نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

دسته بندی : اخبار بازار آهن
پروفیل ساوه

نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

ایرنا – ساوه به عنوان قلب تپنده صنعت استان مرکزی و بهره گیری از مزیت ریشه دارترین شهرصنعتی ایران (کاوه) همواره یکی از بنیان های اقتصادی کشور به شمار می رود و اینک نبض تولید انواع لوله و قوطی و پروفیل در این شهرستان به کندی می زند.

نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

 

به گزارش ایرنا، مجموعه تولید لوله و پروفیل حوزه صنعتی شهرستان ساوه که در دنیا حتی بالاتر از رقیب نامدار ایتالیایی تا همین چند سال پیش عرض اندام کرده بود، اکنون حال و روز خوشی ندارد.

تحریم های ظالمانه کشورهای استعمارگر علیه جمهوری اسلامی ایران گرچه حوزه تولید و اقتصاد کشور را دستخوش تغییر و تنگنا کرده اما بدین معنی نیست که برای برون رفت از مشکلات راهبردی های عملی وجود نداشته باشد.

خوداتکایی، خودکفایی و مزیت های بکر حوزه اقتصاد مقاومتی از جمله رونق تولید و اشتغال با بهره گیری از توان داخلی و فناوری های روز دنیا یکی از هزاران راهبردهای مقابله با تحریم های ناعادلانه است.

امروز برخی از قوانین اداری به ویژه در حوزه تولید و اشتغال صنعتی نیازمند بازنگری است و با توجه به گذشت زمان از تصویب با ساختارهای کنونی تفاوت هایی دارند که برخی از این ناهماهنگی ها، کارآفرینان را در پیگیری سیاست های اقتصادی و اشتغال با تنگنا مواجه کرده است.

تنگناهای مالیاتی، بیمه ای و بانکی امروز دامن بسیاری از واحدهای تولیدی از جمله واحد های بزرگ تولیدی لوله و پروفیل صفا و ساوه را گرفته و درهای بازارهای خارجی و از همه مهمتر ارزش افزوده صادراتی به روی این واحد تولیدی بسته شده است.

بازدید دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت از مجموعه های بزرگ تولید لوله و پروفیل صفا و ساوه بهانه ای شد تا مشکلات این مجموعه در قالب گزارشی مورد واکاوی قرار گیرد.

لیست های سیاه و خواسته های لوله سازان ساوجی

مدیرعامل مجموعه کارخانه های نورد و پروفیل صفا و ساوه به ایرنا، گفت: با وجود اینکه این کارخانه در سال ۱۳۵۲ تاسیس شد و اکنون در زمره بزرگترین تولیدکنندگان انواع لوله در جهان است اما از حیث کارکرد با بانک ها در محرومیت قرار دارد و حتی امکان دریافت دسته چک از بانک را نداریم چرا که بانک ها ما را به خاطر بدهی در لیست سیاه قرار داده اند و اکنون برای انجام امور بانکی ناگزیر از طریق حساب های جاری کارکنان اقدام می شود.

«محمد رستمی» چالش های مالیاتی را از دیگر مشکلات این مجموعه ها عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه حدود ۲۵ درصد از درآمدهای این مجموعه را به سازمان مالیاتی و دارایی پرداخت می کنیم اما به دلایلی حساب های ما و مشتریان ما مسدود یا اینکه یا اینکه افراد ممنوع الخروج می شوند.

رستمی اظهار داشت: بر اساس قوانین بانک مرکزی اگر کسی در زمان حضورش در هیات مدیره یک شرکت، ضمانتی را تقبل کند، در صورتی که از آن مجموعه خارج شود ضمانت او «کان لم یکن» تلقی می شود و به نفر بعدی هیات مدیره منتقل می شود اما سازمان امور مالیاتی حتی تلفن همراه همکاران ما در این مجموعه را که ۱۰ سال پیش در هیات مدیره عضویت داشته اند، مسدود کرده است.

وی گفت: از دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم که شرایطی ایجاد کنند که سازمان امور مالیاتی و دارایی هم مانند هر سازمانی، پرونده بدهی های مجموعه تولیدی را به دادگاه ارجاع دهند تا در آنجا بررسی و اگر تخلفی از ما احراز شود، به تشخیص مرجع قضائی احکامی مانند ممنوع الخروجی و یا انسداد حساب صادر شود.

مدیرعامل مجموعه کارخانه های نورد پروفیل صفا و لوله سازی ساوه به برنده شدن در مناقصه ای در کشور نیجریه اشاره کرد که مشکلات و تنگناهای موجو، امکان حضور یک مجموعه ایرانی در بازار خارجی را سلب کرد.

رستمی افزود: ارزش مناقصه نیجریه، ۶۳۰ میلیون دلار برآورد شد که ۳۸۰ میلیون دلار برای تامین لوله و ۲۵۰ میلیون دلار دیگر نیز سهم لوله گذاری بود، اما به دلیل ممنوع الخروجی امکان سفر به این کشور و پیگیری امور اداری مهیا نشد

به گفته مدیر عامل مجموعه لوله و پروفیل صفا، این قرارداد امکان افزایش ظرفیت تولید، افزون بر ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور و افزوده شدن دست کم یک هزار نیروی کار شاغل به کارخانه را میسر می کرد.

وی ادامه داد: اکنون نیز برنده یک مناقصه در کشور عمان به ارزش ۱۸۰ میلیون یورو هستیم اما به دلیل اینکه نمی توانیم از کشور خارج شویم، هنوز پیشرفتی در آن حاصل نشده و ممکن است با تداوم این شرایط، فرصت ارزی آوری خارجی از دست برود.

به گفته این تولید کننده، مجموعه نورد پروفیل و لوله صفا و ساوه در صورت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش می تواند با ۷۰ درصد کل ظرفیت خود فعالیت تولیدی داشته باشد اما به خاطر اینکه در لیست سیاه امور مالیاتی و بانک ها قرار دارد، امکان دریافت تسهیلات را ندارد.

وی ادامه داد: میزان تولید این مجموعه باید ۶ هزار تن در روز باشد اما اکنون فقط ۶۰۰ تن تولید به ثبت می رسد.

به گفته او، این مشکلات در حالی برای شرکت های صفا و ساوه ایجاد شد که در سال ۱۳۹۰ قرار بود واحدهای نورد سنگین و سبک و واحد ذوب راه اندازی شود و حتی جذب ۱۰ هزار نیرو نیز در دستور کار بود.

معاون اجرایی شرکت نورد و لوله صفا نیز گفت: بخش صنعت کشور به طور کلی به خاطر نوسانات ارزی با مشکلاتی در زمینه واردات مواد اولیه و صادرات کالاهای خود مواجه است از جمله اینکه برای تهیه مواد اولیه باید قیمت های متفاوتی بپردازند و این امر برای کارخانه ای مانند نورد و لوله صفا که طرح های استراتژیک و مهمی با بخش های دولتی از قبیل شرکت های آب و فاضلاب، گاز، قرارگاه سازندگی خاتم در سطح کشور در دست اجرا دارد، بیشتر مشهود است.

«حمیدرضا طریقت» اظهار داشت: به دلیل شرایط موجود برای شرکت در مناقصه های داخل کشور نیز نمی توان یک قیمت ثابت ارائه کرد چرا که نرخ هزینه های سربار تولید و مواد اولیه از جمله سیم جوش و هزینه های کارگری هر روز متغیر است.

وی همچنین چالش های صنعتگران و به طور مشخص مجموعه نورد لوله صفا و ساوه با حوزه هایی چون تامین اجتماعی و امور مالیاتی را از دیگر مشکلات برشمرد.

طریقت از دولت خواست که برای کمک به گردش بهتر چرخ صنایع در کشور نسبت به برقراری ثبات نرخ ارز تلاش کند تا صاحبان شرکت ها بتوانند به راحتی ثبت سفارش های خود را انجام و کالاهای مورد نیاز از جمله مواد اولیه را وارد کنند.

معاون اجرایی شرکت نورد لوله صفا گفت: این مجموعه تولیدی با ۱۵ درصد کل ظرفیت تولید در حال فعالیت است و شمار کارگران و پرسنل شاغل این نیر حدود ۳۵ درصد کاهش یافته است.

 

تلاش مسئولان برای بازگشت لوله سازان ساوجی به روزهای درخشان گذشته

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: مجموعه کارخانه های نورد لوله و پروفیل صفا و ساوه به عنوان مجموعه های موفق صنعتی استان تا چند سال پیش فعالیت چشمگیری داشتند اما مشکلاتی بر سر راه این کارخانه ها ایجاد شد و اکنون مجموعه مدیریتی استان مرکزی با تمام توان خود و رایزنی با مراجع کشوری در صدد کمک به فعال سازی ظرفیت خالی و بازگرداندن این واحدها به شرایط مطلوب تولید و اشتغال گذشته است.

«محمد رضا حاجی پور» اظهار داشت: یکی از مشکلات این شرکت، تامین سرمایه در گردش برای تهیه مواد اولیه است که در ستاد اقتصاد مقاومتی استان در حال پیگیری است.

وی همچنین نبود کارت بازرگانی را از دیگر مشکلات کارخانه های نورد پروفیل صفا و لوله ساوه برشمرد و افزود: وجود این کارت برای ثبت سفارش مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ضروری است.

حاجی پور ادامه داد: تاکید وزیر صنعت، معدن و تجارت بر خفظ تولید و اشتغال صنعتی در کشور است و در این راستا تلاش می شود با برطرف کردن بخش زیادی از مشکلات این مجموعه به خصوص تامین نقدینگی، بتوان همچنان به تداوم تولید و اشتغال در شهرستان ساوه و مجموعه های لوله سازی منطقه کمک کرد.

دبیر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت، گفت: مجموعه کارخانه های تولید لوله و پروفیل در ساوه، آبروی صنعت کشور به شمار می روند و رفع مشکلات این مجموعه در اولویت است.

«مهدی داداشی» در بازدید از مجموعه نورد و پروفیل صفا، همت مسئولان استان مرکزی برای رفع مشکلات صنایع این شهرستان را ستود و گفت: بیشترین حجم پرونده هایی که در کارگروه تسهیل کشوری مورد بررسی قرار می گیرد، متعلق به این استان است که نشان از دغدغه مندی مسئولان دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که این مجموعه با امور مالیاتی و تامین اجتماعی دارد، گفت: اکنون این سازمان ها شان ضابط قضائی دارند و راسا حکم صادر می کنند و اقدام می کنند.

دبیر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید گفت: این دستگاه ها نباید خودشان اقدام به ممنوع الخروجی و یا انسداد حساب کنند بلکه باید از طریق دادگاه اقدام کنند تا فرآیند قانونی و قضائی طی شود.

داداشی گفت: علاوه بر کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید از ظرفیت های دیگری همچون ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، هیات وزیران و شورای هماهنگی سران قوا برای حل مشکلات صنایع از جمله کارخانه نورد و پروفیل صفا استفاده می شود.

فرماندار ساوه نیز، گفت: همه مسئولان استانی و شهرستانی به خصوص استاندار مرکزی نسبت به رفع مشکلات صنایع دغدغه جدی دارند.

محمد بهاروند اظهار داشت: برای رفع مشکل واحدهای صنعتی و تقویت ظرفیت های تولیدی و اشتغال آنها به خصوص مجموعه نورد پروفیل صفا از همه توان موجود به خصوص ستاد اقتصاد مقاومتی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در مجموعه استان و حتی بهره گیری از توان مراجع کشوری استفاده می شود.

وی در مورد مشکلات شرکت نورد پروفیل صفا در رابطه با مسائل مالیاتی و بیمه ای، گفت: پرداخت مطالبات به این مراجع منطبق بر قانون است و این مراجع اقدامی بر خلاف آنچه در قانون ذکر شده، مرتکب نشده اند اما مسئولان هم تلاش می کنند که با همدلی و یافتن راهکارهایی که به تولید و اشتغال این کارخانه و سایر واحدهای تولیدی آسیب نرساند، مشکلات مالیاتی و بیمه ای را برطرف کنند.

به هر حال اکنون فقط مدیران این مجموعه عظیم صنعتی نگران افت تولید نیستند بلکه شمار زیادی از کارگران نیز چشم انتظار اراده جدی و همت والای مسئولان استانی و کشوری برای بازگشت نورد و لوله به روزهای خوش و اشتغال مجدد و بهبود معیشت شان هستند.

مقالات مرتبط

کاربرد پشم شیشه در ساختمان

کاربرد پشم شیشه در ساختمان

در این مطلب از تهران آهن به بررسی مزایا، معایب و کاربرد پشم شیشه می پردازیم.

ورق St37 چیست و بر چه اساسی درجه بندی می شوند ؟

ورق St37 چیست و بر چه اساسی درجه بندی می شوند ؟

فولادهایی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، همگی دارای اسامی
متفاوتی هستند که هر کدام نیز دارای خاصیت و ویژگیهای منحصربفردی هستند.
همین خاصیت و ویژگی‌ها باعث شده تا کارایی‌های متفاوتی را نیز داشته باشند.
یکی از این فولادها مربوط به ورق ST37 می‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم
تا این فولاد را به شما معرفی کنیم.

لوله گوشتدار چیست و چه استانداردی باید داشته باشد ؟

لوله گوشتدار چیست و چه استانداردی باید داشته باشد ؟

وقتی که اسم از لوله می‌آید، یعنی مقاطعی که درای سطح مقطعی دایروی هستند
که هر کدام آنها بر اساس ضخامتی که دیواره آنها دارد، شناخته می‌شوند.
همانطور که از نام لوله گوشتدار نیز مشخص است، می‌توان فهمید که ضخامت
دیواره این لوله ها بسیار بیشتر از بقیه لوله‌هاست و همچنین جنس آنها نیز از
لوله‌های فولادی است.

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

راهنمای مطالعه آشنایی با گندله سازی و کنسانتره آهنکنسانتره آهن چیست؟فرایند تولید کنسانتره آهنگام اول(تولید کنسانتره آهن؛ خردایش)گام […]

انواع ابزار های برش میلگرد

انواع ابزار های برش میلگرد سرد کدامند ؟

برای برش این قطعه پر کاربرد از دو روش متداول برش سرد و گرم استفاده می گردد که در این مطلب به ارائه توضیحاتی در مورد برش میلگرد سرد پرداخته ایم.

مزایا و معایب ورق اجدار

مزایا و معایب ورق آجدار

در مقاله به مزایا ورق اجدار و معایب ورق اجدار، به همراه خصوصیات آن پرداخته شده است.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *