ساختمان های اسکلتی + مزایای ساختمان های اسکلت فلزی

دسته بندی : آهن مجله تهران آهن
ساختمان های اسکلتی

ساختمان های اسکلتی شامل قاب هایی هستند که از اتصال تیرها و ستون ها به وجود می آیند.

این قاب ها در واقع حجم کلی ساختمان را تشکیل می دهند و وظیفه انتقال کل بارهای زنده و مرده را به عهده دارند، ساختمان های اسکلتی خود بر حسب نوع مصالح اعضای باربر به صورت ساختمان های اسکلت فلزی، بتنی، چوبی و غیره دسته بندی می شوند.

سازه: مجموعه اعضای باربر ( اسکلت ) هر ساختمان را سازه ی آن ساختمان گویند.

منظور از ساختمان های فلزی در این مقاله سازه های قابی جهت مصارف غیرصنعتی مانند ساختمان های اداری و مسکونی می باشد.

برای استعلام آخرین قیمت آهن امروز لطفا روی آن کلیک کنید.

مزایای ساختمان های اسکلت فلزی

سازه های اسکلت فلزی به دلیل مزایای زیادی که دارند کاربردهای فراوان و متنوعی پیدا کرده اند که بعضی از این مزایای ساختمان های اسکلتی فلزی عبارتند از :

استحکام و خواص خوب مکانیکی و مقاومت بالای فولاد در کشش و فشار

امکان تولید قطعات سازه های فولادی به صورت پیش ساخته

امکان توسعه در صورت نیاز

قابلیت کاربرد در ارتفاع زیاد

سرعت نصب و اشغال فضای کمتر

علاوه بر موارد فوق به دلیل تولید در کارخانه و شرایط بهتر کنترل کیفیت مشخصات بهتری نسبت به بتن و سایر مصالح بنایی دارد.

ساختمان های اسکلتی

معایب ساختمان های اسکلتی سازه های فولادی

  • حساسیت فولاد در برابر عوامل جوی
  • مقاومت کم آن در مقابل آتش سوزی

این معایب ساختمان های اسکلتی را می توان با اتخاذ تدابیر حفاظتی لازم مانند استفاده از ضدزنگ و پوشاندن مقاطع فلزی با بتن جبران نمود.

حتما بخوانید : برای مشاهده قیمت تیرآهن روی آن لطفا کلیک کنید.

ساختمان های اسکلت فلزی با سازه های قابی شکل

در این نوع ساختمان های اسکلتی وزن کف و سر بارهای وارد بر آن به وسیله تیرهای پوشش، به پل های فلزی و از طریق پل ها به ستون فلزی و از ستون به فنداسیون و نهایتاً به زمین انتقال می یابد.

اعضای سازه های اسکلت فلزی

اعضای باربر ساختمان های فلزی شامل : اعضای قائم مانند ستون ها، اعضای افقی مانند تیرهای اصلی ( شاه تیر ها ) و تیرهای پوشش ( تیرچه ها ) اعضای قطری مانند بادبندها، مهارهای جانبی و اتصالات فلزی که این اعضا را به هم متصل می سازند.

انواع اسکلت بندی ساختمانی

می‌توان گفت که اسکلت  در یک ساختمان مجموعه‌ای از ستون‌ها و تیرهای اتصالی است که سایر مصالح ساختمانی را بر روی خود نگه می‌دارد و بارهای سازه را به پایه و کف انتقال می‌دهد. به طور کلی با توجه به شرایط سازه و طرح ساختمان، از اسکلت‌های متفاوتی برای تولید سازه استفاده می‌شود.

شرایطی؛ مانند نوع آب و هوا و هزینه تمام شده می‌تواند در تعیین نوع اسکلت بندی ساختمان موثر باشد. سه نوع اسکلت فلزی، بتنی و چوبی در ساخت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به توضیح مختصری از آن‌ها خواهیم پرداخت:

اسکلت فلزی

این نوع اسکلت از فولاد ساخته می‌شود و به علت استحکام بالا  در بسیاری از پروژه‌های سنگین ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسکلت را به کمک دستگاه جوش و از طریق اتصالات مختلف به یکدیگر، شکل داده و به علت مقاومت و توانایی بالا در انتقال بارها با پایه ساختمان؛ به خصوص در زمین‌های سست کاربرد دارند.

اسکلت فلزی با وجود به کار رفتن حجم بالایی از فولاد در آن نسبت به اسکلت‌های بتنی، سبک تر هستند و  در مناطق زلزله خیز استفاده از آن توصیه می‌گردد.

از طرف دیگر معمولا مهندسین تازه کار استفاده از این نوع اسکلت را به علت امکان جبران اشتباه در محاسبات خود به کار می‌برند. چرا که می‌توانند برای جبران محاسبات اشتباه آن ار تغییر داده، قسمت‌هایی را اضافه یا کم کنند.

اسکلت بتنی

از اسکلت بتنی در پروژه‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهمترین دلیل آن در مقرون به صرفه بودن آن است. اسکلت بتنی از ترکیب بتن و تیرآهن ساخته می‌شود و به همواره به این معنا نیست که تمامی اسکلت بر مبنای بتن باشد.

با این حال به علت سنگینی این نوع اسکلت در مکان‌هایی با شرایط محیطی ناپایدار و زلزله خیز توصیه نمی‌گردد.

البته نوع دیگری از این نوع اسکلت نیز وجود دارد که تماما با بتن ساخته می‌شود و هیچگونه فولاد و تیر آهنی در آن به کار نمی‌رود. این نوع اسکلت‌ها دارای مقاومت بسیاری بالایی بوده که در برخی شرایط برای ساختمان‌هایی که به استحکام بسیار بالا نیاز دارند، توصیه می‌گردد.

از جمله مزایای آن می‌توان به قابلیت عایق بودن، مقاومت بالا، مورد استفاده در ساختمان‌هایی با نقشه ای پیچیده، شکل دهی راحت‌تر اشاره کرد.‌

اسکلت چوبی

در گذشته از اسکلت چوبی برای استحکام بیشتر خانه‌ها استفاده می‌شده است. البته باید بدانید که مصالحی که در این نوع اسکلت‌ها نیز به کار گرفته می‌شد، عمدتا از جنس خشت و گل بوده است و به همین دلیل از تیر و اسکلت چوبی استفاده می‌کردند.

امروزه استفاده از این نوع اسکلت‌ها بیشتر برای ساخت کلبه‌های چوبی کوچک و یا مناطق پر باران استفاده می‌شود. از طرف دیگر به علت مقاومت پایینی که در برابر بلایای طبیعی؛ مانند صاعقه و یا آتش سوزی دارد، استفاده از آن محدود است.

جمع بندی

اسکلت ساختمان به عنوان پایه‌ای برای انتقال بارهای سازه به کف و همچنین برای قرار دادن سایر مصالح در اتمام سازه موثر است. اسکلت‌های ساختمانی در سه نوع بتنی، فلزی و چوبی ساخته می‌شوند که این روزها استفاده از اسکلت فلزی به علت مقاومت پایین آن محدود می‌باشد. استفاده از دو اسکلت فلزی و بتنی با توجه به شرایط محیطی و هزینه تمام شده پروژه کاربرد بالایی دارند.

مقالات مرتبط

انواع اتصالات جوشی

انواع اتصالات جوشی | حالت های جوشکاری + کاربرد آن ها

راهنمای مطالعهاتصال لب به لباتصال روی هماتصال سپریاتصال گوشه گونیااتصال پیشانیانواع اتصالات جوشیجوش شیاریجوش گوشهجوش کام و […]

قوطی برای ستون یک طبقه و دو طبقه

قوطی مناسب برای ستون یک طبقه و دو طبقه

ستون‌ها وظیفه‌ تحمل بارهای عمودی سازه را بر عهده دارند و انتخاب مقطع مناسب برای آنها نقش مهمی در مقاومت، ایمنی و عملکرد سازه دارد.

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

راهنمای مطالعه آشنایی با گندله سازی و کنسانتره آهنکنسانتره آهن چیست؟فرایند تولید کنسانتره آهنگام اول(تولید کنسانتره آهن؛ خردایش)گام […]

انواع پشم شیشه در بازار

انواع پشم شیشه در بازار

راهنمای مطالعهمواد تشکیل دهنده پشم شیشهانواع پشم شیشهکاربرد انواع پشم شیشهضخامت پشم شیشهجایگزین پشم شیشهاستفاده از مواد […]

استفاده از هواکش صنعتی در کارخانجات صنایع فولاد

استفاده از هواکش صنعتی در کارخانجات صنایع فولاد

راهنمای مطالعهنقش کلیدی هواکش صنعتی در عملکرد کارخانهمعرفی انواع هواکش صنعتی در صنایع1. تهویه هوا پروانه ای2. […]

تاثیر کیفیت میلگرد بر عمر ساختمان

تاثیر کیفیت میلگرد بر عمر ساختمان

استفاده از میلگرد در ساختمان سازی علاوه بر افزایش استحکام و مقاومت
ساختمان در برابر فشارهای وزنی، از فشارهای طبیعی به خصوص در مناطقی
با آب و هوای نامساعد و یا مناطق زلزله خیز جلوگیری کرده و بسیاری از آنها را خنثی می‌کند.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *