لوله های استیل و کاربرد آنها

دسته بندی : مجله تهران آهن
لوله استیل

لوله های استیل و کاربرد آنها را در این مقاله به شما مخاطبین عزیز توضیح می دهیم ، لوله استنلس استیل به علت داشتن مقاومت به خوردگی عالی یکی از پر کاربردترین لوله های مهندسی می باشند و این مقاومت  به علت وجود مقدار قابل توجهی کروم  می باشد.

مقدار کم کروم مثلا ۵% مقاومت به خوردگی آهن را افزایش می دهد اما برای رسیدن به لوله زنگ نزن حداقل ۱۲% کروم لازم است. جهت سفارش لوله استیل در بازار آهن تهران میتوانید با کارشناسان تهران آهن همراه باشید

لوله های استیل

در جوامع بشری با افزایش جمعیت و به وجود آمدن جوامع مختلف بشری در نقاط مختلف کره زمین، نیاز به دسترسی افراد به انواع تولیدات، مساله ای را در صنعت و زندگی بشر برای انتقال مادام منابع و تولیدات بشری ایجاد کرد.

ساخت لوله این مشکل را حل کرد و پاسخ مناسبی برای نیاز بشریت بود،  روز به روز در ساخت آن از متریال های جدید تر با کارایی بهتر استفاده شد.

لوله استیل و لوله استنلس استیل متداول در صنعت می باشد که به طور کامل به بررسی و معرفی این دو لوله می پردازیم.

لوله های استیل

لوله استیل چیست؟

لوله استیل همان طور که از اسم آن مشخص است، از جنس استیل می باشد و ویژگی های این آلیاژ را داراست. لوله صنایع مختلف کاربرد دارد و استفاده از این نوع لوله باعث سهولت در انتقال انواع تولیدات شده است که در ادامه به بررسی ساختار لوله استیل، ویژگی و مزیت های لوله استیل و موارد استفاده لوله استیل می پردازیم.

لوله استیل و انواع آن

لوله استیل بدون درز از اسیل ۳۰۰ ساخته شده است و انواع لوله ۳۰۴، ۳۱۶، ۳۲۱، ۳۱۰ و لوله دابلکس را شامل می شود ، لوله استیل درز دار که استیل ۳۰۰ در ساختار آن مورد استفاده است و لوله ۳۰۴ ، ۳۱۶ و لوله دابلکس از انواع آن است همانطور که از دسته بندی نتیجه می شود، لوله استیل ۳۰۴ ، ۳۱۶ و دابلکس در دو مدل درز دار و بدون درز برای مصرف کنندگان موجود می باشد.

خواندن این مقاله شاید برای شما جذاب باشد : لوله مانیسمان

ساختار لوله استیل

وجود استیل در لوله استیل موجب می شود که این لوله در مقابل خوردگی به خوبی مقاوم باشند.علت این موضوع در لوله استیل، وجود کربن در ساختار آلیاژ استیل سازنده لوله می باشد.

کربن ماده ای است که در هنگام ساخت آلیاژ استیل به آهن اضافه می شود و باعث می شود لوله استیل در برابر عوامل محیطی از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

وجود کربن در لوله استیل علاوه بر افزایش مقاومت در لوله استیل، باعث افزایش سختی نیز می شود، این ویژگی در لوله استیل با انعطاف پذیری لوله رابطه عکس دارد.

در نتیجه می توان گفت برای افزایش مقاومت لوله استیل تا جایی می توان مقدار کربن را زیاد کرد که انعطاف پذیری را از بین نبرد و در ساخت لوله استیل خللی وارد نکند، لوله استیل در انواع مختلف و گروه های متفاوتی ساخته شده است و به صورت خاصی نام گذاری شده است.

لوله استیل و نحوه نام گذاری آن ها

در باره نام گذاری لوله استیل می توان گفت که یک گروه متخصص در آمریکا وجود دارد به نام (AISI ) وجود دارد که برای بار اول به گروه بندی و انتخاب نام برای انواع استیل و استنلس استیل گرفت و در نتیجه لوله استیل با توجه به استیل گروهی که از آن ساخته شده است نام گرفته است و استیل ۳۱۶ ، استیل ۳۰۴ از انواع این نام گذاری می باشد.

لوله استیل در چه قسمت هایی کاربرد دارد؟

لوله های استیل بر اساس ویژگی های استیل ساختاری آن در موارد مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، در واقع می توان گفت نوع استیل به کار رفته در لوله استیل به طور مستقیم کننده کاربرد لوله استیل خواهد بود.

شاید به ندرت پیش بیاید که محیط تشکیل دهنده یک صنعت مورد بررسی قرار بگیرد و در آن جا لوله مشاهده نشود و می توان گفت تا درصد بالایی از این لوله ها ، لوله استیل می باشد.

لوله استیل که در صنعت تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد دو نوع است که در دو قسمت مختلف استفاده می شود، یکی از آن ها لوله استیل نوع ۳۰۴ است که از این نوع لوله استیل در قسمت مطلوب کردن آب و فشرده سازی هوا برای تولید مواد غذایی مورد استفاده می گیرد و نوع دیگر لوله استیل در قسمت گرفتن نمونه در تولید مواد غذایی کار برد دارد که لوله استیل ۳۱۶ است.

لوله های استیل که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد دارای کروم است.وجود کروم در این نوع لوله استیل باعث ایجاد مقاومت خوب این نوع لوله استیل در مقابل خوردگی می باشد، مقدار مورد نیاز از کروم که این خاصیت را تامین کند حدود ۵ درصد است.اگر بخواهیم لوله استیل مورد استفاده در صنایع غذایی را در مقابل زنگ زدن مقاوم باشد میزان کروم آن را تا ۱۲ در صد افزایش می دهیم.

افزایش کروم باعث به وجود آمدن یک فرایند جدید در لوله استیل می شود که آن را این گونه شرح می دهیم،اگر لوله استیل در مقابل موادی قرار بگیرد که موجب زنگ زدن لوله استیل می شود ، کروم در گیر واکنش واکنش می شود و یک لایه روی لوله استیل تشکیل می دهد که لایه زیر آن را در مقابل زنگ زدن محافظت می کند.

در ادامه به معرفی انواع لوله استیل و کاربرد هر یک می پردازیم.

معرفی انواع لوله استیل

  • در سیستم آبرسانی و تصفیه فاضلاب و تصفیه آب لوله استیل کاربرد دارد.
  • پالایشگاه نفت، گاز و سیستم انتقال گاز و نفت از مواردی است که به وفور لوله استیل در آن کاربرد دارد.
  • انواع لوله استیل در قسمت های مختلف تولیدات دارو و تولید مواد غذایی و در قسمت تولید انواع مواد شیمیایی کاربرد های فراوان دارد.
  • لوله استیل نوع ۳۰۴ که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد در این صنایع در قسمت های گرفتن سختی آب و فشرده سازی هوا کاربرد دارد.
  • لوله استیل ۳۱۶ نیز در صنایعی که کاربرد دارد در مواردی که بخش نمونه گیری وجود دارد این لوله استیل استفاده می شود.
  • لوله استیل ۳۱۷ در سیستم انتقال آب دریا کاربرد دارد.
  • لوله استیل ۲۰۱ که در برند های هند و چین تولید می شود.این لوله استیل دارای ضخامت های ۰٫۴ میلی متر تولید می شود
  • تا ۲ میلی متر و در شاخه های ۶ متری تولید می شود و به عنوان مثال لوله صنایع غذایی به صورت زیر کاربرد دارد.

لوله استیل نرده

نوعی لوله استیل وجود دارد که در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و نوعی وسیله برای دکوراسیون منزل می باشد.

این نوع لوله استیل در نمای خارجی و داخلی انواع ساختمان ها به عنوان نرده یا حفاظ کاربرد دارد، لوله استیل نرده در انواع مختلف از نظر نوع استیل مورد استفاده در آن تولید می شود.

لوله استیل نرده ۲۰۱

لوله استیل نرده ۲۰۲

لوله استیل نرده ۳۰۴

لوله استیل نرده را می توان با ضخامت های ۰٫۴ الی ۲ میلیمتر و سایز های ۱۶ الی ۷۵ تهیه کرد و اینکه لوله استیل نرده در ایران ساخته می شود و نوع چینی و هندی و اروپایی آن نیز موجود می باشد.

لوله استیل درز دار

نوع دیگری از لوله استیل وجود دارد که به دلیل نوع ساخت آن لوله استیل درزدار نام گرفته است، این مدل لوله استیل در کارخانه جات تولید دارو و مواد غذایی و همچنین مواد شیمیایی کاربرد دارد.

لوله استیل درز دار در کشور های تایوان و چین تولید شده و دارای گواهی نامه مخصوص می باشد که به خریدار این نوع لوله استیل داده می شود.

ابعاد لوله استیل درز دار

لوله های استیل درز دار به طور معمول در متراژ ۶ متر تولید می شود ، اما سایر متراژ های آن نیز موجود می باشد.

ضخامت لوله استیل درز دار در اندازه های ۱٫۲ تا ۳۰ بر حسب اینچ وجود دارد و انواع لوله استیل درز دار از انواع استیل های ۳۰۴ و ۳۱۶ و ۳۲۱ موجود می باشد.

مزایای استفاده از لوله استیل

حال که با لوله استیل و انواع آن آشنا شدید، خوب است با مزایای کلی این نوع لوله‌ها بیشتر آشنا شوید.

قابل استفاده در لوله کشی‌های شهری و آب و فاضلاب

  • دوام و طول عمر بالای این نوع لوله
  • قابل استفاده در ساخت و ساز
  • عدم زنگ زدگی و یا خوردگی در طول زمان و در مواجه با رطوبت به علت استفاده از فلز استیل
  • قابل استفاده در استخر و سایر مکان‌های پر رطوبت
  • ضد خش بودن آن‌ها
  • ضد لک بودن آن‌ها
  • عدم تغییر رنگ و یا تغییر فرم در برابر تابش آفتاب
  • تمیز کردن راحت و بی دردسر
  • قابل استفاده در صنایع دکوراسیونی

برای دریافت مشاوره رایگان و مشاهده قیمت لوله سیاه لطفا روی آن کلیک نمایید و با ما درتماس باشید.

  • خط ویژه : ۸۶۰۷۳۰۰۰

مقالات مرتبط

کاربرد پروفیل سپری چیست

پروفیل سپری چیست و با کاربرد پروفیل در ساختمان آشنا شوید

سپری چیست و با انواع کاربرد پروفیل در صنعت ساختمان سازی آشناشوید و این نوع پروفیل سطح مقطع T شکلی دارد،تداول ترین ماده اولیه برای تولید آن فولاد ST37

مزایا و معایب ورق اجدار

مزایا و معایب ورق آجدار

در مقاله به مزایا ورق اجدار و معایب ورق اجدار، به همراه خصوصیات آن پرداخته شده است.

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

راهنمای مطالعه آشنایی با گندله سازی و کنسانتره آهنکنسانتره آهن چیست؟فرایند تولید کنسانتره آهنگام اول(تولید کنسانتره آهن؛ خردایش)گام […]

آشنایی با ورق API و مشخصات آن

آشنایی با ورق API و مشخصات آن

ورقهای Api جزو انواع فولاد فلزی به شمار می‌روند که به دلیل مقاومت
بالایی که دارند، باعث شده تا کاربردهای مختلفی را هم به دست بیاورند.
البته قابلیت مقاومت بالا، یکی از ویژگی‌های کلی فولاد به شمار می‌رود؛
ولی برای استفاده بیشتر و دقیق‌تر از فولاد، نیاز است که آنها را به شکلهای
مختلفی در بیاورند که یکی از همین اشکال‌ها مربوط به ورقه بودن آنهاست.

وسایل اتصال در سازه های اسکلت فلزی

اتصالات ستون به صفحه زیر ستون

راهنمای مطالعهوسایل اتصال در سازه های اسکلت فلزی۱- انواع وسایل اتصالبرحسب نوع اتصال ستون به فنداسیون ،از […]

روش ترسیم تیرلانه زنبوری

روش ترسیم تیرلانه زنبوری به روش پانیر در یک مرحله

راهنمای مطالعهروش ترسیم تیر لانه زنبوری به روش لیتسکا در یک مرحلهاستفاده از ورق واسطه در تیرهای […]

محصولات

1 thought on “لوله های استیل و کاربرد آنها
  1. پارسا محمدی

    سلام مقاله عالی بود مطالب 20بودن تشکر

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *