آشنایی با انواع میلگرد بستر و کاربردهای آن

دسته بندی : مجله تهران آهن

امروزه تعداد ساخت و سازها به خصوص در کلان شهرها
به شدن افزایش پیدا کرده است و ما شاهد ساختمان‌های
بسیار بلند و آسمان خراش‌های مختلفی در شهرهای مختلف هستیم.

چگونگی اجرای میلگرد بستر در ساختمان‌ها

امروزه تعداد ساخت و سازها به خصوص در کلان شهرها به شدن افزایش پیدا کرده است و ما شاهد ساختمان‌های بسیار بلند و آسمان خراش‌های مختلفی در شهرهای مختلف هستیم.

یکی از موارد بسیار مهم و ضروری که در ساخت و ساز ساختمان‌ها باید به آن توجه کرد، استحکام و مقاومت ساختمان در برابر عوامل مختلف و بلایای طبیعی است. برای این که مقاومت سازه‌ها افزایش پیدا کند روش‌های مختلفی وجود دارد. یکی از رایج‌ترین ترین روش‌ها استفاده از میلگرد بستر است.

استفاده از میلگرد بستر سال‌های زیادی است که در کشورهای مختلف برای افزایش مقاومت و مسلح نمودن دیوارها در برابر نیروهای خارجی و به ویژه زلزله به کار گرفته می‌شود.

در کشور ما نیز از سال ۱۳۹۲ از این روش مقاوم سازی استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم اطلاعات بیشتری در خصوص انواع میلگرد بستر در اختیار شما قرار دهیم و کاربردهای مختلف آن را به شما معرفی کنیم. از شما نیز دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جهت مشاهده لیست کامل قیمت میلگرد کلیک کنید.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد بستر چیست؟

برای اولین بار در سال 1813 در اروپا از میلگرد بستر برای ساخت خانه‌های مقاوم استفاده شد. بعد از آن در سال 1950 استفاده از این محصول بین افراد رایج شد. همانطور که گفته شد از سال 1392 استفاده از میلگرد در ساختمان سازی در کشور ما رواج پیدا کرد.

معمولا برای ساخت میلگرد بستر از فولاد ضد زنگ یا استنلس استیل استفاده می‌شود.  بیشترین کاربرد میلگرد بستر در  تقویت دیوارهای آجری و یا بلوک سیمانی است.

این نوع میلگردها  در بین سنگ بنایی که دارای ترک یا شکستگی هستند، قرار می گیرد.  میلگرد بستر دارای مقطعی فولادی با ضخامت ۴ میلی‌متر است که به صورت آجدار ساخته شده است.

به منظور افزایش عمر مفید و جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد، پوششی از جنس گالوانیزه سطح خارجی آن‌ را می‌پوشاند.همچنین از میلگرد بستر برای ساخت ستون‌ بناهای ساختمانی با استحکام بیشتر و باربری عمودی استفاده می‌شود.

با توجه به این که در ساخت میلگرد بستر از فولاد ضد زنگ استفاده می‌شود، باید گفت که موضوع زنگ زدگی میلگرد در ساخت سازه‌ها بسیار مهم است و باید بر طبق اصول ساخته شود. در صورتی که موارد لازم رعایت نشود، وجود میلگرد بستر هیچ کمکی به افزایش مقاومت سازه نخواهد کرد .

در مواقع مختلف می‌تواند خود عاملی برای تخریب سازه‌ها به شمار برود. استفاده از فولاد زنگ نزن برای ساخت میلگرد و استفاده از آن در ساختمان‌ها از نظر اقتصادی ممکن است کمی هزینه‌بر باشد.

برای این که بتوان در مصرف هزینه‌ها تا حد زیادی صرفه‌جویی کرد، پیشنهاد می‌شود از میلگردهای گالوانیزه استفاده شود.

میلگرد گالوانیزه در واقع همان میلگردهای فولادی هستند که سطح خارجی آن‌ها با فلز روی (زینک) پوشانده شده است. استفاده از این فلز باعث می‌شود که میلگرد در برابر عوامل خارجی به خصوص زنگ زدگی مقاوم شود.

مزیت‌های استفاده از میلگرد بستر

  • شکل گیری بهتر دیوارها
  • عدم نیاز به استفاده از دوغاب
  • نیاز نبودن به تغییر ساخت دیوار
  • امکان تعبیه به شکل قائم در دیوار
  • وجود اتصال مکانیکی برای نمای آجری
  • امکان متصل کردن دیوارهای هم مقطع
  • متصل کردن دیوارهای دو لایه به یکدیگر
  • تامین تسهیلات مورد نیاز اطراف بازشوها
  • افزایش استقامت برشی درون صفحه دیوارها
  • با استفاده از میلگرد بستر نیازی به وجود واحد بنایی با هندسه ویژه وجود ندارد.
  • افزایش استقامت و شکل پذیری  سازه در خمش خارج از صفحه دیوار

چگونگی اجرای میلگرد بستر در ساختمان‌ها

چگونگی اجرای میلگرد بستر در ساختمان‌ها

  • گاهی اوقات باید میلگرد بستر به صورت افقی در سازه نصب شود. در این صورت ابتدا باید از کلاف میلگرد با قطر 4 یا 6 میلی‌متری استفاده کرد و به صورت نردبان یا خرپا از آن استفاده کرد. عرض میلگرد استفاده شده باید با عرض دیوار مطابقت داشته باشد.
  • نکته مهم این است که میلگرد بستر باید به طور کامل در ملات ساختمانی پنهان شود. برای  انجام این کار می‌توان از برخی مصالح وادار استفاده کرد. مصالح وادار عبارتند از: تیرآهن، میلگرد و …
  • برای متصل کردن میلگرد بستر به وادار می‌توان از ابزارهای مختلفی مانند گیره و قلاب  استفاده کرد. گاهی اوقات ممکن است در گوشه های دیوار وادار وجود نداشته باشد، در این صورت می‌توان با استفاده از میلگرد بستر دو ضلع دیوار بهم متصل نمود.

نکات مهم برای استفاده از میلگرد بستر در افزایش مقاومت ساختمان‌ها

همانطور که می‌دانید امروزه بیشتر ساختمان‌های ساخته شده به صورت آپارتمانی است. معمولا در ساخت این نوع از سازه‌ها می‌بایست اهمیت بیشتری به  استقامت، استحکام، اِلمان دیوار و سقف ساختمان‌ها داد.

لازم به ذکر است که بیشترین خسارات وارد شده به ساختمان‌ها در طی خرابی دیوار و سقف به علت عدم استحکام و مقاومت لازم این دو اِلمان بوده است.

از همین رو مهندسین تمرکز خود را صرف مقاوم‌سازی این دو اِلمان کرده‌اند. یکی از شیوه‌های مقرون به صرفه‌ای برای افزایش مقاومت ساختمان‌ها استفاده از میلگرد بستر است. با توجه به استانداردهای موجود در ASTM دو روش برای اجرای میلگردهای بستر وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 روش افقی

برای استفاده از روش افقی ابتدا باید کلاف میلگردی را با قطر ۴ تا ۶ میلی‌متر تهیه کرد و سپس باید آن را به‌ صورت نردبان و یا خرپا شکل داد. برای نصب میلگرد بستر باید به عرض آن توجه کرد تا با عرض دیوار منطبق باشد.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم میلگرد بستر باید با استفاده از ملات ساختمانی کاملا پوشانده شود و دید نداشته باشد. با توجه به این موضوع معمولا میلگرد را ۲ الی ۳ سانتیمتر کمتر از قطر آن در نظر می‌گیرند.

از روش جوشکاری نیز برای متصل کردن میلگرد بستر به مصالح  وادار استفاده می‌شود. گاهی اوقات ممکن است در گوشه‌های دیوار مصالح وادار وجود نداشته باشد. در این صورت می‌توان  با استفاده از میلگرد بستر  دو ضلع دیوار بهم متصل کرد.

روش عمودی

در استفاده از روش عمودی باید با عبور آرماتور به شکل عمودی و از بین بلوک‌ها و آجرها، دیوار تا سقف بالا بیاید. تفاوت روش عمودی با روش افقی این است که دیوار به سقف متصل نمی‌شود و با سیمان و یا بتن، فضای خالی بین آرماتور و تیرچه بلوک پر می‌شود.

 

جمع بندی

همانطور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، مهم‌ترین علت استفاده از میلگرد بستر افزایش مقاومت سازه‌های ساختمانی در برابر عوامل خارجی به خصوص زلزله است.

لازم به ذکر است که دیوارهایی که از جنس آجر یا سفال هستند و مقاومت کمتری در برابر زلزله دارد. از این رو استفاده از میلگرد بستر می‌تواند تاثیر زیادی در مقاوم سازی این نوع ساختمان‌ها  این محصول کاربرد بیشتری دارد.

مقالات مرتبط

کاربرد نبشی بال مساوی و بال نامساوی  

کاربرد نبشی بال مساوی و بال نامساوی  

در این مطلب، به بررسی کاربردهای گسترده نبشی بال مساوی و بال‌نامساوی در صنعت مدرن خواهیم پرداخت، پس ما را در این مقاله همراهی کنید.

کارخانجات تولید کننده میلگرد آجدار در ایران

کارخانجات تولید کننده میلگرد آجدار در ایران

در این مطلب، به بررسی عمده‌ترین تولید کنندگان میلگرد آجدار در ایران پرداخته خواهد شد.

انواع ابزار های برش میلگرد

انواع ابزار های برش میلگرد سرد کدامند ؟

برای برش این قطعه پر کاربرد از دو روش متداول برش سرد و گرم استفاده می گردد که در این مطلب به ارائه توضیحاتی در مورد برش میلگرد سرد پرداخته ایم.

استفاده از هواکش صنعتی در کارخانجات صنایع فولاد

استفاده از هواکش صنعتی در کارخانجات صنایع فولاد

راهنمای مطالعهنقش کلیدی هواکش صنعتی در عملکرد کارخانهمعرفی انواع هواکش صنعتی در صنایع1. تهویه هوا پروانه ای2. […]

نبشی کشی ساختمان چیست و چگونه است ؟

نبشی کشی ساختمان چیست و چگونه است؟

در حوزه صنعت ساختمان‌سازی، نبشی کشی به عنوان یکی از مراحل ضروری شناخته می‌شود که تاثیر بسزایی بر ایمنی ساختمان دارد. لطفا تا اخر مقاله ما را همراهی کنید.

تولید فولاد در جهان

روش‌های تولید فولاد در جهان چگونه تقسیم بندی میشود

راهنمای مطالعهفولاد چیست و تولید فولاد چگونه می باشد؟ فولاد خام در ایران از دو روش زیر تولید […]

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *