استفاده از هواکش صنعتی در کارخانجات صنایع فولاد

دسته بندی : مجله تهران آهن
استفاده از هواکش صنعتی در کارخانجات صنایع فولاد

همه ما از ارزش صنعت فولاد آهن باخبر هستیم و می‌دانیم که این صنعت به عنوان پیچ و مهره اقتصاد صنعتی کشور یاد می‌شود. این صنایع، لوازم فولادی که صنعت‌های مختلفی مثل خودروسازی نیاز دارند را می‌سازند و به آنها می‌فروشند.

طرز کار این صنایع به این شکل است که فلزات مختلف در یک شرایط سخت و به کمک ابزارها و روشهای پیچیده تبدیل به ورق‌های نازک، لوله و محصولات نیمه ساخته می‌شوند.

تهویه هوا صنایع فولاد یکی از الزامات این کارخانه‌هاست. این کارخانه‌ها به چندین هواکش صنعتی برای اهداف مختلفی نیاز دارند. در ادامه قصد داریم تا درباره انواع تهویه هوا کارخانجات صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

نقش کلیدی هواکش صنعتی در عملکرد کارخانه

در همه کارخانه‌ها، جا به جایی هوا یک امری ضروری به شمار می‌رود و برای همین هر کارخانه‌ای نیاز به یک هواکش صنعتی دارد.

تقریبا می‌توان گفت که در همه کارخانه‌ها و مخصوصا صنایع فولاد، آلاینده‌ها و گازهای مضر در یک فضای بسته قرار دارند و همانطور که این گازها ضررهای زیادی را برای افراد مختلف به دنبال دارد، باید فورا از داخل کارخانه به بیرون فرستاده شود.

نقش کلیدی هواکش صنعتی در عملکرد کارخانه

در اینجا از روش‌های تهویه هوا کارخانجات استفاده می‌کنند؛ تهویه هوا صنایع فولاد باعث می‌شوند تا این آلاینده‌ها از فضای سربسته کارخانه به بیرون هدایت شوند و از طرفی دیگر، هوای تمیز را وارد کارخانه می‌کنند.

حفظ سلامتی کارکنان کارخانه باید در اولویت قرار بگیرد و برای همین شما باید برای تهویه هوا کارخانجات از بهترین‌ها استفاده کنید.

در بسیاری از محیط کارخانه‌ها، به دلیل اینکه نمی‌توانند از کولر استفاده کنند، شاهد افزایش دما هستیم و این افزایش دما می‌تواند بازدهی خط تولید را کاهش دهد.

حتی خیلی از شرکتها هم هستند که برای از بین بردن و یا کم کردن رطوبت محیط کارخانه، از هواکش صنعتی استفاده می‌کنند.

بسیار از صنایع دیگر به مانند صنایع غذا هم از این هواکشها استفاده می‌کنند؛ ولی تهویه هوا صنایع فولاد از بقیه صنایع بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و مهم‌تر از بقیه صنایع است.

چون گازهای و آلاینده‌هایی که در این صنایع تولید می‌شوند، خطرناک‌تر و مضرتر از بقیه صنایع هستند و برای همین، این صنایع باید بیشتر از بقیه به دنبال یک هواکش خوب برای محیط کارخانه خودشان باشند.

در ادامه این پست به معرفی انواع تهویه هوا کارخانجات می‌پردازیم.

معرفی انواع هواکش صنعتی در صنایع

تا الان ما فهمیدیم که تهویه هوا کارخانجات یکی از کارهایی است که باید حتما انجام شود؛ مخصوصا تهویه هوا صنایع فولاد که به خاطر آلاینده‌های خطرناک‌تر، نیازمند تهویه‌های بهتر و با کیفیت‌تر است؛ برای همین نیاز است که انواع تهویه هوا کارخانجات را بشناسید تا خریدی بهتر داشته باشید.

1. تهویه هوا پروانه ای

تهویه هوا پروانه ای از 2، 4 و یا 6 پره تشکیل شده و در مقایسه با بقیه هواکش‌ها، ساختار ساده‌ای دارد.

این هواکش در دو نوع کوچک و بزرگ ساخته می‌شوند که نوع کوچک به الکتروموتور و نوع بزرگ آن به کمک یک تسمه، به موتور وصل می‌شود.

به دلیل اینکه حجم هوای کارخانه‌ها زیاد است، از پره‌های فلزی در ساختار هواکش پروانه ای استفاده می‌شود و پره‌های آن در یک قاب بیرونی قرار دارند. (به مانند پنکه زمینی)

2. تهویه هوا لوله محوری

تهویه هوا لوله محوری هم یکی دیگر از تهویه هوا کارخانجات است که از نظر ظاهری، شباهت زیادی به تهویه هوا پروانه ای دارد؛ تنها تفاوت شکل ظاهری آنها در محل قرار گیری پره آنهاست. به این شکل که پره‌های تهویه هوا لوله محوری در یک ظرف استوانه‌ای قرار دارد.

از نظر قدرت هم تهویه هوا لوله محوری نسبت به تهویه هوا پروانه ای از عملکرد و فشار بالاتری برخوردار است.

3. تهویه هوا گریز از مرکز

از تهویه هوا گریز از مرکز هم به عنوان یکی از تهویه هوا صنایع فولاد یاد می‌کنند. از این نوع هواکش به مانند دو نوع قبلی، در هر جایی استفاده نمی‌کنند و فقط در مکان‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع تهویه هوا یک قطعه متحرک دارد که آن را با نام پروانه می‌شناسند؛ این پروانه‌ها به کمک یک محور، به یکسری تیغه‌ها وصل هستند. این دستگاه هوای گرم را به سمت خودش می‌کشد و به کمک همین تیغه، با سرعت زیاد به بیرون پرت می‌کند.

از تهویه هوا گریز از مرکز بیشتر در مکانهایی با درجه بالای آلودگی و گرما استفاده می‌شود.

آشنایی با فنهای سانتریفیوژ یا رادیال و کاربرد آن‌ها در صنعت

فن سانتریفیوژ را که با نام رادیال هم می‌شناسند، درواقع یک نوع ماشینی است که وظیفه آن جا به جایی جریانهای گاز است.

طراحی فن سانتریفیوژ به گونه‌ای است که حتی در شرایطی مثل دمای بالا و پایین و محیط‌هایی که دارای گاز اسیدی هستند هم بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

از فن سانتریفیوژ در صنایعی مثل فولاد، نیروگاه، تولید سیمان، صنایع شیمیایی، صنایع نساجی و… استفاده می‌شود.

عملکرد فن سانتریفیوژ در صنایع فولاد به چه شکل است؟

نقش این فنها در صنایع فولاد بسیار مهم است؛ در صنایع فولاد، از این فنها در مواردی مثل غبارگیری، پخت و آسیاب کردن مواد خام استفاده می‌شود؛ درواقع باید اینطور گفت که تولید فولاد به عملکرد صحیح این فنها بستگی دارد.

 

مقالات مرتبط

قوطی و پروفیل سپری

قوطی و پروفیل سپری | انواع پروفیل سپری آهنی

همان طور که گفته شد این مقطع که دارای شکل ظاهری T می باشد مثل سایر محصولات همچون قوطی پروفیل، نبشی و ناودانی به دو صورت فابریک و پرسی ساخته می شود ولی بعضی اوقات در صورتی که تولیدات فابریک و پرسی در بازار یافت نشوند، روال رایجی برای ساخت بعضی از سپری ها وجود دارد به این شکل که تیرآهن از قسمت وسط وب ( web ) به صورت طولی برش داده می شود و از آن سپری تولید می شود. به عنوان نمونه برای تولید سپری سایز ۱۰۰ تیرآهن ۲۰۰ را برش داده و دو سپری از آن بدست می آورند.

هدف از بکار بردن فولاد( میلگرد ) در قطعات بتنی چیست

هدف از بکار بردن فولاد( میلگرد ) در قطعات بتنی

راهنمای مطالعهبرای مقابله با برش احتمالی دو فرم میل گرد مناسب است: خاموت (رکاب – کمربند): انواع میلگردهای مورد […]

نمودار قیمت آهن آلات در سال جدید ۱۴۰۱

نمودار قیمت آهن آلات در سال 1402

در این مطلب قصد داریم در مورد نمودار قیمت آهن آلات سال جدید ۱۴۰۲ و نمودار قیمت آهن سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید.

تیرریزی پله

تیرریزی پله

راهنمای مطالعهنحوه ی ترسیم پلان تیرریزی پلهپله عمومی ترین وسیله دسترسی به طبقات ساختمان می باشد در […]

نحوه ی تولید پروفیل

فرآیند و نحوه تولید پروفیل 

در این مطلب به بررسی تولید پروفیل مربع، انواع مختلف، و عوامل موثر بر قیمت پروفیل‌ها می‌پردازد

فرایند تولید تیرآهن هاش

فرایند تولید تیرآهن هاش

تیراهن به عنوان یک جزء اساسی در ساخت و سازهای فلزی، به دلیل خصوصیات مکانیکی و استحکام بالای خود، برای افزایش استحکام و ایمنی سازه‌ها بسیار حائز اهمیت است.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *