پروفیل سی (C purlin) چیست و چه مزایایی در ساختمان های فلزی دارد ؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

انواع مختلفی از پروفیل‌ها وجود دارند که هر کدام از آنها نیز دارای
خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان هستند؛ همین ویژگی و
خصوصیات مختلف، باعث ایجاد کاربردهای مختلفی در آنها می‌شود.
برای همین لازم است که برای بهترین بازدهی، از بهترین نوع پروفیل
در سازه خودتان استفاده کنید.

پروفیل سی (C purlin) چیست و چه مزایایی در ساختمان های فلزی دارد ؟

انواع مختلفی از پروفیل‌ها وجود دارند که هر کدام از آنها نیز دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان هستند؛ همین ویژگی و خصوصیات مختلف، باعث ایجاد کاربردهای مختلفی در آنها می‌شود. برای همین لازم است که برای بهترین بازدهی، از بهترین نوع پروفیل در سازه خودتان استفاده کنید.

البته پروفیل‌ها نیز به دو نوع باز و بسته تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها هم دارای انواع مختلفی هستند. پروفیل سی پرلین نیز یکی از انواع پروفیل های باز است؛ ما نیز در این مقاله، قصد بررسی این نوع پروفیل و کاربردهای آن را داریم. با ما همراه باشید.

پروفیل سی (C purlin) چیست؟

در اولین مرحله از بررسی پروفیل سی پرلین بهتر است که یک اطلاعات کلی از این پروفیل را به دست بیاوریم. اگر کمی در بازار آهن فعال باشید، می‌دانید که نام اکثر مقاطع فولادی، رابطه مستقیمی با ظاهر آن دارد که پروفیل سی نیز از این قائله، مستثنی نمی‌باشد. ظاهر این پروفیل نیز شبیه به حرف انگلیسی C است که همین موضوع باعث نامگذاری آن به پروفیل C شده.

این نوع پروفیل‌ها دارای دو لبه فنلج هستند که آنها را با نام حلقه مدور آهنی هم می‌شناسند. این حلقه‌های مدور آهنی می‌تواند باعث افزایش استحکام مقاطع فولادی شود.

برای ساخت پروفیل سی پرلین، در بعضی از مواقع از ورق‌های گالوانیزه و در بعضی از مواقع هم از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. این نوع پروفیل‌ها دارای کاربردهای متنوع و زیادی هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به پوشاندن دیوار و ستون‌ها اشاره کرد.

در کل می‌توان پروفیل سی پرلین را به عنوان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین مقاطع فولادی در سازه‌های ساختمانی اسم برد.

برای اطلاع از قیمت پروفیل به ما مراجعه کنید.

جدول وزنی پروفیل سی پرلین

 

کاربرد پروفیل سی پرلین

کاربرد پروفیل سی پرلین

حالا که با توضیحات کلی مربوط به این نوع پروفیل آشنا شدیم، حالا بهتر است که به سراغ بررسی کاربرد پروفیل سی پرلین برویم. همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، این نوع پروفیل یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی است که می‌تواند در پروژه‌های ساختمان سازی، مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه این بخش قصد داریم تا این کاربردهای را به شما توضیح دهیم:

 

1. استفاده در سقف

سوله یا کارگاه‌های صنعتی، معمولا به صورت شیب دار هستند و به دلیل موارد مختلفی، نیازمند این هستند که مقاومت و استحکام بسیار بالایی را داشته باشند. روش‌های مختلفی برای افزایش استحکام در سقف این سازه‌ها وجود دارد که استفاده از پروفیل سی پرلین می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

 

2. استفاده از دیوارهای غیر باربر

اصلی‌ترین کاربرد پروفیل سی پرلین دقیقا در همین موارد است؛ همیشه در همه ساختمان‌ها، یکسری دیوارهایی هستند که همیشه فشارهای بیشتری را در مقایسه با بقیه دیوارها را تحمل می‌کنند. برای این نوع دیوارها، معمولا از تیرها برای افزایش مقاومت استفاده می‌شود.

ولی در مقابل آنها نیز یکسری دیوارهایی وجود دارند که وزن اصلی ساختمان را تحمل نمی‌کنند و در واقع وزن کمتری به آنها وارد می‌شود که به آنها دیوارهای غیر باربر می‌گویند. در دیوارهای غیر باربر از پروفیل سی استفاده می‌شود.

 

3. استفاده از دیوارها و ستون‌ها

ستون‌ها جزو موارد الزامی در هر سازه‌ای به شمار می‌روند؛ ولی در برخی از آنها، ممکن است که بین ستون‌ها فاصله زیادی باشند و اگر این اتفاق بیافتد، می‌تواند باعث کاهش استحکام در سازه شما شود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای پروفیل سی پرلین نیز در واقع در همین ستون‌هاست که می‌تواند باعث افزایش استحکام ستون‌هایی شود که فاصله‌های بیشتری را با یکدیگر دارند.

همچنین از پروفیل سی پرلین برای پوشش دیوارها نیز استفاده می‌شود.

 

مشخصات پروفیل سی پرلین

در ادامه معرفی پروفیل سی پرلین ، بهتر است که نگاهی به مشخصات آن نیز بیندازیم. در واقع همین مشخصات هستند که می‌توانند باعث ایجاد کارایی‌های مختلف در آنها شوند. پس بهتر است که اگر شما قصد استفاده از این نوع پروفیل در سازه‌های خودتان را دارید، ابتدا با مشخصات فنی آن آشنا شوید.

این نوع پروفیل‌ها دارای طول، ابعاد و ضخامت‌های مختلفی هستند که طبق درخواست مشتری ساخته می‌شوند. ولی یک اندازه استانداری را نیز دارند که مشتری هم باید بین همان اندازه‌های استاندارد، طول، ابعاد و ضخامت مدنظرش را سفارش دهد.

برای مثال طول پروفیل‌های C به صورت شاخه‌ای 6 متری است است و همچنین ضخامت این نوع پروفیل هم از 2 میلی‌متر شروع می‌شود و تا 3 میلی‌متر ادامه دارد.

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، در تولید پروفیل سی پرلین از ورق‌های گالوانیزه استفاده می‌شود که در بعضی از مواقع هم از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. البته به دلیل استفاده از این ورق‌ها در تولید، آنها مقاومت بالایی را در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارند که باعث می‌شود تا کارایی بیشتری را نسبت به محصولات مشابه داشته باشند.

 

مزایای استفاده از پرلین‌ها در ساختمان‌های فلزی

مزایای استفاده از پرلین‌ها در ساختمان‌های فلزی

از پرلین‌ها می‌توان به عنوان یکی از مقاطع فولادی الزامی در ساختمان‌های فلزی اسم برد که در واقع نقش یک تکیه گاه برای تیرهای عمودی را ایفا می‌کنند.

پرلین‌ها باعث می‌شوند تا تیرها به یک دیگر متصل شده که این اتصال نیز باعث افزایش مقاومت اسکلت ساختمان می‌شود. از دیگر مزایای این پرلین‌ها می‌توان به محافظت و نگهداری سقف‌ها اسم برد.

 

مقالات مرتبط

آشنایی با انواع میل گرد کلاه دار

آشنایی با انواع میل گرد کلاه دار

راهنمای مطالعهمیلگرد کلاه دار چیست؟نحوه تولید میلگرد کلاه دارروش رزوه ایروش جوشی- اصطکاکیانواع میلگرد کلاه دارهمان طور […]

نحوه ی ساخت استخر با میلگرد

نحوه ی ساخت استخر با میلگرد

همانطور که فونداسیون ساختمان ها و آرماتوربندی آنها دارای
اهمیت کلیدی در اجرای سازه های ساختمانی است، به همان
میزان نیز آرماتوربندی و فونداسیون کف استخر دارای رتبه و
جایگاه مهمی در ساخت استخر خواهد بود.

بررسی میلگرد GFRP به همراه معایب و مزایای آن

بررسی میلگرد GFRP به همراه معایب و مزایای آن

امروزه استفاده و کاربرد میلگرد GFRP در تمامی کشورهای جهان درحال گسترش است، امیدواریم که تا انتهای این مقاله از تهران آهن ما را همراهی فرمایید.

اعضای سازه های فلزی

آشنایی با اعضای سازه های فلزی + مزایای آن

راهنمای مطالعهمزایای آشنایی با اعضای سازه های فلزیورق و تسمهنیم رخ های تیپ Iنیم رخ ناودانی [نیم […]

تیرآهن

پرفروش‌ترین تیراهن‌ها

در این مقاله، به بررسی جزئیات و مزایای انواع مختلف تیراهن پرداخته و شما را در انتخاب بهترین گزینه برای پروژه‌هایتان راهنمایی خواهیم کرد.

حمل و نقل در بازار آهن آلات چه تاثیری دارد؟

حمل و نقل در بازار آهن آلات چه تاثیری دارد؟

راهنمای مطالعهتاثیر حمل و نقل در  بازار آهن آلات چیست؟نکات طلایی حمل و نقل تیرآهنروش های حمل […]

محصولات

2 thought on “پروفیل سی (C purlin) چیست و چه مزایایی در ساختمان های فلزی دارد ؟
  1. mohamad

    تمامی قیمت پروفیل ها به روز هستند ؟

    • tehranahanblog

      بله تمامی قیمت ها به روز هستند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *