پروفیل سپری چیست و با کاربرد پروفیل در ساختمان آشنا شوید

دسته بندی : مجله تهران آهن

سپری چیست و با انواع کاربرد پروفیل در صنعت ساختمان سازی آشناشوید و این نوع پروفیل سطح مقطع T شکلی دارد،تداول ترین ماده اولیه برای تولید آن فولاد ST37

کاربرد پروفیل سپری چیست

پروفیل سپری ( Iron Tripetalous ) یا پروفیل T یکی از مقاطع مورد استفاده در صنعت و ساختمان سازی می باشد ، که عمدتاً جهت ساخت انواع درب و پنجره ، اتصالات پل ها به ستون ها، ساخت سازه های فلزی ، ستون و خرپا (سازه های صلب از واحدهای مثلثی شکل ، که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است . اسکلت گلخانه ها ، سقف های شیشه ای و موارد دیگر به کار می رود. ( برای دانستن تفاوت بین پروفیل سپری و پروفیل نبشی مقاله مرتبط با پروفیل نبشی را مطالعه بفرمایید . )

پروفیل های لنگه دری دارای مقطعی با ابعاد مختلفی هستند که در طول ۶ متر ساخته می شوند.

عمدتا ضخامت این پروفیل ها بین ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلیمتر میباشد که ضخامت ۲ میلیمتر بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

برای مشاهده قیمت پروفیل اصفهان در شرکت تهران آهن کلیک کنید.

اندازه لبه سپری بر حسب میلیمتر می باشد که بطور معمول اندازه آن با اندازه دیواره آن برابر می باشد بعنوان مثال اگر اندازه لبه سپری ۱۰۰ میلیمتر باشد به آن سپری نمره ۱۰ می گویند.

این مقطع که به شکل ظاهری T تولید میشود همانند محصولات دیگر مانند نبشی و ناودانی به صورت فابریک و پرسی تولید میشود اما گاها در بازار در صورت موجود نبودن تولیدات فابریک و پرسی روند مرسومی برای تولید بعضی از سپری ها وجود دارد که بدین ترتیب تیرآهن از قسمت وسط وب ( web ) به صورت طولی برش خورده و از آن سپری تولید میکنند.

به طور مثال برای تولید سپری سایز ۱۰۰ تیرآهن ۲۰۰ را برش داده و دو سپری از آن استخراج میکنند.

سپری ها از لحاظ شکل ظاهری به دو شکل لبه گرد و لبه تیز تولید می گردند که اندازه سپری لبه گرد۳۰ تا ۱۴۰ میلیمتر و سپری لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر می باشد که در ایران در اندازه های مختلف تولید می گردد. استاندارد طول سپری ها ۶ تا ۱۲ متر بوده که سایر طول بر حسب درخواست مشتری تولید می گردد.

پروفیل سپری

ابعاد پروفیل سپری

سپری ها معمولاً دارای ضخامت ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلیمتر بوده که ضخامت ۲ میلیمتر آن کاربرد بیشتری دارد. معیار نامگذاری سپری ها ، اندازه لبه این مقطع بر حسب میلیمتر بوده که معمولاً اندازه آن با اندازه دیواره آن برابر می باشد.

به عنوان مثال اگر اندازه لبه این مقطع ۱۰۰ میلیمتر باشد به آن سپری نمره ۱۰ گفته می شود.

طول استاندارد این مقطع ۶ تا ۱۲ متر بوده که سایر طولها نیز بر حسب تقاضا تولید میگردد.

پروفیل سپری ها از لحاظ شکل ظاهری به دو شکل لبه گرد و لبه تیز تولید می گردند.

بر اساس استاندارد اشتال ، برای مقطع لبه گرد ، اندازه لبه ۳۰ تا ۱۴۰ میلیمتر و برای مقطع لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر تعیین شده ، که در ایران همه اندازه ها تولید میشوند.

در این فعالیت سپری نمره ۲ تا ۱۴ و به روش نورد گرم ( Hot Rolling ) تولید میشوند؛ نورد گرم یکی از روشهای متداول شکل دهی فلزات میباشد.

مقاله موارد مصرف پروفیل شاید برای شما جذاب باشد.

مشخصات سپری

ضخامت سپرها معمولاً ۰٫۹ تا ۲٫۵ میلی متر است که ۲ میلی متر از آنها مفیدتر هستند. اندازه لبه سپر بر حسب میلی متر است که معمولاً برابر با اندازه دیوار است ، به عنوان مثال اگر اندازه لبه سپر ۱۰۰ میلی متر باشد. گذر از ارزیابی ۱۰ نامیده می شود.
طبق استاندارد استال ، سپرها از نظر شکل ظاهری به دو شکل تولید می شوند: لبه گرد و تیز ، اندازه سپر با لبه گرد ۳۰ تا ۱۴۰ میلی متر و سپر با لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی متر است که تولید می شود در ایران در اندازه های مختلف طول استاندارد سپرها از ۶ تا ۱۲ متر است و طول های دیگر مطابق با خواسته مشتری تولید می شود.

استانداردهای سپری

استانداردهای متعارف سپری ها عبارت است از:

  • DIN EN 10055
  • DIN59051
  • DIN1022

تولید سپری آهنی

یکی از روش های متداول شکل دهی فلزات از طریق نورد گرم می باشد که ابتدا شمش فولادی از نوع بلوم ( Bloom ) (شمشه یا بلوم دارای سطح مقطع بزرگ تر از ۲۳۰ سانتیمتر مربع است و سطح مقطع آن مربع با عرض بیشتر از ۱۵ سانتیمتر و کمتر از ۳۰ سانتیمتر می باشد که برای ساخت تیرآهن ، نبشی ، ناودانی ، سپری و ریل و غیره استفاده می شود.) را با مقطع و طول مشخص را به درون کوره های حرارتی نورد ریخته و پس از رسیدن به درجه حرارت مورد نظر و عبور از قفسه های نورد ابتدایی، مقطع آن را کاهش و طول آن را افزایش می دهند و در پایان با عبور از قفسه های نورد میانی و پایانی به شکل سپری تبدیل می شود و سپس توسط دستگاه برش در طول های مورد نیاز برش داده می شود.

کارخانه تولیدکنندگان سازنده سپری

  • کیان پرشیا
  • جهان پروفیل پارس
  • نبشی شکفته مشهد
  • شرکت مجتمع توس حجت
  • صدرا پروفیل تهران و  غیره

کاربردهای سپری

از این مقطع عموماً برای ساخت درب و پنجره های گوناگون ، برای متصل کردن پل ها به ستون ها، ساخت سازه های فلزی، ستون و خرپا که سازه‌ای مستحکم از واحدهای مثلثی شکل می باشد که از متصل شدن اجزای باریک و بلند تولید می شود، استفاده می کنند.

همچنین پروفیل سپری در اسکلت گلخانه ها ، سقف و نما های شیشه ای ، در نورگیری زیرزمین ها برای آجرهای شیشه ای در فضای بالا و به عنوان مهار کننده در ساختمان ها و همین طور در صنایع سدسازی کاربرد دارد.

در ساخت و سازها ، به ویژه در مناطق در معرض خطر زلزله ، باید مطابق با استاندارد برای طراحی ساختمانهای مقاوم در برابر زلزله مطابق با مقررات ۲۸۰۰ ساخته شوند.

دیوارها باید از نظر ارتفاع و طول (بخصوص درهای درب و پنجره) با استفاده از سیم پیچ های استیل یا بتونی ثابت شوند.

روش نورد گرم برای تولید سپری

روش نورد گرم که به آن روش فابریک نیز گفته می‌شود، برای تولید سپری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش که یکی از متداول‌ترین روش‌های تولید فلزات است، دارای فرآیند مشخصی برای تولید آن است. در روش تولید سپری از طریق نورد گرم، شمش‌های فولاد را در کوره‌هایی با حرارت بسیار بالا ذوب می‌کنند. پس از ذوب شدن و رسیدن به شکل مشخص، از غلتک‌هایی با دماهای مختلف عبور داده می‌شوند و در نهایت با عبور از قفسه‌های نورد میانه و پایانه به سپری تبدیل می‌گردند.

در نهایت با عبور از دستگاه برش در اندازه و شکل دلخواه برش داده می‌شوند. نورد گرم یا hot rolling زمانی است که دمای فلز از دمای تبلور مجدد بیشتر باشد و همین مورد موجب از بین رفتن سختی فلز برای شکل دهی به آن می‌شود و از پر کاربردترین روش‌های تولید سپری است.

سپری‌های نورد سرد

در روش نورد سرد که درست بالعکس روش نورد گرم است، برای شکل دهی به فولاد در محیط دمای اتاق انجام می‌گیرد. البته این روش را می‌توان به نوعی ادامه روش نورد گرم نیز دانست. این روش برای رول‌ها و ورق‌هایی که بین دو غلتک فشرده شده‌اند به کار می‌رود و به این ترتیب استحکام نقطه تسلیم، کششی و سختی فلز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر با انجام اقداماتی نظیر سمباده کشی، پولیش و نورد چرخشی، کیفیت محصول نهایی افزایش پیدا می‌کند. در روش نور سرد نیازی به گرم کردن ورق نبوده و منجر به بهبود استحکام رول‌ها و یکنواختی در ابعاد می گردد

تولید سپری آلومینیومی

همانطور که از نام این نوع سپری بر می‌آید، از جنس آلومینیوم و یا آهن است که به روش اکسترود ساخته و پرداخته می‌گردد. این نوع پروفیل که با نام T نیز شناخته می‌شود، به علت دارا بودن سطح مقطعی به شکل T است. معمولا از پروفیل سپری آلومینیومی برای صنایع مختلف و به ویژه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای دو نوع فابریک و پرسی است. ضخامت این نوع پروفیل معمولا بین 9 الی 52 میلیمتر بوده و در طول 6 تا 12 متری دیده می‌شود.

مقالات مرتبط

کاربرد نبشی

کاربرد نبشی در اتصالات ساده در سازه | تهران آهن

راهنمای مطالعهکاربرد نبشیمهم ترین کاربرد نبشیکاربرد نبشی و اینکه در ابتدا می بایستی بدانیم نبشی چیست ؟ […]

لیستوفر میلگرد چیست و نحوه تولید آن

لیستوفر میلگرد چیست و نحوه تولید آن

لیستوفر میلگرد و همانطور که از اسم آن هم مشخص است،
یک جدولی است که می‌تواند کمک زیادی را در مراحل خرید
به شما بکند.

انواع خم کردن میلگرد و نکاتی که در مورد آن باید دانست؟

انواع خم کردن میلگرد و نکاتی که در مورد آن باید دانست؟

راهنمای مطالعهانواع خم میلگردتجهیزات خم کردن آرماتورانواع روش های خمکاری میلگرداز مصالح ریز و درشت در ساخت […]

کفراژبندی

همه چیز در رابطه با کفراژ بندی (با انواع کفراژ بندی آشنا شوید)

به قالب های موقت یا دائم که درون آن ها از بتن یا مصالح مشابه پر شود، کفراژ می گویند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سوالاتی مانند، کفراژبندی چیست؟ انواع کفراژبندی و کفراژ داربست با ما تا انتهای این مقاله از تهران آهن همراه باشید و اطلاعات کافی در رابطه با کفراژبندی و مسائل مربوطه را به دست آورید.

میلگرد دورپیچ | محسابه میلگرد دورپیچ + ضوابط طراحی

میلگرد دورپیچ | محسابه میلگرد دورپیچ + ضوابط طراحی

راهنمای مطالعهضوابط طراحی میلگرد دورپیچمحاسبه میلگرد دورپیچدر این مقاله به محاسبه میلگرد دورپیچ و آنچه که در […]

ورق St37 چیست و بر چه اساسی درجه بندی می شوند ؟

ورق St37 چیست و بر چه اساسی درجه بندی می شوند ؟

فولادهایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، همگی دارای اسامی
متفاوتی هستند که هر کدام نیز دارای خاصیت و ویژگیهای منحصربفردی هستند.
همین خاصیت و ویژگی‌ها باعث شده تا کارایی‌های متفاوتی را نیز داشته باشند.
یکی از این فولادها مربوط به ورق ST37 می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم
تا این فولاد را به شما معرفی کنیم.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *