فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

آلومینایزینگ در واقع به یکسری فرآیندی می‌گویند که بر روی فولاد
انجام می‌شود؛ البته باید بدانید که بر روی فولاد، فرآیندهای مختلف
و متفاوتی انجام می‌شود که هر کدام از آنها نیز دلایل مخصوص به
خودشان را دارند.

فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

آلومینایزینگ در واقع به یکسری فرآیندی می‌گویند که بر روی فولاد انجام می‌شود؛ البته باید بدانید که بر روی فولاد، فرآیندهای مختلف و متفاوتی انجام می‌شود که هر کدام از آنها نیز دلایل مخصوص به خودشان را دارند. برای مثال می‌توان در کنار آلومینایز کردن به فرآیند گالوانیزاسیون اشاره کرد که انجام این فرآیند بر روی فولاد، می‌تواند مقاومت، کیفیت و عمر ورق‌های فولادی را بالا ببرد.

ولی فرآیند آلومینایزینگ بر روی فولادها باعث می‌شود تا یک پوشش آلومینیومی بر روی فولاد ایجاد شود تا فولاد بتواند مقاومت خودش را به خوبی حفظ کند. ولی این ویژگی، تمام کاربردهای فرآیند آلومینایزینگ نیست. در ادامه این مقاله قصد داریم تا درباره این فرآیند و انواع فولاد آلومینایزینگ با هم صحبت کنیم.

 

فرایند آلومینایزینگ چیست؟

همانطور که در مقدمه هم متوجه شدید، آلومینایزینگ به یک فرآیندی گفته می‌شود که در طی انجام آن، یک پوشش آلومینیومی بر روی متریال‌های مختلف ایجاد می‌شود تا بتوانند مقاومت خودشان را حفظ کنند. حالا این متریال‌ها می‌تواند فولاد یا فلز باشند و یا محصولات پلیمری و …

حالا سوال بعدی که پیش می‌آید این است که این فرآیند، مقامت این محصولات را در برابر چه مواردی حفظ می‌کند؟ در برابر موارد متفاوتی به مانند حرارات، اکسیداسیون، دمای بالا و ….

ولی یک ویژگی مهم دیگری هم وجود دارد که می‌تواند در بسیاری از صنایع نیز کارایی زیادی داشته باشد. یکسری گازهای خورنده به مانند 2SO وجود دارند که می‌توانند به سرعت باعث خورندگی قطعات فولادی شوند. ولی در زمان انجام مراحل آلومینایزینگ، مقدار فولاد و فلز در برابر این موارد بسیار بالا می‌رود!

 

انواع فولاد آلومینایزینگ

انواع فولاد آلومینایزینگ

در کل باید گفت که ما فقط دو نوع فولاد آلومینایزینگ داریم که این دو نوع نیز بر اساس خلوص پوشش آنها تعیین می‌شوند. که در ادامه آنها را به شما توضیح می‌دهیم:

 

1. نوع اول روش آلومینایزینگ

در این روش، یک حوضچه آلومینیومی مذاب وجود دارد که باید محصولات را در آن قرار دهند. در این حوضچه مربوطه به نوع اول، معمولا حدود 5 الی 11 درصد سیلیسیم وجود دارد که همین ماده باعث می‌شود تا آلومینیوم قدرت چسبندگی بیشتری را به فولاد داشته باشد.

فولادهایی که با این روش آلومینایز می‌شوند بیشتر در مواردی از آنها استفاده می‌کنند که باید در معرض حرارت و خوردگی بالاتری باشند. برای مثال در کوره‌ها، گرم کننده‌ها، آبگرمکن‌ها و …

فولادها در صورت آلومینایز شدن در این نوع، می‌تواند حداقل تا دمای 550 درجه سانتی‌گراد را بدون هیچ مشکلی تحمل کنند. ولی همانطور که در بالا هم گفتیم، 5 الی 11 درصد سیلیسیم در این حوضچه‌ها وجود دارد که همین سیلیسیم باعث می‌شود تا فولادهای آلومینایز شده در صورت برخورد با دمای بالا، نقاط سیاه مختلفی بر روی بدنه آنها بیفتد.

در مراحل ساخت فولادهای آلومینایز شده، به هیچ وجه از سرب استفاده نمی‌شود که همین استفاده نشدن سرب می‌تواند فولادهای آلومینایز شده را تبدیل به یک جایگزین مناسب برای فولادهای گالوانیزاسیون کند.

 

2. نوع دوم روش آلومینایزینگ

در ادامه معرفی انواع فولاد آلومینایزینگ باید نوع دوم روش آلومینایز کردن را به شما توضیح دهیم. در این روش از آلومینایز کردن، از حمام آلومینیوم‌های مذاب استفاده می‌شود. یعنی تمامی آلومینیوم‌های مذاب شده در این روش، کاملا خالص هستند و به مانند روش اول، هیچ درصدی از سیلیسیم در آنها وجود ندارد.

در کل روش‌های آلومینایز کردن باعث می‌شود تا مقاومت فولاد در برابر موارد مختلفی بالا برود. نوع دوم روش آلومینایزینگ نیز باعث می‌شود تا فولادهای آلومینایز شدن مقاومت بسیار بالایی را در برابر خوردگی اتمسفریک داشته باشند.

بیشترین کاربرد نوع دوم روش آلومینایزینگ در پوشش سقف، دیواره، کوره خشک کن، سیستم‌های تهویه مطبوع و … است.

مطالعه بیشتر : مشخصات انواع ورق های آلیاژی چیست؟

کاربرد فولاد آلومینایزینگ

کاربرد فولاد آلومینایزینگ

احتمالا تا به الان نیز با کاربردهای مختلف فولاد آلومینایزینگ شده آشنا شدید؛ در بالاتر هم ما گفتیم که فولادهای آلومینایز شده می‌توانند مقاومت بسیار بالایی را در برابر موارد مختلف به مانند حرارت، دمای بالا، خوردگی و … پیدا کنند که همین قابلیت‌ها باعث می‌شود تا کارایی‌های زیادی را به خودشان اختصاص دهند.

دقیقا بیشترین کاربرد فولادهای آلومینایز شده نیز در همین موارد است؛ یعنی در جاهایی که در معرض حرارت و خوردگی قرار دارند. مثلا در ساخت باربیکیو، فر و یا گرم کننده‌ها از فولادهای آلومینایز شده استفاده می‌کنند.

البته همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، در مراحل روش آلومنیایز کردن، هیچگونه سربی استفاده نمی‌شود که همین جهت می‌توان آن را جایگزین مناسبی برای فولادهای گالوانیزه شده دانست. فولادهای گالوانیزه شده نیز در ساخت ظروف آشپزخانه بسیار کاربرد داشتند؛ ولی از زمان ظهور فولادهای آلومینایز، جای خودشان را یواش یواش به فولادهای آلومینایز شده دادند.

همچنین به دلیل مقاومت بالای این نوع فولادها در برابر خوردگی، کاربردهای زیادی در ساخت لوله‌هایی که سیالات خورنده را می‌کنند دارند.

 

جمع بندی

در این مقاله ما به شما روش آلومینایز شدن فولادها را توضیح دادیم و فهمیدیم که در روش‌های آلومینایز کردن، یک پوشش آلومینیومی برای فولاد و فلزها ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث افزایش مقاومت آنها در برابر موارد مختلف به مانند گرما، خوردگی و … شوند.

اگر شما نیز قصد استعلام قیمت و یا خرید فولادهای آلومینایز شده را داشتید، می‌توانید با تیم فروش تهران آهن تماس بگیرید. همچنین اگر هر سوالی درباره این مقاله داشتید نیز می‌توانید از قسمت کامنت‌ها، برای ما بفرستید.

 

مقالات مرتبط

تیرآهن 16 چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

تیرآهن 16 چه کاربرد هایی در صنعت دارد؟

شما فقط کافی است که مدت کوتاهی را در حوزه فولاد بگذارید؛ بعد از مدت کوتاهی،
می‌توانید متوجه اهمیت و ارزش تیرآهن در صنایع ساختمان سازی شوید.
سایزهای مختلفی از تیرآهن وجود دارد که در بین آنها، تیرآهن 16 از بقیه
محبوب‌تر و پرمصرف‌تر است

نحوه محاسبه میلگرد برای یک ساختمان یک طبقه

نحوه محاسبه میلگرد برای یک ساختمان یک طبقه

راهنمای مطالعهمتره چیست؟محاسبه میلگرد فونداسیونکاور چیست؟خم چیست؟1. محاسبه میلگردهای طولی و عرضی فونداسیون2. محاسبه میلگردهای تقویتی برای […]

حمل و نقل در بازار آهن آلات چه تاثیری دارد؟

حمل و نقل در بازار آهن آلات چه تاثیری دارد؟

راهنمای مطالعهتاثیر حمل و نقل در  بازار آهن آلات چیست؟نکات طلایی حمل و نقل تیرآهنروش های حمل […]

کاربرد پروفیل سپری چیست

پروفیل سپری چیست و با کاربرد پروفیل در ساختمان آشنا شوید

سپری چیست و با انواع کاربرد پروفیل در صنعت ساختمان سازی آشناشوید و این نوع پروفیل سطح مقطع T شکلی دارد،تداول ترین ماده اولیه برای تولید آن فولاد ST37

تولیدکنندگان برتر ورق سیاه

تولیدکنندگان برتر ورق سیاه

بازار ورق سیاه پر از تولیدکنندگان مختلف میباشد و انتخاب بهترین ممکنه تا کیفیت بالا و استفاده اقتصادی را به شما ارائه دهد.

انواع ورق فولادی سرد و گرم

انواع ورق های فولادی سرد و گرم

راهنمای مطالعهورق چیست؟انواع عملیات ورق کاریورق‌های فولادی به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟ ورق فولادی گرمورق […]

محصولات

2 thought on “فولاد آلومینایزینگ چیست و چه کاربردی دارد؟
  1. saeed

    ممنون از توضیحاتتون
    فقط یه سوال داشتم
    شما قیمت میلگرد زاگرس سایتتون دارید؟

    • tehranahanblog

      بله در قسمت میلگرد قیمت به روز تمامی کارخانه ها ازجمله میلگرد موجود است

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *