لیستوفر میلگرد چیست و نحوه تولید آن

دسته بندی : مجله تهران آهن

لیستوفر میلگرد و همانطور که از اسم آن هم مشخص است،
یک جدولی است که می‌تواند کمک زیادی را در مراحل خرید
به شما بکند.

لیستوفر میلگرد چیست و نحوه تولید آن

لیستوفر میلگرد و همانطور که از اسم آن هم مشخص است، یک جدولی است که می‌تواند کمک زیادی را در مراحل خرید به شما بکند. با طراحی این جدول، شما می‌توانید کیفیت خرید در بخش‌های میلگرد، آرماتوربندی، میزان خم و برش میلگرد و … را تا حد قابل توجهی بالا ببرید و هم اینکه از هزینه‌های اضافی، دوری کنید.

البته اکثریت فقط در همین حد از لیستوفر اطلاعات دارند و برای همین شاید این سوال در ذهن آنها به وجود بیاید که لیستوفر چیست و عملی کردن آن، چطور می‌تواند باعث افزایش سرعت پروژه شود.

در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن، قصد داریم تا اطلاعات کاملی را درباره لیستوفر میلگرد در اختیار شما قرار دهیم. همچنین جهت مشاهده لیست قیمت میلگرد کلیک کنید.

جدول لیستوفر میلگرد چیست ؟

جدول لیستوفر میلگرد چیست ؟

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، لیستوفر میلگرد یک جدولی است که از آن به عنوان راهنمای مراحل آرماتوربندی ساختمان، استفاده می‌کنند. در داخل این جدول، باید اطلاعات کاملی از میلگردها و مخصوصا خم و برش میلگردها درج شده باشد. پیشنهاد می‌شود که حتما از لیستوفر در پروژه‌های خودتان استفاده کنید. چون نوشتن این جدول می‌تواند سرعت مراحل آرماتوربندی را چند برابر بیشتر کند

البته لیستوفر هم قدمت نسبتا زیادی را در صنعت ساختمان سازی دارد؛ اگر نگاهی به تاریخچه لیستوفر بیندازید، متوجه می‌شوید که در گذشته، لیستوفر را به صورت دستی طراحی می‌کردند. ولی امروزه و به لطف پیشرفت تکنولوژی، مهندسان می‌توانند از نرم افزارهای مختلف برای طراحی لیستوفر میلگرد کمک بگیرند.

نحوه تهیه لیستوفر میلگرد

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، لیستوفر میلگرد را با استفاده از نرم افزارهای مخصوص به مانند اتوکد، اکسل و مترور پلاس طراحی می‌کنند. ولی در زمان تهیه لیستوفر میلگرد، باید سه موضوع را دقت کنید.

این سه موضوع عبارتند از اولویت اجرایی، آنالیز پرت و موارد فنی! در واقع توجه این سه مورد می‌تواند کارهای شما را با کیفیت بهتری پیش ببرد. چون مشخص می‌کنید که چه زمانی باید به چه قسمتی از لیستوفر توجه کرد.

فرض کنید که شما این سه مورد را در لیستوفر رعایت نکرده باشید. به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا اولویت‌ها از بین می‌رود و همچنین افزایش پرتی نیز بیشتر می‌شود.

نرم افزار لیستوفر میلگرد

نرم افزار لیستوفر میلگرد

در بالا سه نرم افزار برای تهیه لیستوفر میلگرد را به شما معرفی کردیم که در بین آنها، مترور پلاس یکی از بهترین آنها به شمار می‌رود که بیشترین کاربرد را در میان بقیه نرم افزارهای لیستوفر میلگرد دارد.

شما به کمک این نرم افزار، می‌توانید شکل و پوز آرماتوربندی را مشخص کنید. البته ویژگی و امکانات این نرم افزار به همینجا ختم نمی‌شود و شما با استفاده از آن می‌توانید تعداد، طول و قطر میلگردها را نیز مشخص کنید.

یکی از بهترین ویژگی‌های نرم افزار لیستوفر میلگرد این است که به صورت خودکار، تمامی اطلاعات وارد شده در داخل نرم افزار در یک فایل اکسل ذخیره می‌کند که کار برای شما، راحت‌تر می‌کند.

البته همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، دو نرم افزار دیگر اتوکد و اکسل هم هستند که شما از هر کدام از آنها می‌توانید برای تهیه جدول لیستوفر میلگرد استفاده کنید.

کاربردهای لیستوفر

در بالاتر هم چندین بار به کاربردهای لیستوفر اشاره کردیم. در واقع وقتی که شما از لیستوفر برای مراحل آرماتوربندی استفاده می‌کنید، باعث می‌شود تا دیدی بهتر و دقیق را نسبت به پروژه خودتان داشته باشید و در واقع کارهای شما، طبق یک برنامه خاص پیش می‌رود.

با استفاده از لیستوفر، شما می‌توانید به خوبی متوجه این موضوع شوید که مثلا باید در هر مرحله از ساخت، از چه نوع میلگردی استفاده کنید و یا اینکه میلگردها باید در چه سایز و ضخامتی باشند و …

همچنین همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، باید سه مورد اولویت اجرایی، آنالیز پرت و موارد فنی را در جدول لیستوفر خودتان رعایت کنید تا مراحل آرماتوربندی، با کیفیت هر چه تمام‌تر اجرا شود.

جمع بندی

شاید شما اولین بار باشد که با کلمه لیستوفر رو به رو می‌شوید؛ البته کلمه لیستوفر در واقع یک کلمه تخصصی در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود که در زندگی روزمره، کاربرد خاصی ندارد.

ولی نباید به هیچ وجه به سادگی از کنار مراحل لیستوفر میلگرد عبور کنید. عدم توجه به مراحل لیستوفر، می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه داشته باشند. در صورتی که انجام دادن مراحل لیستوفر می‌توانید شما را نه تنها از هزینه‌های اضافی دور کند، بلکه می‌تواند باعث افزایش سرعت پروژه شما شد.

در این مقاله ما سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را درباره لیستوفر میلگرد در اختیار شما قرار دهیم. اگر هر سوالی درباره این مقاله داشتید، می‌توانید از بخش کامنت‌ها برای کارشناسان تهران آهن ارسال کنید.

 

مقالات مرتبط

قوطی برای ستون یک طبقه و دو طبقه

قوطی مناسب برای ستون یک طبقه و دو طبقه

ستون‌ها وظیفه‌ تحمل بارهای عمودی سازه را بر عهده دارند و انتخاب مقطع مناسب برای آنها نقش مهمی در مقاومت، ایمنی و عملکرد سازه دارد.

کاربرد نبشی

کاربرد نبشی در اتصالات ساده در سازه | تهران آهن

راهنمای مطالعهکاربرد نبشیمهم ترین کاربرد نبشیکاربرد نبشی و اینکه در ابتدا می بایستی بدانیم نبشی چیست ؟ […]

میلگرد گذاری ستون

میلگرد گذاری ستون

راهنمای مطالعهدورپیچ هامیلگرد های انتظار خم شده ستوندر این مقاله به توضیح اینکه چگونه میلگرد گذاری ستون […]

نحوه ی تولید پروفیل

فرآیند و نحوه تولید پروفیل 

در این مطلب به بررسی تولید پروفیل مربع، انواع مختلف، و عوامل موثر بر قیمت پروفیل‌ها می‌پردازد

آشنایی با ورق API و مشخصات آن

آشنایی با ورق API و مشخصات آن

ورقهای Api جزو انواع فولاد فلزی به شمار می‌روند که به دلیل مقاومت
بالایی که دارند، باعث شده تا کاربردهای مختلفی را هم به دست بیاورند.
البته قابلیت مقاومت بالا، یکی از ویژگی‌های کلی فولاد به شمار می‌رود؛
ولی برای استفاده بیشتر و دقیق‌تر از فولاد، نیاز است که آنها را به شکلهای
مختلفی در بیاورند که یکی از همین اشکال‌ها مربوط به ورقه بودن آنهاست.

فاکتورهای موثر مهم در طول عمر سوله

فاکتورهای موثر مهم در طول عمر سوله

عوامل مؤثر بر عمر مفید سوله چیست؟
در ادامه این پست از سایت تهران آهن، قصد داریم تا به
بررسی همین موضوع بپردازیم.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *