خمش چیست | انواع خمش ها + شعاع خمش در تهران آهن

دسته بندی : مجله تهران آهن
خمش چیست | انواع خمش ها + شعاع خمش در تهران آهن

خمش یکی از ابزارآلات مورد استفاده در صنایع مختلف است. هنگام قرارگیری عضوی بین دو نقطه از دهانه، بارهای وارده از روی دهانه به تکیه گاه منتقل می شوند. در واقع، خمش نقشی اساسی در باربری اعضای ساده ایفا می کند. به همین دلیل اهمیت و تاثیر آن را نباید نادیده گرفت.

با ترسیم خط های عمودی به فواصل مساوی بر کناره ی تیر صاف و تقسیم ان به قسمت مساوی مشاهده می شود که درهنگام خمش شدن تیر اسفنجی فواصل خطوط  در بالا کمتر و در پایین بیشتر خواهد شد.
خمش انواع مختلفی داشته و شعاع آن نیز با توجه به ابعاد آن متفاوت است. از همین جهت با توجه به صنعت مورد نظر، امکان استفاده از خمش متناسب با آن وجود دارد. در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر خمش و معرفی این محصول خواهیم پرداخت.

حتما بخوانید : برای مشاهده به روز شده قیمت تیرآهن لطفا روی آن کلیک کنید.

خمش چیست ؟

خمش چیست ؟ وقتی عضوی بین دو نقطه از دهانه قرار بگیرد بار های وارده باساز و کار کشش و فشار در تار های افقی عضو از روی دهانه به تکیه گاه منتقل می شود ، به این پدیده خمش می گویند و نقش اساسی در باربری اعضای سازه ای دارد .

اگر باری در وسط تیر یاهمان اسفنج وارد شود ، دو انتهای تیر به طرف بالا حرکت میکند ، درحالی که قسمتی از تیر که بین دو تکیه گاه قرار دارد به سمت پایین می رود .

منحنی ای که از تیر بین دو تکیه گاه ایجاد می شود قسمتی از کمان یک دایره است.

هر تیر را می توان متشکل از تار هایی به موازات محور طولی تیر فرض کرد که درارتفاع نیز بر روی هم قرار گرفته اند ، مشاهده ی حاصل از کاهش فواصل خط های عمودی دربالا و افزایش آن در پایین نشان می دهد که تار های بالایی کوتاه تر و تار های پایینی بلندتر شده اند .

در حالی که تار میانی به همان اندازه ی سابق باقی مانده است که به تار خنثی معروف است .

خمش

انواع خمش

همانطور که اشاره شد خمش از انواع مختلفی برخوردار است. هریک از انواع این محصول در مصارف مخصوص خود مورد استفاده قرار می گیرند. خمش تیر و خمش محوری از معروف ترین انواع خمش شناخته می شوند. به علاوه، هریک از انواع آن شعاع های مختلفی دارند. در ادامه شعاع انواع خمش را بررسی خواهیم کرد.

جهت استعلام قیمت هاش امروز لطفا روی آن کلیک کنید.

شعاع خمش

در اینجا به توضیح شعاع خمش می پردازیم عبارت است از :

بدین ترتیب میتوان گفت در هنگم خمش که تغییر شکل تیر به سمت پایین است تارهای بالا تحت فشار و تار های پایین تحت کشش قرار می گیرند.

به تار های پایین تحت کشش قرار می گیرند و به تار میانی که دراثر خمش تغییر طول نداشته تار خنثی گفته می شود.

در اثر تغییر شکل های ایجاد شده در تار های تیر که ناشی از تنش های خمشی است ، بار وارده شده به دو تکیه گاهی که تیر بر روی آن ها متکی است انتقال داده می شود .

با در نظر گرفتن مقاومت فشاری اکثر مصالح ساختمانی ، به طور نسبی اسان تر است که بار ها را به صورت عمودی به زمین انتقال دهیم اما مشکل اساسی در عملکرد سازه ای ،انتقال افقی بار های عمودی به منظور پوشاندن دهانه بین دو تکیه گاه است .

بدین ترتیب مشخص می شود که خمش از اهمیت ویژه ای به عنوان یک ساز و کار سازه ای برخوردار است و یک مصالح ساختمانی در صورتی از نظر خمش مناسب می باشد که عملا مقاومت کششی و فشاری یکسان داشته باشد .

این اصل بیانگر مزیت چوب در میان مصالح سازه ای طبیعی و نقش بی رقیب وهمیشگی فولاد در سازه های جدید است .

بتن مسلح یک ماده ساختمانی ساخت بشر است که ویژگی های خمشی قابل مقایسه با فولاد دارد .

در این مصالح از مقاومت فشاری بتن در تار های فشاری و از مقاومت کششی فولاد در تار های کششی یک عضو سازه ای استفاده می شود .

تیر ها قطعات سازه ای هستند که در سازه عموما به صورت اعضای افقی یا شیبدار قرار گرفته و بار های قائم بر محور خود را به تکیه گاه ها که معمولا ستون ها هستند ، منتقل می کنند .

دراثر این بار ها ، درلایه های مختلف تیر تنش کششی و فشاری ایجاد می شود .

جهت محاسبه شعاع خمش ، جدولی در این زمینه ارائه شده است. اما درصورت عدم وجود جدول استاندارد، شعاع خمش با توجه به توضیحات زیر محاسبه می شود. با بهره گیری از توضیحات زیر قادر به محاسبه شعاع انواع خمش خواهید بود. 

  • کابل های قدرت بدون شیلد فلزی برای کابل های تک یا چند هادی حداقل ۶ برابر قطر خارجی محاسبه می‌گردد. 
  • کابل های قدرت با شیلد غیر فلزی حداقل ۱۲ برابر قدرت خارجی محاسبه می شود. 
  • برای کابل های سیار ۶ برابر قطر خارجی برای محدوده ۵۰۰۰v تعیین شده است. برای محدوده بیش از ۵۰۰۰v نیز ۸ برابر قطر خروجی درنظر گرفته شده است. 
  • برای کابل‌های فیبر نوری ۱۰برابر قطر خارجی و برای مولتی مود ۲۰برابر قطر خارجی براساس نوع آن. 
  • کابل های زره دار و کابل های با غلاف موج دار ۷ برابر قطر خارجی محاسبه می شود. 

در نتیجه، با بهره گیری از توضیحات فوق قادر به محاسبه شعاع انواع خمش خواهید بود. 

 

خواندن مقاله شناخت و ارزیابی کارخانه های تولیدی تیرآهن شاید برای شما جذاب باشد.

 

خمش محوری چیست؟

اغلب عضوهای ساختاری تحت تاثیر همزمان بارهای خمشی و محوری قرار می گیرند. این شرایط در اغلب “قاب های بدنه هواپیما، ستون های ساختمان، قطعات کشتی و غیره” قابل مشاهده است. درصورت کم بودن ضخامت عضوهای تحت بارگذاری، خمش محوری تشکیل خواهد شد. فرمول خمش محوری نیز تحت تاثیر عوامل متعددی محاسبه می شود. 

درصورت قرارگیری همزمان بارهای محوری و خمشی بر روی سازه، محور خنثی از مرکز هندسی عبور نخواهد کرد. محاسبه محور خنثی در هریک از سازه ها نیز متفاوت خواهد بود. از همین جهت، به این وضعیت خمش محوری گفته می شود. 

نکته مهم در تحلیل خمش محوری، ایجاد تمایز بین یک تیر ضخیم و یک تیر باریک است. برای تیرهای ضخیم و کوتاه، اعوجاج‌های جانبی بسیار کوچک بوده و تاثیر قابل توجهی بر اثر نیروهای محوری نخواهد داشت. در این حالت گشتاورهای خمشی به اعوجاج ها بستگی نخواهند داشت. 

به علاوه، تنش های موجود با استفاده از روابط ارائه شده قابل محاسبه خواهند بود و برای یک تیر بلند و باریک، کوچکی اعوجاج های جانبی جهت تغییر اثر نیروهای محوری کافی است. در این شرایط، خمش محوری اضافی برابر با حاصل ضرب نیروی محوری در اعوجاج‌ جانبی برروی تمام مقاطع ایجاد خواهدشد. درواقع، فعل و انفعال یا کوپلینگ میان اثرات محوری و خمشی ایجاد می شود. 

خمش تیر

تیر از جمله بخش های سازه بوده که هدف اصلی آن “نگهداری بار وارده به سازه” است. هنگام کم بودن خمش تیر، از معادله دیفرانسیلی برای تنظیم آن استفاده می شود. خمش تیر نیز مانند سایر انواع آن معادله مربوط به خود را دارد. 

هنگام ورود بار به تیر، دو مقطع با فاصله از یکدیگر را تصور کنید. با ورود نیرو به تیر، دو مقطع موجود با توجه به فاصله خود از یکدیگر منحرف می شوند. این روش، یکی از راه های محاسبه خمش تیر محسوب می شد. به این ترتیب، سایر فرمول ها نیز به همین منوال محاسبه خواهند شد. 

جمع بندی نهایی 

خمش یکی از ابزارآلات موردنیاز در انواع سازه ها است. این قطعه انواع مختلفی داشته که هریک از آن ها با توجه به مصارف خود مورد استفاده قرار می گیرند. به علاوه، هریک از خمش ها فرمول مربوط به خود را دارند. از همین جهت اهمیت خمش در سازه ها را نباید نادیده گرفت. تهران آهن عرضه کننده انواع آهن، خمش و سایر محصولات به مشتریان است. افراد با مراجعه به سایت و مراجعه به کارشناسان امکانسفارش انواع محصولات را خواهند داشت. 

مقالات مرتبط

مقدار آهن آلات مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه

مقدار آهن آلات مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه

راهنمای مطالعهمیزان آهن مصرفی در ساختمان چقدر است؟مقدار آهن آلات مصرفی برای ساخت اسکلت فلزیمقدار میلگرد موردنیاز […]

پروفیل لوله

پروفیل لوله

راهنمای مطالعهپروفیل لوله و موارد مصرف آنلوله چیست؟نام های رایج و بازاریموارد مصرف لوله هاموارد مصرف پروفیل […]

فولاد MO40 چیست؟ | کاربرد MO40

فولاد MO40 چیست؟ | کاربرد MO40

فولاد mo40 یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌رود که آن را
با نام 4140 هم می‌شناسند. این نوع فولاد دارای کاربردهای
بسیار زیاد و متنوعی است که تمامی این کاربردها را نیز مدیون
ویژگی‌هایی به مانند استحکام خستگی بالا، مقاومت به سایش،
مقاومت به ضربه خوب و … است.

میلگرد دورپیچ | محسابه میلگرد دورپیچ + ضوابط طراحی

میلگرد دورپیچ | محسابه میلگرد دورپیچ + ضوابط طراحی

راهنمای مطالعهضوابط طراحی میلگرد دورپیچمحاسبه میلگرد دورپیچدر این مقاله به محاسبه میلگرد دورپیچ و آنچه که در […]

آرماتورگذاری پی

محدودیت آرماتورگذاری پی

آرماتور های لازم برای مقاطع محدودیت آرماتورگذاری پی ها و شمع ها بر اساس نیروهای وارد بر آن مقاطع در حالت حد نهایی با رعایت محدودیت های زیر محاسبه می شوند .
در پی ها قطر میلگرد ها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آن ها از یکدیگر ، نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر و بیشتر از ۳۵۰ میلی متر در نظر گرفته شود .
در پی های حجیمی که در آن ها ابعاد و حجم بتن مستقل از نیاز های محاسباتی در نظر گرفته می شوند ، رعایت حداقل آرماتور خمشی ضرورتی ندارد .

میلگرد ترانس چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

میلگرد ترانس چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

میلگرد ها جزو اصلی‌ترین موارد اولیه هر پروژه ساختمانی به شمار می‌رود، در ادامه این مقاله، اطلاعات بیشتری را از میلگرد ترانس به شما ارائه می‌دهم.

محصولات

2 thought on “خمش چیست | انواع خمش ها + شعاع خمش در تهران آهن
  1. رضا

    سلام ببخشید برای خرید تیرآهن باید باهاتون تماس بگیریم یا داخل سایت هم میشه خرید و انجام داد

    • tehranahanblog

      سلام وقت شما بخیر
      با کارشناسان ما در ارتباط باشید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *