همه چیز درباره میلگرد تقویتی و بررسی کاربرد آن

دسته بندی : مجله تهران آهن

همه می‌دانند که میلگردها امروزه به عنوان یکی اصلی‌ترین متریال‌ها در ساخت
سازه‌های مختلف هستند که نبود آنها می‌توانند مقاومت سازه را در یک چالش
بزرگی قرار دهد. افزایش تقاضا برای استفاده از میلگرد باعث شده تا انواع مختلفی
از میلگردها به همراه قیمت میلگرد متفاوت ساخته و روانه بازار شوند که یکی از
پرکاربردترین آنها مربوط به میلگرد تقویتی می‌شود.

همه چیز درباره میلگرد تقویتی و بررسی کاربرد آن

همه می‌دانند که میلگردها امروزه به عنوان یکی اصلی‌ترین متریال‌ها در ساخت سازه‌های مختلف هستند که نبود آنها می‌توانند مقاومت سازه را در یک چالش بزرگی قرار دهد. افزایش تقاضا برای استفاده از میلگرد باعث شده تا انواع مختلفی از میلگردها به همراه قیمت میلگرد متفاوت ساخته و روانه بازار شوند که یکی از پرکاربردترین آنها مربوط به میلگرد تقویتی می‌شود.

ولی سوالی که در این لحظه ممکن است که برای افراد تازه وارد پیش بیاید این است که کاربرد میلگرد تقویتی چیست و چه کاربردی را در صنایع ساختمان سازی دارد. در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن قصد داریم تا به بررسی جواب همین سوال‌ها بپردازیم.

میلگرد تقویتی چیست ؟

میلگرد تقویتی چیست ؟

همانطور که در مقدمه هم توضیح دادیم، میلگردهای تقویتی جزو پرکاربردترین میلگردها هستند که مهندسان باید شناخت درست و دقیقی را این نوع میلگرد داشته باشند. چرا؟ چون درست است که بتن‌ها دارای مقاومت بالایی هستند؛ ولی در برابر نیروهای کششی و خمشی، نمی‌توانند مقاومت خاصی را از خودشان نشان دهند.

همین موضوع باعث می‌شود تا در برابر مواردی به مانند زلزله، ساختمان دچار مشکلات مختلفی شود. برای همین باید به جهت افزایش مقاومت این سازه در برابر نیروهای کششی و خمشی، از میلگردهای آجدار استفاده کرد.

ولی در یکسری از منطقه‌ها، مقاومت‌های بیشتری در برابر نیروهای کششی نیاز است و برای همین باید از میلگرد تقویتی استفاده کرد.

خواص‌های فنی این میلگرد در مقایسه با بقیه، بیشتر است و همین مورد باعث شده تا مقاومت کششی ساختمان را چند برابر بیشتر کند. از مهم‌ترین ویژگی این میلگرد می‌توان به قابلیت خم شدگی 180 درجه آن اشاره کرد که همین موضوع باعث می‌شود تا آن را هر قسمت از ساختمان استفاده کرد.

کاربرد میلگرد تقویتی

در ادامه توضیحات مربوط به میلگردهای تقویتی، بهتر است که به سراغ توضیح کاربرد میلگرد تقویتی برویم تا درک بهتری از این نوع میلگرد داشته باشیم. برای همین در ادامه این بخش قصد داریم تا نگاهی دقیق به کاربردهای این نوع از میلگردها بیندازیم:

1. طراحی دیوار برشی

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، یکسری از منطقه‌ها را به عنوان منطقه‌های زلزله خیز می‌شناسند که در نتیجه نیاز است که سازه‌ها، دارای مقاومت‌های بیشتری در برابر نیروهای خمشی و کششی باشند. به همین جهت باید در این منطقه‌ها، دیوار برشی مستقیما به فونداسیون و اسکلت ساختمان متصل شود.

در کل دو نوع دیوار برشی به نام‌های جفت و مونولیتیک وجود دارد و حالا اینکه از کدام نوع در مراحل ساخت استفاده شود دیگر بستگی به نظر مهندس دارد. از اصلی‌ترین بخش‌های این دیوار، می‌توان به میلگرد تقویتی اشاره کرد که می‌تواند از شکستن و کمانش دیوار جلوگیری کند.

2. میلگرد تقویتی در تیرچه بلوک

دومین کاربرد کاربرد میلگرد تقویتی در تیرچه بلوک است که البته باید به جرات گفت که تیرچه بلوک‌ها جزو مهم‌ترین بخش‌های هر سازه هستند؛ چرا؟ چون باید تمامی نیروهای فشاری و واردی که از طبقات بالا به آن‌ها وارد می‌شود را تحمل کنند و اگر به صورت اصولی پیاده سازی نشوند، قطعا می‌تواند تاثیرات مخربی را به جا بگذارد.

برای همین نیاز است که تیرچه بلوک‌ها دارای مقاومت‌هایی بالایی باشند؛ برای افزایش مقاومت تیرچه بلوک معمولا میلگردهای آجدار یا میلگردهای تقویتی استفاده کرد که حالا این موضوع هم بستگی به بررسی‌ها مهندس و نظر نهایی‌اش دارد.

3. میلگرد تقویتی در فونداسیون

میلگرد تقویتی در فونداسیون

در کنار تیرچه بلوک، می‌توان از فونداسیون هم به عنوان مهم‌ترین بخش‌های سازه ساختمانی اشاره کرد. برای اینکه با اهمیت فونداسیون آشنا شوید، بهتر است بدانید که تمامی وزن‌های ساختمان، قبل از اینکه به زمین منتقل شود، همگی وارد فونداسیون شده و در نهایت وارد زمین می‌شوند.

اصلا مهم نیست که سازه شما چند طبقه دارد؛ اگر به فکر مقاومت و کیفیت سازه هستید، باید حتما تمامی نکات لازم در اجرای فونداسیون را رعایت کنید. یکی از مصالحی که در ساخت فونداسیون استفاده می‌شود، میلگردها هستند که قبل از استفاده در اندازه‌های معینی، برش یا خم می‌شوند و در نهایت از آنها در فونداسیون استفاده می‌شود.

در ساخت فونداسیون از میلگردهای تقویتی نیز استفاده می‌شود که البته در کنار میلگرد تقویتی، از میلگردهای معمولی نیز استفاده می‌کنند تا بتوانند مقاومت فونداسیون را افزایش دهند.

نحوه محاسبه وزن میلگرد تقویتی

نحوه محاسبه میلگرد تقویتی در نگاه اول شاید ساده به نظر برسد؛ چون فرمول بسیار ساده‌ای دارد که باعث می‌شود تا این طرز تفکر در ذهن افراد مختلفی به وجود بیاید. ولی باید بدانید که این کار به عهده مهندسان و طراحان پروژه است و باید تمامی این مراحل محاسبه را با استفاده از نرم افزارهای مخصوص انجام دهند.

معمولا نحوه محاسبه میلگرد تقویتی با استفاده از فرمول زیر انجام می‌شود:

تعداد میلگردهای تقویتی کل پروژه × طول کلی یک عدد میلگرد تقویتی × وزن کلی یک عدد میلگرد تقویتی

 

انواع آرماتوربندی میلگرد تقویتی

اگر بخواهیم مراحل آرماتوربندی را به صورت خیلی خلاصه توضیح دهیم، باید بگوییم که در این مراحل، میلگردها را خم و سپس به یکدیگر متصل می‌کنند. اما باید بدانید که آرماتوربندی میلگردهای تقویتی دارای انواع مخلتفی هستند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نوع اتکا و خرک اشاره کرد.

البته میلگردهای تقویتی هم در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از آنها هم طریقه آرماتوربندی مخصوص به خودشان را دارند. این انواع مختلف عبارتند از:

  •       میلگرد تقویتی راستا
  •       میلگرد تقویتی خاموت
  •       میلگرد تقویتی سنجاقی
  •       میلگرد تقویتی رکابی

 

مقالات مرتبط

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

گندله‌ سازی و کنسانتره آهن را بیشتر بشناسید

راهنمای مطالعه آشنایی با گندله سازی و کنسانتره آهنکنسانتره آهن چیست؟فرایند تولید کنسانتره آهنگام اول(تولید کنسانتره آهن؛ خردایش)گام […]

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین عرضه می‌شود که هر کدام از آنها دارای کارایی و ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند

آرماتورگذاری پی

محدودیت آرماتورگذاری پی

آرماتور های لازم برای مقاطع محدودیت آرماتورگذاری پی ها و شمع ها بر اساس نیروهای وارد بر آن مقاطع در حالت حد نهایی با رعایت محدودیت های زیر محاسبه می شوند .
در پی ها قطر میلگرد ها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آن ها از یکدیگر ، نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر و بیشتر از ۳۵۰ میلی متر در نظر گرفته شود .
در پی های حجیمی که در آن ها ابعاد و حجم بتن مستقل از نیاز های محاسباتی در نظر گرفته می شوند ، رعایت حداقل آرماتور خمشی ضرورتی ندارد .

انواع پشم شیشه در بازار

انواع پشم شیشه در بازار

راهنمای مطالعهمواد تشکیل دهنده پشم شیشهانواع پشم شیشهکاربرد انواع پشم شیشهضخامت پشم شیشهجایگزین پشم شیشهاستفاده از مواد […]

مزایا و معایب ورق اجدار

مزایا و معایب ورق آجدار

در مقاله به مزایا ورق اجدار و معایب ورق اجدار، به همراه خصوصیات آن پرداخته شده است.

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

راهنمای مطالعهآشنایی با انواع ورق‌های فولادیانواع ورق های فولادی۱-ورق فولاد نورد گرمموارد استفاده از ورق‌های فولادی نورد […]

محصولات

2 thought on “همه چیز درباره میلگرد تقویتی و بررسی کاربرد آن
  1. شفیعی

    برای خرید میلگرد باید تماس بگیرم؟

    • tehranahanblog

      بله میتوانید به کارشناسان ما مراجعه کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *