تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین عرضه می‌شود که هر کدام از آنها دارای کارایی و ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

تیرآهن هاش یا بال پهن هم یکی از مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که از آن به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی یاد می‌کنند. هاش درواقع همان کلمه H انگلیسی است که اگر به شکل ظاهری تیرآهن هاش نگاه کنید، متوجه می‌شوید که شباهت زیادی به این حرف انگلیسی دارد که دلیل نام گذاری آن هم به خاطر همین شکل ظاهری است.

تیرآهن هاش یکی از انواع تیرآهن سبک و سنگین است که در مقایسه با تیرآهن‌های معمولی، دارای بال‌های پهن‌تری هستند و از نظر اندازه هم، می‌توان گفت که بال و جان تیرآهن هاش تقریبا در یک اندازه است.

همانطور که از موضوع این محتوا هم مشخص است، تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین عرضه می‌شود که هر کدام از آنها دارای کارایی و ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند و در این پست هم قصد داریم تا تفاوت اساسی انواع تیر آهن سبک و سنگین را با هم بررسی کنیم.

برای دیدن قیمت های به روز آهن آلات به صفحه اصلی تهران آهن مراجعه کنید.

انواع تیر آهن بال پهن

انواع تیر آهن بال پهن

در کل سه نوع تیرآهن بال پهن یا تیرآهن هاش وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

 

1. تیرآهن هاش سبک

تیرآهن هاش سبک که آنها را به اختصار با علائم HEA هم می‌شناسند؛ ارتفاع این تیرآهن‌ها نسبت به عرضشان، کمتر است و همچنین ضخامت بال (8 الی 31 میلی‌متر) و ضخامت جان (5 الی 16.5 میلی‌متر) کمتری نسبت به دو نوع دیگر دارند.

 

2. تیرآهن هاش سنگین

تیرآهن هاش سنگین را با علائم اختصاری HEB می‌شناسند. برخلاف تیرآهن هاش سبک، تیرآهن‌های هاش سنگین دارای ارتفاع و عرض یکسانی هستند؛ ولی ضخامت بال (6 الی 19 ملی‌متر) تیرآهن هاش سنگین نسبت به ضخامت جان (10 الی 36 میلی‌متر) آنها بیشتر است.

 

3. تیرآهن های فوق سنگین

تیرآهن‌های فوق سنگین را با علائم HEM می‌شناسند. ارتفاع این نوع تیرآهن از عرض آنها بیشتر است و معمولا ضخامت جان (20 الی 40) این تیرآهن، از ضخامت بال (12 الی 21) آنها بیشتر است.

 

تفاوت تیرآهن هاش سبک و هاش سنگین

تیرآهن هاش هم یکی از انواع تیرآهن سبک و سنگین به شمار می‌رود که علاوه بر مزایا زیادی که دارند، دارای تفاوت‌های بسیاری هم هستند؛ این تفاوت‌ها می‌تواند باعث تمایز آنها در کارایی آنها شود. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین فرق بین تیرآهن سبک و سنگین را با هم بررسی می‌کنیم:

 

1. تفاوت در وزن

وزن را می‌توانید جزو اولین فرق بین تیرآهن سبک و سنگین تیرآهن هاش اسم برد. درواقع اگر به اسم این دو تیرآهن هم نگاه کنید، می‌توانید متوجه وزن آنها شوید. تیرآهن‌های هاش سبک به دلیل وزن کمتری که نسبت به تیرآهن‌های هاش سنگین را دارند، این اسم را از آن خود کردند.

تیرآهن هاش سبک به دلیل وزن کم، در قسمت‌هایی به مانند ساخت و سازهای معمولی استفاده می‌شود و تیرآهن هاش سنگین به دلیل وزن بیشتری که دارند، در مصارف صنعتی از آنها استفاده می‌شود.

تیرآهن هاش سنگین به دلیل وزن زیادی که دارد، سعی می‌کنند تا از آنها در قسمت‌های پایین‌تر سازه استفاده شود؛ چون در صورت استفاده از قسمت‌ها بالا، می‌توانید باعث ایجاد فشارهای زیادی به بدنه‌ی سازه شود.

 

2. تفاوت در ابعاد

در بررسی تفاوت انواع تیرآهن سبک و سنگین بهتر است که نگاهی به بخش ابعادهای تیرآهن هاش سنگین و سبک و هم بیندازیم. ضخامت جان و بال تیرآهن هاش سنگین تقریبا با یکدیگر برابر هستند و سایز ارتفاع و طول تیرآهن هاش سنگین هم باهم برابر است.

ولی این ابعاد در هاش سبک کمی تغییر می‌کند؛ به این صورت که ضخامت جان تیرآهن هاش سبک، کمتر از ضخامت بال است و همچنین طول بال کمتری نسبت به ارتفاع دارد.

 

3. تفاوت در استحکام

استحکام هم یکی دیگر از تفاوت اساسی انواع تیر آهن سبک و سنگین است؛ همانطور که در مورد اول هم گفتیم، وزن تیرآهن هاش سنگین، بیشتر است و به همین دلیل می‌تواند نیروهای کششی بیشتری را تحمل کند.

 

4. فرآیند تولید تیر آهن هاش یا بال پهن

شرکت‌ها برای ساخت تیرآهن هاش سبک، فقط کافی است که یک مجموعه رول معمولی استفاده کنند؛ ولی برای ساخت تیرآهن هاش سنگین، شرکت‌های تولید کننده نیاز به روش‌های نورد چند جهته دارند تا بتوانند شکل هاش (H) را به خوبی در آن پیاده کنند.

 

5. کاربردهای تیرآهن هاش سنگین چیست؟

همانطور که در بالاتر هم توضیح دادیم، تیرآهن هاش یکی از انواع تیرآهن سبک و سنگین است که به خاطر ویژگی‌های متفاوت، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. در کل می‌توان گفت که تیرآهن‌ها به منظور افزایش استحکام سازه و پخش کردن نیروهای وارد شده استفاده می‌شوند.

تیرآهن هاش هم از این قائله مستثنی نیستند؛ ولی تیرآهن هاش سبک به دلیل وزن کمتر، در سازه‌هایی از آنها استفاده می‌شود که نیاز به استحکام کمتری دارند و تیرآهن هاش سنگین هم در بناهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به استحکام بیشتری است.

از تیرآهن‌های هاش سنگین به دلیل وزن و مقاومت بالاتری که نسبت به تیرآهن هاش سبک دارند، به عنوان ستون‌های اصلی در ساخت سازه‌های بزرگ استفاده می‌شود. همچنین به دلیل مقاومت و استحکام بالا، از آنها در مصارف صنعتی هم استفاده می‌شود.

 

 

تولید کنندگان تیر آهن هاش سبک و سنگین

تولید کنندگان تیر آهن هاش سبک و سنگین

تیرآهن‌ها هم یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌روند که استفاده فوق العاده زیادی از آنها در کشور می‌شود. انواع تیرآهن سبک و سنگین در ایران وجود دارند که بعضی از آنها به صورت وارداتی و بعضی از آنها هم توسط تولید کنندگان داخلی ساخته و عرضه می‌شود.

اکثر تیرآهن‌های وارداتی، معمولا از کشورهایی به مانند کره جنوبی، اسپانیا و اوکراین هستند که البته به دلیل شرایط فعلی، واردات تیرآهن از کشور اوکران، کمرنگ شده.

البته واردات مقاطع فولادی به مانند تیرآهن، نسبت به چند سال گذشته بسیار کمتر شده؛ چرا که شرکت‌های تولید کننده زیادی در داخل ایران راه اندازی شدند و محصولات باکیفیتی را ارائه می‌کنند. در بین تمامی این کارخانه‌ها، می‌توان از کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد البرز ایرانیان، کارخانه فولاد غرب آسیا و جهان فولاد به عنوان بهترین‌ها اسم برد.

 

قیمت تیر آهن هاش سبک و سنگین

تیرآهن‌ها یکی از تجهیزاتی هستند که قیمت آنها به صورت روزانه تغییر می‌کند؛ اگر شما قصد استعلام انواع تیرآهن سبک و سنگین را داشتید، می‌توانید با بخش فروش تیم تهران آهن تماس بگیرید.

شرکت تهران آهن یکی از برترین شرکت‌هایی است که در زمینه فروش آهن آلات ساختمانی و صنعتی فعالیت می‌کند که بیش از 20 سال سابقه درخشان در رزومه خودش دارد.

 

مقالات مرتبط

پروفیل

موارد مصرف پروفیل و کاربرد انواع پروفیل صنعتی چیست

موارد مصرف پروفیل ها قسمت بزرگی از پروفیل ها به منظور ساختن در و پنجره ها بکار می رود. پروفیل ها که به صورت گروهی از شماره ۱ تا ۷ (از لحاظ اندازه و مشخصات)

حمل و نقل آهن آلات

حمل و نقل آهن آلات به چه صورت انجام میشود؟

راهنمای مطالعهحمل و نقل آلومینیومحمل و نقل فولادسیستم حمل و نقل جاده ای آهنحمل و نقل ریلی […]

همه چیز در رابطه با پروفیل آبرو دوطرفه

همه چیز در رابطه با پروفیل آبرو دوطرفه

راهنمای مطالعهپروفیل آبرو دوطرفهکاربرد پروفیل آبرو دوطرفهنحوه اتصال پروفیل آبرو دوطرفهنتیجه بندیپروفیل ها در صنعت ساختمان سازی […]

نحوه ی تولید پروفیل

فرآیند و نحوه تولید پروفیل 

در این مطلب به بررسی تولید پروفیل مربع، انواع مختلف، و عوامل موثر بر قیمت پروفیل‌ها می‌پردازد

میلگرد گذاری تیر

میلگرد گذاری تیر چگونه انجام میشود ؟

راهنمای مطالعهمیلگرد گذاری تیر هامیلگرد گذاری دال هادر این مقاله قصد داریم با نحوه ی میلگرد گذاری […]

قوطی پروفیل

چند راه تشخیص برای خرید قوطی پروفیل اصل

قوطی‌های پروفیل اصلی برای پروژه‌های ساختمانی بسیار اهمیت دارند. در این مطلب، به برخی از روش‌های تشخیص و خرید قوطی پروفیل اصل می‌پردازیم.

محصولات

2 thought on “تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟
  1. جلال

    توی قسمت قیمت تیرآهن بر اساس سبک و سنگین بودن جدا کردید؟

    • tehranahanblog

      شما میتونید با مراجعه به صفحه تیرآهن قیمت تیرآهن سبک و سنگین در جدول های جدا مشاهده کنید

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *