نحوه اجرای سقف شیروانی 

دسته بندی : آهن مجله تهران آهن

در این مقاله به نحوه اجرای سقف شیروانی میپردازیم
نحوه اجرای سقف شیروانی انواع مختلفی داشته و با زوایای متنوعی طراحی می شود. سقف شیروانی از جمله موارد مورد نیاز برای منازل شمال کشور است. اغلب خانه های موجود در نواحی شمالی کشور از این سقف استفاده می کنند.

نحوه اجرای سقف شیروانی 

نحوه اجرای سقف شیروانی انواع مختلفی داشته و با زوایای متنوعی طراحی می شود. سقف شیروانی از جمله موارد مورد نیاز برای منازل شمال کشور است. اغلب خانه های موجود در نواحی شمالی کشور از این سقف استفاده می کنند. برخی از سقف های شیروانی به صورت ساده پیاده سازی شده و شیب آن ها تنها دو درجه است.

برخی دیگر به صورت چندطرفه بوده و به صورت پیچیده تر طراحی می شوند. یکی از نکات مهم در طراحی و اجرای سقف شیروانی، توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم منطقه موردنظر است. در ادامه این مطلب به نحوه اجرای سقف های شیروانی می پردازیم.

اجرای سقف شیروانی و مراحل آن

در نحوه اجرای سقف شیروانی ابتدا باید نشیمنی مناسب جهت زیرسازی سقف شیبدار ایجاد کرد. جهت انجام این کار، اطراف فضای موردنظر را توسط پروفیل چوبی یا فلزی یک کلاف ایجاد می کنیم. کلاف باید توسط اتصالات مناسب کاملا به اسکلت سازه متصل شده تا در اثر باد از ساختمان جدا نشود.

کلاف موردنظر با توجه به وسط سقف، ارتفاع، طول، دهانه و مصالح پوششی روی آن قابل اجرا خواهد بود. مقاطع مورداستفاده در این زمینه توسط مهندسین محاسب تعیین می شود. پس از ساخت کلاف پیرامونی، باتوجه به نوع سقف، ابتدا بلندترین دهانه موردنیاز سقف ساخته و در محل تعیین‌شده قرار می گیرد. این کار تا پایان زیرسازی سقف شیب دار ادامه پیدا می کند.

پوشش روی زیرسازی

پس از پوشش زیرسازی سقف ها، پوشش اولیه ای برروی آن ها قرار می گیرد. جهت پوشش روی زیرسازی از جنس های مختلفی استفاده می شود. “جنس فلزی مانند ساندویچ پنل یا توری همراه با پشم شیشه” و سایر مصالح از جمله آن ها است. اجرای سقف با ورق گالوانیزه نیز از دیگر نمونه های آن شناخته می شود.

این پوشش‌ها به معنای نصب یک لایه جدا کننده بین ورق‌های سقفی با ساختمان است. علاوه بر جنس فلزی ذکر شده، می‌توان از انواع فوم پلی اتیلن، فوم پلی یورتان و نوارهای چسبنده نیز استفاده کرد. هدف از این پوشش به عنوان عایقی در برابر نفوذ رطوبت و آب به داخل ساختمان، کاهش صدا، کاهش خروج گرما از طریق سقف و افزایش عمر ورق‌های گالوانیزه است.

جهت اطلاع از قیمت ورق های گالوانیزه نیز با کارشناسان ما در تهران آهن درارتباط باشید. نکته مهم در پوشش انواع سقف ها، برآورد نیازهای موردنظر است. درصورت استفاده از ورق‌های فولادی در سقف، باید پوشش روی سازه زیرسازی اجرا شده تا عایق دمایی و رطوبتی را ایجادکند. درنتیجه، هنگام اجرای سقف شیروانی و پوشش آن به این موارد توجه داشته باشید.

جهت مشاهده جدول قیمت ورق گالوانیزه میتوانید به این بخش مراجعه کنید .

نحوه اجرای سقف شیروانی

اجرای سقف با قوطی

سقف های قوطی یکی از انواع سقف های سبک هستند که از تیرچه‌های فلزی ساخته می‌شوند. تیرچه‌های فلزی معمولاً از جنس فولاد هستند و به صورت پیش ساخته تولید می‌شوند. اجرای سقف شیروانی مدرن با قوطی مزایای زیادی نسبت به روش های سنتی دارد.

مزایا اجرای سقف با قوطی:

  • نصب آسان و سریع: تیرچه‌های فلزی به صورت پیش ساخته تولید می‌شوند به همین علت می‌توان آنها را به سرعت و به راحتی نصب کرد. این امر باعث کاهش زمان اجرای سقف می‌شود.
  • مقرون به صرفه بودن: تیرچه‌های فلزی نسبت به تیرچه‌های بتنی و چوبی ارزان‌تر هستند.
  • مقاوم در برابر بارهای زنده: تیرچه‌های فلزی می‌توانند بارهای زنده زیادی  مثل باد و برف را تحمل کنند. 
  • مقاوم در برابر آتش سوزی: تیرچه‌های فلزی در برابر آتش سوزی مقاوم هستند. این امر ایمنی این تیرچه‌ها را بالا می‌برد.

مراحل اجرای سقف با قوطی:

اجرای سقف با قوطی معمولاً به صورت زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا تیرچه‌های فلزی روی ستون‌ها نصب می‌شوند.
  • سپس عرشه فولادی روی تیرچه‌ها قرار می‌گیرد.
  • در نهایت بتن روی عرشه فولادی ریخته می‌شود.

تاریخچه مختصری از نصب ورق گالوانیزه سقفی

ورق گالوانیزه، اساس ساخت سقف های عرشه فولادی است. شیت های گالوانیزه به صورت نورد سرد و توسط دستگاه roll forming به صورت ذوزنقه فرم دهی می شود. اجرای این سقف ها ابتدا براساس استانداردهای آمریکایی و اروپایی صورت می گرفت.

با گذشت زمان و پیدایش کارخانه های فعال، مراکز ذیصلاح مامور تعیین استاندارد برای این سقف ها شدند. جهت ساخت این سقف ها اصولا از ورق های گالوانیزه با ضخامت ۰٫۸ تا  ۲٫۱ استفاده می شود. این سقف از جمله سبک ترین انواع سقف ها است. از این ورق در اجرای سقف به دو صورت زیر استفاده می شود.

  • عرشه فولادی یا دک متال
  • ورق گالوانیزه کرکره سینوسی

مراحل نصب ورق گالوانیزه سقف چگونه است؟

مراحل نصب ورق گالوانیزه سقف چگونه است؟

از ورق آلومینیوم حدود چند سالی است که د ر پوشش‌دهی شیروانی‌ها استفاده می‌کنند. دلیل آن نیز عمدتا در به صرفه بودن قیمت این ورق‌ها در عین استحکام بالا در برابر شرایط دمایی و رطوبت است. در ادامه مراحل و نحوه نصب ورق گالوانیزه بر روی سقف توضیحاتی ارائه می‌شود:

مرحله اول: برش ورق شیروانی

در این مرحله ورق‌های آلومینیومی برش داده می‌شوند. این برش‌ها با طول 9.8 متر است و عمدتا این کار را با قیچی مخصوص برش ورق شیروانی انجام می‌دهند. البته روش‌های دیگری برای برش ورقه آلومینیوم؛ مانند دستگاه فرز و اره گردبر نیز وجود دارد که به علت عدم امنیت کار استفاده از قیچی توصیه می‌گردد.

مرحله دوم: سوراخ کردن لبه‌های ورق

در این مرحله ورق‌های برش داده شده را به کمک مته سوراخ می‌کنند. این سوراخ‌ها از لبه ورق به اندازه 15-20 سانتی متر است. مته در این مرحله دارای سری 5 میلی است.

مرحله سوم: نصب ورق

در مرحله سوم، ورق‌های آماده را بر روی شاه تیر و یا خرپاها به شکل افقی قرار می‌دهند و آن‌ها را بر روی پایه‌ها نصب می‌کنند. در این مرحله توصیه می‌شود که زیر و انتهای ورق‌ها را به کمک نوار چوب کاور  کرده تا از نفوذ باد و باران به زیر ورق‌ها جلوگیری شود.

مرحله چهارم: پیچ بندی ورق

چهارمین مرحله از اجرای سقف شیروانی مربوط به محکم کاری ورقه‌ها به کمک بستن پیچ‌هاست. معمولا از پیچ‌های 5.2*10 سانتی و واشر پلی کربنات بهره گرفته می‌شود.

مرحله پنجم: اورلپ کردن

ورق بعدی را به اندازه 5 -5 سانت روی ورق پایه اورلپ کرده و به همین ترتیب ورق‌ها را قرار داده و تمام مراحل بالا را ادامه می‌دهید. در مراکز اتصالات از یک کلاهک جهت عایق‌بندی ورق‌ها استفاده شود.

بیشتر بخوانید : سقف فلزی موج دار 

وسایل برش ورق گالوانیزه سقفی کدامند؟

دستگاه های مخصوص جهت برش این ورق، قادر به انجام عملیات در ضخامت های مختلف هستند. این دستگاه ها در استان های مشهد، خرم آباد و غیره وجود دارد. دستگاه برش ورق گالوانیزه، برش ورق گالوانیزه رنگی با ضخامت ۵ میل، خمکاری گالوانیزه و غیره از جمله آن‌ها است.

برای برش ورق های گالوانیزه سقفی باید از دستگاه‌های مخصوص استفاده شود که حداقل میزان پرتی و یا خم شدن را در پی داشته باشد و همین موضوع در نحوه اجرای سقف شیروانی موثر است. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • قیچی برش: قیچی برش ساده‌ترین و امن‌ترین دستگاهی است که برای برش ورق گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قیچی‌ها دارای لبه‌های تیز و برنده و همچنین قابل تنظیم هستند که ضخامت‌های مختلف ورق‌ها را برش می‌دهند.
  • دیسک برش: دیسک‌های برش یا همان اره گردبر به علت اره دایره‌ای شکل آن، از دقت بالایی برخوردار است. سریعترین زمان در برش ورقه‌های فولادی سقفی به کمک این دستگاه انجام می‌پذیرد.

· دستگاه فرز: این دستگاه دارای دقت بسیار بالایی برای برش ورقه‌هاست و در برش‌هایی با دقت بالا از آن‌ها استفاده می‌شود.

نحوه اجرای سقف

مناسب ترین ورق برای سقف شیروانی

امروزه استفاده از ورق های شیروانی، جایگزین ورق سفالی در گذشته شده است. ورق های شیروانی به صورت گالوانیزه تولید شده و فلز بر روی آن ها قرار می گیرد. فلز سقف را مقاوم کرده و از ترک یا شکستگی آن جلوگیری می کند. به علاوه، ورق شیروانی در برابر آب و رطوبت نیز مقاومت بالایی دارد.

از همین جهت در مناطق باران خیز مانند شمال ایران از سقف های فلزی استفاده می شود. این محصول علاوه بر دوام طولانی، از ظاهری مناسب برای اجرا در سقف برخوردار است. بنابراین، استاندارد بالا همراه با طراحی مفید از جمله ویژگی های آن محسوب می شود. به طور کلی مناسب ترین ورق برای سقف شیروانی دو دسته هستند.

فرم سفال 

  • ورق سفال پالرمو
  • طرح سفال چینی
  • ورق سفال ژنوا
  • ورق سفال پرچین

فرم شادولاین 

  • ورق فرم ذوزنقه ای
  • ورق فرم سینوسی یا کرکره ای
  • ورق فرم لمبه یا دامپا

البته برای اجرای هریک از این سقف ها باید به اقلیم جغرافیایی توجه داشته باشید. ورق مناسب برای نواحی شمالی کشور ایران به دلیل بارش باران در اغلب فصول، فلزی یا فولادی است. این ورق ها عمر طولانی داشته و از مقاومت بالاتری برخوردار هستند. در مقابل ورق های سفالی برای مناطق دیگر مناسب بوده و از ویژگی هایی را به ارمغان می آورند.

پروفیل مناسب برای سقف شیروانی 

انتخاب پروفیل مناسب کار مهندسان عمران و ساختمان است که با توجه شرایط آب و هوا , منطقه و نوع سقف و… بستگی دارد 

ما در این مقاله چند نوع پروفیل مناسب برای سقف شیروانی را به شما معرفی می‌کنیم.

 خرپا در سقف شیروانی 

خرپاها  سازه فلزی و مثلثی شکل و سه بعدی هستند که نقش بسزایی در استحکام و مقاومت ساختمان‌ها دارد.

به همین دلیل پروفیل های به کار رفته در خرپا باید از استحکام و مقاومت خوبی برخوردار باشند , چند نمونه از پروفیل هایی که می‌شود  در خرپا به کار برد.

عبارتند از:

  • پروفیل‌های IPE
  • پروفیل‌های IPN
  • پروفیل‌های UPN
  • پروفیل‌های L
  • پروفیل‌های C

سقف شیروانی

اگر می‌خواهید بیشتر در مورد کاربرد خرپا بدانید به مقاله خرپا حتماً سر بزنید 

 تیرریزی سقف شیروانی

تیرریزی وظیفه انتقال بار سقف به خرپا را دارد، این تیرها جنس‌های مختلفی دارند 

تیرهای چوبی: برای سقف‌های سبک وزن و کوچک استفاده می‌شوند؛ ولی از چوب‌های مقاوم و با استحکام مزایای این جنس از تیرها ظاهر زیبا، هزینه کم و وزن سبک هستن و از معایب آن می‌شود از مقاوم نبودن در برابر آتش نام برد 

تیرهای فلزی: این نوع از تیرها از فولاد و فلز ساخته می‌شوند و به همین دلیل از استحکام بالایی برخوردارند از مزایا این نوع از تیرها می‌شود به طول عمر بالا، مقاومت در برابر آتش، انعطاف بالا و وزن سبک و مقاومت آنها اشاره کرد 

تیرهای لانه زنبوری: این نوع از تیرها به صورت شبکه ای به هم متصل می‌شوند و استحکام بالا و وزن سبکی دارند 

برای اطلاعات بیشتر در مورد تیرهای لانه زنبوری به مقاله ما حتماً سر بزنید   

 انواع سقف‌های جدید ساختمانی و مزایای آن ها

انواع سقف‌های جدید ساختمانی شامل:

  1. سقف‌های کامپوزیت: این نوع از سقف ترکیبی از پروفیل فولادی و بتنی هستش که دارای مقاومت و استحکام بالایی است.

از مزایای این نوع سقف می‌توان به مقاومت بالا، کاهش استفاده از مصالح، یکپارچه سازی اسکلت سازه، مقاوم در برابر آتش سوزی، افزایش سرعت ساخت و ساز نام برد.

  1. سقف‌های دال تخت: این سقف از یک صفحه بتنی ساخته شده است که احتمال ترک خوردگی را زیاد می‌کند و همین‌طور وزن سازه را افزایش می‌دهد.
  2. سقف‌های وافل: یکی از انواع سقف‌های بتنی است که بیشتر برای فروشگاه‌ها، مراکز تجاری، پارکینگ‌ها و…. استفاده می‌شود 

از مزایای این سقف می‌شود به ظاهر زیبا و صرفه اقتصادی اشاره کرد

4.سقف‌های تیرچه و بلوک: این نوع از سقف‌ها از تیر و بلوک‌های توخالی بتنی ساخته شده‌اند این نوع از سقف‌ها خیلی تو ایران رایج هستند 

از مزایای این نوع سقف‌ها می‌شود به افزایش سرعت ساخت و ساز، کاهش هزینه‌ها، مقاومت زیاد، طول عمر بالا، انعطاف پذیری بالا و… نام برد 

اجرای سقف سبک در بناهای امروزی

یکی از مسائل پر اهمیت در صنعت ساخت و ساز داشتن سقف سبک و با مقاومت و استحکام بالا است. 

به این دلیل که سقف های سبک وزن ساختمان را کاهش می‌دهند .

سرعت نصب رو افزایش می‌دهند 

و صرفه جویی در هزینه‌ها صورت می‌گیرد 

در دنیا مدرن و امروزی فقط این موارد حائز اهمیت نیست

از دیگر مزایای سقف های سبک می‌توان به: 

  1.   قابلیت بازیافت 
  2.   عایق حرارتی و صوتی
  3.   کاهش نیاز به مواد خام مثل سیمان 
  4.   بهبود سلامت و ایمنی (می‌تواند به کاهش خطر آتش سوزی کمک کند)

جمع بندی نهایی 

نحوه اجرای سقف شیروانی و انواع ورق های سقفی شامل موارد مختلفی می شود. هنگام اجرای سقف و خرید انواع ورق گالوانیزه حتما موارد فوق را در نظر داشته باشید. گروه صنعتی تهران آهن، ارائه دهنده انواع ورق و روکش سقف بوده و راهنمای شما در این زمینه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما درارتباط باشید.

مقالات مرتبط

روش ساخت تیرهای لانه زنبوری

روش ساخت تیرهای لانه زنبوری + روش ترسیم تیرآهن لانه زنبوری

در روش ساخت تیرهای لانه زنبوری ، تعیین ارتفاع تیر وشکل حفره ی ایجاد شده در جان تیر آهن به محاسبات فنی و زاویه برش α بستگی دارد که این زاویه معمولاًبین ۴۵ تا ۶۰ درجه متغیر است.
در بیشتر مواقع لازم می شود که تیرهای لانه زنبوری شده در یک مرحله ترسیم گردند، از جمله در ترسیم اتصالات تیر به ستون هنگامی که تیرها به صورت لانه زنبوری باشند.

پروفیل لوله

پروفیل لوله

راهنمای مطالعهپروفیل لوله و موارد مصرف آنلوله چیست؟نام های رایج و بازاریموارد مصرف لوله هاموارد مصرف پروفیل […]

اعضای سازه های فلزی

آشنایی با اعضای سازه های فلزی + مزایای آن

راهنمای مطالعهمزایای آشنایی با اعضای سازه های فلزیورق و تسمهنیم رخ های تیپ Iنیم رخ ناودانی [نیم […]

تیرهای اصلی و فرعی

تیر های اصلی و فرعی

راهنمای مطالعهانواع شاه تیر ها  ( از نظر نوع ساخت )نکات مربوط به ورق های تقویتی در […]

ستون فلزی

بررسی انواع مختلف مقاطع ستون فلزی در ساختمان

راهنمای مطالعهستونی فلزی چیست؟ساخت ستون های مرکب (مقاطع مرکب)مقطع مناسب برای ستون به عوامل مختلفی نظیر محاسبات، […]

نمودار قیمت آهن آلات در سال جدید ۱۴۰۱

نمودار قیمت آهن آلات در سال 1402

در این مطلب قصد داریم در مورد نمودار قیمت آهن آلات سال جدید ۱۴۰۲ و نمودار قیمت آهن سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *