ورق مشبک فلزی چیست و با چه روشی ساخته می شود؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

ورق مشبک را می‌توان جزو ورقهای فلزی معرفی کرد که در واقع جزو
پر تقاضاترین ورق‌های فلزی به شمار می‌رود که کاربرد زیادی را نیز در
صنایع مختلف دارد. این ورق‌ها از متریال‌های مختلفی به مانند
فولاد ضد زنگ، فولاد نورد سرد، آلومینیوم و … ساخته می‌شود که همین
نوع متریال‌ها می‌تواند ویژگی‌های زیاد این ورق فلزی را نشان دهد.

تست

ورق مشبک را می‌توان جزو ورق‎های فلزی معرفی کرد که در واقع جزو پر تقاضاترین ورق‌های فلزی به شمار می‌رود که کاربرد زیادی را نیز در صنایع مختلف دارد. این ورق‌ها از متریال‌های مختلفی به مانند فولاد ضد زنگ، فولاد نورد سرد، آلومینیوم و … ساخته می‌شود که همین نوع متریال‌ها می‌تواند ویژگی‌های زیاد این ورق فلزی را نشان دهد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا به معرفی کامل ورق مشبک فلزی و ویژگی و کاربرد آنها بپردازیم.

ورق مشبک فلزی چیست؟

همانطور که در بخش مقدمه هم به شما توضیح دادیم، ورق‌های مشبک فلزی امروزه جزو پر تقاضاترین ورق‌ها به شمار می‌رود که در واقع این تقاضا زیاد نیز به خاطر ویژگی و مزایا فوق العاده آن است. معمولا برای ساخت این نوع ورق فلزی، از فولادهای کم کربن استفاده می‌شود که برای ساخت نیز باید حتما از یکسری دستگاه‌های مخصوص استفاده کنید.

چون اگر به ظاهر ورق مشبک فلزی دقت کرده باشید، الگوهای مشبک دایره‌ای، مربعی، لوزی و … وجود دارد که ایجاد چنین اشکالی بر روی این ورق‌ها، فقط با استفاده از یکسری دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود.

تاریخچه ساخت ورق مشبک فلزی به حدود 150 سال پیش برمی‌گردد که در واقع اولین استفاده آن نیز برای فیلتر کردن ذغال سنگ‌ها در معادن بود. این دستگاه‌های پیشرفته، در گذشته وجود نداشت و در واقع ایجاد این شکل‌ها که امروزه بر روی ورق‌های فلزی انجام می‌شود، در گذشته بسیار زمانبر و طولانی بود.

چون باید همه آنها را به صورت دستی پانچ می‌کردند. ولی امروزه یکسری دستگاه‌ها با نام ماشین‌های سوراخ زن وجود دارند که این کار را برای شما در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهند.

 مطالعه بیشتر : مش و رابیتس و توضیحات مربوط به آن

ورق مشبک فلزی چگونه ساخته می شود ؟

ورق مشبک فلزی چگونه ساخته می شود ؟

در گذشته فقط از یک روش برای تولید ورق مشبک فلزی استفاده می‌شد؛ ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های مختلفی ابداع شده که باعث شده که با استفاده از هر کدام از آنها، می‌توانید ورق‌های مشبک فلزی را تولید کنید. سه روش برای ساخت این ورق‌های فلزی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

 

1. روش اول

در این روش، از دستگاه‌های غلتک سوراخ زن استفاده می‌شود در بین تمامی روش‌ها، جزو متداول‌ترین روش است. در این دستگاه، یک استوانه بزرگ وجود دارد که در تمامی سطح آن نیز یکسری سوزن‌های بسیار ریز وجود دارد که برای طرح دادن به ورق‌های فلزی می‌توانید از آن استفاده کنید.

کار با این دستگاه نیز سخت نیست؛ ولی آسان هم نیست و نیازمند مهارت‌های اولیه خاص خودش است؛ به این صورت که باید ورق های فولادی را در داخل این دستگاه قرار دهید و همان استوانه و سوزن ها نیز به صورت خودکار، این ورق‌های فلزی را پانچ می‌کنند. این سوزن‌ها به طوری طراحی شدند که می‌توانند سوراخ‌های مورد نیاز بر روی سطح ورق فلزی را در اندازه‌های مختلفی ایجاد کنند.

 

2. روش دوم

روش دومی که برای پانچ کردن ورق‌های فلزی استفاده می‌شود، استفاده از روش قالب و پانچ است. کار دستگاه‌های قالب و پانچ به این صورت است که ورق‌ها را در داخل این دستگاه قرار می‌دهید و سپس یک صفحه‌ای که حاوی سوزن است، از روی این ورق‌های فلزی عبور کرده و ورق مشبک فلزی را ایجاد می‌کند.

 

3. روش سوم

در بین تمامی روش‌هایی که تا به الان برای تولید ورق مشبک فلزی استفاده می‌شود، همین روش است که با استفاده از لیزر انجام می‌شود. در این روش، یکسری سوزن‌های داغ در دستگاه‌های مخصوص وجود دارد که به صورت خودکار بر روی سطح ورق فلزی عبور کرده که در نهایت باعث تولید ورق‌های مشبک فلزی می‌شود.

این روش می‌تواند یک ورق فلزی با کیفیت را به شما تحویل دهد که البته به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که در این دستگاه‌ها استفاده شده، شما می‌توانید کنترل بهتری را نیز بر روی سوراخ‌ها و الگوها داشته باشید.

مزایای ورق‌های مشبک فلزی

مزایای ورق‌های مشبک فلزی

بیشترین تقاضاها برای ورق‌های مشبک فلزی در صنعت معماری است که با استفاده از آنها، مهندسان می‌توانند طراح‌های خلاقانه‌ای را بر روی سازه‌های خودشان ایجاد کنند. البته استفاده از ورق‌های مشبک فلزی می‌تواند مزایا زیادی را برای شما داشته باشد که ما در ادامه قصد داریم تا فقط 3 تا از مهم‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم:

 

1. محافظت در برابر خورشید و کنترل آب و هوا

یکی از استفاده‌های این ورق‌ها در اتاق‌هایی است که نیاز به تهویه دارند و برای همین از این ورق‌ها می‌توان استفاده کرد؛ چون می‌توانند در برابر نور خورشید از آنها استفاده کرد.

البته ظاهر زیبای این ورق‌ها باعث می‌شود تا مصارف زیادی را در صنایع تزئینی داشته باشند؛ ولی همین سوراخ‌ها و در واقع ماهیت مشبک بودن آنها، باعث می‌شود تا هوا به جریان بیفتد که در نهایت باعث صرفه جویی در انرژی می‌شود.

 

2. کاهش صدا

یکی از کارایی‌های مختلف ورق مشبک فلزی در دیوار و سقف‌هاست که از آن به عنوان عایق صدا استفاده می‌شود. البته اینطور نیست که کاملا جلوی صداها را بگیرد. ولی می‌تواند در کاهش صداهای اضافی، تاثیر فوق العاده‌ای داشته باشد.

 

3. مصارف تزئینی

همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، این نوع ورق‌ها مصارف زیادی را در صنایع زیبایی دارند که باعث شده تا در ساخت صفحات تزئینی بالکن و نرده‌های پلکان نیز استفاده‌های زیادی از آن شود.

 

کاربردهای ورق‌ مشبک فلزی

این ورق‌ها دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلفی هستند که در بالاتر نیز به برخی از آنها اشاره کردیم. ولی بیشترین استفاده این ورق‌ها در صنایع زیر است:

  •       صنایع غذایی و آشامیدنی
  •       صنایع شیمیایی و انرژی
  •       صنایع خودرو

 

انواع ورق مشبک فلزی کدامند؟

انواع این ورق مشبک فلزی بر اساس نوع ورقی است که در ساخت استفاده می‌شود. در ادامه چند نمونه از پر استفاده‌ترین این ورق‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

  •       ورق آلومینیوم
  •       فولاد ضد زنگ
  •       ورق فولاد نورد سرد
  •       و …

فرآیند تولید ورق مشبک

ورق مشبک یا ورق پانچ که از ورق‌هایی با جنس مختلف و عمدتا فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای شکل گیری چنین ورقی از دستگاه پانچ کمک گرفته می‌شود. برای تولید این نوع ورق مراحل ذیل انجام می‌پذیرد:

تهیه مواد اولیه

در این مرحله ورق‌ها و فلزات مورد نیاز برای تهیه ورق مشبک آماده می‌شود. معمولا فلزات در این مرحله به صورت نواری و در ارتفاع زیاد تهیه می‌گردند.

برش و تراش

در مرحله دوم صفحات فلزی در اندازه‌های استاندارد و یا اندازه مورد نیاز برش داده می‌شوند. تهیه قالب مناسب برای برشکاری این ورق‌ها نیز انجام می‌پذیرد.

ساخت قالب

قالب طراحی شده که به صورت صفحه‌ای بزرگ همراه با سوراخ‌های متفاوت هستند، ایجاد می‌گردد. با ریختن مواد اولیه مذاب درون این قالب‌ها صفحه مشبک ایجاد می‌گردد.

نکته: در برخی موارد فرایند تولید به این صورت است که صفحات بزرگ فلزی توسط دستگاه پانچ سوراخ می‌شود و به صفحه مشبک تبدیل می‌گردد.

جوشکاری

در این مرحله قطعات فلزی ایجاد شده، به ترتیب به یکدیگر جوش داده و متصل می‌گردد.

روکش دهی

برای کاهش آسیب‌های ورق مشبک، در این مرحله به کمک رنگ آمیزی، گالوانیزه کردن و یا روغن کاری، ورق‌ها را روکش کرده تا علاوه بر استحکام بالاتر، دارای زیبایی بیشتری شود.

برش و شکل دهی

در این مرحله ورق‌های تولید شده در اندازه دلخواه برش داده شده و آن را خم و یا پرس می‌کنند.

کنترل کیفیت

در مرحله آخر ورق‌های تولید شده تحویل واحد کنترل کیفی شده و ورق‌ها را از نظر مقاومت و نوع روکش مورد بررسی قرار می‌دهند.

مقالات مرتبط

کاربرد قوطی در ساختمان و صنعت

کاربرد قوطی در ساختمان و صنعت 

در این مقاله، قصد داریم به یکی از پرکاربردترین مقاطع فلزی در صنعت ساختمان‌سازی، یعنی قوطی پروفیل بپردازیم و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.

گالوانیل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

گالوانیل چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

از چندین سال پیش تا به الان، روش‌های مختلف و متفاوتی ابداع شده
که با استفاده از آنها می‌توانند از مقاطع فولادی در برابر موارد مختلفی به
مانند زنگ زدگی، خش خوردگی و … محافظت کنند. یکی از این روش‌ها
استفاده از پوشش‌های قربانی است که باز همین پوشش‌های قربانی نیز
روش‌های متفاوتی دارند.

لوله مانیسمان چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله مانیسمان چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله‌های مانیسمان یا بدون درز هم یکی از همین آهن آلات به شمار میروند که در صنایع
مختلفی به مانند صنعت خودروسازی، قابل استفاده هستند.

روش تشخیص عیوب ورق گالوانیزه

روش تشخیص عیوب ورق گالوانیزه

از آنجایی که به علت مقاومت بالای ورق های گالوانیزه در برابر
خوردگی و زنگ زدن، دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف
است، شناسایی و خرید ورق هایی کاملا مرغوب و عاری از هرگونه
لک، خراش، شوره و یا گل باشند، در اولویت خواهد بود.
در این مقاله سعی داریم با روش های تشخیص عیوب ورق گالوانیزه
بیشتر آشنا شویم.

کاربرد میلگرد آجدار 

کاربرد میلگرد آجدار 

انتخاب اشکال و ابعاد مختلف میلگرد بسته به نیازهای پروژه‌های مختلف انجام می‌شود. در این مطلب  به کاربرد میلگرد اجدار و انواع آن می‌پردازیم.

میلگرد گذاری ستون

میلگرد گذاری ستون

راهنمای مطالعهدورپیچ هامیلگرد های انتظار خم شده ستوندر این مقاله به توضیح اینکه چگونه میلگرد گذاری ستون […]

محصولات

1 thought on “ورق مشبک فلزی چیست و با چه روشی ساخته می شود؟
  1. tehranahanblog

    بله تمامی کارخانه های موجود هستند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *