تیرآهن 16 چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

شما فقط کافی است که مدت کوتاهی را در حوزه فولاد بگذارید؛ بعد از مدت کوتاهی،
می‌توانید متوجه اهمیت و ارزش تیرآهن در صنایع ساختمان سازی شوید.
سایزهای مختلفی از تیرآهن وجود دارد که در بین آنها، تیرآهن 16 از بقیه
محبوب‌تر و پرمصرف‌تر است

تیرآهن 16 چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

شما فقط کافی است که مدت کوتاهی را در حوزه فولاد بگذارید؛ بعد از مدت کوتاهی، می‌توانید متوجه اهمیت و ارزش تیرآهن در صنایع ساختمان سازی شوید. سایزهای مختلفی از تیرآهن وجود دارد که در بین آنها، تیرآهن 16 از بقیه محبوب‌تر و پرمصرف‌تر است.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا نگاهی به کاربرد تیرآهن 16 و مزایا آن بیندازیم. با ما همراه باشید.

معرفی تیرآهن 16

همانطور که در بخش مقدمه هم گفتیم، تیرآهن 16 یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود که بیشترین مصرف و کاربرد آن مربوط به صنعت ساختمان سازی می‌شود. البته اصلی‌ترین ویژگی تیرآهن 16 مربوط به مقاومت بالای آن است که همین موضوع باعث شده تا به غیر از ساختمان سازی، در برخی مواقع از آن در صنعت پل سازی هم استفاده کنند.

وظیفه اصلی تیرآهن 16، کاهش فشارهای وارد شده در قسمت‌های مختلف ساختمان و پخش کردن آنهاست. البته در همین چند خط نمی‌توان به طور کامل درباره معرفی تیرآهن 16 صحبت کرد. پس ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

علامت‌های اختصاری تیرآهن‌

یکسری علائم اختصاری برای تیرآن‌ها وجود دارد که در کل جهان یکسان است. برای مثال اگر بر روی هر تیرآهنی، علامت V را مشاهده کردید، به معنی سنگین بودن تیرآهن‌هاست و اگر علامت L بر روی تیرآهن‌ها وجود داشت، به معنی سبک بودن آنهاست.

همچنین معمولا تمامی شرکت‌های تولید تیرآهن، علامت اختصاری خودشان را بر روی آنها حکاکی می‌کنند. برای مثال اگر به تمامی تیرآهن‌های شرکت ذوب آهن نگاه کنید، می‌توانید علامت ESCO را پیدا کنید.

پس آشنا بودن با علائم اختصاری در تیرآهن‌ها می‌تواند به شما در مشخصات تیر آهن 16 کمک زیادی کند.

کاربرد های تیرآهن 16 چیست؟

اصلی‌ترین کاربرد تیرآهن 16 مربوط به صنعت ساختمان می‌شود که البته در بخش‌های زیادی از ساختمان سازی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایجاد ستون، ساخت خرپا، ایجاد نعل، پوشش‌های سقفی و تیرها فقط بخشی از کارایی تیرآهن 16 است.

 

1. ستون

همانطور که می‌دانید، ستون‌ها از اصلی‌ترین الزامات در بناهای فلزی هستند؛ برای همین شما زمانی می‌توانید از تیرآهن 16 در ساخت ستون استفاده کنید که مقاومت لازم را دارا باشند.

البته همانطور که گفتیم، موارد بالا فقط بخشی از کاربرد تیرآهن 16 است و برای مثال می‌توان از آنها به عنوان تیرهای فرعی در اسکلت‌های فلزی هم استفاده کرد.

در کل باید بدانید که تیرآهن‌ها از اهمیت بالایی در صنایع ساختمان سازی به شمار می‌روند که در صورت نیاز، هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

2. خرپا

به دلیل زیادی بودن ویژگی های تیر آهن 16 از آنها به غیر از ساخت ستون، در ساخت خرپا هم استفاده می‌کنند. البته یادتان باشد که خرپاها فقط مخصوص ساختمان سازی نیستند و از آنها در ساخت پل‌های بزرگ هم استفاده می‌کنند. معمولا زمانی از خرپا در صنایع مختلف استفاده می‌کنند که سازه نیاز به مقاومت زیادی داشته باشند. در این لحظه تیرآهن‌ها را به صورت زیگزاگی یا مثلثی می‌چینند تا باعث افزایش مقامت سازه شوند.

 

3. نعل

ساخت نعل هم یکی دیگر از کاربرد تیرآهن 16 است که در قسمت درگاهی ساختمان از آنها استفاده می‌کنند؛ در کل دلیل استفاده از نعل برای برداشتن فشارهای وارد شده به درگاه ساختمان است.

این نعل‌ها باعث می‌شوند تا فشار از روی درگاه برداشته و به طرفین منتقل شود. معمولا از نعل‌ها در پروژه‌های ساختمانی بزرگ استفاده می‌شود که از تیرآهن 16 هم در صورت نیاز، برای ساخت نعل استفاده می‌شود.

 

4. پوشش سقف

یکی دیگر از کاربرد تیرآهن 16 در ساخت پوشش سقفی است؛ در کل پوشش سقفی باعث می‌شود تا فشارهای وارد شده به دیوارها منتقل شود که در نهایت این کار باعث افزایش مقاومت ساختمان می‌شود.

برای دریافت آخرین قیمت تیرآهن به صفحه تهران آهن مراجعه کنید.

مهمترین کاربردهای تیرآهن 16 چیست؟

تیرآهن 16 چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

همانطور که در قسمت بالا هم متوجه شدید، کاربرد تیرآهن 16 فقط به ساختمان سازی ختم نمی‌شود و در صنایع دیگری به مانند پل سازی هم می‌توان از آن استفاده کرد. ولی اصلی‌ترین و مهم‌ترین کارایی تیرآهن 16 در همان صنعت ساختمان سازی خلاصه می‌شود.

 

مقاومت تیرآهن 16 چقدر است؟

همانطور که در بخش معرفی تیرآهن 16 هم توضیح دادیم، مقاومت یکی از اصلی‌ترین ویژگی های تیر آهن 16 به شمار می‌رود. همانطور که می‌دانید، همه سازه‌های ساختمانی نیاز به متریال‌هایی با مقاومت بالا دارند که تیرآهن می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشد.

البته تیرآهن‌ها در انواع مختلف هستند که هر کدام هم دارای مقاومت‌های متفاوتی هستند؛ ضخامت تیرآهن، با مقاومت آنها رابطه مستقیم دارند. به این صورت که هر چه ضخامت تیرآهن‌ها بیشتر شود، مقاومت آنها هم بیشتر می‌شود؛ و البته که بر روی قیمت هم تاثیر مستقیم می‌گذارد.

 

مزایای استفاده از تیرآهن 16

بیشترین کاربرد تیرآهن 16 در صنعت ساختمان سازی و پل سازی است که به خاطر ویژگی‌های زیادی که دارند، از آنها در این صنایع استفاده می‌کنند. ولی به نظر شما، ویژگی های تیر آهن 16 چیست که باعث شده تا به این اندازه مورد توجه قرار بگیرد؟

در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا تیرآهن 16 را با هم بررسی می‌کنیم:

  •       افزایش کیفیت پروژه
  •       بالا رفتن سرعت اجرای پروژه
  •       کم کردن ضایعات مصالح ساختمانی
  •       افزایش مقاومت ساختمان در برابر حوادثی به مانند زلزله
  •       صرفه جویی در هزینه‌های اضافی
  •       مقاومت بالا در برابر رطوبت
  •       طول عمر بالا
  •       امکان بازسازی در ساختمان‌هایی که از تیرآهن 16 استفاده کردند.

 

چرا استفاده از تیرآهن 16 در ساختمان‌سازی ضروری است؟

چرا استفاده از تیرآهن 16 در ساختمان‌سازی ضروری است؟

اگر بخش معرفی تیرآهن 16 را به خوبی خوانده باشید، می‌دانید که چرا باید از آن در پروژه‌های ساختمان سازی خودتان استفاده کنید. درواقع تیرآهن 16 امروزه یکی از الزامات در هر پروژه ساختمانی به شمار می‌رود.

البته عده زیادی هم هستند که به جای تیرآهن 16، از متریال‌های دیگری استفاده می‌کنند. برای اینکه بتوانید خودتان را برای خرید تیرآهن 16 قانع کنید، به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما بخش “مزایا تیرآهن 16” که در بالا به آن پرداختیم را مطالعه کنید.

 

هر سایز تیرآهن چه کاربردی دارد؟

تا الان، ما درباره کاربرد تیرآهن 16 صحبت کردیم؛ ولی همانطور که می‌دانید، سایزهای مختلفی از این تیرآهن وجود دارد که 16 جزو محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین آنهاست. در ادامه قصد داریم تا کاربرد سایزهای مختلف تیرآهن را بررسی کنیم:

شاید خواندن مقاله تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست برای شما جذاب باشد.

1. کاربرد تیرآهن 12

بیشترین کاربرد تیرآهن 12 در ساختمان سازی و برای ساخت ستون و تیر است. اینکه حالا از آن به عنوان تیر یا ستون استفاده کنند دیگر بستگی به نوع پروژه دارد.

 

2. کاربرد تیرآهن 14

تیرآهن 14 دارای مقاومت بیشتری نسبت به تیرآهن 12 است و برای همین می‌توان از آن در پروژه‌های نسبتا بزرگ هم استفاده کرد. کاربرد تیرآهن 14 هم به مانند تیرآهن 12، در ساخت ستون و تیر است.

 

3. کاربرد تیرآهن 18

تیرآهن 18 دارای مقاومت خیلی زیادی است و برای همین از آن در پروژه‌هایی که نیاز به مقاومت بالا دارند استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: مقاله محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان را بخوانید.

مقاومت تیرآهن 12 و 14 و 16 و تحمل بار آنها که از پر مصرفترین تیرآهن ها هستند

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، در بین تمامی شماره‌های تیرآهن، تیرآهن 12 دارای کمترین مقاومت و تیرآهن 18 هم دارای بیشترین مقاومت است؛ درواقع می‌توان از تیرآهن 18 در همه پروژه‌های ساختمان سازی (حتی کوچک) استفاده کرد.

ولی از آنجایی که تیرآهن 18 دارای قیمت بیشتری نسبت به تیرآهن‌های دیگر است، سعی می‌شود تا از تیرآهن‌هایی استفاده کنند که جوابگو نیازهای پروژه باشد؛ (نه بیشتر نه کمتر!)

 

مقاومت تیرآهن 16 و مشخصات آن

در معرفی مشخصات تیر آهن 16 می‌توان به مقامت بالای آن اشاره کرد؛ البته این تیرآهن‌ها از تیراهن‌های 18 مقاومت کمتری دارند؛ ولی نسبت به تیرآهن 12 و 14 دارای مقاومت بیشتری هستند.

مقاومت بالا این تیرآهن‌ها، باعث شده تا از آنها در قسمت‌های مختلف ساختمان سازی استفاده شود که در بخش معرفی کاربرد “تیرآهن 16” به این موضوع پرداختیم.

 

مقالات مرتبط

تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی

تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی

در این مطلب، به بررسی تفاوت‌ ورق سیاه با انواع ورق‌های فولادی و  ویژگی‌های اساسی ورق سیاه و ورق روغنی می‌پردازیم. 

انواع تیر

تیرچیست و انواع تیر (تیرچه) کدامند؟

راهنمای مطالعهانواع تیر در سازه های اسکلت فلزیتیرچهشاه تیرهاتیرهای پیرامونیتیر نعل درگاهیتیرچه پیش ساخته خرپاییمزایای استفاده تیرچه […]

پروفیل C چیست و چه کاربردی دارد ؟

پروفیل C چیست و چه کاربردی دارد ؟

پروفیل C را معمولا با نام پروفیل سی پرلین نیز می‌شناسند.
پروفیل سی در واقع یک نوع تیرچه است که اگر با کاربرد
تیرچه‌ها آشنا باشید، می‌دانید که یکی از کارایی آنها برای
پوشش سقف یا پوشش دیوار است. البته معمولا از این
نوع پروفیل‌ها در سازه‌های بزرگ استفاده نمی‌شود؛
ولی می‌تواند کارایی زیادی در سازه‌های نسبتا بزرگ داشته باشد.

اتصال تیر به ستون با نبشی

اتصال تیر به ستون با نبشی + اتصال ساده به وسیله نبشی جان

راهنمای مطالعهاتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن تقویت شدهمشخصات فنی ورق نشیمناتصال ساده به وسیله نبشی […]

اعضای سازه های فلزی

آشنایی با اعضای سازه های فلزی + مزایای آن

راهنمای مطالعهمزایای آشنایی با اعضای سازه های فلزیورق و تسمهنیم رخ های تیپ Iنیم رخ ناودانی [نیم […]

فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

آلومینایزینگ در واقع به یکسری فرآیندی می‌گویند که بر روی فولاد
انجام می‌شود؛ البته باید بدانید که بر روی فولاد، فرآیندهای مختلف
و متفاوتی انجام می‌شود که هر کدام از آنها نیز دلایل مخصوص به
خودشان را دارند.

محصولات

2 thought on “تیرآهن 16 چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟
  1. افتخاری

    مشخصات تیرآهن 16 رو خیلی دقیق توضیح دادید
    ممنونم

    • tehranahanblog

      با تشکر از شما بابت خواندن مقاله

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *