موارد مصرف پروفیل و کاربرد انواع پروفیل صنعتی چیست

دسته بندی : مجله تهران آهن

موارد مصرف پروفیل ها قسمت بزرگی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره ها بکار می رود. پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره ۱ تا ۷ (از لحاظ اندازه و مشخصات)

پروفیل

در این مقاله قصد داریم موارد مصرف پروفیل ها را خدمت شما توضیح دهیم ، قسمت بزرگی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره ها بکار می رود. برای استعلام آخرین قیمت پروفیل ساختمانی می توانید به صفحه ای که لینک شده مراجعه نمایید.

پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره۱ تا ۷ (از لحاظ اندازه و مشخصات) تقسیم بندی شده اند ،می توانند در ساخت پنجره ها و چهارچوب آنها مورد استفاده قرار بگیرند.

پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به عنوان نرده های فلزی برای در و پنجره منازل، کناره راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارهای کارخانجات ، زمین های محصور شده ، حفاظ پل های عابر هوایی و خیابانها بکار می روند.

پروفیل های مربع و مستطیل با مقاطع بزرگتر که معروف به ستونی می باشند موارد استفاده متعددی در صنعت و ساختمان سازی دارند .

این پروفیل ها که در مقاطع مربع از ۶۰*۶۰ میلی متر تا ۲۷۰*۲۷۰ میلی متر . مقطع مستطیل از ۴۰*۱۰۰ میلی متر تا ۱۳۵*۳۰۰ میلی متر ساخته می شوند و ضخامت آنها از ۵/۲ تا ۸ میلی متر می باشند می توانند در ساختن ستون و اسکلت فلزی ساختمانها بکار روند. همچنین اگر این پروفیل ها با مشخصات فیزیکی قابل اطمینانی ساخته شوند می توانند در ساختن شاسی تریلرها و نفت کش ها استفاده شوند.

استفاده از پروفیل در صنعت ساختمان سازی ، صنایع بزرگ ، اتومبیل و ماشین آلات سنگین ، در و پنجره و برخی اهداف شهری ، انواع پروفیل ها را به یکی از مهمترین و کاربردی ترین مواد در صنعت ساختمان و سایر صنایع بزرگ تبدیل کرده است.

در اینجا می خواهیم ابتدا مشخصات و مطالب سازنده آن را ارائه دهیم و سپس در مورد استفاده و مصرف حساب به شما بگوییم.

پروفایل ها در هر صنعت کاربردهای متفاوتی دارند. از جمله آنها می توان به انواع پروفیل های گوشه ای ، اتصالات انبساطی ، نوارهای گوشه ای و یا حتی موارد دیگر استفاده از پروفیل ها در تولید کفپوش های خطی ، مربع ، مثلث و سایر موارد اشاره کرد.

انواع پروفیل صنعتی

انواع موارد مصرفی پروفیل ها

  1. استفاده از پروفیل در ساخت و ساز
    همانطور که از نام آن پیداست ، پروفیل های ساختمان در صنعت ساختمان و در و پنجره ها استفاده می شود. انواع مختلفی از پروفیل های ساختمانی وجود دارد که به عنوان پروفیل نورد گرم ، پروفیل نورد سرد و پروفیل کامپوزیت شناخته می شوند. استفاده از نورد گرم ، سرد و کامپوزیت پروفیل ها متفاوت است. غلتک سرد معمولاً برای کارهای سبک ساخت و ساز ، از جمله گل میخ ، تیرهای سقفی معلق و قاب درها استفاده می شود.
  2. استفاده از پروفایل در صنعت
    از پروفیل های صنعتی در صنایع سنگین مانند کاربردهای نظامی و خودرویی استفاده می شود. بنابراین ، پروفیل ها به عنوان قطعات صنعتی شناخته می شوند و دارای خصوصیات الکتریکی و مکانیکی خاصی هستند.پروفیل های صنعتی معمولاً در ترکیب با پروفیل های نورد گرم و سرد ساخته می شوند. دلیل محبوبیت پروفیل های کامپوزیت در صنایع سنگین به دلیل دوام و مقاومت در برابر ضربه و لرزش است.
  3. پروفیل های گالوانیزه
    استفاده از پروفیل های گالوانیزه به دلیل طول عمر بیشتر و مقاومت بالا در صنعت درب و پنجره است. به دلیل استحکام ، از این پروفیل ها برای جلوگیری از از بین رفتن پیچ درها و پنجره ها ، باز شدن دهانه های درب و پنجره ها و موارد مشابه استفاده می شود.

در برج های بلند و ساختمانهای بلند مسکونی و اداری ، این نوع استفاده از پروفیل به خوبی قابل مشاهده است ، زیرا در ساختمانهای بلند باد شدت بیشتری می وزد و می تواند فشار زیادی به پنجره ها وارد کند. از طرف دیگر ، طبقات پایین نیز با رده غرق شدن تحت فشار هستند. در نتیجه ، پروفیل های گالوانیزه به دلیل استحکام بالا ، بهترین گزینه برای درب و پنجره در برج ها هستند و از ضخامت کافی برخوردار هستند.

برای مشاهده قیمت پروفیل آبرو به ما مراجعه کنید.

مصارف دیگر پروفیل ها

علاوه بر همه موارد فوق ، حساب ها برنامه های دیگری نیز دارند که در گروه فوق قرار نمی گیرند. بر این اساس می توان استفاده از پروفیل ها را ساخت نرده های فلزی ، پله ها و حصارهای فلزی در وسط برخی خیابان ها دانست که با پروفیل های مستطیل و مربع شکل با مقطع کوچکتر ساخته می شوند.

نرده های فلزی اطراف کارخانه ها ، زمین های محافظ پل های عابر پیاده برای پروفیل در شهر و در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود.

جالب است بدانید که از پروفیل های مربع شکل در ساخت پایه های میز و صندلی استفاده می شود. اگر پروفیل ها با مقاومت بالا ساخته و آماده شوند ، می توان از آنها برای مخازن و تریلرها نیز استفاده کرد.

پروفیل های مربع و مستطیل نیز کاربردهای زیادی در صنعت خودرو دارند.

برخی از پروفیل ها نیز به صورت z تولید می شوند که برای سقف در سوله ها و انبارهای کارخانه ها و موارد مشابه استفاده می شود.

*از پروفیلهای قوطی مربع و مربع مستطیل در صنایع خودروسازی نیز استفاده می شود.

*از پروفیل های قوطی مربع در ساختن پایه میز و صندلی نیز استفاده می گردد.

* پروفیل هایی که به صورت z ( پروفیل z  ) تهیه می شوند اکثراً برای پوشش سقف سوله ها بکار می روند.

*پروفیل های نبشی و ناودانی با روش نورد سرد نیز تولید می شوند. پروفیل نبشی از بال ۲۰ تا ۵۰ میلی متر و پروفیل های ناودانی ۱۰، ۱۲، ۱۸ در این دسته از محصولات قرار می گیرند.

از پروفیل های نبشی می توان در ساختن چهارچوب درهای بزرگ آهنی و انواع قالب های فلزی بکار رفته در ماشین آلات استفاده کرد. ناودانی های کوچک در مواردی نظیر در کرکره ای مغازه ها بکار می روند.

نحوه ساخت پروفیل صنعتی

به طور کلی پروفیل صنعتی به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم تولید می‌شوند.

در روش مستقیم ورق فولادی را که به صورت کلاف می‌باشد، با دستگاه رول باز کن اتوماتیک آماده می‌کنند. سپس بعد از گذشت از کلافگیر و غلتک به صورت ورقی صاف و مسطح در می‌آید.

این ورق‌ها توسط شافت‌ها حرکت کرده و از بین دو تیغه برای برش عبور می‌کنند.

نوارهای برش داده شده به خطوط تولید کننده نهایی پروفیل صنعتی منتقل می‌گردند. پس از عبور نوارهای آماده شده از قالب، شکل و طرح نهایی مورد نظر ایجاد می‌شود و در نهایت به وسیله جوش فرکانسی جوش داده می‌شوند و پروفیل صنعتی آماده می‌گردد.

در روش غیر مستقیم پروفیل صنعتی که به پروفیل آنلاین نیز شهرت دارد، ورق‌های نواری شکل در سه شکل لبه‌ای، مرکزی و شعاعی به لوله و قوطی پروفیل تبدیل می‌گردند. در انتهای این روش نیز به کمک جوش دادن، ورقه‌ها به یکدیگر جوش داده می‌شوند.

کاربرد پروفیل صنعتی

  • در ساخت سازه‌های فلزی بزرگ
  • ساخت لوله
  • ساخت پل
  • ساخت تابلوهای تبلیغاتی بزرگ و عظیم
  • صنایع نظامی

تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی در چیست؟

همانطور که از نام این دو پروفیل بر می‌آید، از پروفیل ساختمانی در ساخت و ساز و سازه‌ها استفاده می‌شود. این در حالی است که پروفیل صنعتی دارای کاربرد بسیاری وسیع‌تری است و در تمامی صنایع قابل استفاده هستند. در واقع یکی از تفاوت‌های مهم و اساسی پروفیل صنعتی و ساختمانی در کاربرد آن‌هاست.

در صنایعی؛ مانند ساخت ماشین آلات و یا تجهیزات صنعتی و بزرگ، صنایع نظامی و ساخت تجهیزات صنعتی، ساخت ادوات کشاورزی، ساخت سازه‌های فلزی عظیم و بزرگ؛ مانند پل‌ها از جمله مواردی است که از پروفیل‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهند.

جمع بندی

پروفیل ها قطعاتی ثابت از نظر اندازه و طول در جنس فلزی هستند که در صنایع مختلف کاربرد دارند. پروفیل صنعتی از مواردی است که به دور روش مستقیم و غیر مستقیم  و در شکل‌های مختلفی طراحی و تولید می‌گردد که با توجه به نظر مشتری می‌تواند اندازه‌های اختصاصی را نیز در تولید خود به همراه داشته باشد.

مقالات مرتبط

کارخانجات تولید کننده میلگرد آجدار در ایران

کارخانجات تولید کننده میلگرد آجدار در ایران

در این مطلب، به بررسی عمده‌ترین تولید کنندگان میلگرد آجدار در ایران پرداخته خواهد شد.

مشخصات انواع ورق های آلیاژی

مشخصات انواع ورق های آلیاژی

راهنمای مطالعهورق آلیاژی چیست؟مزایای استفاده از ورق آلیاژیانواع ورق آلیاژی و طبقه بندی آن بر اساس عنصر […]

انواع خرپا چه کاربرد هایی در ساختمان سازی دارد

انواع خرپا چه کاربرد هایی در ساختمان سازی دارد

راهنمای مطالعهانواع خرپا در صنعت ساختمان سازی۱- خرپای صفحه ای:۲-خرپای پُل(مسطح):۳-خرپای سقف (شیب دار): ۲- خرپای فضاکار (فضایی)نیم […]

انواع تیر

تیرچیست و انواع تیر (تیرچه) کدامند؟

راهنمای مطالعهانواع تیر در سازه های اسکلت فلزیتیرچهشاه تیرهاتیرهای پیرامونیتیر نعل درگاهیتیرچه پیش ساخته خرپاییمزایای استفاده تیرچه […]

ساختمان های اسکلتی

ساختمان های اسکلتی + مزایای ساختمان های اسکلت فلزی

راهنمای مطالعهمزایای ساختمان های اسکلت فلزیمعایب ساختمان های اسکلتی سازه های فولادیساختمان های اسکلت فلزی با سازه […]

محاسبه انواع اورلب میلگرد و نکاتی که باید بدانید

محاسبه انواع اورلب میلگرد و نکاتی که باید بدانید

همیشه مشکلات مختلفی در ساخت سازه‌های بتنی وجود داشته و همیشه
هم راه حلی‌های مختلفی ارائه می‌شده است. یکی از رایج‌ترین این مشکلات
مربوط به ساخت ستون‌های بتونی بوده که یکی از بهترین راه حل‌ها، استفاده
از روش اورلب میلگرد است.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *