مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده

دسته بندی : مجله تهران آهن

درواقع اهن های ضد زنگ مقاومت بیشتری را نسبت به اهن‌ها دارند و همانطور که از اسمشان هم مشخص است، می‌توانند در برابر اکسیداسیون، مقاومت کنند.

مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده

اهن زنگ نزن نیز یکی از محصولات پرکاربرد بازار آهن به شما می‌رود که شاید خیلی از شماها، حتی اولین بار باشد که اسم آن را میشنوید و برای همین، اطلاعات کافی درباره این محصول را هم ندارید. درواقع اهن های ضد زنگ مقاومت بیشتری را نسبت به اهن‌ها دارند و همانطور که از اسمشان هم مشخص است، می‌توانند در برابر اکسیداسیون، مقاومت کنند.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا ببینیم اهن زنگ نزن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. با ما همراه باشید.

برای دیدن آخرین قیمت تیرآهن کلیک کنید

اهن زنگ نزن چیست؟

قبل از همه چیز و در مرحله اول، بهتر است که ببینیم آهن زنگ نزن چیست تا در ادامه به تفاوت و کاربردهای آنها بپردازیم.

همانطور که همه شما هم می‌دانید، آهن‌ها به راحتی و در صورت تماس با اکسیژن، واکنش نشان می‌دهند که یعنی دچار اکسیداسیون شده و به اصطلاح، زنگ می‌زنند. اکسیداسیون شدن آهن‌ها باعث می‌شود تا یک لایه تقریبا قرمز رنگ، روی آهن را بپوشاند که در نتیجه باعث تغییر ظاهر آهن و همچنین کاهش مقاومت و ماندگاری آنها می‌شود.

همین موضوع‌ها باعث شده تا صنعتگران به فکر این باشند تا یک آهنی را به بازار عرضه کنند که مقاومت بیشتری را نسبت به اکسیژن داشته باشند که در واقع اینکار با گالوانیزه کردن آهن‌ها، میسر شد. یعنی اینکه سطح خارجی آهن را مجددا با یک فلز دیگر می‌پوشانند تا زنگ نزنند و اینگونه شد که اهن زنگ نزن را به بازار عرضه کردند.

 

مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده

باید بدانید که حجم زنگ آهن از حجم اصلی آهن‌ها بیشتر است و وقتی که آهن شما زنگ بزند، باعث می‌شود تا فشار و نیرو بیشتری به سازه شما وارد شود که احتمال تخریب سازه را افزایش می‌دهد. برای همین باعث می‌شود تا در یکسری موارد خاص، استفاده از اهن زنگ نزن گزینه بهتری به نظر برسد.

 

ویژگی های آن

تا اینجا فهمیدم که اهن زنگ نزن چیست و تفاوت اصلی بین اهن زنگ نزن و اهن را متوجه شدیم. حالا بهتر است برای اینکه درک بهتری را از اهن زنگ نزن داشته باشیم، یک نگاهی به ویژگی‌های آن بیندازیم.

در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های آهن زنگ نزن را به شما معرفی می‌کنیم:

  •       دارا بودن حداقل 10.5 درصد مادم کروم
  •       مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون
  •       مقاومت بالا در برابر حمله اسیدها
  •       مقاومت بالا در برابر خوردگی

یشتر بخوانید: تفاوت گالوانیزه با آهن چیست؟

آهن زنگ نزن از چه موادی تشکیل شده است

همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، یک فلز دیگری بر روی سطح اهن زنگ نزن وجود دارد که همین پوشش باعث می‌شود تا اهن زنگ نزن از برخورد با محیط اطراف، جلوگیری کند.

درواقع برای ایجاد همین خاصیت در این فلزها، باید حتما از 10.5 درصد از ماده کروم استفاده کنند و همانطور که در بخش ویژگی‌ها توضیح دادیم، این اتفاق در آهن‌های زنگ نزن وجود دارد.

البته تمامی مواردی که در آهن‌های زنگ نزن استفاده شده، باید به صورت دقیق و اصولی انجام شود؛ حتی اگر مقدار کمی از این موارد، بیشتر یا کمتر شود، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد که مجددا باعث زنگ زدن آهن‌ها می‌شود.

همچنین اگر نیاز به افزایش مقاومت آهن زنگ نزن باشد، می‌توانند از عنصر مولیبدن استفاده کنند که باعث افزایش مقاومت آهن‌های زنگ نزن در برابر خوردگی و حمله اسیدها می‌شود.

 انواع کاربرد آهن ضد خوردگی در صنایع مختلف

همانطور که می‌دانید آهن به عنوان یک المان پر کاربرد در صنایع مختلف و به ویژه در صنایع ساختمانی به کار می‌رود. یکی از اصلی ترین مواردی که در صنایع مختلف از آهن استفاده می شود، ترجیح بر استفاده از انواع ضد خوردگی آن است.

از جمله مهمترین صنایعی که از آهن ضد خوردگی در آن‌ها استفاده می ‌شود، به شرح ذیل است:

صنایع خودروسازی

یکی از موارد مهم و پرکاربرد در صنایع خودروسازی استفاده از آهن ضد خوردگی در تولید قطعات فلزی بدنه و موتور خودرو، شاسی و درب‌هاست.

صنایع ساختمانی

یکی از مهمترین کاربردهای آهن ضد خوردگی در صنایع ساختمانی، در ساخت تیر آهن، پروفیل و نبشی‌هاست. ضد خوردگی بودن آن اهمیت بالایی در ساخت و ساز و کیفیت و استحکام سازه‌ها دارد.

صنایع پتروشیمی

مهمترین کاربرد آهن ضد خوردگی در صنایع پتروشیمی در ساخت و تولید لوله‌های فلزی است. ضد خوردگی بودن آهن در لوله‌ها از عوامل اصلی و کلیدی محسوب می‌شود.

صنایع دریایی

از دیگر صنایعی که به وفور در ساخت و تولید بخش‌های فلزی قایق و کشتی‌ها به کار می‌رود، صنایع دریایی و کشتیرانی است.

صنایع نفت و گاز

برای تولید خطوط انتقال نفت و گاز در صنایع نفتی، استفاده از آهن ضد خوردگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده

آهن زنگ زده و زنگ نزده، هر رو از المان‌های پر کاربرد در صنایع مختلف می‌باشند. با  این حال این دو از نظر خواص فیزیکی و شیمیایی دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند و استفاده از هر کدام از این دو مورد با توجه به نوع کاربرد و شرایط محیطی متفاوت می‌باشد.

مثلا در صنایعی که احتمال خوردگی و یا زنگ زدگی در آن‌ها بالا است، استفاده از آهن زنگ نزده توصیه می‌گردد. همچنین در صنایعی که نهایتا با ضربات و یا ایجاد خراش بر روی آهن مواجه هستند، استفاده از آهن زنگ زده مناسب‌تر است. در ادامه به مقایسه این دو آهن و ذکر مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت:

آهن مزایا معایب
آهن زنگ زده دارای قیمت پایین‌تر نسبت به آهن زنگ نزده

دارای مقاومت بالا در برابر ضربات و خراش

دارای هزینه کمتر برای نگهداری و حمل و نقل

دارای قابلیت شکل دهی

دارای ظاهر نامناسب و با جذابیت کمتر

دارای مقاومت پایین نسبت به خوردگی و زنگ زدگی

عدم پذیرش در رنگ‌های مختلف

آهن زنگ نزده دارای مقاومت بالا در برابر هر گونه زنگ زدگی و خوردگی

دارای ظاهر زیبا و کاملا جذاب

دارای قابلیت پذیرش رنگ‌های مختلف بر روی آن

دارای قابلیت خمش و شکل دهی

 

دارای قیمت بالا نسبت به آهن زنگ زده

دارای مقاومت کمتر در برابر ضربه و خراش نسبت به آهن زنگ زده

نیاز به هزینه بالاتر برای نگهداری و حمل و نقل

 

چگونه از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

چگونه از زنگ زدن آهن جلوگیری کنیم؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سوال جواب دهیم، باید ابتدا ببینیم که چه عواملی در زنگ زدن آهن تاثیر دارند تا بتوانیم بهترین روش برای جلوگیری از زنگ زدن آهن‌ها را پیدا و عملی کنیم.

همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، رطوبت و اکسیژن اصلی‌ترین دلایلی هستند که می‌توانند باعث زنگ زدگی آهن شود. پس اگر قصد داریم تا از زنگ زدگی و اکسیداسیون شدن آهن‌ها جلوگیری کنید، باید مواردی به مانند رطوبت و اکسیژن را حذف کنید.

ولی حالا ممکن است که سوالی مهم‌تر در ذهن شما رخ بدهد و آن هم این است که چطور باید آهن را از برخورد اکسیژن و رطوبت دور کنیم؟

جواب به این سوال هم آنقدر سخت نیست؛ شما می‌توانید از محلول‌های ضد زنگ استفاده کنید؛ همانطور که از اسم این محصول‌ها هم مشخص است، می‌توانند باعث جلوگیری از زنگ زدن آهن‌های شما شوند. استفاده از محلول ضد زنگ، باعث می‌شود تا یک پوششی بر روی سطح آهن به وجود بیاید که همین پوشش، آهن را از تماس با رطوبت و اکسیژن محفوظ نگه می‌دارد.

سعی کنید برای سازه خودتان، یا از اهن زنگ نزن استفاده کنید و یا در صورت عدم استفاده از اهن ضد زنگ، حداقل از محلول ضد زنگ برای آهن‌های خودتان استفاده کنید. به این موضوع فکر کنید که آهن‌های شما زنگ بزنند، چه ضرری می‌کنید و در این لحظه، قطعا قیمت محلول ضد زنگ در برابر ضرری که شاید متحمل شوید، هیچی نیست.

ایا قیمت آهن کاهش می یابد ؟ قیمت میلگرد چطور ؟

قیمت اهن زنگ نزن

اهن زنگ نزن به دلیل ویژگی‌های فوق العاده‌ای که دارد، باعث شده تا در چند سال اخیر، محبوبیت زیادی را به دست بیاورد که در نتیجه باعث افزایش تقاضا برای خرید شده.

افزایش تقاضا برای خرید اهن زنگ نزن، باعث شده تا قیمت اهنگ زنگ نزن نسبت بقیه محصولات مشابه، بیشتر شود؛ از طرفی دیگر هم به دلیل نوسانات بازار آهن، نمی‌توان قیمتی یکسان و ثابت را برای آهن‌های زنگ نزن اعلام کرد.

برای همین پیشنهاد می‌شود که برای استعلام دقیق قیمت آهن‌های ضد زنگ، حتما با کارشناسان فروش تهران آهن تماس بگیرید. حتما اگر قصد خرید آهن‌های زنگ نزن را دارید نیز می‌توانید از بخش فروش سایت تهران آهن، اقدام کنید.

 

مقالات مرتبط

کاربرد پشم شیشه در ساختمان

کاربرد پشم شیشه در ساختمان

در این مطلب از تهران آهن به بررسی مزایا، معایب و کاربرد پشم شیشه می پردازیم.

پروفیل نبشی

پروفیل نبشی و کاربرد آن

راهنمای مطالعهمشخصه نبشیمشخصه نبشی استیلانواع نبشینبشی پرسینبشی فابریکنبشی لقمهمحاسبه وزن نبشیچگونگی محاسبه وزن نبشیجنس نبشینبشی آلومینیومنبشی گالوانیزهنبشی […]

مشخصات انواع ورق های آلیاژی

مشخصات انواع ورق های آلیاژی

راهنمای مطالعهورق آلیاژی چیست؟مزایای استفاده از ورق آلیاژیانواع ورق آلیاژی و طبقه بندی آن بر اساس عنصر […]

کاربرد قوطی در ساختمان و صنعت

کاربرد قوطی در ساختمان و صنعت 

در این مقاله، قصد داریم به یکی از پرکاربردترین مقاطع فلزی در صنعت ساختمان‌سازی، یعنی قوطی پروفیل بپردازیم و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.

اشک برش فولادی

اشک برش فولادی چیست ؟

وقتی همیشه درباره ضایعات و پسماندها بحث و گفت و گو می‌شود،
ذهن اکثر مردم به سمت آشغال و محصولات بی استفاده می‌رود.
در صورتی است که این طرز فکر در دنیا فولاد، کاملا متفاوت است.
به طوری که حتی پسماند و ضایعات فولاد هم می‌تواند
کاربردهای زیادی را داشته باشد.

پلان تیرریزی

پلان تیرریزی و سایز تیرآهن به همراه نکات مورد نیاز آن

راهنمای مطالعهنحوه ی ترسیم پلان تیرریزی سقف ضربی در ساختمان های بناییمصالح فلزی سقف را به روش […]

محصولات

2 thought on “مقایسه آهن زنگ زده و زنگ نزده
  1. غضنفری

    شما آهن کیلویی هم دارید؟

    • tehranahanblog

      بله شما میتونید در قسمت آهن کیلویی قیمت ها را مشاهده کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *