نصب ستون فلزی چگونه است + نحوه اتصال ستون فلزی

دسته بندی : مجله تهران آهن میلگرد
نصب ستون فلزی چگونه است + نحوه اتصال ستون فلزی

برای نصب ستون فلزی ، ستون ها را می توان از تیر آهن بال پهن صنعتی با ضخامت های بارکش به صورت یک تکه ابتیاع نمود و یا از دو قطعه تیرآهن ساختمانی یا آهن ، ناودانی محاسبه شده با جوش دادن تکه های ارتباطی بین دو قطعه آهن در دو طرف به وجود آورد و یا با جوش دادن دو لبه دو قطعه اهن ناودانی به یکدیگر ستونی به اندازه و مقاومت مورد نیاز به دست آورد .

به­‌طور کلی با اندکی دانش در مورد ساختمان‌سازی می‌­توان متوجه این نکته شد که ستونها و اسکلت فلزی ساختمان مهمترین رکن و قسمت یک ساختمان است. در حالت کلی ممکن است ستونها از مواد اولیه متفاوت و با کارکردهای مختلفی ساخته شده باشند اما اصلی‌­ترین ماده تشکیل دهنده ستون، آهن و فلز است و مهمترین کارکرد ستونها طراحی اسکلت ساختمان و نگهداری مصالح است. با اتصال ستونهای عمودی و افقی فولادی به صفحات فلزی اسکلت ساختمان به‌­وجود می‌­آید و اسکلت ساختمان کار انتقال نیرو و فشار به فونداسیون و سپس زمین را بر عهده دارد. در این مقاله قصد داریم تا به شکل مختصر به چگونگی اجرای نصب ستون فلزی بپردازیم و نحوه اتصال ستون فلزی به فونداسیون را بررسی کنیم در ادامه همراه ما باشید.

برای مشاهده به روز قیمت آهن لطفا روی آن کلیک نمایید.

 

نصب ستون فلزی چگونه است ؟

معمولا طول ستون همه طبقات اسکلت فلزی به صورت یک تکه در نظر گرفته می شود تا پس از آماده شدن کلیه قطعات ستونی مورد نیاز هر ساختمان روی زمین به صورت خوابیده اندازه گیری و محل ارتباط پل های بارکش خط کشی و از تکه آهن نبشی های قوی قطعه اتصالی نزدیک خط به وجود آید و می توانند قطعات آهن نبشی را اتصال داده و کاملا جوش زنجیری داده شده تا آماده گردد  .

در این صورت هنگامی که نصب ستون فلزی  روی پلیت استاده می شود محل نصب پل های بارکش هر طبقه نیز آماده گردیده است .

نصب ستون فلزی چگونه است

در این هنگام پل ها یا به صورت تیر آهن کست یعنی تیرآهن سوراخ نشده مقاوم داخل آهن نبشی هایی که قبلا به ستون جوش داده شده است قرار می دهند تا با جوش زنجیری متصل شود پس از کنترل امور فنی قطعات تیر آهن طاق به اندازه های مورد نیاز می شود که می توان هم داخل پل ها ریخته و به وسیله آهن نبشی به پل ها جوش داد و هم آهن های طاق را از روی پل ها عبور داد و تقاطع ها را به روی پل ها محکم جوش نمایند .

پس از خاتمه یافتن عملیات جوشکاری هر طبقه همانگونه که در بخش رنگ آمیزی کلیه آهن ها از ضد زنگ سرنج یا رزین کرمات پوشیده می شود تا در هوا از زنگ زدن مصون بماند و دهانه ها با مصالح ساختمانی طبیعی یا مصنوعی به وسیله استادکار بنا طاق زده می شود تا امکان آهن کشی طبقات بالا به وجود آید .

هم چنین می توانید تمام اتصالات پلیت و نصب ستون فلزی و پل و غیره را به جای جوش از پیچ و مهره مطلوب تر است ولی هزینه بیشتری در بردارد .

حتما بخوانید : نصب قاب های فلزی به چه صورت است ؟

منظور از فونداسیون در ساختمان‌ سازی چیست؟

پی یا فونداسیون به مجموعه‌­ای از بخشهای یک ساختمان گفته می‌­شود که در تماس مستقیم با خاک قرار دارد و نیرو و فشار ساختمان را به شکل یکسان به زمین منتقل می‌­کند. در اجرای فونداسیون یک ساختمان از میلگرد استفاده می‌­گردد و هدف اصلی از ایجاد فونداسیون انتقال نیرو به شکل یکسان به زمین و جلوگیری از لغزش، واژگونی و نشست است.

بارهایی که به یک ساختمان وارد می‌شود، شامل بارهای وزن سازه یا همان بار مرده، بارهای اجزای متحرک یا همان بار زنده و بارهای جانبی که شامل باد، زلزله و… است.

فونداسیون یک ساختمان بر اساس مقدار بار وارده و نوع بار، مقاومت خاک در بستر ساختمان و همچنین کیفیت مصالح تعیین می‌گردد. در واقع می‌توان گفت هرچه بار وارد بر ساختمان بیشتر باشد، می‌بایست ابعاد فونداسیون بزرگ‌تر باشد. هرچه مقاومت بستر خاک ساختمان بیشتر باشد، مسلما فونداسیون از ابعاد کمتری برخوردار است.

انواع فونداسیون

انواع فونداسیون

در نصب ستون فلزی برای ساختمان‌ها انتخاب نوع فونداسیون دارای اهمیت بسیار بالایی است. انواع فونداسیون را می‌توان به دو دسته فونداسیون سطحی یا شالوده و فونداسیون عمیق یا شمع طبقه‌بندی کرد. با این‌حال پی‌های دیگری از جمله فونداسیون نیمه عمیق، فونداسیون‌های ویژه و فونداسیون‌های نقطه‌ای نیز در برخی موارد کاربرد دارند که در ادامه به توضیحات مختصری از آن بسنده می‌کنیم.

فونداسیون سطحی

در مواردی که بستر خاک کاملا مناسب و مستحکم باشد، در ساختمان‌ها از فونداسیون سطحی یا شالوده بهره گرفته می‌شود. شالوده خود دارای انواع مختلفی است:

  1. شالوده منفرد: این نوع شالوده میتواند به تنهایی بار یک ستون را بر عهده گرفته و آن را به بستر ساختمان منتقل کند.
  2. شالوده گسترده: اگر بستر خاک ساختمانی، نامناسب و نامرغوب باشد، از شالوده گسترده استفاده می‌شود. از طرف دیگر، اگر میزان بارهای وارده نیز دارای حجم بالایی باشد، ترجیحا از شالوده گسترده که با گسترش شالوده نواری ایجاد می‌شود، بهره می‌گیرند. این نوع شالوده خود دارای انواع مختلف ساده، تیرچه‌دار و سلولی است.

3.شالوده نواری: این نوع شالوده به صورت یک شکل نواری در زیر ستون‌هایی که در یک محور قرار دارند، ایجاد می‌شود و از بهترین انواع فونداسیون‌های سطحی محسوب می‌گردد.

فونداسیون عمیق

در این نوع فونداسیون، اگر بستر خاک ساختمانی دارای کیفیت بسیار پایینی باشد و نتوان از فونداسیون‌های سطحی حتی شالوده گسترده استفاده کرد، به فونداسیون عمیق روی می‌آورند. در  این نوع فونداسیون، در عمق بیشتری از زمین قرار می‌گیردو معمولا به ازای هر طبقه از ساختمان، عمق 3 متری را در نظر می‌گیرند. در این نوع فونداسیون، به کمک ساز واسط بار ساختمان را به عمق منتقل می‌کند. فونداسیون عمیق نیز به دو دسته ته باربردی و اصطکاکی طبقه‌بندی می‌گردد.

نحوه اتصال ستون فلزی به فونداسیون

همانطور که گفته شد ستونها کار نگهداری مصالح را در داخل ساختمان برعهده دارند و معمولا از فلز و یا مواد دیگر ساخته می‌­شوند. ستونهای فلزی بخش اصلی اسکلت فلزی یک ساختمان هستند و به وسیله صفحه ستونها به فونداسیون ساختمان متصل می‌­شوند و این اتصالات معمولا به کمک پیچ و مهره، جوش دادن، نبشی و ورق‌های اتصال فلزی انجام می‌­شوند. در داخل هر ساختمان نیرو و فشار به‌­وجود آمده ناشی از وزن، ابتدا در تیرچه­‌ها به وجود می‌­آید و از آنجا به ستونها و سپس به صفحه ستونها می‌­رسد، این نیرو سپس به فونداسیون و از آنجا به زمین منتقل می‌­شود. پس می‌­توان تعیین کرد که کاربرد صفحه ستون اتصال ستون به فونداسیون و انتقال نیرو از ستون به فونداسیون است.

به دلیل نقش بسیار حساس صفحه ستون در ساختمان فلزی و اتصال ستون به فونداسیون باید در انتخاب نوع صفحه ستون و ویژگی‌­های آن دقت کرد و در صورت عدم توجه می­‌تواند موجب شکستگی بتون و خم شدن صفحه ستونها و وارد شدن خسارت جدی به ساختمان شود. به عنوان مثال می‌­توان گفت در ساختمانها یا سازه­‌هایی بزرگ معمولا از شابلون صفحه ستون با قابلیت نگهداری نیروی زیاد استفاده می‌­شود.

می‌­شود.

مهمترین نکات اجرای ستون فلزی در ساختمان‌ها

برخی نکات مهم نصب ستون فلزی و اجرای آن در ساختمان‌ها را  در ادامه بخوانید:

  • از تغییرات ناگهانی در مقطع ستون اجتناب کنید و محل تغییر مقطع با شیب یک به شش انجام شود.
  • جوشکاری ستون‌ها را با دقت بالایی انجام دهید و پاشنه‌ها و نشمینگاه‌ها طبق نقشه اجرا گردند.
  • ستون‌های تیر ورقی، بهتر است در کارخانه ساخته و برش داده شوند.
  • هنگام استفاده از ستون، به سطح مقطع آن‌ها و محل نصب ستون دقت کنید.
  •  اگر محدودیت مکانی در سایت وجود ندارد، ستون‌ها را بر روی شاسی کشی فونداسیون قرار دهید که دارای استحکام بیشتری باشد.
  • ستون‌های کنسول را با درنظر گرفتن جهت اصلی کنسول نصب کنید.
  • قبل از نصب ستون‌ها، در ابتدا بیس پلیت‌های ستون بر روی فونداسیون شکل گیرد.

آموزش ساخت اسکلت فلزی ساختمان

به منظور اجرای اسکلت فلزی ساختمان در ابتدا باید آزمایشات مربوط به مقاومت خاک انجام شود و در صورت وجود مقاومت، اقدام به گودبرداری یا پی‌برداری کرد. در صورت وجود مقاومت بالا در نوع خاک میزان کمتری پی‌برداری انجام می‌­شود اما اگر مقاومت کمتر باشد میزان پی‌برداری نیز بیشتر است. پس از پی‌برداری می‌­بایست محل احداث یکسان، صاف و یکنواخت شود و سپس قالب‌بندی انجام گیرد. وقتی کار یکنواخت‌سازی و قالب‌بندی انجام شد به مرحله بتن‌ریزی و اجرا و نحوه ساخت ستون فلزی می­رسیم.

به منظور ساخت و اجرای ستونهای فلزی و نصب ستون فلزی باید توجه کرد که نوع ستونهای فلزی انتخابی دقیق باشند تا در مراحل بعدی یعنی برش دادن ستونها و مونتاژ کردن ستونها مشکلی به‌­وجود نیاید.

وقتی کار ساخت ستونهای فلزی به اتمام رسید به مرحله بعدی یعنی نصب تیرها و تیرک‌ها می‌­رسیم. تیرهای فلزی با استفاده از جرثقیل در محلی که از قبل مشخص شده­‌اند جوش داده می‌­شوند یا به وسیله نبشی و صفحه‌­های فلزی پیچ و مهره می‌­گردند. با نصب تیرهای فلزی به آخرین مرحله از ساخت اسکلت فلزی ساختمان یعنی اجرای باربند می‌­رسیم که هدف از ایجاد باربند جلوگیری از فشار و خسارت ناشی از باد، طوفان و زلزله است.

حفاظت و نگهداری آهن

هنگامی که آهن از دستگاه غلطک کاری بیرون می آید سطح آن از ورقه نازکی پوشانده شده است که آن قشر غلطک کاری نامیده می شود .

این قشر باید قبل از رنگ کردن از سطح آن برداشته شود .

زیرا اگر به همان حالت آهن را رنگ کنیم ممکن است آن قشر بعدا پوسته پوسته شده و بریزید و آهن در مقابل هوا قرار گیرد قشر غلطک کاری را می توان با وسایل مختلفی از بین برد .

حرف آخر!

در این مقاله سعی کردیم که تا حدودی در مورد فونداسیون، ستون فلزی و نحوه ایجاد اسکلت فلزی ساختمان و نصب ستون فلزی صحبت کنیم. اسکلتهای ساختمانی بر اساس نوع خاک و نوع سازه انواع متفاوتی دارند. به عنوان مثال می‌­توان از اسکلتهای فلزی و اسکلتهای بتنی استفاده کرد اما ویژگی که اسکلت فلزی را نسبت به نوع بتنی متمایز می‌­کند وجود مقاومت بالا در اسکلت فلزی است. از دیگر خصوصیات و ویژگی­های اسکلت فلزی می‌­توان به ارتجاعی و همگن بودن، شکل‌پذیر بودن، وزن کمتر و مقاومت در برابر زلزله اشاره کرد. همچنین به دلیل قابلیت مونتاژ قطعات فلزی در محل کارخانه و نصب آن در محل احداث ساختمان می­توان در زمان نیز صرفه‌جویی کرد.

مقالات مرتبط

انواع میلگرد

انواع میلگرد و مشخصات مکانیکی آنها

راهنمای مطالعه‌میلگرد A1‌‌میلگرد A2 ‌‌میلگرد A3‌انواع میلگردها بر اساس استاندارد و آنالیز کنونی‌روش تشخیص میلگرد ‌آج ۳۴۰‌ و […]

خرید انواع ورق فولادی

خرید انواع ورق فولادی

اگر شما به دنبال خرید ورق فولادی هستید، قطعا می‌خواهید بدانید
که چه عواملی می‌توانند بر روی قیمت ورق‌های فولادی تاثیر گذارند؛ با ما همراه باشید.

فاصله و بستن میلگرد ها از هم

فاصله و بستن میلگرد ها از هم

راهنمای مطالعه بستن میلگردها به یکدیگر (گره زدن) تپانچه ی جوشکاری (نقطه جوش)فاصله و بستن میلگرد ها از هم […]

لوله درز دار بهتره یا لوله بدون درز

لوله درز دار بهتره یا لوله بدون درز؟

از لوله‌های درزدار و بدون درز می‌توان به عنوان
دو نوع کلی از لوله‌ها اسم برد که هر کدام به
دلایل مختلف، دارای ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند
که باعث می‌شود تا کاربردهای متفاوتی را به همراه داشته باشند.

ساختمان های اسکلتی

ساختمان های اسکلتی + مزایای ساختمان های اسکلت فلزی

راهنمای مطالعهمزایای ساختمان های اسکلت فلزیمعایب ساختمان های اسکلتی سازه های فولادیساختمان های اسکلت فلزی با سازه […]

اشک برش فولادی

اشک برش فولادی چیست ؟

وقتی همیشه درباره ضایعات و پسماندها بحث و گفت و گو می‌شود،
ذهن اکثر مردم به سمت آشغال و محصولات بی استفاده می‌رود.
در صورتی است که این طرز فکر در دنیا فولاد، کاملا متفاوت است.
به طوری که حتی پسماند و ضایعات فولاد هم می‌تواند
کاربردهای زیادی را داشته باشد.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *