فولاد MO40 چیست؟ | کاربرد MO40

دسته بندی : مجله تهران آهن

فولاد mo40 یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌رود که آن را
با نام 4140 هم می‌شناسند. این نوع فولاد دارای کاربردهای
بسیار زیاد و متنوعی است که تمامی این کاربردها را نیز مدیون
ویژگی‌هایی به مانند استحکام خستگی بالا، مقاومت به سایش،
مقاومت به ضربه خوب و … است.

فولاد MO40 چیست؟ | کاربرد MO40

فولاد mo40 یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌رود که آن را با نام 4140 هم می‌شناسند. این نوع فولاد دارای کاربردهای بسیار زیاد و متنوعی است که تمامی این کاربردها را نیز مدیون ویژگی‌هایی به مانند استحکام خستگی بالا، مقاومت به سایش، مقاومت به ضربه خوب و … است.

در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن قصد داریم تا ببینیم که فولاد MO40 چیست؟ اگر این سوال در ذهن شما هم وجود دارد، پیشنهاد می‌کنم که حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

آشنا شدن با فولاد MO40

آشنا شدن با فولاد MO40

بهتر است که در همان مرحله اول، به تعریف فولاد MO40 بپردازیم و ببینیم که فولاد MO40 چیست؟ در ساخت این نوع فولاد، از آلیاژهای بسیار کمی استفاده شده که همین دلیل باعث شده تا آن را در لیست فولادهای کم آلیاژ قرار دهند.

از آلیاژهای استفاده شده در این نوع فولاد، می‌توان به آلیاژهایی همچون کروم، مولیبدن و منگنز اشاره کرد که در ادامه نیز بیشتر درباره ترکیبات شیمیایی فولاد MO40 صحبت می‌کنیم. ترکیب این آلیاژها در این نوع فلز، باعث شده تا خواص‌های منحصر بفردی به این نوع فولاد منتقل شود.

برای همین می‌توان به جرات گفت که هیچ فولاد دیگری وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان جایگزین فولاد MO40 معرفی کرد. همین ویژگی‌های بالا هم باعث افزایش محبوبیت و در نتیجه باعث افزایش فروش این نوع فولاد شده که امروزه آن را به عنوان یکی از پرفروش‌ترین نوع فولاد می‌شناسند.

عملیات حرارتی فولاد MO40

در بالا به خوبی فهمیدیم که فولاد MO40 چیست؟ حالا بهتر است که برای درک بهتر و بیشتر این نوع فولاد، بهتر است که درباره عملیات حرارتی فولاد MO40 صحبت کنیم. مراحل حرارت دهی به فولاد MO40 تا دمای 845 درجه سانتی‌گراد هم می‌رود که پس از قرار گرفتن در معرض این حرارت، نوبت به مرحله کوئنج کردن در روغن می‌رسد.

سپس نوبت به مرحله سخت کاری می‌رسد که البته قبل از انجام مراحل سخت کاری، باید آن را در مدت زمانی طولانی در دمای 913 درجه سانتی‌گراد قرار داد و سپس هم برای انجام مراحل نرماله کردن، باید آن را سردسازی کرد.

کاربرد فولاد MO40

کاربرد فولاد MO40

کاربرد فولاد MO40 چیست؟ این سوال شاید در ادامه سوال فولاد MO40 چیست قرار داشته باشد. اگر شما در حوزه فولاد فعال باشید، قطعا می‌دانید که این نوع فولادها دارای فروش‌های بسیار زیادی هستند که نشان از محبوبیت بالای آن است.

این فروش و محبوبیت بالا می‌تواند رابطه مستقیمی را با کاربردهای آنها داشته باشد؛ در ادامه این بخش قصد داریم تا به معرفی کاربرد فولاد MO40 بپردازیم.

  •       در ساخت پیچ‌های مقاوم
  •       در ساخت انژکتور
  •       ظروف تحت فشار
  •       در ساخت سازه‌های مختلف هواپیما
  •       در ساخت پیچ‌های دو سر رزوه
  •       در ساخت شفت
  •       در ساخت میله‌های اتصال
  •       در ساخت پایه‌های قالب
  •       در ساخت میل لنگ
  •       در ساخت چرخ دنده
  •       و …

 

ترکیب شیمیایی فولاد MO40

همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، فولاد MO40 جزو فولادهای کم آلیاژ به شمار می‌رود که آلیاژهایی به مانند کربن، سیلیسیوم، منگنز، کروم و مولیبدن در ساخت آن استفاده شده. ولی ترکیب شیمیایی فولاد MO40 چیست و چند درصد از هر کدام از این آلیاژها در ساخت این نوع فولاد، استفاده میشود؟

در بین آلیاژهایی که در بالا اسم بردین، آلیاژ کربن بیشترین درصد را به خودش اختصاص داده که یعنی 41 درصد از این ترکیبات شیمیایی، در اختیار کربن است.

در ادامه هم می‌توان به آلیاژ کروم با 1.1 درصد، آلیاژ منگز با 0.7 درصد، آلیاژ سیلسیوم با 0.35 درصد، آلیاژ مولیبدن با 0.2 درصد اشاره کرد.

دلیل مقاومت بالای فولاد MO40 را نیز می‌توان به دلیل درصد بالای استفاده کروم در زمان ساخت این نوع فولاد دانست. سیلیوم هم می‌تواد قابلیت دمای بحرانی فولاد MO40 را مشخص کند. البته باید بدانید که هر چه مقدار وجود سیلیسیوم در این نوع فولاد بیشتر باشد، می‌تواند مقاومت آن در برابر اکسیده شدن را نیز بالا ببرد.

ولی در صورت استفاده از سیلیسیوم، امکان برش پذیری در این نوع فولاد کاهش می‌کند و دقیقا همینجاست که آلیاژ منگنز به کار می‌آید؛ آلیاژ منگنز باعث می‌شود تا قابلیت برش پذیری توسط سیلیسیوم نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه کنترل شود.

وجود آلیاژ مولیبدن در فولاد MO40 هم می‌تواند مقاومت کششی و حرارتی این نوع فولاد را مشخص کند. به این صورت که هر چه مقدار آلیاژ مولیبدن بیشتر باشد، قطعا مقاومت کششی و حرارتی آن هم بیشتر است.

در مرحله آخر هم باید بدانید که فولاد MO40 را با نام شیمیایی CrMO40 می‌شناسند.

جمع بندی

فولاد MO40 دارای ویژگی و مزایا بسیار زیادی است که این ویژگی و مزایا نیز به دلیل ترکیبات شیمیایی فوق العاده‌ای است که در زمان ساخت آن استفاده شده. همه این موارد باعث شده که فولاد MO40 کاربردهای مختلفی داشته باشد که در نتیجه امروزه آن را به عنوان یکی از پرکاربردترین و پرفروش‌ترین فولادها می‌شناسند.

در این مقاله ما درباره فولاد MO40 چیست صحبت کردیم و سعی کردیم که اطلاعات کاملی را در این زمینه، در اختیار شما قرار دهیم. اگر هر سوالی درباره این مقاله داشتید، می‌توانید از قسمت کامنت‌ها برای ما بفرستید.

 

مقالات مرتبط

با روش آنیل کردن بیشتر آشنا شوید

با روش آنیل کردن بیشتر آشنا شوید

اگر شما تازه وارد حوزه آهن آلات شده باشید، قطعا با اصطلاحات
مختلفی رو به رو می‌شوید که یکی از آنها هم آنیل کردن است.
عملیات آنیل را جزو عملیات‌های حرارتی می‌دانند و مقاطع فولادی
که در این عملیات قرار می‌گیرند، خواص مکانیکی بهتری را نسبت
به بقیه فولادها به دست می‌آورند.

لوله استیل

لوله های استیل و کاربرد آنها

راهنمای مطالعهلوله های استیللوله استیل چیست؟لوله استیل و انواع آنساختار لوله استیللوله استیل و نحوه نام گذاری […]

نیم رخ های مناسب جهت تیر

نیم رخ های مناسب جهت تیر

راهنمای مطالعهتیرهای لانه زنبوریمزایا و معایب تیرهای لانه زنبوریتیرها از نظر باربری جزء اعضای خمشی محسوب می […]

کفراژبندی

همه چیز در رابطه با کفراژ بندی (با انواع کفراژ بندی آشنا شوید)

به قالب های موقت یا دائم که درون آن ها از بتن یا مصالح مشابه پر شود، کفراژ می گویند.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با سوالاتی مانند، کفراژبندی چیست؟ انواع کفراژبندی و کفراژ داربست با ما تا انتهای این مقاله از تهران آهن همراه باشید و اطلاعات کافی در رابطه با کفراژبندی و مسائل مربوطه را به دست آورید.

کاربرد میلگرد آجدار 

کاربرد میلگرد آجدار 

انتخاب اشکال و ابعاد مختلف میلگرد بسته به نیازهای پروژه‌های مختلف انجام می‌شود. در این مطلب  به کاربرد میلگرد اجدار و انواع آن می‌پردازیم.

سوله چیست

سوله چیست ؟ و کاربرد آن

سوله چیست  : به سازه های فلزی شیب دار که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می شوند سوله گویند، از این نوع سازه ها در کارخانه ها ، انبارها ، آشیانه های هواپیما ، مرغداری ها ، سالن های ورزشی ، فروشگاه های بزرگ ، تعمیرگاه ها و غیره استفاده می شود .

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *