انکربولت چیست و با انواع آن آشنا شوید

دسته بندی : مجله تهران آهن

ابزارهای متفاوتی برای سازه های مختلف وجود دارند که همه آنها نیز
ویژگی و امکانات مخصوص به خودشان را داشته که همین امکانات و
ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در جاهای مخصوصی از آنها استفاده شود.

انکربولت چیست و با انواع آن آشنا شوید

ابزارهای متفاوتی برای سازه های مختلف وجود دارند که همه آنها نیز ویژگی و امکانات مخصوص به خودشان را داشته که همین امکانات و ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در جاهای مخصوصی از آنها استفاده شود.

انکر بولت هم یکی از همین موارد است که در ادامه این محتوا قصد داریم تا آن را برای شما معرفی کنیم.

برای مشاوره و خرید آهن آلات مناسب و مطمئن به صفحه اصلی تهران آهن مراجعه کنید.

انکر بولت چیست؟

انکر بولت در زبان فارسی معنی پیچ چفتی را می‌دهد و همانطور که از اسمش هم مشخص است، برای چفت و بست کردن بر روی سطوح صلب از آنها استفاده می‌شود. در کل این عمل برای تعمیر، گسترش یا ترمیم مصالح فولادی استفاده می‌شود.

البته به غیر سطوح صلب به مانند بتن، از آنها برای صفحات فولادی استفاده می‌شود که می‌توان به پلیت‌ها هم اشاره کرد. در کل برای اضافه سازه جدیدی به بتن، سعی می‌کند تا از صفحات فولادی و مخصولا پلیت‌ها استفاده کنند.

انکر بولت‌ها هم در انوع مختلف تهیه و توزیع می‌شوند که هر کدام از آنها نیز قابلیت و ویژگی‌های مخصوص به خودش را دارد. همین قابلیت و ویژگی‌های مخصوص باعث شده تا کارایی آنها نیز متفاوت با یکدیگر باشد.

اگر دوست داشتید به مقاله خصوصیات بهترین مصالح ساختمانی و پرکاربردترین سر بزنید

انواع انکر بولت

در بالا ما شما را با تعریف انکر بولت آشنا کردیم و اطلاعات کافی در این زمینه را به دست آوردیم. حالا نوبت به آن رسیده که شما را با انواع انکر بولت‌ها آشنا کنیم تا با ویژگی، امکانات و کارایی هر کدام از آنها به خوبی آشنا شوید.

1. انکر بولت شیمیایی

اولین نوع از انواع انکر بولت مربوط به می‌شود به انکر بولت شیمیایی که آن را با اسم “چسب کاشت” نیز یاد می‌کنند. از انکر بولت شیمایی به منظور افزایش قدرت باربری بتن استفاده می‌شود و همچنین برای ایجاد چسبندگی بیشتر بین بتن و میلگرد نیز می‌تواند مورد استفاده واقع شود.

یکی از ویژگی‌های مهم انکر بولت شیمیایی این است که اصلا هیچگونه محدودیتی برای کاشت ندارند؛ یعنی اینکه شما می‌توانید این انکر بولت‌ها را در هر قطری و در هر عمقی استاده کنید.

2. انکر بولت مکانیکی

نوع دوم انکر بولت‌ها، انکر بولت مکانیکی است که آن را با اسم رول بوت یا Roll Bolt نیز می‌شناسند. درواقع کارایی این نوع انکر بولت را از روی اسم آنها هم می‌توان تشخیص داد؛ به این صورت که به شکل مکانیکی و در داخل حفره‌های بتن جای‌گذاری می‌شوند.

اگر به ظاهر انکر بولت مکانیکی یا همان رول بولت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در اجزایی به مانند یک قطعه استوانه‌ای، مهر، واشر و به همراه یک پیچ رولی با سر مخروطی ساخته شده است.

3. استاد بولت

آخرین نوع از انواع انکر بولت، استاد بولت Stud Bolt نام دارد که آن را با اسم بولت نیز می‌شناسند. اگر هم به شکل ظاهری استاد بولت نگاه کنید، می‌بینید که ظاهر آن شبیه به یک پیچ گل دار است که این ظاهر گل دار هم توسط چند پیچ و واشر مونتاژ و اجرا می‌شود.

البته این موضوع را بدانید که بولت‌ها بسیار ساده و آسان مونتاژ می‌شوند و از لحاظ هزینه تعمیر و هزینه نگهداری هم نیاز نیست که نگران هیچ چیزی باشید؛ چون بسیار ارزان و مقرون بصرفه هستند.

از ویژگی‌های استاد بولت می‌توان به همان قیمت مقرون بصرفه و افزایش سرعت کار نام برد؛ یعنی شما با استفاده از استاد بولت می‌تواند پروژه خودتان را در زمان سریع‌تر و قبل از زمان معین شده تحویل دهید.

قیمت میلگرد تماما به صورت روزانه در اولین فرصت آپدیت میشود. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان میلگرد در ارتباط باشید.

فاکتورهای موثر در انتخاب نوع انکر بولت

فاکتورهای موثر در انتخاب نوع انکر بولت

 

تا الان به خوبی با انکر بوت و انواع انکر بولت‌ها آشنا شدیم؛ همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، شما باید به خوبی به این موارد آشنا باشید تا بتوانید بهترین نوع انکر بولت را برای سازه خودتان انتخاب کنید؛ در ادامه مواردی که می‌تواند در انتخاب نوع انکر بولت موثر باشد را به شما معرفی می‌کنیم:

1. بررسی شرایط محیط، آب و هوا

در مرحله اول شما باید بررسی کنید که انکر بولت مدنظر شما قرار است که در چه محیطی استفاده شود. موارد زیادی به مانند میزان فسفات، میزان سولفات، رطوبت و … هستند که می‌توانند در انتخاب نوع انکر بولت تاثیرمستقیم بگذارند.

درواقع شما باید قبل از انتخاب انکر بولت، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید؛ چون شرایط آب و هوایی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی استحکام انکر بولت‌ها بگذارد.

2. میزان بار

تحمل بار انکر بولت چیزی حدود 10 الی 15000 است. برای همین باید بهترین نوع را بر اساس میزان بار مدنظر شما انتخاب شود.

3. نوع بار

به غیر از میزان بار، باید نوع بار را نیز در نظر بگیرید. در کل دو دسته بار به انکر بولت‌ها وارد می‌شود که آنها را با اسم بارهای استاتیکی و بارهای داینامیکی می‌شناسند.

قطر و عمق کاشت

قطر و عمق کاشت انکر بولت‌ها به موارد مختلفی به مانند فاصله آنها از یکدیگر، دلیل نصب و اجرای انکر بولت و … تعیین می‌شود. البته این موضوع را هم بدانید که عمق کاشت انکر بولت رابطه مستقیمی با میزان و نوع بار دارد.

البته موارد دیگری هم به مانند ضخامت مصالح پایه، مجوز آیین نامه و دلیل اجرای انکر بولت هم وجود دارد که آنها نیز می‌توانند در انتخاب نوع انکر بولت تاثیر بگذارند.

نوع مصالح پایه

نوع مصالح هم رابطه مستقیمی در انتخاب نوع انکر بولت دارد. قبل از انتخاب انکر بولت شما باید مواردی به مانند نوع بتن سخت، سبک، متخلخل، ترک دار و … را بررسی کنید تا بتوانید بهترین نوع انکر بولت را برای سازه خودتان انتخاب کنید.

فاصله انکر بولت از لبه مصالح پایه و فاصله دو انکر بولت از هم

در بالاتر هم به این موضوع اشاره کرده بودیم؛ علاوه بر موارد بالا، شما باید فاصله انکر بولت‌ها از یکدیگر را هم در نظر بگیرید؛ البته فاصله انکر بولت از مصالح هم بستگی به موارد مختلفی به مانند نوع مصالح و نوع انکر بولت دارد.

انکر بولت

کاربردهای انکر بولت

  •       نصب و طراحی انواع پارتیشن
  •       استفاده از متریال‌های مختلف برای پیاده سازی انواع سقف کاذب
  •       نصب سرویس بهداشتی
  •       برای نصب تجهیزات بیمارستانی بر روی سقف و دیوار
  •       برای نصب آسانسور و پله برقی
  •       برای مهار داربست فلزی
  •       استفاده در سیستم لوکشی و کانال کشی
  •       و …

روش‌های عملکرد انکربولت

به طور کی چهار روش مهم برای عملکرد یا همان گیرایی انکربولت در بین متریال‌های مختلف که عمدتا از بتن هستند، وجود دارد. این چهار روش شامل روش اصطکاکی، روش چسبندگی، روش چفتی و روش ترکیبی است که در ادامه به توضیحات مختصری پیرامون آن خواهیم پرداخت:

یک: روش اصطکاکی

روش اصطکاکی یا friction and expansion به طور کلی به این شکل است که موجب ایجاد اصطکاک بین انکربولت و مصالح ساختمان بعد از نصب آن می‌گردد. روش نصب انکربولت از طریق اصطکاکی بسیار راحت بوده و معمولا از انواع انکربولت‌های پلاستیک و یا حتی فلزی در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو: روش چسبنده

روش چسبنده/چسبندگی یا bonding که عموما با نام چسب بتن نیز شناخته می‌شود، دارای مزیت‌های زیادی برای سازه خواهد بود. معمولا از این روش برای کاهش میزان محدودیت در عمق و یا  قطر انکربولت‌ها استفاده می‌شود. از طریق این روش میزان چسبندگی مصالح با میلگرد و یا سایر موارد به شدت افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه آن ظرفیت انتقال بار بتن افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

سه:  روش چفتی

روش چفتی که با نام کلیدی یا همان keying شناخته می‌شود، از نوع ایجاد گیرایی مصالح به صورت چفتی وکلید واره است. درواقع مصالح به گونه‌ای تنظیم و طراحی می‌گردند که در قالب یکدیگر چفت شده و به این ترتیب میزان باربری بتن را افزایش داده و از طرف دیگر در میزان داینامیک بودن آن بسیار موثر عمل می‌کند.

چهار: روش ترکیبی

روش ترکیبی یا keying and friction که ترکیبی از دو روش چفتی و اصطکاکی است، برای افزایش میزان ظرفیت باربری بتن و همچنین میزان داینامیک بودن آن در مناطق خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوامل تاثیرگذار بر نوع طراحی انکربولت‌ها

هم اکنون اطلاعاتی در مورد انکر بولت‌ها و انواع و کاربردهای آن‌ها دارید. خوب است بدانید انکر بولت قابلیت سفارشی سازی با توجه به نوع سازه شما را نیز دارا است. برخی عوامل در ساخت و طراحی انکربولت‌ها موثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • نوع و راستای بار از لحاظ میزان کششی بودن و یا استاتیک و داینامیک بودن آن
  • میزان فشار بار بر ساختمان و بر خود انکربولت
  • نوع مصالح به کار رفته در سازه و میزان کیفیت و مقاومت آنها
  • میزان فاصله انکربولت‌ها از یکدیگر و یا از لبه مصالح پایه
  • نوع میلگردها و تعداد به کار رفته
  • عمق و ارتفاع کاشت انکربولت

خلاصه مطلب

در این مطلب سعی شد نکات مهمی پیرامون انکربولت‌ها و کاربرد و مزایای و همچنین انواع آن‌ها ارائه گردد. از انکر بولت‌ها برای چفت کردن سطوح سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد که با توجه به مصالح به کار رفته، می‌توان از انواع مختلف آن بهره گرفت.

مقالات مرتبط

پروفیل

موارد مصرف پروفیل و کاربرد انواع پروفیل صنعتی چیست

موارد مصرف پروفیل ها قسمت بزرگی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره ها بکار می رود. پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره ۱ تا ۷ (از لحاظ اندازه و مشخصات)

راهنمای کامل علامت اختصاری حک شده بر روی میلگرد

راهنمای کامل علامت اختصاری حک شده بر روی میلگرد

اگر کمی در حوزه آهن آلات آشنا باشید، می‌دانید که بر روی آنها یکسری
علامت‌های اختصاری حک شده که هر کدام از آنها هم دلایل خاص خودشان
را دارند. در واقع شما نیز به عنوان یک خریدار و یا شخصی که به حوزه آهن
علاقه دارید، باید حتما با این علائم اختصاری آشنا باشید.

آشنایی با انواع مزایا و معایب سوله خرپایی

آشنایی با انواع مزایا و معایب سوله خرپایی

راهنمای مطالعهسوله خرپایی چیست؟مزایای ساخت سوله خرپاییکاربرد سوله خرپاییساخت سوله تیر ورقیمعروف ترین نمونه های سوله خرپایی […]

انواع ورق فولادی سرد و گرم

انواع ورق های فولادی سرد و گرم

راهنمای مطالعهورق چیست؟انواع عملیات ورق کاریورق‌های فولادی به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ ورق فولادی گرمورق […]

سوله چیست؟

آشنایی با کاربرد های آهن اسفنجی در ساختمان سازی

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ موارد پیچیده‌تر به مانند کاربرد
آهن اسفنجی برویم، بهتر است که درباره خود آهن اسفنجی
یکسری اطلاعاتی را به دست بیاوریم. آهن‌های اسفنجی زمانی
تولید می‌شوند که اکسیژن‌ها از سنگ آهن و به شکل بدون واسطه
حذف می‌شوند.

فولاد MO40 چیست؟ | کاربرد MO40

فولاد MO40 چیست؟ | کاربرد MO40

فولاد mo40 یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌رود که آن را
با نام 4140 هم می‌شناسند. این نوع فولاد دارای کاربردهای
بسیار زیاد و متنوعی است که تمامی این کاربردها را نیز مدیون
ویژگی‌هایی به مانند استحکام خستگی بالا، مقاومت به سایش،
مقاومت به ضربه خوب و … است.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *