروفیل سپری

قوطی و پروفیل سپری مقطعی با شکل ظاهری T می باشد که اکثرا در ساخت درب و پنجره های گوناگون بکار برده می شود و به طور کلی در ساختمان سازی و صنعت مورد استفاده قرار می گیرد ؛ شما عزیزان می توانید با کلیک بر روی قیمت پروفیل از آخرین قیمت ها باخبر شوید.

سپری آهنی چیست؟

قوطی و پروفیل سپری آهنی یک مقطع طویل فولادی است که مقطع آن به شکل حرف تی انگلیسی میباشد از این جهت این پروفیل به نام های مقطع تی شکل ، سپری تی بین مهندسین معروف است .

اما در بازار آهن آلات و در بین آهن فروشان و فعالان عرصه آهن آلات به عنوان سپری یا سپری آهنی شناخته میشود.

این پروفیل در صنعت به ویژه در صنعت ساختمان دارای کاربرد فراوانی است .

قوطی و پروفیل سپری آهنی در حقیقت یک مقطع I شکل آهنی است که از میان جان و با خط برش طولی به دو نیم تبدیل شده است البته این روش تولید سپری نیست و در ادامه این مطلب به پروسه تولید آن اشاره کوتاهی میکنیم

همان طور که گفته شد این مقطع که دارای شکل ظاهری T می باشد مثل سایر محصولات همچون قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی به دو صورت فابریک و پرسی ساخته می شود ولی بعضی اوقات در صورتی که تولیدات فابریک و پرسی در بازار یافت نشوند، روال رایجی برای ساخت بعضی از سپری ها وجود دارد به این شکل که تیرآهن از قسمت وسط به صورت طولی برش داده می شود و از آن سپری تولید می شود. به عنوان نمونه برای تولید سپری سایز ۱۰۰ تیرآهن ۲۰۰ را برش داده و دو سپری از آن بدست می آورند.

 

قوطی پروفیل

تولید قوطی و پروفیل سپری آهنی

یکی از روش های متداول شکل دهی فلزات از طریق نورد گرم می باشد که ابتدا شمش فولادی از نوع بلوم (شمشه یا بلوم دارای سطح مقطع بزرگ تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است و سطح مقطع آن مربع با عرض بیشتر از ۱۵ سانتیمتر و کمتر از ۳۰ سانتیمتر می باشد که برای ساخت تیرآهن ، نبشی ، ناودانی ، سپری و ریل و غیره استفاده می شود.) را با مقطع و طول مشخص را به درون کوره های حرارتی نورد ریخته و پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی، مقطع آن را کاهش و طول آن را افزایش می دهند و در پایان با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل سپری تبدیل می شود و سپس توسط دستگاه برش در طول های مورد نیاز برش داده می شود.

برای خرید و استعلام قیمت پروفیل صنعتی امروز لطفا روی آن کلیک کنید.

فرآیند تولید سپری

برای تولید قوطی و پروفیل سپری نخست شمش فولادی از نوع بلوم که از فرآورده‌های میانی نورد فولاد می باشد که دارای سطح مقطعی بزرگ‌تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع می باشد و در این جا با مقطع و طول مشخص به درون کوره های حرارتی نورد ریخته می شود و بعد از رسیدن به درجه حـرارت لازمه و طی نمودن قفسه های نورد ابتدایی یا همان مجموعه غلتک ها  مقطع آن کم شده و طول آن بیشتر می شود و سرانجام با طی نمودن قفسه های نورد میانی و انتهایی به شکل سپری در آمده و بعد از آن دستگاه های برشی آن را به طول دلخواه برش می دهند.

انواع قوطی و پروفیل سپری آهنی

انواع قوطی و پروفیل سپری آهنی موجود در بازار مشتمل بر دو نوع است :

  • پروفیل سپری آهن فابریک
  • سپری آهنی نوردی

در اینجا هریک از این دسته بندی های فوق را تعریف میکنیم.

پروفیل سپری

سپری آهنی فابریک

قوطی و پروفیل سپری آهنی فابریک یک پروفیل تی شکل است که در یکی از کارخانه های بزرگ فولاد با استفاده از خطوط پیشرفته نورد و با استفاده از شمش یا بیلت های فولادی پس از طی مراحل نورد به شکل سپری در می آید.

این پروفیل دارای تلرانس ابعادی مناسبی بوده و شرایط مربوط به ابعاد و رواداری های مجاز مربوط به مقاطع فولادی را ارضا می نماید.

به طوری که ابعاد آن شامل عرض بال و جان و هم چنین ضخامت بال و جان این مقطع مطابق جدول اشتال یا همان جدول استاندارد مقاطع آلمانی است.

با توجه به این موضوع وزن مخصوص سپری تولید شده نیز مطابق پروفیل جدول اشتال میباشد به طوریکه با استناد به این جدول طراح مقاطع فولادی میتواند با در دست داشتن مدول مقطع و همچنین تنش مجاز آن ظرفیت باربری پروفیل سپری مربوطه را محاسبه نماید.

سپری آهنی نوردی

اما از سوی دیگر با توجه به اینکه قوطی و پروفیل سپری آهنی کاربردهای بسیار ویژه ای دارد که این موضوع بیشتر به شکل خاص هندسی این مقطع کارآمد مربوط میشود.

لذا به دلایل استفاده زیاد از این مقاطع با ابعاد جدول اشتال مقاطعی با وزن واحد طول کمتر نیز در بازار مصرف میگردد.

لذا با استفاده از صنایع نورد کوچک این نیاز بازار برطرف میگردد ، به طوری که سپری های نوردی عموماً به دلیل کاهش ضخامت بال و جان مقطع سبک تری به دست می آید .

این نوع سپری عموماً در جایی استفاده می شود که از سپری باربری خاصی مورد انتظار نیست و ابعاد آن دارای الویت و اهمیت بیشتری است.

ساخت شاسی های آهنی ، ساپورت های نگه دارنده و مواردی از این دست را می توان به عنوان کاربردهای این سپری های نوردی دانست.

پروفیل سپری آلومینیومی چیست؟

پروفیل سپری آلومینیومی یا همان پروفیل تی، نوعی سطح مقطع تخت با یک بال عمودی بر روی آن است.

دلیل نامگذاری این پروفیل نیز به علت همین شکل ظاهری آن است. معمولا از پروفیل سپری آلومینیومی در اتصالات و یا ترکیب آن با سایر مقاطع از جنس آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع پروفیل در ابعاد و قطرهای مختلفی ساخته و تولید می‌شوند. حتی بر اساس نظر مشتری می‌توان اندازه آن‌ها را شخصی سازی نمود.

از پروفیل تی در صنایع مختلف و به خصوص در سازه‌ها و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله مزایای این نوع پروفیل در سبک و قابل شکل دهی بودن آن، قابلیت رنگ پذیری مختلف، انتخاب پوشش سطحی از انواع الکترواستاتیک، آبکاری و آنالیز اشاره کرد.

با انواع پروفیل سپری بر اساس جنس آشنا شوید

پروفیل سپری دارای انواع مختلفی است که از این میان دسته بندی این نوع پروفیل از نظر نوع جنس به پنج دسته آهنی، مسی، آلومینیومی، برنجی و استیل تقسیم می‌گردد. بر اساس نوع کاربرد، هزینه مورد نظر و محل کاربرد می‌توان از هر یک از این جنس‌های پروفیل سپری استفاده کرد. معمولا از پروفیل سپری در تهیه و ساخت انواع خرپا، گلخانه، مهار کننده‌ها، صنایع سد سازی، صنایع نظامی و ساختمانی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.‌

ابعاد قوطی و پروفیل سپری

اکثرا ضخامت قوطی و پروفیل سپری ها بین ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلیمتر است که ضخامت ۲ میلیمتر بیشترین استفاده را دارد.

سپری ها را با توجه به اندازه لبه این مقطع که بر حسب میلیمتر است و به طور معمول اندازه آن با اندازه دیواره آن برابر است نام گذاری می کنند.

مثلاً اگر اندازه لبه این مقطع ۱۰۰ میلیمتر باشد به آن سپری شماره ۱۰ می گویند.

همچنین استاندارد طول این مقطع ۶ تا ۱۲ متر می باشد البته طول های دیگر نیز با توجه به تقاضا ساخته می شود و از نظر ظاهر ،  سپری ها به دو شکل لبه گرد و لبه تیز ساخته می شوند.

استاندارد اشتال معین کرده که برای مقطع های لبه گرد  اندازه لبه ۳۰ تا ۱۴۰ میلیمتر و برای مقطع لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر باشد، که در ایران تمام اندازه های فوق ساخته می شوند.

سپری شماره ۲ تا ۱۴ و به روش نورد گرم ساخته می شوند ؛ یکی از روش های رایج شکل دهی فلزات نورد گرم است.تولید سپری ها منطبق بر استاندارد های  DIN EN 10055 / DIN59051 / DIN1022  می باشد.

کاربرد قوطی پروفیل

کاربردهای قوطی و پروفیل سپری

  • برای ساخت درب و پنجره های گوناگون
  • برای متصل کردن پل ها به ستون ها
  • ساخت سازه های فلزی
  • ساخت ستون
  • ساخت خرپا که سازه‌ای مستحکم از واحدهای مثلثی شکل می باشد
  • استفاده در اسکلت گلخانه ها
  • ساخت سقف و نما های شیشه ای
  • استفاده در نورگیری زیرزمین ها برای آجرهای شیشه ای در فضای بالا
  • به عنوان مهار کننده در ساختمان ها
  • استفاده در صنایع سدسازی

کاربرد سپری در ساختمان

قوطی و پروفیل سپری در ساختمان خرپا هم چنین در اسکلت گلخانه ها و سقف های شیشه ای و همچنین در نورگیری زیرزمین ها جهت آجرهای شیشه ای در فضای بالا مصرف می گردد.

شرکت بازرگانی تهران آهن ، تامین کننده ی انواع نبشی و ناودانی ،سپری ، پروفیل های صنعتی و استیل و غیره می باشد.

برای خرید آهن آلات و محصولات فولادی ، اصالت کالا و ضمانت آن از مهم ترین معیار ها می باشد.

تهران آهن ، این اطمینان را به کارفرمایان و مشتریان می دهد که محصولی باکیفیت و با قیمتی بسیار مناسب تهیه خواهند کرد ، ارسال به موقع کالا سبب جلب اعتماد و رضایت مشتریان شده است.

اگر در پروژه های خود به دنبال خرید انواع محصولات فولادی و آهن آلات هستید با تهران آهن در تماس باشید.

مقالات مرتبط

پروفیل

موارد مصرف پروفیل و کاربرد انواع پروفیل صنعتی چیست

موارد مصرف پروفیل ها قسمت بزرگی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره ها بکار می رود. پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره ۱ تا ۷ (از لحاظ اندازه و مشخصات)

لوله مانیسمان چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله مانیسمان چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله‌های مانیسمان یا بدون درز هم یکی از همین آهن آلات به شمار میروند که در صنایع
مختلفی به مانند صنعت خودروسازی، قابل استفاده هستند.

اعضای سازه های فلزی

آشنایی با اعضای سازه های فلزی + مزایای آن

راهنمای مطالعهمزایای آشنایی با اعضای سازه های فلزیورق و تسمهنیم رخ های تیپ Iنیم رخ ناودانی [نیم […]

بازار آهن

فوت و فن خرید آهن که حتما باید بدانید!

 در این مقاله، به شما نکاتی مهم در خصوص فوت و فن خرید آهن خواهیم گفت تا به شما کمک کنیم آهن مورد نیاز خود را با اطمینان بیشتری انتخاب کنید.

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین دغدغه‌هایی است
که برای هر شخصی به وجود می‌آید؛ در این مقاله با ما همراهی کنید تا به این غدغه بپردازیم.

تمپر کردن فولاد

تمپر کردن فولاد چیست و چه مراحلی دارد ؟

راهنمای مطالعهتمپر کردن فولاد چیست؟عملیات تمپر کردن چگونه انجام می‌شود؟1-هوا2-روغن3-آب4-آب نمکمراحل تمپر کردن فولاد1-گرم کردن یا داغ […]

محصولات

2 thought on “قوطی و پروفیل سپری | انواع پروفیل سپری آهنی
  1. شریفی

    سلام من قیمت پروفیل آهن رو میخواستم
    شما فقط محصولات آهنی دارید؟ یا جنس های دیگه هم دارید؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *