مقدار آهن آلات مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه

دسته بندی : تیرآهن مجله تهران آهن
مقدار آهن آلات مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه

همانطور که از عنوان مطلب مشخص است، قصد داریم در این مقاله، به مقدار آهن آلات مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه و مشتقات آن که در ساخت مسکن به شکل های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند، بپردازیم.

روند ساخت و ساز خانه داخل کشورمان، با توجه به استان و شهرهای گوناگون، رو به افزایش است. این روند افزایشی میتواند دلایل گوناگونی از جمله افزایش جمعیت کشور، بازسازی خانه‌هایی با بافتهای قدیمی، سود به نسبت مناسبی که در ساخت و ساز مسکن وجود دارد و … داشته باشد.

یکی از نکات بسیار مهمی که قبل از شروع به ساخت خانه و بطور کلی ساختمان‌سازی، باید به آن توجه کرد، میزان مصالح مورد نیاز و البته هزینه‌های این مصالح است که بهتر است بدقت اندازه‌گیری و محاسبه شود تا در خلال کار، با کمبود بودجه مواجه نشویم.

حتما بخوانید : برای مشاهده قیمت تیرآهن کارخانجات لطفا بر روی آن کلیک نمایید.

میزان آهن مصرفی در ساختمان چقدر است؟

برای محاسبه مقدار آهن آلات مصرفی  مورد نیاز ساختمان مسکونی چند اصل زیر را در نظر داشته باشید:

مقدار آهن آلات مصرفی برای ساخت اسکلت فلزی

در صورتیکه از اسکلت فلزی استفاده کنیم، میتوانیم برای هر یک از حالتهای ممکن، مقدار آهن آلات مصرفی را جداگانه مورد محاسبه قرار دهیم، در ادامه با هر یک از این حالات، آشنا خواهید شد:

چنانچه اسکلت فلزی با مهاربندی هم‌مرکز باشد، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف، وزن آهن‌آلات مصرفی در سازه حدودا ۷۰-۴۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع در نظر گرفته میشود.

در حالت دیگر، چنانچه اسکلت فلزی بصورت مهاربندی غیر هم‌ مرکز باشد، بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف میزان آهن‌آلات مصرفی در سازه فلزی حدودا ۷۵-۵۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع است.

چنانچه اسکلت فلزی با قاب خمشی متوسط و معمولی باشد، بدون لحاظ کردن وزن آرماتوربندی سقف میزان آهن‌آلات مصرفی حدودا ۱۰۵-۶۵ کیلوگرم به ازای هر مترمربع می شود.

همچنین در سازه های فولادی با قاب خمشی ویژه و معمولی بدون در نظر گرفتن وزن آرماتور سقف حدودا ۱۱۵-۷۰ کیلوگرم آهن آلات به ازای هر مترمربع سازه مورد نیاز خواهد بود.

باید در این بخش متذکر شویم که برای ساختمان‌های بلندتر و دارای سیستم‌های دوگانه نمی‌توان میزان مشخصی از مقدار آهن‌آلات مصرفی تعیین کرد، چرا که این ساختمان‌ها دارای کاربردهای ویژه‌ای هستند.

ولی اگر بخواهیم در مورد میزان آهن‌آلات مصرفی برای این ساختمان‌ها نیز، مقداری را مشخص کنیم، به میزان ۱۲۰-۷۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع در نظر گرفته میشود.

مقدار آهن آلات مصرفی مورد نیاز برای ساخت خانه

مقدار میلگرد موردنیاز برای انواع اسکلت‌ ساختمانی

پس از تخمین و محاسبه میلگرد موردنیاز برای هر یک از بخش‌های پی، ستون‌ها و سقف در یک ساختمان، می‌توان به‌طور تقریبی مقدار میلگرد مصرفی در هر مترمربع برای اسکلت فلزی یا بتنی را نیز تخمین زد.

می‌توانیم بگوییم برای اسکلت‌های فولادی در هر مترمربع تقریباً بین ۴۵ تا ۶۵ کیلوگرم میلگرد نیاز خواهیم داشت. البته اگر قاب خمشی در اسکلت فولادی مورد استفاده قرار گرفته باشد این مقدار به ۶۵ تا ۹۰ کیلوگرم در هر مترمربع هم میتواند برسد.

برای اسکلت‌های بتنی نیز مقدار ۴۰ تا ۵۵ کیلومتر در هر مترمربع میلگرد نیاز خواهیم داشت که با استفاده از قاب خمشی و دیوار برشی این مقدار به حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم خواهد رسید.

حتما بخوانید : برای مشاهده قیمت میلگرد کارخانجات لطفا بر روی آن کلیک نمایید.

مقدار آهن آلات مصرفی

مقدار آهن آلات مصرفی برای ساخت اسکلت بتنی

اگر بخواهیم مقدار آهن آلات مصرفی و میلگردهای مصرفی برای ساخت اسکلت بتنی را محاسبه کنیم، باید این موضوع را مانند اسکلت فلزی، در حالات مختلفش بررسی نماییم:

وزن آهن آلات مصرفی در سازه‌ای با اسکلت بتنی و با قاب خمشی بعلاوه دیوار برشی(بدون سقف) حدودا مقداری بین ۳۵ تا ۶۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع است.

برای سازه بتنی قاب خمشی متوسط بدون لحاظ کردن وزن آرماتور سقف، چیزی حدود حدود ۵۵-۴۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع آهن آلات احتیاج خواهیم داشت.

برای اسکلت بتنی قاب خمشی ویژه بدون آرماتور، ۴۵ تا ۷۰ کیلوگرم به ازای هر مترمربع، آهن‌آلات مورد نیاز خواهد بود.

همانطور که حتما متوجه شده‌اید، در این بخش از محاسبات، آرماتورها را در حساب و کتاب خود وارد نکردیم، اما این موضوع به این معنی نیست که نباید در محاسبات ما، لحاظ شوند. وزن آرماتور سقف نیز طبق محاسبات زیر به صورت جداگانه حساب می شود.

  1.     اگر سقف کامپوزیت باشد: ۸ الی ۱۲ کیلوگرم بر مترمربع
  2.     اگر سقف تیرچه بلوک باشد: ۵ الی ۷ کیلوگرم بر مترمربع
  3.     اگر سقف دال بتنی توپر باشد: ۱۰ الی ۱۶ کیلوگرم بر مترمربع

در هر مترمربع چقدر میلگرد نیاز خواهد بود؟

به جرأت می‌توان گفت اگر نخواهیم میلگرد را مهم‌ترین مقطع فولادی در ساخت‌وساز بدانیم، قطعا باید بگوییم که یکی از مهم‌ترین مقاطع در این صنعت به شمار می‌رود.

 در این بخش به سراغ محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع میرویم و اعداد مربوط به این موضوع را اعلام میکنیم.

تخمین میلگرد موردنیاز برای ساختمان‌سازی و روش صحیح متره کردن

پیش از شروع یک پروژه ساختمانی باید مقدار مصالح ساختمانی موردنیاز برای ساخت‌وساز ازجمله میلگرد را تخمین زده و طبق آن خریدهای خود را انجام دهیم. به این کار «متره کردن» گفته میشود.

طبیعی است که هرچه این تخمین به مقدار واقعی نزدیک‌تر باشد، برای شما مقرون ‌به‌ صرفه‌تر خواهد بود؛ زیرا اگر مقدار میلگرد سفارشی شما بیش‌ازاندازه باشد هزینه بیشتری را برای بار اضافی متحمل خواهید شد و اگر میلگرد کمتر از حد نیاز تهیه کنید علاوه بر هزینه حمل‌ونقل اضافی، ممکن است در خرید دوم با افزایش قیمت میلگرد مواجه شوید.

در صورتیکه از قبل پروژه‌های مشابه را انجام داده باشید، محاسبه و تخمین مصالح موردنیاز برای شما آسان‌تر خواهد بود؛ اما اگر تجربه چندانی در این کار نداشته باشید باید از مشاوران مربوط به این حوزه کمک بگیرید یا اطلاعات خود در این زمینه را بالا ببرید تا در نهایت سرمایه شما دچار ضررهای پیش‌بینی نشده نشود.

 شیوه های تخمین زدن میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

معمولا به ازای هر مترمربع، حدود ۶۰ تا ۶۷ کیلوگرم میلگرد در نظر گرفته می‌شود؛ اما برای محاسبه دقیق میلگرد موردنیاز برای هر پروژه باید میزان میلگرد مصرفی در پی‌ریزی یا فوندانسیون، ستون‌ها و سقف‌ها را در نظر گرفت.

محاسبه میلگرد موردنیاز برای فوندانسیون

در اغلب مواقع میلگرد به شکل طولی، عرضی و تقویتی در پی‌ریزی ساختمان به کار برده میشود. میلگردهای طولی در طول محور پی اجرا شده و در ردیف‌های بالا و پایین فونداسیون قرار خواهند گرفت.

برای محاسبه وزن میلگرد باید طول آن را بدانیم. برای اندازه‌گیری طول میلگرد باید طول محور پی، کاور و خم قسمت انتهایی و ابتدایی میلگرد را در نظر داشته باشیم. اگر بخواهیم توضیح دهیم که کاور چیست باید بگوییم کاور فاصله ایست که میلگرد باید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی از قسمت خارجی بتن داشته باشد.

درنهایت طول میلگرد موردنیاز از رابطه زیر به دست می‌آید:

(طول کاور ضربدر ۲)- (طول خم ضربدر ۲)+ طول محور = طول میلگرد

این رابطه نحوه محاسبه طول میلگردهای طولی و عرضی به‌کار رفته در ساختمان را به شما خواهد داد.

همچنین برای محاسبه وزن میلگردهای تقویتی مورد استفاده در فوندانسیون، باید طول میلگرد را در تعداد و وزن واحد طول آن ضرب نمایید.

محاسبه میلگرد مورد نیاز برای ستون‌ها و سقف

در این بخش نوبت به محاسبه مقدار میلگرد مورد استفاده در ستون‌ها و سقف‌ها میرسد که به نوع اسکلت ساختمان بستگی دارد. به‌طور معمول برای ساختمان‌هایی با اسکلت بتنی ۱۲ تا ۱۸ کیلوگرم، میلگرد برای هر ستون مورد نیاز است. البته اگر سقف به‌صورت دال دوطرفه باشد این میزان به حدود ۶۰ تا ۸۵ کیلوگرم افزایش پیدا می‌کند.

 مقدار میلگردهای مصرفی برای سقف‌های مختلف متفاوت است:

  •       میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع در سقف تیرچه بلوک : ۵ تا ۷ کیلوگرم
  •       میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع در سقف کامپوزیتی : ۸ تا ۱۲ کیلوگرم
  •       میزان میلگرد مورد نیاز برای هر مترمربع در سقف دال بتنی توپر: ۱۰ تا ۱۶ کیلوگرم

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما زوایای مختلف محاسبه آهن مورد نیاز برای ساخت خانه را ببینید و از نزدیک با برخی از محاسبات موجود برای تخمین آهن مورد نیاز اشنا شوید.

مقالات مرتبط

پیش بینی باز آهن آلات در سال جدید

پیش بینی بازار آهن آلات سال جدید

راهنمای مطالعهروند بازار آهن آلات در سال 1403قیمت میلگرد در بازاروضعیت بازار آهن آلات در این روزهاتحلیل […]

همه چیز در رابطه با بیس پلیت (صفحه ستون)

همه چیز در رابطه با بیس پلیت (صفحه ستون)

راهنمای مطالعهبیس پلیت چیست و دارای چه کاربردی می باشد؟انواع بیس پلیتمشخصات فیزیکی بیس پلیتشابلون بیس پلیت […]

خمکاری پروفیل

خمکاری پروفیل 

این مقاله به بررسی جامع خمکاری پروفیل، روش‌های مختلف، نکات کلیدی و کاربردهای آن می‌پردازد.

نحوه اجرای سقف شیروانی 

نحوه اجرای سقف شیروانی 

در این مقاله به نحوه اجرای سقف شیروانی میپردازیم
نحوه اجرای سقف شیروانی انواع مختلفی داشته و با زوایای متنوعی طراحی می شود. سقف شیروانی از جمله موارد مورد نیاز برای منازل شمال کشور است. اغلب خانه های موجود در نواحی شمالی کشور از این سقف استفاده می کنند.

تاثیر نرخ دلار بر قیمت آهن

تاثیر نرخ دلار بر قیمت آهن

با بیان اینکه قیمت آهن در یک ماهه اخیر کاهش قیمت داشته و روند نزولی به خود گرفته است،به نظر قیمت آهن در یک ماه آینده افزایش قیمت خواهد داشت

موارد استفاده ی پروفیل

موارد استفاده از پروفیل 

در دنیای پیشرفته صنعت و ساختمان، پروفیل‌ها به عنوان اجزای بنیادی در انواع سازه‌ها و نماهای ساختمانی به کار می‌روند. در این مقاله ما را همراهی کنید.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *