مشخصات انواع ورق های آلیاژی

دسته بندی : مجله تهران آهن
مشخصات انواع ورق های آلیاژی

همانطور که می‌دانید، آهن یکی از پرکاربردترین فلزات به شمار می‌رود؛ ولی متاسفانه مقاومت بالایی در دمای بسیار بالا یا در دمای بسیار پایین ندارند و برای همین از آن در صنایع جدید استفاده نمی‌کنند. برای همین کارشناسان و متخصصان، اقدام به ساخت یک ماده‌ای محکم‌تر کردند تا بتوانند از آن در صنایع مختلف استفاده کنند. و اینگونه شد که ورق‌های آلیاژی پا به این دنیا گذاشتند.

در ادامه این پست قصد داریم تا نگاهی به کاربرد انواع ورق آلیاژی بیندازیم. با ما همراه باشید. و همچنین جهت مشاهده قیمت روز ورق از اینجا وارد شوید

ورق آلیاژی چیست؟

قبل از معرفی انواع ورق آلیاژی، بهتر است که نگاهی به بحث معرفی ورق آلیاژی داشته باشیم. ورق‌های آلیاژی درواقع نوعی ورق آهن هستند که البته با ورق‌های آهنی که با آهن خالص تکشیل شدند، فرق دارند. در ساخت ورق‌های آلیاژی، از ورق‌های آهنی استفاده شده که با استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف، تبدیل به ورق‌های آلیاژی شدند.

همه این ترکیبات شیمایی توسط فرآیند نورد گرم تشکیل می‌شوند؛ همانطور گفتیم، برای ساخت ورق‌های آلیاژی از ترکیبات شیمایی مختلفی استفاده می‌شود و همین موضوع می‌توانید باعث تولید تعداد زیادی از انواع ورق آلیاژی شود که همه آنها هم کاربردهای خاص خودشان را دارند.

 

مزایای استفاده از ورق آلیاژی

بعد از آشنایی با ورق آلیاژی، حالا بهتر است که نگاهی به مزایای این ورق‌ها بیندازیم. همانطور که می‌دانید، ترکیب فلزات با یکدیگر یا با غیر فلزات، می‌تواند مزایا زیادی داشته باشد که برای مثال می‌توان به افزایش سختی، کاهش نقاط ذوب و افزایش مقاومت کششی اشاره کرد.

تمامی فلزات خالص، دارای نقطه ذوب بالایی هستند و همین موضوع باعث می‌شود تا تمایل زیادی به نرم و قابل انعطاف بودن داشته باشند. برای مثال می‌توانیم به طلای خالص اشاره کنیم. اگر شما طلای خالص را در معرض گرما و حرارت قرار دهید، به راحتی می‌توانید آن را خم کنید. برای همین اگر دقت کرده باشید، اکثر جواهرات طلا، درواقع از آلیاژ تشکیل شدند.

فلزات هم بسیار واکنش پذیر هستند؛ برای مثال همانطور که می‌دانید، آهن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است؛ ولی اگر آن را در معرض رطوبت قرار دهید، فورا واکنش نشان می‌دهد و به مرور زمان، مقاومت خودش را از دست می‌دهد.

ولی از آنجایی که از چدن به عنوان یک آلیاژ استفاده می‌شود، می‌توانید از آن برای جلوگیری از زنگ زدن آهن استفاده کرد.

 

انواع ورق آلیاژی و طبقه بندی آن بر اساس عنصر آلیاژی پایه

انواع ورق آلیاژی و طبقه بندی آن بر اساس عنصر آلیاژی پایه

همانطور که در بخش معرفی ورق آلیاژی هم گفتیم، این ورق‌ها با استفاده از آلیاژهای مختلف ساخته می‌شوند که هر کدام از آنها هم می‌تواند باعث ایجاد کاربردهای مختلف در ورق‌های آلیاژی شود. در ادامه سعی می‌کنیم تا نگاهی به معرفی و کاربرد انواع ورق آلیاژی بپردازیم.

آلومینیوم: اکسیژنزدایی فولاد

بیسموت: بهبود تراشپذیری

کروم: افزایش مقاومت در برابر سایش

کبالت: افزایش پایداری

مس: افزایش مقاومت در برابر خوردگی

منگز: افزایش مقاومت در دمای بالا و در برابر سایش

مولیبدن: افزایش مقاومت در دمای معمولی

نیکل: افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی

سیلیکون: افزایش مقاومت و خاصیت مغناطیسی

تیتانیوم: افزایش مقاومت

تنگستن: افزایش مقاومت

وانادیوم: افزایش مقاومت در برابر خوردگی و ضربات مختلف

 

انواع ورق به چند دسته تقسیم می شود؟

در بالاتر به چند نمونه از انواع ورق آلیاژی در دسته بندی‌های مختلف پرداختیم. در ادامه قصد داریم تا اسامی کامل از انواع ورق را با هم بررسی کنیم:

  •       ورق سیاه
  •       ورق روغنی
  •       ورق اسید شویی
  •       ورق گالوانیزه
  •       ورق رنگی
  •       ورق آجدار
  •       ورق آلیاژی
  •       ورق استیل
  •       ورق استنلس استیل
  •       ورق ضد سایش
  •       ورق پانچ
  •       ورق قلع اندود
  •       ورق شادولاین

 

آشنایی با انواع ورق های آلیاژی

حالا که آشنایی کلی با ورق‌های آلیاژی و خود آلیاژهای آنها داشتیم، حالا بهتر است که نگاهی به مشخصات ورق آلیاژی داشته باشیم. در ادامه سعی می‌کنیم تا مهم‌ترین انواع ورق آلیاژی را با هم بررسی کنیم:

 

1. ورق های آلیاژ فولادی

زمانی از کلمه فولاد در بازار آهن استفاده می‌شود که از آهن یا کربن در ورق‌ها استفاده شده باشد. همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، قطعا در ترکیبات آلیاژ، از مواد مختلفی استفاده می‌شود و همین مواد مختلف می‌تواند باعث ایجاد ویژگی‌های مختلفی شود؛ برای همین باید در انتخاب ورق‌های آلیاژ فولادی، دقت لازم را داشته باشید.

 

2. ورق a516

ورق a516 هم یکی از انواع ورق آلیاژی است که از آن به عنوان دسته ورق‌های آلیاژی گرم یاد می‌کنند. این ورق‌های آلیاژی دارای گریدهای مختلفی هستند که با اینکه اختلاف کمی در ترکیبات شیمیایی این گریدها دیده می‌شود، ولی خواص کاملا متفاوتی دارند.

 

3. ورق a283

ورق‌های a283 در دسته ورق‌های مخزنی قرار دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق آلیاژی می‌توان به خاصیت خم کاری و جوشکاری اشاره کرد. این ورق‌ها هم به مانند ورق قبلی، در چهار گرید مختلف عرضه می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی و کارایی‌های متفاوتی هستند.

 

4. ورق A36

ورق A36 هم یکی دیگر از انواع ورق آلیاژی است با خواص مکانیکی به خصوص و برای محیط‌های دریا تولید می‌شود. این ورق‌ها را با نام ورق‌های دریایی هم می‌شناسند. این ورق‌ها به دلیل اینکه با استفاده از روش نورد گرم ساخته می‌شوند، در دسته ورق‌های گرم قرار دارند.

نکته: مقاله هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم بخوانید.

کاربردهای انواع ورق آلیاژی

کاربردهای انواع ورق آلیاژی

همانطور که می‌دانید، انواع ورق آلیاژی وجود دارد و هر کدام هم به دلایل مختلفی، خاصیت و کاربردهای مخصوص به خودشان را دارند. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین کاربردهای انواع ورق آلیاژی می‌پردازیم:

 

کاربرد ورق آلیاژی A518

از مشخصات ورق آلیاژی A518 می‌توان به مقاومت بالای آن در برابر حرارت اسم برد؛ به خاطر همین ویژگی، از این ورق آلیاژی در صنایعی به مانند صنایع گاز، نفت و پتروشیمی استفاده می‌شود.

 

کاربرد ورق آلیاژی A36

در بالاتر درباره این نوع ورق آلیاژی صحبت کردیم و گفتیم که آن را با اسم ورق دریایی هم می‌شناسند. همانطور که متوجه شدید، از این ورق آلیاژی برای ساخت بدنه کشتی یا قایق استفاده می‌شود. نه تنها قایق و کشتی، بلکه هر وسیله دیگری که بدنه آن با آب تماس داشته باشد می‌تواند از این ورق آلیاژی استفاده کند.

 

کاربرد ورق آلیاژی A283

از این ورق آلیاژی برای ساخت مخزن‌های حمل سوخت استفاده می‌شود. علاوه بر ساخت مخازن حمل سوخت، برای ساخت مخازن پرفشار و کم فشار هم کاربرد دارد.

 

کاربرد ورق آلیاژی ضد سایش

بیشترین استفاده از ورق آلیاژی در کارخانه‌های صنایع غذایی است. برای مثال در دستگاه‌هایی که باعث ایجاد اصطکاک زیادی می‌شوند که برای مثال می‌توان به دستگاه‌های خمیر سازی اشاره کرد.

همچنین در ساخت یخچال‌های صنعتی با دمای پایین هم از ورق آلیاژی ضد سایش استفاده می‌شود.

 

کاربرد ورق آلیاژی آجدار

این ورق دارای ویژگی‌های زیادی است که باعث شده در صنایع زیادی به مانند صنایع غذایی، پتروشیمی، پالایشگاه و در جاهای که نیاز به اصطکاک زیاد است استفاده شود.

چند نکته قابل توجه در خرید ورق های ST52

ورق ST52 هم یکی از انواع ورق آلیاژی است که به خاطر مقاومت بالایی که دارد، در صنایع مختلفی از آن استفاده می‌شود و کاربرد زیادی دارد. برای همین باید یکسری نکاتی را قبل از خرید این ورق آلیاژی دقت کنید:

  1. توجه به نرمالایز بودن کالا
  2. توجه به استاندارد بودن کالا
  3. اگر قصد خرید ورق با ضخامت بالای 50 میلی‌متر را دارید، حتما تست UT را بررسی کنید.
  4. بررسی کنید که حتما در آخر ورق حرف N وجود داشته باشد. به معنای Normalized.

 

خصوصیات مکانیکی ورق آلیاژی

البته به دلیل تفاوت در مشخصات ورق آلیاژی، ممکن است که هر کدام از آنها دارای خصوصیات مکانیکی متفاوتی باشند. ولی موارد زیر در اکثر آنها ثابت است:

  •       مقاومت کششی بالا
  •       مقاومت سختی بالا
  •       قابلیت شکل پذیری
  •       قابلیت سخت کاری

 

عوامل موثر بر قیمت ورق فولاد آلیاژی

در ادامه سعی می‌کنیم تا اصلی‌ترین دلایلی که می‌تواند بر روی قیمت انواع ورق آلیاژی تاثیر بگذارد را با هم بررسی کنیم:

  •       قیمت جهانی سنگ آهن
  •       نرخ دلار
  •       نوع ورق آلیاژ

 

ورق ‌های آلیاژی چه انواعی دارند؟

انواع ورق ‌های آلیاژی

درکل ورق های آلیاژی به دو روش نورد گرم و نورد سرد ساخته می‌شود؛ به ورق‌هایی که با روش نورد گرم ساخته می‌شوند “ورق‌های سیاه” و به ورق‌های آلیاژی که با روش نورد سر ساخته می‌شوند “ورق سرد” یا “ورق روغنی” گفته می‌شود.

به غیر از روش ساخت، این ورق‌ها بر اساس شکل ظاهری هم به دو دسته ورقه‌های کویل (رول فرم) و ورق‌های بریده شده (شیت فرم) تقسیم می‌شوند.

به غیر از موارد بالا، این ورق‌ها بر اساس عناصر به کار رفته در ترکیبات آنها هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در بالا به این موضوع پرداختیم.

 

ورق آلیاژی چگونه تولید می‌شود؟

همانطور که در بالا گفتیم، ورق‌های فولادی یکی از مقاطع فولادی به شمار می‌روند و به مانند بقیه مقاطع فولادی، با روش‌های نورد گرم یا سرد ساخته می‌شوند.

 

 

مقالات مرتبط

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هنگام خرید ورق به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

راهنمای مطالعهآشنایی با انواع ورق‌های فولادیانواع ورق های فولادی۱-ورق فولاد نورد گرمموارد استفاده از ورق‌های فولادی نورد […]

تاثیر نرخ دلار بر قیمت آهن

تاثیر نرخ دلار بر قیمت آهن

با بیان اینکه قیمت آهن در یک ماهه اخیر کاهش قیمت داشته و روند نزولی به خود گرفته است،به نظر قیمت آهن در یک ماه آینده افزایش قیمت خواهد داشت

ورق گالوانیزه

چگونگی تولید ورق گالوانیزه

در این مطلب از سایت تهران آهن به بررسی نحوه تولید ورق گالوانیزه، مزایا،  کاربردهای آن  و کوتینگ در ورق گالوانیزه خواهیم پرداخت.

فرق بین نبشی و سپری چیست؟

فرق بین نبشی و سپری چیست؟

نبشی و سپری دو تا از پر استفاده‌ترین مقاطع فولادی به شمار می‌رود
که بیشترین کاربرد آنها در مصارف صنعتی و ساختمانی است؛ کاربردهای
نبشی و سپری تقریبا شبیه به هم است؛ ولی هر کدام از آنها یکسری
ویژگی‌هایی دارند که باعث می‌شوند تا در جاهای مختلفی از آنها استفاده شود.

همه چیز در مورد تیرآهن ۱۴

همه چیز در مورد تیرآهن ۱۴

در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را تیرآهن ۱۴ آشنا کرده و اطلاعات لازم و ضروری را بدهیم
پس امیدوارم تا آخر ای مقاله ما را همراهی کنید.

انواع اتصالات جوشی

انواع اتصالات جوشی | حالت های جوشکاری + کاربرد آن ها

راهنمای مطالعهاتصال لب به لباتصال روی هماتصال سپریاتصال گوشه گونیااتصال پیشانیانواع اتصالات جوشیجوش شیاریجوش گوشهجوش کام و […]

محصولات

2 thought on “مشخصات انواع ورق های آلیاژی
  1. poya

    قیمت ورق سیاه همیشه در حال نوسانه؟

    • tehranahanblog

      بله قیمت ها نوسان داره

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *