محاسبه انواع اورلب میلگرد و نکاتی که باید بدانید

دسته بندی : مجله تهران آهن

همیشه مشکلات مختلفی در ساخت سازه‌های بتنی وجود داشته و همیشه
هم راه حلی‌های مختلفی ارائه می‌شده است. یکی از رایج‌ترین این مشکلات
مربوط به ساخت ستون‌های بتونی بوده که یکی از بهترین راه حل‌ها، استفاده
از روش اورلب میلگرد است.

محاسبه انواع اورلب میلگرد و نکاتی که باید بدانید

همیشه مشکلات مختلفی در ساخت سازه‌های بتنی وجود داشته و همیشه هم راه حلی‌های مختلفی ارائه می‌شده است. یکی از رایج‌ترین این مشکلات مربوط به ساخت ستون‌های بتونی بوده که یکی از بهترین راه حل‌ها، استفاده از روش اورلب میلگرد است.

در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن قصد داریم تا این روش را به صورت کامل به شما توضیح دهیم.

همپوشانی یا اورلب میلگرد چیست؟

همپوشانی یا اورلب میلگرد چیست؟

اورلب یک کلمه‌ی انگلیسی است که در زبان فارسی، معنی همپوشانی را می‌دهد. اورلب میلگرد در واقع یکسری فعالیت و عمل است که در حین انجام آن، می‌توانید طول میلگرد را افزایش دهید؛ ولی شما در این لحظه، اندازه مورد نیاز خودتان را نمی‌دانید؛ دقیقا به همین دلیل، از اصطلاح اورلب استفاده می‌کنند.

قبل از اینکه بخواهیم اطلاعات بیشتری را درباره اورلب به شما ارائه دهیم، در مرحله اول باید با اصطلاح لپ آشنا شوید. طول لپ در واقع یک اندازه است که شما باید برای انجام مراحل اورلب دو میلگرد که برای انتقال بار از یک میلگرد به میلگرد بعدی انجام می‌شود، آن را در اختیار داشته باشید.

البته شاید درک این موضوع برای افرادی که تازه وارد این حوزه شدند، کمی سخت باشد. برای همین بهتر است که این بخش را با یک مثال به شما توضیح دهیم.

همانطور که می‌دانید، حداکثر طول میلگردهای تولید شده، 12 متر است. ولی اگر شاید شما برای سازه خودتان، نیاز به طول میلگرد 25 متری داشته باشید؛ قطعا کارخانه نمی‌تواند یک میلگرد 25 متری را برای شما آماده کند؛ چون قطعا مراحل حمل و نقل بسیار سخت می‌شود و در نتیجه هم هزینه‌های زیادی را برای شما به همراه دارد.

برای همین شما باید برای اینکه به اندازه مدنظر خودتان برسید، دو میلگرد را به یکدیگر متصل کنید به انجام مراحل این کار، اورلب میلگرد گفته می‌شود. ولی مراحل اورلب هم قانون و قواعد خودش را دارد که رعایت نکردن آنها می‌تواند تاثیرات مستقیمی بر روی استحکام و مقاومت سازه شما بگذارد. پس شما باید حتما با مراحل محاسبه اورلب آشنا باشید تا این مشکلات برای شما رخ ندهد.

محل اورلب میلگرد

مراحل اورلب میلگرد معمولا به این شکل است که دو میلگرد را بر روی هم قرار می‌دهند و برای ثابت کردن آنها، از بتن استفاده می‌کنند. ولی بتن نمی‌توانند به تمامی فاصله‌های موجود در بین دو میلگرد نفوذ کند که در نتیجه می‌تواند مشکلات مختلفی را به وجود بیاورد.

برای اینکه بتن بتواند به خوبی به تمامی فواصل بین دو میلگرد نفوذ کند، بهتر است که فاصله‌ای به اندازه حداقل 2 قطر را در بین دو میلگرد ایجاد کنید. روش بالا را با اسم اورلب بدون اتصال می‌شناسند.

البته یادتان باشد که نباید فاصله‌ها زیاد باشند؛ چون همیشه در ساخت و سازها، احتمال جا به جایی میلگردها وجود دارد که در صورت ایجاد فاصله بیش از حد، قطعا بر روی مقاومت ساختمان هم تاثیر منفی می‌گذارد.

ولی اکثر مهندسین، تا جای ممکن سعی می‌کنند که به جای استفاده از روش اورلب بدون اتصال، از روش اورلپ متصل استفاده کنند. چون استفاده از این روش باعث می‌شود تا جا به جایی میلگردها به حداقل برسد.

انواع اورلب میلگرد

انواع اورلب میلگرد

در بالا درباره دو تا از انواع اورلب میلگرد صحبت کردیم؛ ولی باید بدانید که در کل، 4 روش برای اورلب میلگرد وجود دارد که در ادامه این بخش قصد داریم تا هر 4 نوع را برای شما معرفی کنیم:

1. اورلب اتصال با سیم

در بین تمامی روش‌های اورلب، اورلب اتصال با سیم از بقیه آسان‌تر و همچین رایج‌تر است. این روش از بقیه روش‌های اورلب میلگرد، انعطاف بیشتری دارد. به اینصورت که قبل از اینکه مراحل ریختن بتن انجام شود، هر زمانی که خواستید می‌توانید آن را جدا کنید.

2. اورلب اتصال از طریق جوشکاری

این نوع از روش اتصال اورلب میلگرد زمانی کاربرد دارد که احتمال جا به جایی میلگردها در سازه بالا باشد.

3. جوشکاری انتهای میلگرد

در بین 4 انواع اورلب میلگرد، این روش را به عنوان یک روش اقتصادی می‌شناسند و معمولا زمانی این روش استفاده می‌کنند که نیاز به تراکم بالای میلگرد باشد.

4. اتصال مکانیکی

در بین این روش، روش اتصال مکانیکی، جدیدترین روش است که قدمت آن به کمتر از 15 سال می‌رسد. معمولا در سازه‌های بتنی از این روش اورلب میلگرد میلگرد استفاده می‌شود.

اندازه میلگرد انتظار ستون

میلگردهای انتظار به میلگردهایی کوتاه فلزی گفته می‌شود که عملیات اتصال را بدون محدود کردن مفصل‌های افقی انجام می‌دهند. مراحل انتقال بار در این نوع میلگردها، به صورت تدریجی انجام می‌شود. چون اگر مراحل انتقال بار به صورت یکجا انجام شود، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی در بحث مقاومت و ماندگاری سازه شود.

میلگردهای انتظار در قطر 32 میلی‌متر الی 38 میلی‌متر هستند و معمولا هم طول میلگرد با فاصله هر میلگرد هم یکسان است.

حالا اینکه چه تعداد میلگرد انتظار نیاز است و باید در چه مکانی نصب شود، بستگی به موارد مختلفی به مانند شرایط و موقعیت دارد که باید حتما بررسی شود.

میلگردهای انتظار هم به مانند بقیه مقاطع فولادی، همیشه در معرض زنگ زدگی هستند و برای همین از فولاد ضد زنگ در ساخت آنها استفاده می‌شود تا بتوانند مقاومت آن را افزایش دهند.

همیشه یک دوم این میلگردها را داخل بتن فرو می‌کنند و البته برای اینکه از اتصال میلگرد به بتن جلوگیری شود، از یک نوع ماده شکننده استفاده می‌کنند.

طول میلگرد انتظار ستون

در اولین مرحله از محاسبه طول و قطر میلگرد، باید ابتدا شکست میلگرد را به دست بیاورید که این موضوع هم باید در سه حالت زیر اتفاق بیفتد:

  •       برش در میلگرد
  •       خمیدگی در میلگرد
  •       تحمل بر سطح میلگرد

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با کارشناسان تهران آهن تماس حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان

محاسبه تیرآهن یکی از اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین دغدغه‌هایی است
که برای هر شخصی به وجود می‌آید؛ در این مقاله با ما همراهی کنید تا به این غدغه بپردازیم.

پروفیل ساوه

نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

راهنمای مطالعهنبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زندلیست های سیاه و خواسته های لوله […]

پروفیل ناودانی

پروفیل ناودانی

راهنمای مطالعهانواع ناودانی۱- ناودانی ساده۲- ناودانی مشبککاربرد پروفیل ناودانیناودانی(UNP) استانداردهای ناودانیتفاوت ناودانی سبک و سنگین چیست؟انواع ناودانی بر […]

آشنایی با انواع میل گرد کلاه دار

آشنایی با انواع میل گرد کلاه دار

راهنمای مطالعهمیلگرد کلاه دار چیست؟نحوه تولید میلگرد کلاه دارروش رزوه ایروش جوشی- اصطکاکیانواع میلگرد کلاه دارهمان طور […]

نحوه اجرای سقف شیروانی 

نحوه اجرای سقف شیروانی 

در این مقاله به نحوه اجرای سقف شیروانی میپردازیم
نحوه اجرای سقف شیروانی انواع مختلفی داشته و با زوایای متنوعی طراحی می شود. سقف شیروانی از جمله موارد مورد نیاز برای منازل شمال کشور است. اغلب خانه های موجود در نواحی شمالی کشور از این سقف استفاده می کنند.

آشنایی با فرآیند تولید و انبار میلگرد در بازار آهن

آشنایی با فرآیند تولید و انبار میلگرد در بازار آهن

راهنمای مطالعهفرآیند تولید میلگردنحوه تولید میلگرد و انواع روش‌ های ساخت آنروش تولید میلگرد؛ بررسی تخصصی نحوه […]

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *