نکاتی که باید هنگام شکستن میلگرد به آن توجه کرد

دسته بندی : مجله تهران آهن

اگر شما کمی در این حوزه فعال باشید، قطعا می‌دانید که احتمال
شکستن میلگرد در زمان خم شدن آن، وجود دارد و برای همین،
این سوال در ذهن شما به وجود می‌آید که علت شکستن میلگرد
حین خمکاری چیست؟ در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن
قصد داریم تا به بررسی همین سوال بپردازیم.

نکاتی که باید هنگام شکستن میلگرد به آن توجه کرد

میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین متریال‎ها در حوزه ساختمان سازی به شمار می‌رود که به دلیل کاربرد زیادش، باعث شده تا تبدیل به یکی از معروف‌ترین مقاطع فولادی شود. ولی هر محصولی همیشه با چالش‌های مختلفی رو به رو بوده و علت شکستن میلگرد هم یکی از چالش‌های همین مقطع فولادی است.

اگر شما کمی در این حوزه فعال باشید، قطعا می‌دانید که احتمال شکستن میلگرد در زمان خم شدن آن، وجود دارد و برای همین، این سوال در ذهن شما به وجود می‌آید که علت شکستن میلگرد حین خمکاری چیست؟ در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن قصد داریم تا به بررسی همین سوال بپردازیم.

دلایل شکستن میلگرد هنگام خم شدن آن

دلایل زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را به عنوان علت شکستن میلگرد اسم برد. در ادامه این بخش قصد داریم تا تعدادی از مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم:

1. استفاده از گرید نامناسب

اگر شما قصد استفاده از میلگرد در سازه‌های بتنی را دارید، بهترین پیشنهاد برای شما استفاده از گرید A2 است؛ چون در این نوع از میلگردها، کربن‌های کمتری در مقایسه با انواع دیگر میلگردها وجود دارد که همین مقدار کم کربن می‌تواند قدرت انعطاف پذیری آن را افزایش دهد که درنهایت باعث جلوگیری از شکستن آن می‌شود.

 

2. استفاده از میلگردهایی که با نورد سرد ساخته شدند

استفاده از میلگردهایی که با روش نورد سرد ساخته شدند هم می‌تواند یکی از رایج‌ترین علت شکستن میلگرد باشد. چرا؟ چون در فرآیند تولید این نوع میلگردها، شمش‌هایی که حرارت داده شدند را مجددا در یک دمایی که کمتر از دمای تبلور است، سرد می‌کنند که همین موضوع می‌تواند باعث شود که قابلیت خمش این نوع میلگرد نسبت به نوع نورد گرم، کمتر باشد.

البته استفاده از میلگردهایی که با روش نورد سرد ساخته شدند، علاوه بر اینکه می‌توانند یکی از دلایل شکستن میلگرد باشد، می‌تواند بر روی مقاومت ساختمان در برابر زلزله هم تاثیر منفی بگذارد.

3. حرارت دادن به میلگرد

اینکه حرارت دادن می‌توان قدرت انعطاف پذیری میلگرد را بیشتر کند که هیچ شکی در آن نیست؛ ولی باید این مورد را بدانید که خم کردن میلگرد، باعث می‌شود تا مقاومت میلگرد در همان نقطه‌ای که خم شده، کم شود؛ در مقابل هم حرارت دادن میلگرد هم می‌تواند باعث کاهش مقاومت آن شود و حالا فرض کنید که میلگرد را هم حرارت دهید و آن را خم کنید! چه می‌شود؟ میلگرد می‌شکند!

 

4. خم کردن بیش از اندازه

خم کردن بیش از اندازه

دومین علت شکستن میلگرد مربوط به خم کردن آنها بیش از زاویه توصیه شده است؛ باید بدانید که هر نوع میلگردی، یک زاویه خمش خاصی دارد که البته بر اساس کارایی‌های آنها مشخص می‌شود.

برای همین شما نیز باید بر اساس همان زاویه خمش، میلگرد را خم کنید؛ خم کردن بیش از اندازه یا باعث شکستن میلگرد می‌شود و یا اینکه مقاومت آن را کاهش می‌دهد.

 

5. عدم استفاده از ابزار و میز کار

هر بخشی از کارهای ساختمانی، ابزارهای مخصوص به خودش را دارد که خم کردن میلگرد هم از این قائله، مستثنی نیست. برای خم کردن میلگرد، شما باید از میز کار و ابزارهای مخصوص به این کار استفاده کنید؛ چون عدم استفاده از این ابزارها باعث می‌شود تا به کمر و دست اپراتور، آسیب برسد و به مرور زمان، خسته شود.

همین خستگی و آسیب‌ها می‌تواند کیفیت خمش میلگردها را پایین بیاورد که در نتیجه باعث کاهش مقاومت و شکستگی میلگرد می‌شود.

 

6. استفاده از میلگردهای زنگ زده

استفاده از میلگردهای زنگ زده

 

همه می‌دانند که یکی از عواملی که می‌تواند بر روی کیفیت و مقاومت مقاطع فولادی تاثیر منفی بگذارد، بحث اکسیده شدن و یا همان زنگ زدگی است. پس اگر شما برای سازه‌های خودتان از میلگردهای زنگ زده استفاده می‌کنید و در زمان خم شدن هم دچار شکستگی شدند، اصلا نباید تعجب کنید!

بسیاری از افراد به دلیل وضع اقتصادی نابسامان کشور، اقدام به خرید متریال‌هایی با کیفیت پایین‌تر و البته با قیمتی کمتر می‌کنند که در نهایت با مشکلاتی مختلف رو به رو می‌شوند. یادتان باشد که همیشه باید کیفیت را به کمیت ترجیح دهید

مطالعه بیشتر : خدمات خم کاری در شرکت تهران آهن

کدام استاندارد میلگرد حین خمکاری نمیشکند؟

در کل سه استاندارد برای میلگردها وجود دارد که آنها را با نام‌های A1، A2، A3 می‌شناسند و هر کدام هم دارای قابلیت‌های خاص خودشان هستند. ولی نمی‌توانند آنها را به عنوان میلگردهایی که در زمان خمکاری نمی‌شکنند معرفی کرد.

میلگردهای A1 دارای کربن‌های کمی هستند که می‌تواند گزینه مناسبی برای خم کاری باشد. ولی میلگردهای A2 دارای کربن‎های کمتری نسبت به A1 هستند که درنتیجه باعث می‌شود تا قدرت انعطاف پذیری بیشتری را نیز داشته باشد.

ولی در مقابل، استاندارد A3 وجود دارد که دارای کربن‌های بیشتری در مقایسه با دو استاندارد دیگر است که درنتیجه باعث می‌شود تا قدرت انعطاف پذیری کمی را داشته باشد. حتی در بالاتر هم گفته بودیم که یکی از علت شکستن میلگرد مربوط به استفاده از استاندارد نامناسب است.

نکاتی که باید در حین خمکاری میلگرد به آن توجه کنیم ؟

  •       در اولین مرحله باید این شعار را الگوی خودتان قرار دهید که اول از همه باید ایمنی را رعایت کنید!
  •       در مرحله بعدی و طبق مواردی که در بالا هم به شما توضیح دادیم، باید بهترین گرید را برای خم کاری انتخاب کنید؛ چون انتخاب اشتباه می‌تواند باعث شکستن میلگرد شود.
  •       در مرحله سوم باید ابزارهای لازم جهت خمکاری را آماده کنید؛ عدم استفاده از ابزارها می‌تواند باعث آسیب رساندن به نیرو کار و کیفیت پایین در مراحل خمکاری شود.
  •       در مرحله چهارم باید سرعت خمکاری یا سرعت چرخش فلکه‌ها را تنظیم کنید. این مورد باید بر اساس دمای محیط و نوع فولاد انجام شود.

مقالات مرتبط

لوله آتشخوار چیست

لوله آتشخوار چیست و استانداردهای آن را بیان کنید

راهنمای مطالعهلوله آتشخوار چیست؟مشخصات و ویژگی های لوله آتشخواربدون درز بودنتطابق ضخامت با میزان تحمل فشار و […]

خرید انواع ورق فولادی

خرید انواع ورق فولادی

اگر شما به دنبال خرید ورق فولادی هستید، قطعا می‌خواهید بدانید
که چه عواملی می‌توانند بر روی قیمت ورق‌های فولادی تاثیر گذارند؛ با ما همراه باشید.

ایا قیمت پروفیل کاهش می یابد؟

آیا قیمت پروفیل کاهش می یابد؟

نوسانات قیمت پروفیل ، داستانی همیشگی و چالشی بزرگ برای فعالان صنعت ساختمان و سازه‌های فلزی است. این نوسانات ، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی دقیق را دشوار می‌کند

جوشکاری پروفیل

جوشکاری پروفیل (سبک و سنگین)

نحوه جوشکاری قوطی فرایندی مهم است ، این فرآیند در ساخت و ساز، تولید مبلمان، ساخت ماشین آلات و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می شود.

روش ساخت تیرهای لانه زنبوری

روش ساخت تیرهای لانه زنبوری + روش ترسیم تیرآهن لانه زنبوری

در روش ساخت تیرهای لانه زنبوری ، تعیین ارتفاع تیر وشکل حفره ی ایجاد شده در جان تیر آهن به محاسبات فنی و زاویه برش α بستگی دارد که این زاویه معمولاًبین ۴۵ تا ۶۰ درجه متغیر است.
در بیشتر مواقع لازم می شود که تیرهای لانه زنبوری شده در یک مرحله ترسیم گردند، از جمله در ترسیم اتصالات تیر به ستون هنگامی که تیرها به صورت لانه زنبوری باشند.

میلگرد گذاری تیر

میلگرد گذاری تیر چگونه انجام میشود ؟

راهنمای مطالعهمیلگرد گذاری تیر هامیلگرد گذاری دال هادر این مقاله قصد داریم با نحوه ی میلگرد گذاری […]

محصولات

2 thought on “نکاتی که باید هنگام شکستن میلگرد به آن توجه کرد
  1. اصغری

    سلام
    قیمت روز میلگرد شما برای میلگرد نو هستش یا دسته دوم هم میفروشید؟

    • tehranahanblog

      ما فقط آهن آلات نو میفروشیم

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *