لوله گوشتدار چیست و چه استانداردی باید داشته باشد ؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

وقتی که اسم از لوله می‌آید، یعنی مقاطعی که درای سطح مقطعی دایروی هستند
که هر کدام آنها بر اساس ضخامتی که دیواره آنها دارد، شناخته می‌شوند.
همانطور که از نام لوله گوشتدار نیز مشخص است، می‌توان فهمید که ضخامت
دیواره این لوله ها بسیار بیشتر از بقیه لوله‌هاست و همچنین جنس آنها نیز از
لوله‌های فولادی است.

لوله گوشتدار چیست و چه استانداردی باید داشته باشد ؟

وقتی که اسم از لوله می‌آید، یعنی مقاطعی که درای سطح مقطعی دایروی هستند که هر کدام آنها بر اساس ضخامتی که دیواره آنها دارد، شناخته می‌شوند. همانطور که از نام لوله گوشتدار نیز مشخص است، می‌توان فهمید که ضخامت دیواره این لوله‎ها بسیار بیشتر از بقیه لوله‌هاست و همچنین جنس آنها نیز از لوله‌های فولادی است.

این نوع لوله‌ها در لیست لوله‌های بدون درز یا همان مانیسمان قرار دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره این لوله بدون درز، یعنی لوله گوشتدار را به شما ارائه دهیم.

لوله گوشتدار چیست ؟

همانطور که در بخش مقدمه نیز این موضوع را به شما توضیح دادیم، لوله‌های گوشتدار در واقع یکی نوعی از لوله‌های فولادی به شمار می‌روند که دارای ضخامت بیشتری در مقایسه با محصولات مشابه هستند.

در این نوع لوله‌ها، می‌توان نسبت قطر لوله به ضخامت جداره را کمتر از 20 معرفی کرد. همانطور که در بالاتر هم گفتیم، ضخامت این لوله‌ها، بسیار بیشتر از لوله‌های معمولی یا لوله‌های فولادی دیگر است که البته دقیقا به همین خاطر است که به لوله گوشتدار معرفی می‌شود.

البته لوله‌های گوشتدار دارای وزن زیادی هستند و به همین خاطر، کاربردهای کمتری را نسبت به لوله‌های جدار نازک دارند. البته همین وزن بالای لوله‌های گوشتدار باعث شده تا مقاومت زیادی را در برابر موارد مختلفی داشته باشند.

به همین دلیل، معمولا از این لوله‌ها در جاهایی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت بالایی باشد. یعنی در مکان‌هایی که بقیه لوله‌های فولادی نتوانند وزن‌های وارد شده را تحمل کنند، از لوله‌های گوشتدار استفاده می‌شود.

کاربرد لوله گوشتدار

کاربرد لوله گوشتدار

درست است که لوله‌های گوشتدار دارای کاربردهای کمتری نسبت به لوله‌های جدار نازک یا بقیه لوله‌های فولادی می‌باشند. ولی اینطور نیست که کاربرد کمی داشته باشند. در واقع ابعاد لوله گوشتی باعث شده که کاربردهای زیادی را در صنعت آب و فاضلاب داشته باشند.

البته به غیر از صنعت آب و فاضلاب، از آن در صنایع مختلف دیگری هم استفاده می‌شود که برخی از مهمترین آنها را در زیر به شما معرفی می‌کنیم:

  •       لوله‌های انتقال نفت
  •       صنایع پتروشیمی
  •       ساخت داربست متحرک
  •       ساخت لوله‌های آبرسانی
  •       لوله‌های آبیاری زمین های کشاورزی

 

جهت مشاهده لیست قیمت لوله جداره چاه کلیک کنید .

قابلیت‌های این لوله‎ها به حدی بالاست که برای ساخت لوله اگزوز ماشین نیز از این لوله‌ها استفاده می‌شود. البته برای ساخت لوله اگزوز، باید از لوله‎های گوشتداری استفاده کنند که دارای ابعاد و ضخامت‌های بیشتری باشند.

در بسیاری از صنایعی که در موارد بالا اسم بردیم، ترجیح داده می‎شود که از لوله‎های پلاستیکی استفاده شود. ولی لوله‌های پلاستیکی دارای مقاومت و استحکام کمتری هستند. ولی لوله گوشتدار به دلیل اینکه داری ضخامت و ابعاد بیشتری در مقایسه با لوله‌های پلاستیکی است، می‌تواند مقاومت بیشتری را از خودش نشان بدهد و برای همین معمولا ترجیح داده می‌شود که از این لوله‌ها در صنایع ذکر شده، استفاده شود.

ویژگی‌های لوله گوشتدار

از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله گوشتدار می‌توان به ضخامت بالای آن اشاره کرد؛ البته در بالاتر هم چندین بار به این موضوع اشاره کردیم. این نوع لوله‌ها به دلیل ضخامت بالا، دارای استحکام بسیار بالایی هستند که باعث شده تا در برابر موارد مختلفی به مانند حرارت، دمای بالا و هرگونه فشار، مقاومت لازم را از خودشان نشان دهند.

به غیر از بحث مقاومت و استحکام بالا، می‌توان وزن بالا را نیز جزو مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع لوله در نظر گرفت. وزن بالای لوله‌های گوشتدار، این امکان را می‌دهد که در هر صنعتی از آن استفاده نشود و در واقع به روشی ساده‌تر می‌توان گفت که کاربردهای این نوع لوله را غربال می‌کند.

لوله‌های گوشتدار به دلیل وزن بالا، فقط در پروژه‌های از آنها استفاده می‌شود که گسترده صنعتی و عظیمی داشته باشند.

علاوه بر موارد بالا، لوله گوشتدار سازگاری لازم با هر آب و هوایی را نیز دارد که از آن می‌توان جزو مهم‌ترین ویژگی‌های لوله گوشتدار معرفی کرد. همانطور که می‌دانید، لوله‌های فولادی می‌توانند در آب و هوای رطوبتی، از خودشان واکنش نشان دهند که یعنی در نتیجه باعث زنگ زدن و کاهش مقاومت این لوله‌ها می‌شود.

ولی لوله‌های گوشتدار به این شکل نیستند و در هر آب و هوایی به مانند رطوبتی یا با بارندگی زیاد می‌توان از آنها استفاده کرد.

استاندارد لوله گوشتدار

استاندارد لوله گوشتدار

همانطور که در بخش مقدمه هم به شما توضیح دادیم، لوله‌های گوشتدار جزو لوله‌های بدون درز یا لوله‌های مانیسمان هستند و درواقع یک استاندارد جهانی برای لوله‌های بدون درز وجود دارد که همگی باید از آن استفاده کنند.

این استاندارد نیز با نام ASTM شناخته می‌شود در بین تمامی استانداردها، از آن به عنوان استاندارد مرجع یاد می‌شود که درواقع می‌تواند کاربردهای لوله‌های بدون درز یا مانیسمان را مشخص کند.

استانداردهای زیادی برای لوله‌های فلزی وجود دارد که طبق آخرین آمار، گفته شده که حداقل 1000 استاندارد وجود دارد که برای ساخت لوله‌های فلزی، از آنها استفاده می‌کنند.

در بین این هزارتا، 100 استاندارد نیز مخصوص به لوله‌های مانیسمان، درزدار، اتصالات فلزی و … است.

 

جهت مشاهده لیست قیمت لوله سیاه کلیک کنید.

کارخانه‌های تولید کننده لوله گوشتدار ایرانی

در ایران نیز کارخانه‌های زیادی وجود داشته که همگی نیز بر اساس استانداردهای لازم، اقدام به تولید این لوله‌های گوشتدار می‌کنند. در ادامه مهم‌ترین این کارخانه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  •       لوله سازی کالوپ اهواز
  •       لوله سمنان
  •       لوله سپاهان
  •       لوله سپنتا

 

مقالات مرتبط

پروفیل ساوه

نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

راهنمای مطالعهنبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زندلیست های سیاه و خواسته های لوله […]

اعضای سازه های فلزی

آشنایی با اعضای سازه های فلزی + مزایای آن

راهنمای مطالعهمزایای آشنایی با اعضای سازه های فلزیورق و تسمهنیم رخ های تیپ Iنیم رخ ناودانی [نیم […]

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین دغدغه‌هایی است
که برای هر شخصی به وجود می‌آید؛ در این مقاله با ما همراهی کنید تا به این غدغه بپردازیم.

فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

آلومینایزینگ در واقع به یکسری فرآیندی می‌گویند که بر روی فولاد
انجام می‌شود؛ البته باید بدانید که بر روی فولاد، فرآیندهای مختلف
و متفاوتی انجام می‌شود که هر کدام از آنها نیز دلایل مخصوص به
خودشان را دارند.

آشنایی با انواع میل گرد کلاه دار

آشنایی با انواع میل گرد کلاه دار

راهنمای مطالعهمیلگرد کلاه دار چیست؟نحوه تولید میلگرد کلاه دارروش رزوه ایروش جوشی- اصطکاکیانواع میلگرد کلاه دارهمان طور […]

اتصال دو تیر به تیر اصلی

اتصال تیر به تیر | اتصال دو تیر اصلی به یکدیگر

برای اتصال دو تیر اصلی به یکدیگر بهتر است که شاه تیر با دهانه بزرگتر در داخل شاه تیر با دهانه کوچکتر قرار گیرد. با ما همراه باشید.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *