محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

دسته بندی : مجله تهران آهن

محاسبه تیرآهن یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین دغدغه‌هایی است
که برای هر شخصی به وجود می‌آید؛ در این مقاله با ما همراهی کنید تا به این غدغه بپردازیم.

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین دغدغه‌هایی است که برای هر شخصی به وجود می‌آید؛ ولی موارد مختلفی هستند که به صورت مستقیم در محاسبه تیرآهن‌ها تاثیرگذارند و برای همین، شما باید ابتدا با همین موارد آشنا شوید.

در ادامه این مقاله ما تمامی نکات لازم که باید برای حجم تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان بدانید را به شما معرفی می‌کنیم.

برای دیدن قیمت امروز تیرآهن به این صفحه مراجعه کنید.

تیرآهن مناسب برای ساختمان یک طبقه

قبل از بررسی به بحث محاسبه تیرآهن بهتر است که نگاهی به تیرآهن‌های موردنیاز در ساختمان یک طبقه بیندازیم. اول از همه باید درباره اسکلت ساختمان‌ها بیشتر بدانیم؛ در کل می‌توان گفت همه ساختمان‌ها را از لحاظ اسکلت، به دو دسته کلی تقسیم کرد که احتمالا همه شماها هم با آن آشنا هستید:

  •       اسکلت بتنی: در ساختمان‌هایی که در زمان ساخت آن از بتن، سیمان، شن، ماسه، میلگرد ساده، میلگرد آجدار و … استفاده می‌شود را اسکلت بتنی می‌گویند.
  •       اسکلت فلزی: در ساختمان‌هایی که در زمان ساخت آن از فولاد استفاده می‌شود که تحمل فشار بیشتری را نسبت به اسکلت بتنی دارند. در ساخت اسکلت فلزی از مواردی به مانند پرچ، پیچ و جوشکاری جهت اتصالات و محاسبه تیرآهن استفاده می‌شود.

درواقع بیشترین استفاده از تیرآهن در اسکلت‌های فلزی است که عمر آن به چندین سال هم می‌رسید؛ همانطور که می‌دانید، تیرآهن‌ها به دلیل خواص و ویژگی‌های منحصربفردی که دارند، قیمت‌های خیلی زیادی را به خودشان اختصاص دادند که همین موضوع هم باعث شده تا تعداد زیادی از افراد، به سراغ اسکلت بتنی بروند.

ولی همانطور که گفتیم، تیرآهن‌ها دارای ویژگی و قابلیت‌های فوق العاده‌ای هستند که همین ویژگی و قابلیت‌ها باعث می‌شوند تا قیمت زیاد آنها به چشم نیاید. همچنین در بعضی از سازه‌ها، شما باید حتما از تیرآهن استفاده کنید و استفاده نکردن از آنها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری را در آینده برای شما به همراه داشته باشد.

البته وزن ساختمان‌هایی که از اسکلت فلزی استفاده کردند هم به مراتب کمتر از ساختمان‌هایی است که از اسکلت بتنی استفاده کردند؛ این در صورتی است که می‌توان گفت مقاومت اسکلت فلزی به دلیل استفاده از مواردی به مانند تیرآهن، بیشتر از اسکلت بتنی است.

دلیل این موضوع می‌تواند این باشد که در صورت استفاده از اسکلت فلزی و به دلیل اینکه وزن کمتری دارد، باعث می‌شود تا نیروهای فشاری وارده بر ساختمان نیز کم شود که همین موضوع می‌تواند باعث افزایش مقاومت و استحکام بیشتر اسکلت فلزی در برابر اسکلت بتنی شود.

همچنین فولاد از ویژگی‌هایی به مانند قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به بتن برخوردار است که می‌تواند سازه شما را در برابر زلزله، مقاوم‌تر کند.

بیشتر بدانید : از این قسمت می توانید لیست قیمت تیرآهن هاش را مشاهده نمایید.

انواع تیرآهن

انواع تیرآهن

نوع و حجم تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان توسط مهندس ناظر انجام می‌شود که مهندس ناظر نیز این موارد را بر اساس نوع و نمای کلی ساختمان انتخاب می‌کند.

پس شما نیاز است که برای صرفه جویی در هزینه، انتخاب بهترین نوع و محاسبه تیرآهن، با انواع مختلف تیرآهن‌ها آشنا باشید.

 

1. تیرآهن IPE

بال‌های تیرآهن IPE که در انتهای و ابتدای آنها قرار دارند، کاملا هم اندازه و یکسان هستند. حتی اگر مهندسان هم بخواهند که از تیرآهن IPE در ساختمان خودشان استفاده کنند، باید نقشه ساختمان هم بر اساس همین تیرآهن‌ها و بر اساس همین استانداردها طراحی شود.

در بین تمامی انواع تیرآهن، تیرآهن IPE از محبوبیت بیشتری برخوردار است که در اکثر سازه‌های اسکلت فلزی می‌توانید آنها را مشاهده کنید. در اکثر سازه‌ها و در صورت استفاده از IPE، از آنها در ساخت خرپا، نعل درگاه، پوشش سقف و … استفاده می‌شود.

 

2. تیرآهن INP

تیرآهن INP به محوبیت IPE نیستند؛ این تیرآهن‌ها توسط کشورهای روسیه و چین ساخته می‌شوند که که بال‌های ابتدا و انتها آنها یکسان نیست؛ به این شکل که در ابتدا بال‌ها نازک و ضخیم شدن تدریجی در انتها بال‌ها را می‌توانیم مشاهده کنیم.

 

3. تیرآهن IPB

طول بال‌ها در تیراهن IPB به تدریج بیشتر از طول IPE است که درکل آنها را با دو دسته V و L نشان می‌دهند که هر کدام هم معنی خاص خودش را دارد.

  •       V: نشان دهنده سنگین بودن تیرآهن
  •       L: نشان دهنده سبک بودن تیرآهن

 

اسکلت بندی ساختمان یک طبقه

اصول و مراحل اسکلت بندی ساختمان یک طبقه با ساختمان‌های دو یا چند طبقه متفاوت است و باید نکات مربوط به آن، به خوبی رعایت شود که در ادامه به بررسی همین نکات و قوانین می‌پردازیم. در واقع با آگاهی از همین قوانین است که مراحلی به مانند محاسبه تیرآهن نیز به درستی انجام می‌شود.

مرحله گودبرداری که در هر صورت باید تا رسیدن به زمین بکر انجام شود؛ حالا می‌خواهد سازه بتنی باشد یا فلزی. سپس باید در مناطقی با اسم‌های کف سازه، فونداسیون سازه، سقف سازه، زیرسازی و … عملیات بتن ریزی انجام شود.

مرحله بعدی مربوط به آرماتوربندی است که باید حتما و با کیفیت هرچه تمام‌تر انجام شود؛ چون می‌تواند باعث استحکام بیشتر در بتن‌ها شود و در تنش‌های کششی، هیچ مشکلی پیش نیاید.

در مرحله بعدی هم باید صفحات را در روی آرماتورها قرار دهید تا اتصال به خوبی انجام شود و هم اینکه هیچ فضای خالی در زیر این صفحات، باقی نماند. در اصلاح، به این مرحله، مرحله هواگیری گفته می‌شود.

سپس به مرحله اجرای ستون می‌رسیم که باید با استفاده از جرثقیل و علم کردن تیرآهن‌ها انجام شود.

برای دیدن صفحه اصلی تهران آهن کلیک کنید.

حجم تیرآهن مصرفی برای ساختمان یک طبقه

حجم تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان‌های یک طبقه، بستگی به عوامل مختلفی دارد به مانند تیراهن‌های مصرفی در هر متر مربع دارد. یکی دیگر از مهم‌ترین عاملان که می‌تواند به صورت مستقیم در محاسبه تیرآهن تاثیر بگذارد مربوط به نوع سازه است که با استفاده از اسکلت بتنی ساخته شده یا اسکلت فلزی!

معمولا در سازه‌های فلزی و به ازای هر متر مربع، 40 الی 70 کلیوگرم وزن آهن آلات را در نظر می‌گیرند و در سازه‌های بتنی نیز از 35 الی 60 کیلوگرم.

درواقع نمی‌توان هیچ میزان دقیقی را برای محاسبه تیرآهن اعلام کرد و باید توسط یک کارشناس انجام شود. میزان محاسبه تیرآهن رابطه مستقیم با نوع تیرآهن، نوع سازه، نظر مهندس پروژه و … دارد.

مقالات مرتبط

انواع تیر

تیرچیست و انواع تیر (تیرچه) کدامند؟

راهنمای مطالعهانواع تیر در سازه های اسکلت فلزیتیرچهشاه تیرهاتیرهای پیرامونیتیر نعل درگاهیتیرچه پیش ساخته خرپاییمزایای استفاده تیرچه […]

فرق بین نبشی و سپری چیست؟

فرق بین نبشی و سپری چیست؟

نبشی و سپری دو تا از پر استفاده‌ترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود
که بیشترین کاربرد آنها در مصارف صنعتی و ساختمانی است؛ کاربردهای
نبشی و سپری تقریبا شبیه به هم است؛ ولی هر کدام از آنها یکسری
ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شوند تا در جاهای مختلفی از آنها استفاده شود.

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

راهنمای مطالعه آشنایی با گندله سازی و کنسانتره آهنکنسانتره آهن چیست؟فرایند تولید کنسانتره آهنگام اول(تولید کنسانتره آهن؛ خردایش)گام […]

نحوه میلگرد گذاری راه پله

نحوه میلگرد گذاری راه پله

راهنمای مطالعهمراحل اصلی میلگردگذاری راه پله:خرید آسان آهن آلات از مراکز معتبر:راه پله، به عنوان یکی از […]

انواع اتصالات جوشی

انواع اتصالات جوشی | حالت های جوشکاری + کاربرد آن ها

راهنمای مطالعهاتصال لب به لباتصال روی هماتصال سپریاتصال گوشه گونیااتصال پیشانیانواع اتصالات جوشیجوش شیاریجوش گوشهجوش کام و […]

کاربرد قوطی در ساختمان و صنعت

کاربرد قوطی در ساختمان و صنعت 

در این مقاله، قصد داریم به یکی از پرکاربردترین مقاطع فلزی در صنعت ساختمان‌سازی، یعنی قوطی پروفیل بپردازیم و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.

محصولات

2 thought on “محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان
  1. amir

    قیمت روز تیرآهن هر روز نوسان داره ؟

    • tehranahanblog

      با توجه به بازار بله نوسان وجود داره

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *