انواع خم کردن میلگرد و نکاتی که در مورد آن باید دانست؟

دسته بندی : مجله تهران آهن میلگرد
انواع خم کردن میلگرد و نکاتی که در مورد آن باید دانست؟

از مصالح ریز و درشت در ساخت و ساز استفاده می شود و بدون شک میله های تقویت کننده یکی از مهمترین آنها در سازه های بتونی است. میله های تقویت کننده در واقع نخ های فولادی هستند که برای افزایش مقاومت بتن یا به عبارت دیگر سازه ها استفاده می شوند. بسته به کاربرد میله های تقویت کننده ، باید از انواع مختلفی استفاده شود. میلگردها علاوه بر قطر ، بر اساس نوع خمش نیز طبقه بندی می شوند ، در این مقاله انواع مختلف خم میلگردها را از تهران آهن ارائه خواهیم داد.

تمامی میلگرد ها باید به صورت سرد خم شوند مگر آنکه دستگاه نظارت روشی دیگر را مجاز بداند ، خم کردن میلگرد ها تا حد امکان باید به طور مکانیکی به وسیله ماشین مجهز به فلکه خم کن و با یک عبور در سرعت ثابت انجام پذیرد ، به طوری که قسمت خم شده دارای شعاع انحنای ثابتی باشد .

برای خم کردن میلگرد ها باید از فلکه هایی استفاده شود که قطر آن ها برای نوع فولاد مورد نظر مناسب باشد .

سرعت خم کردن میلگرد ها باید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط اختیار شود . سرعت خم کردن میلگرد های سرد اصلاح شده به طور تجربی تعیین می شود .

در شرایطی که دمای میلگرد ها از منفی ۵ درجه سلسیوس کمتر باشد ، باید از خم کردن آن ها خودداری شود .

به طور کلی باز و بسته کردن خم ها به منظور شکل دادن مجدد به میلگرد ها مجاز نیست ، مگر در موارد استثنایی که دستگاه نظارت اجازه دهد در این صورت تمامی میلگرد ها باید از نظر ترک خوردگی بازرسی و کنترل شوند .

خم کردن میلگرد هایی که یک سر آن ها در بتن قرار دارد مجاز نیست مگر آنکه در طرح مشخص شده باشد یا دستگاه نظارت اجازه دهد .

در خم کردن میلگرد با قطر ۳۶ میلیمتر و بیشتر با زاویه بیش از ۹۰ درجه ، باید از روش خاص استفاده نمود .

انواع خم کردن میلگرد

انواع خم میلگرد

میله های تقویت کننده یکی از اجزای اصلی سازه های بتونی است که نقش مهمی در مقاومت و دوام این سازه ها دارد. اتصالات میلگرد از نظر مشخصات مختلف از جمله شکل ظاهری ، سطح مقطع ، مقاومت در برابر جریان و مقاومت در برابر شکستگی ، شکل پذیری و قابلیت جوشکاری متفاوت است. برای انجام هرچه بهتر آرماتور ، باید از نظر شکل از انواع مختلف آرماتور استفاده شود. این اشکال با عملیاتی به نام خم شدن به میلگردها تحمیل می شوند. در زیر لیستی از انواع خم شدن آرماتور ارائه شده است.

  • میلگرد راستا یا سیتکا
  • میلگرد خاموت
  • میلگرد ادکا
  • میلگرد سنجاقک
  • میلگرد رکابی
  • میلگرد خرک

میلگرد راستا(مناسب)
آرماتورهای تقویت شده با خم یا غربال مستقیم برای جبران مقاومت کششی بتن در سازه های مختلف بتونی استفاده می شود و به صورت هادی است. این آرماتور شاخه ای است با دو انتهای محدب و با زاویه ۹۰ درجه نسبت به طول آرماتور قرار دارد.

میلگرد خاموت
خاموت یک آرماتور فولادی است که در سازه های بتونی مسلح ، بخصوص تیرها و ستون های بتونی بسته یا محکم بسته می شود. برای جلوگیری از تخریب زودرس سایت بلافاصله پس از ایجاد ترک های شیب دار ناشی از برش مش یا اثر همزمان برش و خم شدن ، مقطع بتنی باید به گونه ای تقویت شود که در مقابل بازشدگی ترک های مایل مقاومت کند.

میلگرد ادکا

خم شدن آدکا یا اوتکا نوع دیگری از خم شدن است که در میلگردها استفاده می شود. میله های تقویت کننده Edka این خاصیت را دارند که طبق استانداردهای خاص می توانند اشکال مختلفی داشته باشند. در مورد تیرهای بلوک ، به دلیل موقعیت تیرها ، همیشه امکان حرکت غیر ارادی آنها وجود دارد.

برای غلبه بر این مشکل از دو راه حل استفاده شده است. ابتدا تیر را به بال تحتانی جوش می دهند. در مرحله بعدی ، از تقویت کننده خمشی edka یا otka در محل اتصال تیر به تیر استفاده می شود.

میلگرد سنجاقک

این آرماتور برای مقاومت برشی استفاده می شود. شکل ظاهری آرماتورهای سنجاق ها شامل آرماتورهای طولی با دو انتهای خم شده در زوایای مختلف است. برای ساخت این اتصالات معمولاً از آرماتورهای اندازه های ۸ و ۱۰ و نوع AII استفاده می شود.

کاربرد اصلی اتصالات پین در ستون ها و نحوه قرارگیری آنها در موقعیت دو و عمود است. این آرماتور باید با آرماتور طولی ستون همپوشانی داشته باشد. تعداد تقویت کننده های پایه ها در هر طرف بسته به فاصله آزاد میله های تقویت کننده طولی تعیین می شود.

برای مشاهده قیمت روز میلگرد ساده کویر کاشان به سایت تهران آهن سر بزنید و یا روی آن کلیک کنید.

مدل های مختلف خم کردن میلگرد

تجهیزات خم کردن آرماتور

آرماتور هاپس از برش باید مطابق نقشه های اجرایی خم شوند ، آرماتور های با قطر کمتر از ۱۲ میلیمتر را می توان به کمک آچار به صورت دستی خم کرد .

این آچار ها هم می تواند بصورت اماده از تولید کننده خریداری شود و یا اینکه با جوش دادن دو قطعه میلگرد ۵ سانتی متری به فاصله مناسب از هم ( معمولا پنج سانتی متر ) به یک میلگرد بلند با قطر مشابه آچار F تهیه شود.

خم کردن آرماتور به روش دستی به این صورت است که میلگرد پس از تعیین طول های مورد نظر  بر روی میز آرماتوربندی قرار گرفته و زاویه مورد نظر به F می گیرد .

در انتهای این میز یک فلکه خم کن نصب گردیده است که میلگرد حول آن توسط آچار آن خم داده می شود .

می توان بر روی میز به منظور حرکت اسان تر میلگرد غلتک هایی نصب کرد که در واقع امتداد حرکت میلگرد را تعیین و تسهیل می کند و ارتفاع میز آرماتور بندی معمولا ۱ متر است .

انواع روش های خمکاری میلگرد

خم شدن میله های تقویت کننده می تواند با کمک ماشین های خم کن در کارگاه های ساختمانی ، که با کشیدن اطراف محور ، اتصالات سرد را خم می کنند ، انجام شود. اتصالات قطر کوچک را می توان به تجهیزات ساده مانند پانل های مجهز به یک محور ثابت نیز خم کرد. برای خم شدن میلگردهای قطر بالا به دستگاه خمش نیاز داریم. اتصالات نیز به صورت خمیده و برچسب دار تحویل داده می شوند ، بنابراین فقط اتصالات در کارگاه ساختمانی لازم است که بافته شود.
آرماتورهای تقویت کننده برای ستون ها و تیرها باید در سلول ها و اسلب ها و دیوارها – در یک شبکه قرار گیرند. اتصالات مقطعی باید برای حفظ موقعیت نسبی آنها با سیم آهنی نرم ، گیره های مخصوص یا نقاط جوش بسته شوند. برای تقویت آن عناصر ساختاری که به تقویت نیاز دارند ، می توان از مش فولادی استفاده کرد که به صورت صفحات مسطح یا توپی عرضه می شود.

  • روش خمکاری دستی میلگرد
  • میز کمکی یا میز خمکاری میلگرد
  • صفحه خمکاری میلگرد
  • آچار خمکاری میلگرد (F)

به هنگام خم کردن باید به چه مواردی توجه کرد؟

توصیه می شود این فاصله ها و نقاط ریز توسط متخصصان بررسی شود تا از بروز هرگونه آسیب جلوگیری شود. زاویه یکی دیگر از مواردی است که هنگام انجام انواع مختلف خم شدن تقویت کننده باید به خاطر داشته باشید و برای ایجاد زاویه بهتر است از صفحه خمش استفاده کنید.

برای میلگرد مختلف ، شعاع ، زاویه و موارد دیگر بسیار متفاوت خواهد بود. علاوه بر این ، فولادهای مختلف عامل دیگری در این تعداد هستند. استفاده از روش های مناسب برای انواع مختلف خم شدن تقویت کننده می تواند نتایج بهتری را به همراه داشته باشد.

به همین دلیل توصیه می شود از افراد باتجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا علاوه بر مقاوم سازی ساختمان مورد نظر ، خسارت کمتری به سازنده وارد شود. علاوه بر این ، استفاده از روش های خمش غیر اصولی صدمات زیادی به تولیدکنندگان وارد کرده است که بسیار بحث برانگیز است.

مقالات مرتبط

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

راهنمای مطالعهآشنایی با انواع ورق‌های فولادیانواع ورق های فولادی۱-ورق فولاد نورد گرمموارد استفاده از ورق‌های فولادی نورد […]

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد

میلگرد چیست و کاربرد های میلگرد به چه شکلی میباشد

راهنمای مطالعه  دو مدل قلاب های استانداردالف) میلگرد های اصلیب) برای میلگرد های تقسیم و خاموت هاحداقل […]

آرماتورگذاری پی

محدودیت آرماتورگذاری پی

آرماتور های لازم برای مقاطع محدودیت آرماتورگذاری پی ها و شمع ها بر اساس نیروهای وارد بر آن مقاطع در حالت حد نهایی با رعایت محدودیت های زیر محاسبه می شوند .
در پی ها قطر میلگرد ها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آن ها از یکدیگر ، نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر و بیشتر از ۳۵۰ میلی متر در نظر گرفته شود .
در پی های حجیمی که در آن ها ابعاد و حجم بتن مستقل از نیاز های محاسباتی در نظر گرفته می شوند ، رعایت حداقل آرماتور خمشی ضرورتی ندارد .

جوشکاری پروفیل (سبک و سنگین)

نحوه جوشکاری قوطی فرایندی مهم است ، این فرآیند در ساخت و ساز، تولید مبلمان، ساخت ماشین آلات و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود.

موارد استفاده ی پروفیل

موارد استفاده از پروفیل 

در دنیای پیشرفته صنعت و ساختمان، پروفیل‌ها به عنوان اجزای بنیادی در انواع سازه‌ها و نماهای ساختمانی به کار می‌روند. در این مقاله ما را همراهی کنید.

تاثیر کیفیت میلگرد بر عمر ساختمان

تاثیر کیفیت میلگرد بر عمر ساختمان

استفاده از میلگرد در ساختمان سازی علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت
ساختمان در برابر فشارهای وزنی، از فشارهای طبیعی به خصوص در مناطقی
با آب و هوای نامساعد و یا مناطق زلزله خیز جلوگیری کرده و بسیاری از آنها را خنثی می‌کند.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *