روش تولید میلگرد ترمکس چگونه است؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

میلگردها جزو اصلی‌ترین، مهمترین و الزامی‌ترین مصالح در پروژه های
ساختمان سازی به شمار می‌روند؛ همین اهمیت و ارزش بالا باعث شده
تا انواع مختلفی از این میلگردها تولید شود که یکی از انواع مختلف
آن، میلگرد ترمکس است.

روش تولید میلگرد ترمکس چگونه است؟

میلگردها جزو اصلی‌ترین، مهم‎ترین و الزامی‌ترین مصالح در پروژه‎های ساختمان سازی به شمار می‌روند؛ همین اهمیت و ارزش بالا باعث شده تا انواع مختلفی از این میلگردها تولید شود که یکی از انواع مختلف آن، میلگرد ترمکس است.

در واقع میلگردهای ترمکس دارای مقامت بالاتری نسبت به بقیه میلگردها هستند و برای همین دارایی کارایی متفاوتی هم نسبت به بقیه میلگردها می‌باشند.

جهت مشاهده لیست قیمت میلگرد کلیک کنید

میلگرد ترمکس چیست؟

میلگردهای ترمکس بر اساس یک تکنولوژی به نام QST ساخته می‌شوند که در واقع مخفف شده سه کلمه Quenching and self-tempering است که به زبان فارسی نیز معنی خوب آب دیده را می‌دهد.

همانطور که در بخش مقدمه هم توضیح دادیم، این میلگردها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند که به دلیل همین مقاومت و استحکام بالا، می‌توانند برای ساختمان‌هایی که در معرض نیروهای جانبی بیشتری هستند، بسیار کارساز و مفید باشند.

میلگرد ترمکس را در زبان انگلیسی با نام Thermex rebar می‌شناسند که نام تجاری آن نیز به صورت TMX است. فناوری QST که در بالاتر هم توضیح دادیم هم یک فناوری ثبت شده از کشور آلمان است. البته این محصول در بازارهای ایران، زیاد کارایی ندارد؛ در صورتی که حدود 80 درصد از بازار هند را به خودش اختصاص داده.

همچنین بیش از 60 درصد کل بازار میلگرد جهان نیز در اختیار این نوع محصول است.

 

میلگرد ترمکس چگونه تولید میشود؟

میلگرد ترمکس چگونه تولید میشود؟

حالا که اطلاعات کلی را درباره میلگرد ترمکس به دست آوردیم، بهتر است که نگاهی کلی و جزئی به مراحل تولید میلگرد ترمکس بیندازیم. در ادامه این بخش ما اطلاعات کامل درباره تولید میلگرد ترمکس را به شما ارائه می‌دهیم:

 

مرحله اول: پیشگرم کردن

در اولین مرحله از تولید میلگردهای ترمکس، شما باید شمش‌ها را که جزو موادهای اولیه هستند را تهیه کنید. سپس باید شمش‎های تهیه شده را پیشگرم کنید. البته این مراحل پیشگرم کردن، فقط مخصوص به میلگرد ترموکس نیست و برای ساخت هر نوع میلگرد دیگری نیز باید این کار را انجام دهید.

پیشگرم کردن باعث می‌شود تا قابلیت شکل پذیری شمش افزایش پیدا کند. در واقع این شمش‌ها را در یکسری کوره‌های مخصوص قرار می‎دهند و آن را به دمای 1200 درجه می‌رسانند.

 

مرحله دوم: نورد گرم

اکثر میلگردها از روش نورد گرم به وجود می‌آیند؛ به این صورت که پس از پیشگرم کردن شمش‌ها، باید آن را از بین غلتک‌های مخصوصی عبور دهید؛ عبور دادن شمش‌ها در چندین مرحله انجام می‌شود که در هر مرحله نیز قطر آنها کاهش پیدا کرده و طول آنها افزایش پیدا می‌کند.

 

مرحله سوم: خنک سازی

در بالاتر توضیح دادیم که میلگردهای ترمکس بر اساس تکنولوژی QST یا Quenched self-Tempered ساخته می‌شود؛ در واقع استفاده از این تکنولوژی برای ساخت میلگرد ترمکس به معنای خنک سازی میلگرد نورد گرم است. یعنی پس از اینکه میلگردها در مرحله نورد گرم به شکل مدنظر رسیدند، حالا باید در این روش به صورت کامل خنک شوند.

البته مراحل خنک سازی میلگردهای ترمکس هم به دو صورت مختلف انجام می‌شود که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  •       کوئنچ: اگر با مراحل نورد گرم آشنا باشید، می‌دانید که میلگردهایی که از خط نورد عبور می‌کنند، دارای دمای بسیار بالایی هستند که شاید این دما حتی به بالای 1000 درجه سانتی‌گراد هم برسد. در این مرحله، باید دمای میله‌های گداخته شده را با استفاده از آب، خنک کنند. در واقع همین فرآیند خنک سازی میله‌های گداخته شده با استفاده از آب یا روغن را کوئنچ می‌نامند. مراحل خنک سازی میلگرد در این روش به این صورت است که میلگردهای گداخته شده را به داخل یک محفظه مخصوصی هدایت می‌کنند و سپس آب سرد را در همان محفظه، به گردش درمی‌آورند. این کار باعث می‌شود تا دمای میلگردهای گداخته شده، تا حد زیادی کم شود.
  •       بسترهای خنک کننده: در روش کوئنچ، در واقع فقط سطح بیرونی میلگرد تا حد زیادی خنک می‌شود؛ ولی همچنان گرمای زیادی در داخل این میلگرد و در واقع در هسته میلگرد وجود دارد. میلگرد جزو محصولات رسانا به شمار می‌رود؛ به اینصورت که در صورت خنک سازی، مجددا و به خاطر گرم بودن هسته آن، گرما دوباره سطح خارجی آن وارد می‌شود که یعنی مراحل خنک سازی به روش کوئنچ نمی‌تواند به اندازه کافی مفید باشد. برای همین همین در روش بسترهای خنک کننده، میلگردهای داغ را بر روی همین بسترهای خنک کننده قرار می‌دهند تا به دمای محیط برسند.

 

مطالعه بیشتر : میلگرد ترانس چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

میلگرد ترمکس چه تفاوتی با میلگرد TMT دارد؟

میلگرد ترمکس چه تفاوتی با میلگرد TMT دارد؟

یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که در بین افراد کنجکاو و علاقمند به این حوزه وجود دارد این است که چه تفاوتی در میان میلگرد ترمکس و میلگرد TMT وجود دارد. بهتر است که جواب آخر را در همین اول بدهم؛ هیچ فرقی در میان این دو میلگرد وجود ندارد!

میلگردهای TMT نیز با استفاده از تکنولوژی QST تولید می‌شوند؛ ولی مراحل تولید آنها بر اساس استاندارد ترمکس نیست که همین موضوع باعث می‌شود تا مورد تایید این برند نباشد. در واقع بهتر است اینطور بگوییم که از نظر مراحل و فرآیند انجام کار، نمی‌توانید هیچ تفاوتی را در میان دو میلگرد ترمکس و میلگرد TMT پیدا کنید.

ولی ممکن است که کیفیت نهایی میلگرد TMT کمتر از میلگردهای ترمکس باشد؛ چون همانطور که توضیح دادیم، مورد تایید برند ترمکس نیستند!

 

مقالات مرتبط

بتن با آرماتور و بدون آرماتور

بتن با آرماتور و بدون آرماتور

راهنمای مطالعهمشخصات آرماتور های قابل تعبیه در داخل بتنجنس بتن مسلح همان بتن غیر مسلح خواهد بود […]

میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی چیست و با مزایا و معایب آن آشنا شوید

راهنمای مطالعهمیلگرد سنجاقی چیست؟انواع میلگرد سنجاقی1-میلگرد سنجاقی با خم استاندارد (زاویه 90 درجه دوطرف)2-میلگرد سنجاقی با خم […]

نحوه ی تولید پروفیل

فرآیند و نحوه تولید پروفیل 

در این مطلب به بررسی تولید پروفیل مربع، انواع مختلف، و عوامل موثر بر قیمت پروفیل‌ها می‌پردازد

کوپلینگ میلگرد

همه چیز درباره کوپلینگ میلگرد را بدانید

به عملیات کوپلر میلگرد کوپلینگ coupling گفته می ‌شود که امروزه کاربرد خیلی زیادی در ساختمان ‌سازی و ساخت اعضای بتنی پیدا کرده است.
میلگرد یکی از مهم ترین و اساسی ترین المان ها و اجزای تشکیل دهنده اسکلت ساختمان است.

نحوه محاسبه میلگرد برای یک ساختمان یک طبقه

نحوه محاسبه میلگرد برای یک ساختمان یک طبقه

راهنمای مطالعهمتره چیست؟محاسبه میلگرد فونداسیونکاور چیست؟خم چیست؟1. محاسبه میلگردهای طولی و عرضی فونداسیون2. محاسبه میلگردهای تقویتی برای […]

فرمینگ ورق

فرمینگ ورق چیست و چه مزایایی دارد ؟

راهنمای مطالعهآشنایی با فرمینگفرآیند رول فرمینگ ورقمزایا فرآیند رول فرمینگانواع فرمینگ ورقفرمینگ گرمفرمینگ سردکاربرد قالب های فرمینگخلاصه […]

محصولات

2 thought on “روش تولید میلگرد ترمکس چگونه است؟
  1. poriya

    شما قیمت میلگرد برای تمام کارخونه ها رو دارید؟

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *