آشنایی با فرآیند تولید و انبار میلگرد در بازار آهن

دسته بندی : مجله تهران آهن
آشنایی با فرآیند تولید و انبار میلگرد در بازار آهن

همه ما می‌دانیم که امروزه میلگرد یکی از پرکاربردترین تجهیزاتی است که در مراحل ساختمان سازی از آنها استفاده می‌شود. حتی کاربرد این میلگردها به حدی زیاد است که کارخانه‌های تولید میلگرد، اقدام به انواع مختلفی از آن کردند تا کارایی بهتری در قسمت‌های مختلف داشته باشد.

برای همین نیاز که در زمان خرید میلگرد، از نیاز خودتان باخبر باشید و بدانید که چه نوع میلگردی برای ساختمان شما نیاز است. در ادامه شما را روند تولید میلگرد، انواع و نحوه نگهداری آن آشنا می‌کنیم.

 با بروزترین قیمت میلگرد با ما همراه باشید

فرآیند تولید میلگرد

همه کارخانه‌هایی در زمینه تولید میلگرد فعالیت می‌کنند، سعی می‌کنند برای افزایش دوام و مقاومت میلگردهای خودشان، از بهترین متریالها استفاده کنند. همانطور که در بالا هم گفتیم، انواع مختلفی از میلگرد وجود دارد که فرآیند تولید هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است.

در ادامه سعی می‌کنیم تا شما را با انواع روشهای تولید میلگرد آشنا کنیم.

نحوه تولید میلگرد و انواع روش‌ های ساخت آن

نحوه تولید میلگرد و انواع روش‌ های ساخت آن

روش های مختلفی برای تولید میلگرد وجود دارد؛ ولی اولین مرحله از فرآیند تولید میلگرد که در همه آنها یکسان است، ذوب کردن فولاد کربنی یا ضایعات آهنی می‌باشد. بعد از اینکه کارخانه این مواد را به طور کامل ذوب کرد، حالا باید آنها را تبدیل به شمش کند. در نهایت هم شمش‌های تولید را کشیده و آنها را به شکل استوانه‌ای درمی‌آوند.

البته هر میلگردی به روش خاصی تولید می‌شود که این روش‌ها می‌توانند بر روی کیفیت و ویژگی‌های آنها تاثیر مستقیم بگذارند.

روش تولید میلگرد؛ بررسی تخصصی نحوه ساخت میلگرد

روش های مختلفی برای تولید میلگرد وجود دارد؛ ولی در بین تمامی آنها، سه روش نورد گرم، نورد سرد و میکروآلیاژ جزو برترین و محبوب‌ترین‌ها هستند که در ادامه قصد بررسی این سه روش را داریم:

1. ساخت میلگرد به روش نورد گرم

قبل از همه چیز، بهتر است که با معنی نورد آشنا شوید؛ نورد به مراحلی گفته می‌شود که در آن شمش‌ها را در بین یکسری غلتک‌های مخصوص قرار می‌دهند و با فشار زیاد، قطر آنها و طول آنها زیاد می‌شود.

در روش نورد گرم، شمش‌ها را تا دمای 1000 الی 1100 درجه سانتیگراد گرم می‌کنند و سپس آنها را در داخل نورد قرار می‌دهند.

2. ساخت میلگرد به روش نورد سرد

برخلاف روش نورد گرم، در نورد سرد مراحل افزایش طول میلگرد و کاهش ضخامت، در دمای بسیار پایین‌تر از روش نورد گرم انجام می‌شود. همچنین در این روش، نیاز است که تغییرات زیادی بر روی فولاد انجام شود و برای همین نیاز است که تعداد غلتک‌ها را بیشتر کنند.

میلگردهایی که در روش نورد سرد تولید می‌شوند به نسبت روش نورد گرم، دارای استحکام بیشتری هستند و همچنین ظاهری زیباتر نسبت به میلگردهای نورد گرم دارند.

3. ساخت میلگرد به روش میکروآلیاژی

مراحل تولید میلگرد به روش میکروآلیاژی دقیقا شبیه به مراحل تولید میلگرد به روش نورد گرم است؛ فقط با این تفاوت که در ترکیبات ماده اولیه آن، از یکسری عناصری به مانند تیتانیوم، نیوبیوم، وانادیوم و … استفاده می‌شود.

این عناصر باعث می‌شود که علاوه بر مقاومت، کشش و انعطاف پذیری میلگردهایی که به این روش تولید می‌شود نسبت به روش‌های دیگر بیشتر و بهتر باشد. کاربرد این میلگردها بیشتر در ساختمان‌هایی است که نیاز به استحکام زیادی دارند.

استانداردهای مورد استفاده در تولید میلگرد

در گذشته قوانین خاص و زیادی برای تولید میلگرد وجود نداشت؛ نبود این قوانین باعث شده بود تا تولیدکنندگان میلگرد، با مشکلات و چالشهای زیادی رو به رو شوند؛ ولی به مرور زمان، یکسری قوانین و استانداردهایی توانستند راه خودشان را به مراحل تولید میلگرد باز کنند و تولید کنندگان هم با استفاده از این قوانین، توانستند بسیاری از مشکلات و چالشهای خودشان را حل کنند.

این استانداردها باعث شدند تا محصول تولید شده در بهترین نوع خودش قرار بگیرد. حتی کارخانه‌ها هم برای اینکه به مشتری‌های خودشان بفهماند که از چه استانداردی استفاده می‌کنند، نام آن را بر روی محصول خودشان حک می‌کنند.

این استانداردها بر اساس سه اسم زیر، نامگذاری می‌شوند:

  •       A1
  •       A2
  •       A3

با 15 نکته حمل و نگهداری از میلگرد آشنا شوید

فرقی نمی‌کند که شما میلگرد را برای چه کاری نیاز داشته باشید. در هر صورت باید بدانید که چطور باید میلگردها را نگهداری کنید. فرقی نمی‌کنید که در مراحل تولید میلگرد از چه ترکیبات درجه یکی استفاده شده باشد. اگر شما با مراحل نگهداری آن آشنا نباشید، به مرور زمان، میلگرد کیفیت خودش را از دست می‌دهد.

برای همین یکسری نکاتی در زمینه حمل و نگهداری آنها وجود دارد که می‌تواند از فرسودگی میلگرد جلوگیری کند. در ادامه نگاهی کوتاه به مهم‌ترین این نکات می‌ندازیم:

با مهم‌ترین نکات نگهداری صحیح از میلگرد آشنا شوید

با مهم‌ترین نکات نگهداری صحیح از میلگرد آشنا شوید

  •       همانطور که می‌دانید، میلگرد از فولاد تشکیل شده و اگر آنها در نزدیکی رطوبت قرار دهید، به احتمال زیاد دچار زنگ زدگی می‌شوند. برای همین پیشنهاد می‌شود که میلگردهای خودتان را به هیچ وجه در مناطقی که رطوبت وجود دارد نگهداری نکنید. بهترین محل برای نگهداری میلگرد، جایی است که هیچ گونه گل، خاک و رطوبتی وجود نداشته باشد.
  •       هرگونه ضربه اعم از تغییر شکل پلاستیکی، بریدگی و صدمات مکانیکی می‌تواند مقاومت و کیفیت میلگرد را کاهش دهد.
  •       اگر میلگردهای شما پوسته پوسته شدند، باید حتما عملیات ماسه پاشی را انجام دهید. بعضی از افراد و بدون اینکه هیچ اطلاعی داشته باشند، سعی می‌کنند تا با استفاده از برس‌های فلزی این کار را انجام دهند. در صورتی که این کار اشتباه است و اگر اطلاعات کاملی ندارید، به هیچ وجه دست به این کار نزنید.
  •       همانطور که در بالا هم گفتیم، فرقی نمی‌کنید که چه ترکیباتی درجه یکی در روند تولید میلگرد استفاده شده باشد. اگر آنها بر روی سطحی به مانند سطح گل یا خاک قرار دهید، ممکن است دچار زنگ زدگی و فرسودگی شودند. برای همین به هیچ وجه میلگردهای خودتان را به طور مستقیم بر روی زمین نگذارید.
  •       در صورت نیاز به انبار کردن میلگرد، حتما آنها به صورت مجزا و بر اساس قطر و نوع آنها دسته بندی کنید.
  •       اگر هنوز میلگردهای خودتان را برش نداده اید، باید آنها در جایی و طوری نگهداری کنید که هیچ آسیبی به برچسب یا کارخانه سازنده آن وارد نشود و دقیقا قابل رویت باشند.
  •       در زمان کاشت میلگرد، به هیچ وجه نباید دمای میلگرد بالا باشد.
  •       میلگردهای خودتان را در جایی نگهداری کنید که نور آفتاب به طور مستقیم به آن برخورد نکند.
  •       اگر میلگردهای خودتان در جایی نگهداری کردید که بر اثر تابش نور آفتاب، دمای آن بالا رفت، حتما باید با عملیات آب کشی، دمای آن را پایین بیاورید و اگر حس کردید که همچنان دمای بالا دارد، به هیچ از آن در بتن استفاده نکنید.
  •       علاوه بر دمای بالای میلگرد، اگر هرگونه خاک یا گرد و غباری بر روی میلگرد شما وجود داشت، باز هم نباید از آن در بتن استفاده کنید و باید با استفاده از آب کشی، گرد و غبار را بردارید. بعد از آب کشی صبر کنید تا میلگرد به طور کامل خشک شود.
  •       بعضی‌ها فکر می‌کنند که استفاده از روکش پلاستیکی می‌تواند باعث جلوگیری از زنگ زدگی میلگرد شود؛ در صورتی که روکشهای پلاستیکی می‌تواند نتیجه عکس و باعث خوردگی میلگرد شما شوند.
  •       به هیچ وجه میلگردهای خودتان را به صورت کلاف در بتن استفاده نکنید.
  •       برای اینکه هیچگونه رطوبتی به میلگرد شما نفوذ نکند، بهتر است که برای انبار کردن از سکوهای چوبی استفاده کنید.
  •       اگر از میلگردهای گالوانیزه استفاده می‌کنید، سعی کنید برای جلوگیری از خراشیدگی، از برخورد آن با هر نوع مصالح دیگری خودداری کنید.
  •       اگر از میلگردهای ضد زنگ استفاده می‌کنید، آنها را از فولادهای کربنی دور کنید.

فرایند تولید تیرآهن لانه زنبوری

دلیل این نامگذاری به خاطر شکل ذوزنقه‌ای است که در جان این تیرآهن به وجود می‌آید. برای تولید تیرآهن لانه زنبوری، در ابتدا باید طبق همان مراحل تولید به روش نورد گرم پیش بروند و سپس همانطور که گفتیم، قسمت جان آن را به صورت ذوزنقه‌ای خط کشی می‌کنند.

برای جلوگیری از مشکلات مختلف به مانند تغییر شکل تیرآهن، معمولا در قسمت‌های مختلف آن، تک خال جوش می‌زنند. سپس قسمتهایی که در مرحله قبل و به شکل ذوزنقه خط کشی کرده بودند را با دستگاه، برش می‌دهند.

در نهایت هم دندانه بالا و پایین را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهند و آن را دوس مت با چکش پر می‌کنند.

 

مقالات مرتبط

میلگرد گذاری تیر

میلگرد گذاری تیر چگونه انجام میشود ؟

راهنمای مطالعهمیلگرد گذاری تیر هامیلگرد گذاری دال هادر این مقاله قصد داریم با نحوه ی میلگرد گذاری […]

آرماتورگذاری پی

محدودیت آرماتورگذاری پی

آرماتور های لازم برای مقاطع محدودیت آرماتورگذاری پی ها و شمع ها بر اساس نیروهای وارد بر آن مقاطع در حالت حد نهایی با رعایت محدودیت های زیر محاسبه می شوند .
در پی ها قطر میلگرد ها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آن ها از یکدیگر ، نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر و بیشتر از ۳۵۰ میلی متر در نظر گرفته شود .
در پی های حجیمی که در آن ها ابعاد و حجم بتن مستقل از نیاز های محاسباتی در نظر گرفته می شوند ، رعایت حداقل آرماتور خمشی ضرورتی ندارد .

تمپر کردن فولاد

تمپر کردن فولاد چیست و چه مراحلی دارد ؟

راهنمای مطالعهتمپر کردن فولاد چیست؟عملیات تمپر کردن چگونه انجام می‌شود؟1-هوا2-روغن3-آب4-آب نمکمراحل تمپر کردن فولاد1-گرم کردن یا داغ […]

نورد میلگرد چیست؟

نورد میلگرد چیست؟

میلگرد، عنصری حیاتی در صنعت ساختمان‌سازی، از فرآیند نورد تولیدمی‌شود. شمش‌های فولادی، در فرایندی طولانی ، به میلگردی استوار و کاربردی تبدیل می‌شوند.

انواع اتصالات جوشی

انواع اتصالات جوشی | حالت های جوشکاری + کاربرد آن ها

راهنمای مطالعهاتصال لب به لباتصال روی هماتصال سپریاتصال گوشه گونیااتصال پیشانیانواع اتصالات جوشیجوش شیاریجوش گوشهجوش کام و […]

برای سقف سوله از چه ورقی باید استفاده کرد

برای سقف سوله از چه ورقی باید استفاده کرد؟

اول از هر چیزی باید دانست که سوله چیست : سوله سازه ای فلزی می باشد که سقف آن شیب دار است.
این نوع سقف سوله در بسیاری از ساختمان هایی که در طول روز در اطراف خود میبینیم، استفاده شده است؛ برای مثال تعمیرگاه ها، ورزشگاه ها، انبار ها و یا حتی سازه های ساختمانی.
ساخت این نوع سازه ها به سبب کابرد آن که معمولا صنعتی است، با سایر سازه ها مقدار اندکی متفاوت است.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *