انواع ابزار های برش میلگرد سرد کدامند ؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

برای برش این قطعه پر کاربرد از دو روش متداول برش سرد و گرم استفاده می گردد که در این مطلب به ارائه توضیحاتی در مورد برش میلگرد سرد پرداخته ایم.

انواع ابزار های برش میلگرد

یکی از مهمترین قطعات و تجهیزات در ساخت سازه ها و اسکلت بندی فلزی، میلگردها هستند که با سرهم بندی آنها و یا همان آرماتوربندی پیش از بتن ریزی، موجب افزایش مقاومت فشاری و کششی سازه خواهد شد. برای برش این قطعه پر کاربرد از دو روش متداول برش سرد و گرم استفاده می گردد که در این مطلب به ارائه توضیحاتی در مورد برش میلگرد سرد پرداخته ایم.

انواع برش میلگرد

انواع برش میلگرد

به طور کلی برای برش میلگرد از دو روش سرد و گرم استفاده می شود و هر کدام از این نوع برش ها دارای مزایا و معایب خاص خود است.

  1. برش گرم میلگرد

در روش برش گرم میلگرد، دمای میلگرد را تا نقطه ذوب بالا برده تا بتوان مولکول های فلز را در محل دلخواه جدا نمایند. به این ترتیب با تولید میزان تراشه بسیار کمتر و کاهش زمان خدمات برشکاری و در عین حال، سرعت عمل بالاتر به برش دلخواه دست یابید.

البته باید بدانید که این روش دارای معایبی ؛همچون احتمال تولید مواد سمی و یا شیمیایی خطرناک( به علت استفاده از گاز اکسیژن و گاز بوتان)، تغییر در اصل ساختار مولکولی فلز و کاهش خواص آن، دقت پایین در برش نیز است.

  1. برش سرد میلگرد

در برش میلگرد سرد، انجام عملیات برش توسط دستگاه های مخصوص آن، در محیط و دمای اتاق انجام شده و دمای فلز افزایش یا کاهش پیدا نمی‌کند.

از جمله مزایای این روش می توان به عدم تغییر در ساختار مولکولی فلز، عدم تولید گازهای سمی و امکان برش در اندازه ها و قطعات مختلف اشاره کرد که البته معایبی؛ همچون نیاز به استفاده از نیروی کار بیشتر و مراقبت از ابزارهای گران قیمت دارد.

بیشتر بدانید : میلگرد دورپیچ چیست

برش میلگرد سرد چیست؟

برش میلگرد سرد چیست؟

همانطور که پیشتر ارائه شد؛ در برش میلگرد سرد از هیچگونه حرارات و افزایش دمایی برای برش مقطع فولاد استفاده نشده و به این ترتیب ساختار مولکولی فلز به درستی حفظ شده و تغییری در خواص آن ایجاد نخواهد شد.

بنابراین می‌توان گفت در این روش برش، میلگردی با کیفیت بالاتر خواهیم داشت که خود می‌تواند موجب استحکام بیشتر آرماتوربندی ایجاد شده و در نتیجه کیفیت و استحکام بالاتر سازه گردد.

در این روش با استفاده از ابزارها و دستگاه هایی؛ همچون اره دستی، اره دیسکی، قیچی، گیوتین و اره نواری به برش فولاد در اندازه ای دلخواه خواهید پرداخت که این روش دقت عمل بسیار بالایی نیز دارد.

مزایای برش سرد میلگرد

از جمله مهمترین مزایا و ویژگی های مثبت برش میلگرد سرد در بین دو روش برش گرم و سرد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • دارای انعطاف پذیری بالا در برش میلگرد
  • امکان برش قطعات یکسان و یا در اندازه های خارج از عرف
  • دارای برش با سطح مقطع بسیار با کیفیت، صاف و صیقلی
  • امکان حفظ ساختار مولکولی فلز و خواص آن
  • امکان برش میلگرد در اندازه ای متنوع و دلخواه
  • عدم ایجاد گازهای سمی و خطرناک، بر خلاف روش گرم برش میلگرد
  • کاهش ضایعات زمان برش
  • دارای صرفه اقتصادی نسبت به روش برش گرم

جهت مشاهده قیمت میلگرد کارخانجات مختلف کلیک کنید.

برش میلگرد سرد چگونه انجام می شود؟

در روش برش میلگرد سرد از دستگاه های متنوعی بهره گرفته می شود و امکان خطای برش کمتر خواهد  بود. البته باید دقت داشته باشید که در استفاده از  ابزارآلات برش سرد، باید با توجه به قطر، وزن و ضخامت میلگردها از دستگاه مناسب برای برش بهره گیرید. اگر نیاز به خم کردن میلگرد پس از برش نیز وجود دارد، می‎توان از دستگاه های برقی استفاده کنید که علاوه بر برش سر میلگرد، به خم کردن آن نیز می پردازند و به این ترتیب در زمان انجام پروژه نیز صرفه جویی خواهد  شد.

انواع برش میلگرد سرد

منظور از انواع برش های میلگرد سرد، در واقع ابزارهای مختلفی است که برای برش میلگرد در دمای اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر کدام از این دستگاه ها مزایای خاص خود را دارند و از طرف دیگر می‌بایست با توجه به ضخامت و قطر میلگرد مورد نظر از دستگاهی مرتبط با آن استفاده کرد.

به این ترتیب علاوه بر برش صحیح و متناسب با اندازه مورد نظر، کمترین میزان پرتی فولاد در کوتاهترین زمان ممکن صورت پذیرد که در ادامه به معرفی نحوه کار دستگاه های برش سرد میلگرد خواهیم پرداخت.

ابزارهای برش میلگرد سرد

از مهمترین و پرکاربردترین انواع دستگاه ها و ابزار آلات برش میلگرد سرد، می‌توان به انواع اره ها، قیچی، گیوتین و واترجت اشاره کرد.

  • برش با انواع اره ها

اره ها به عنوان در دسترس ترین و راحت ترین نوع ابزارآلات برش میلگردها محسوب می‌گردد که با توجه به نوع کار و قطر هر میلگرد، میتوان از هر یک از این اره ها استفاده کرد.

  اره نواری

از اره نواری برای برش قطعات فولاد با ضخامت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد که اره با چرخش نوارهای  خود و جابجایی میلگرد به کمک جک برش در مقطع دلخواه انجام می‌پذیرد. این عملیات به صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام  شده و دستگاه امکان برنامه ریزی نحوه برش را نیز داراست و می‌توان برش را به صورت زاویه دار و اریب انجام داد.

  اره دیسکی

اره دیسکی که آن را با نام اره گردبر نیز می شناسند، برای ایجاد برش در انواع برش های طولی، عرضی و اریب میلگردها استفاده شده و دارای میزان ضایعات کمتری است و میلگرد برش داده شده، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.

  اره دستی

از این نوع اره برای پروژه هایی با حجم و ابعاد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان قدیمی ترین ابزار برش سرد میلگرد شناخته شده است. این اره با نیروی دست شروع به حرکت کرده و دارای دندانه ای مختلفی است که با توجه به قطر و ابعاد میلگرد از دندانه های ریز و درشت می‌توان استفاده کرد.

  اره لنگ

در این نوع اره با عقب و جلو بردن فلز، عملیات برش انجام شده و به همین علت دارای دقت کمتری نسبت به سایر روشهاست و ضایعات بیشتری را نیز بر جای می‌گذارد.

  • برش با قیچی

برش با قیچی، از ابزارآلات پرکاربرد بعد از اره ها در برش سرد میلگرد محسوب می‌گردند و از آنها معمولا در برش میلگردهایی با قطر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در دو نوع قیچی دستی و هیدرولیکی وجود دارند.

–       قیچی دستی برای برش میلگردهایی با ضخامت پایین استفاده شده و دارای وزن کم و قابل استفاده در مکان های مختلف است.

–       قیچی هیدرولیکی این نوع قیچی ها هم به صورت دستی و هم به صورت برقی بوده و برای برش میلگرد تا ضخامت 35 میلیمتر نیز مناسب است.

  • برش با گیوتین

برش با گیوتین به عنوان روشی نیمه اتوماتیک محسوب شده که نیروی کار در ابتدا محل برش میلگردها را علامت زده و با پایین آوردن کاتر، آن را برش می زند و به همین دلیل به علت احتمال جابجایی میلگرد دارای دقت عمل بالایی نیست. از طرف دیگر دارای خطر زیادی برا ی نیروی کار بوده و می بایست از تجهیزات محافظ حین عملیات استفاده نمایند. از این دستگاه برای برش میلگرد سرد تا قطر 40 هم می‌توان استفاد کرد.

  • برش واترجت

در روش برش میلگرد به کمک واترجت از موتورهای بسیار قوی با آب پرفشار انجام شده که در میلگردهایی با ضخامت کم کاربرد دارد. البته از این دستگاه کمتر در برش میلگرد مورد استفاده قرار گرفته و در برش سنگ پرکاربردتر است.

مروری بر مطلب

نحوه برش و دقت عمل در انجام آن می‌تواند تا حد زیادی در آرماتوربندی سازه های اسکلتی موثر باشند. از این رو از دو روش برش سرد و گرم در تقطیع میلگردها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این بین برش سرد میلگرد به دلیل حفظ خواص و کیفیت فلز مورد استفاده و کاهش میزان ضایعات ناشی از آن و  از همه مهمتر امکان برش در اندازه ها و سایز های دلخواه، به عنوان بهترین روش برش میلگرد شناخته شده است.

 

مقالات مرتبط

وال پست

وال پست چیست و نحوه اجرای آن به چه روشی است؟

در واقع وال پست دارای وظیفه انتقال نیرو از دیوار به فریم ساختمان را دارا می باشد که به همین موجب و انتقال نیرو، دیوار دچار آسیب دیدگی و تخریب بسیار کمتری خواهد شد. با این مقاله از تهران آهن همراه باشید تا مفاهیم بیشتری از وال پست را دریابید. امیدواریم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی فرمایید.

جوشکاری میلگرد و ضوابط ان

جوشکاری میلگرد و ضوابط

راهنمای مطالعهچرا باید میلگرد را جوش داد؟آموزش جوشکاری میلگرد:آموزش جوش میلگرد:نحوه جوش میلگرد:الکترود مناسب برای جوشکاری میلگرد:انواع […]

قوطی پروفیل

چند راه تشخیص برای خرید قوطی پروفیل اصل

قوطی‌های پروفیل اصلی برای پروژه‌های ساختمانی بسیار اهمیت دارند. در این مطلب، به برخی از روش‌های تشخیص و خرید قوطی پروفیل اصل می‌پردازیم.

تفاوت پروفیل و قوطی

تفاوت پروفیل و قوطی و ویژگی آن

تفاوت پروفیل و قوطی یکی از مسائل مهم در ساخت و ساز ساختمان است که برای بسیاری از افراد تازه کار در این حوزه ممکن است گیج‌کننده باشد.

بررسی میلگرد GFRP به همراه معایب و مزایای آن

بررسی میلگرد GFRP به همراه معایب و مزایای آن

امروزه استفاده و کاربرد میلگرد GFRP در تمامی کشورهای جهان درحال گسترش است، امیدواریم که تا انتهای این مقاله از تهران آهن ما را همراهی فرمایید.

میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی چیست و با مزایا و معایب آن آشنا شوید

راهنمای مطالعهمیلگرد سنجاقی چیست؟انواع میلگرد سنجاقی1-میلگرد سنجاقی با خم استاندارد (زاویه 90 درجه دوطرف)2-میلگرد سنجاقی با خم […]

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *