نحوه ی ساخت استخر با میلگرد

دسته بندی : مجله تهران آهن

همانطور که فونداسیون ساختمان ها و آرماتوربندی آنها دارای
اهمیت کلیدی در اجرای سازه های ساختمانی است، به همان
میزان نیز آرماتوربندی و فونداسیون کف استخر دارای رتبه و
جایگاه مهمی در ساخت استخر خواهد بود.

نحوه ی ساخت استخر با میلگرد

همانطور که فونداسیون ساختمان ها و آرماتوربندی آنها دارای اهمیت کلیدی در اجرای سازه های ساختمانی است، به همان میزان نیز آرماتوربندی و فونداسیون کف استخر دارای رتبه و جایگاه مهمی در ساخت استخر خواهد بود.

لذا ساخت استخر با میلگرد دارای محاسبات دقیقی؛ به ویژه در تعیین قطر و تعداد میلگردهای متناسب با استخر است. برای آشنایی بیشتر در مورد مراحل و چگونگی ساخت استخر با میلگرد این مطلب را  از دست ندهید.

جهت مشاهده قیمت میلگرد در انواع و سایز های مختلف کلیک کنید.

آرماتور چیست؟

زمانیکه تعدادی از میلگردها با قطرهای مختلف را که از جنس فولاد هستند، از طریق خمکاری و جوشکاری به قطعاتی تبدیل می شود که با نام آرماتور شناخته می شود. در واقع قطعات فلزی فولادی که در بتن آرمه مورد استفاده قرار می‌گیرد، همان آرماتور است که به نوعی میلگردهای خم شده و بسته شده به یکدیگر از طریق جوشکاری یا اتصالات فلزی است.

منظور از آرماتوربندی چیست؟

آرماتوربندی قبل از فونداسیون داخلی ساختمان با بلوک انجام می شود و به عنوان پیش مرحله ای در مقاوم سازی طاق و ستون شناخته می شود. آرماتور بندی دارای مراحل مختلفی است که با توجه به نوع و وسعت سازه و قطر میلگردها از اتصالات مختلفی استفاده  می شود. بنابراین کنترل اتصالات و نحوه تمیز کاری و مونتاژ قطعات و نحوه استفاده از سیم های آرماتور بندی در این مرحله نقش مهمی را بر عهده دارند. آرماتور بندی و قالب بندی و بتن ریزی از جمله اصطلاحات پرکاربرد است که به ویژه در ساخت استخر با میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد.

چرا در ساخت استخر از آرماتوربندی استفاده می شود؟

میزان استحکام مقاومت کف و دیواره استخر از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از بتن به صورت تنها نیز این استحکام و مقاومت را به سازه کف استخر ارائه می‌دهد، اما از مقاومت کششی برخوردار نیست. لذا توصیه می شود برای افزایش مقاومت کششی و همچنین مقاومت وزنی استخر از آرماتور بندی در کف و دیواره استخر پیش از بتن ریزی استفاده گردد تا مقاومت آن دو چندان گردد.

آرماتور بندی استخر چگونه انجام می شود؟

آرماتور بندی استخر در دو بخش کف و دیواره صورت گرفته و معمولا از میلگردهای شماره 10 -16 میل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تعیین قطر مناسب برای آرماتور جز مهمترین نکات قابل کارشناسی و بررسی است که متناسب با ابعاد دیواره یا کف استخر در نظر گرفته می شود.

برای آرماتوربندی استخر با توجه به منطقه مورد احداث، جنس خاک و شیب آن می بایست مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به آن بهترین روش برای بتن ریزی یا آرماتور سازی  در نظر گرفته شود. بهتر آن است که ساخت استخر با میلگرد و آرماتوربندی را برای افزایش مقاومت سازه و مقاومت کششی در اولویت کار خود قرار دهند.

بنابراین زمانی که بتن خشک با میلگرد ترکیب شود، علاوه بر مقاومت در برابر تنش و ارتعاشات قدرت و استحکام بسیار بالایی خواهد داشت. لذا در آرماتور بندی استخر از  ترکیب سیمان، سنگ مخلوط، آب، مواد افزودنی و میلگرد برا ی استحکام بیشتر استفاده می گردد.

مراحل ساخت استخر

از جمله مراحل مهم ساخت یک استخر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. تعیین دقیق محل احداث استخر و تحقیقات کامل راجع به آب و هوا و شیب طبیعی منطقه
  2. نقشه کشی دقیق و منظم استخر با توجه به ابعاد درخواستی کارفرما و با توجه به کاربرد آن(استخر تفریحی- استخر درمانی-استخر کشاورزی)و طراحی فونداسیون داخلی و خارجی استخر
  3. گودبرداری صحیح استخر و حفاری آن با توجه به مجوزهای ساخت و ساز
  4. زیرسازی کف استخر با کاور سازی سطح پاینی، به کمک ماسه بادی و فشرده سازی آنها
  5. استفاده از فایبرگلاس برای استخرهای از پیش ساخته و یا استفاده  از آرماتوربندی و قالب بندی بتن آرمه برای استخرهای بتنی که به نوعی ساخت استخر با میلگرد نیز نامیده می شود.( این مرحله برای استحکام بیشتر کف و دیواره های استخر صورت می‌گیرد)
  6. انجام لوله کشی مورد نیاز استخر برای سیستم های گردش آب، تصفیه اب و همچنین فاضلاب که نقش مهمی را در استخر ایفا می‌کند؛ چرا که وظیفه جابجایی آب در کل استخر را بر عهده دارند.
  7. قبل از بتن ریزی استخر معمولا سیم کشی را به طور کامل انجام می‌دهند که به منظور روشنایی استخر، سیستم ورود و خروج آب، روشنایی کف و دیواره استخر، مکش، تهویه و تاسیسات موجود در زیر و کف استخر صورت می‌گیرد.
  8. مرحله قالب بندی و بتن ریزی استخرهای بتنی در قسمت کف و دیواره استخر برای افزایش استحکام و مقاومت سازه و تعیین دقیق شیب استخر در زمان بتن ریزی که این مرحله به دو شیوه بتن پاشی و قالبگیری انجام می‌گردد.
  9. انجام آب بندی استخرهای بتنی به کمک مواد آب بندی که معمولا از فیبرگلاس برای این منظور استفاده می شود.

10.انجام سرامیک کاری در کف و دیواره که انتخاب طرح و رنگ و نمای آن بسیار مهم است و در زیبایی نهایی استخر تاثیرگذار خواهد بود. باید دقت داشته باشید که سرامیک کاری استخر] امری تخصصی بوده و با سرامیک کاری عادی ساختمان کاملا متفاوت است. در ساخت استخر با میلگرد معمولا از رنگ پوشش اخر استخر نیز برای عایق کاری نهایی و مقاومت بیشتر سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

11.نصب سیستم های مورد نیاز برای استخر  و چک کردن عملکرد صحیح آنها که از جمله پرکاربردترین این نوع سیستم ها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • سیستم سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز برای آب و محیط هوای استخر
  • سیستم تهویه فول فرش با برنامه ریزی هواساز
  • سیستم تصفیه آب به کمک فیلترهای شنی و محلول های شیمیایی
  • سیستم الکتریکال برای مدیریت روشنایی و سایر تجهیزات الکتریکی موجود در استخر

شیوه آرماتور بندی کف استخر

شیوه آرماتور بندی کف استخر

برای آرماتور بندی کف استخر با توجه به ابعاد و وسعت استخر، از میلگردهایی با قطر مختلف استفاده می شود. از طرف دیگر برای افزایش مقاومت کف و کاسه استخر در برابر فشارهای مثبت و منفی، از دو شبکه میلگرد طولی و میلگرد عرضی یا خاموت استفاده شده که معمولا این دو نوع میلگردها به صورت بافت طنابی درون هم قرار گرفته و پس از تنظیم کردن اتصالات مرتبط به آن، درون شناژ قرار می‌گیرند.

آرماتور بندی دیواره استخر

آرماتوربندی دیواره ها؛ به خصوص در ساخت استخر با میلگرد در استخرهای بتنی دارای اهمیت بالایی است، چرا که ضخامت و عمق دیوار در قسمت های مختلف دیوار استخر متفاوت است و بنابراین استفاده از میلگردهای مختلف را در دیواره می طلبد تا بتوان استخری استاندارد را توقع داشت. آرماتوربندی دیواری بعد از مراحل آرماتور کف انجام می شود و میله ها را با خم کردن 90 درجه متناسب با عمق و سایز دیوار تنظیم می‌کنند و آنها را به کمک سیم های آرماتوربندی به صفحه مش متصل می‌نمایند.

انتخاب سایز مناسب میلگرد برای ساخت استخر

انتخاب سایز مناسب میلگرد برای ساخت استخر

نوع آرماتور و سایز میلگردهای مورد استفاده در ساخت استخر با میلگرد از اهمیت بسزایی برخوردار است. معمولا از میلگردهایی با ضخامت بین 11.3، 19.5 و 16 میلی متر و با طول 10،15 و 20 متر مورد استفاده قرار می گیرند که اندازه دقیق آن با توجه به اندازه و ضخامت بتن و همچنین ابعاد کف استخر بستگی دارد.

مروری بر مطلب

مکان یابی مناسب یک استخر، طراحی و نقشه کشی صحیح آن، گودبرداری و حفاری، زیرسازی کف استخر، آرماتور و قالب بندی، لوله کشی، سیم کشی، بتن ریزی، آب بندی، سرامیک کاری و نصب سیستم های مورد نیاز از جمله مهمترین مراحلی است که در ساخت استخر با میلگرد یا استخرهای فایبرگلاس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

مقالات مرتبط

پیش بینی باز آهن آلات در سال جدید

پیش بینی بازار آهن آلات سال جدید

راهنمای مطالعهروند بازار آهن آلات در سال 1403قیمت میلگرد در بازاروضعیت بازار آهن آلات در این روزهاتحلیل […]

پروفیل ساوه

نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

راهنمای مطالعهنبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زندلیست های سیاه و خواسته های لوله […]

اتصال تیر به ستون با نبشی

اتصال تیر به ستون با نبشی + اتصال ساده به وسیله نبشی جان

راهنمای مطالعهاتصال تیر به ستون با نبشی نشیمن تقویت شدهمشخصات فنی ورق نشیمناتصال ساده به وسیله نبشی […]

سقف فلزی موج دار 

سقف فلزی موج دار 

اگر به دنبال ساخت سقف با قیمت مناسب می‌گردید، این مطلب
برای شماست. امروزه انواع مختلفی از سقف‌های موج‌دار فلزی ساخته
شده است

میلگرد گذاری ستون

میلگرد گذاری ستون

راهنمای مطالعهدورپیچ هامیلگرد های انتظار خم شده ستوندر این مقاله به توضیح اینکه چگونه میلگرد گذاری ستون […]

بازار آهن

فوت و فن خرید آهن که حتما باید بدانید!

 در این مقاله، به شما نکاتی مهم در خصوص فوت و فن خرید آهن خواهیم گفت تا به شما کمک کنیم آهن مورد نیاز خود را با اطمینان بیشتری انتخاب کنید.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *