آلیاژ ورشو چیست ؟کاربرد و ویژگی های آن را بدانید

دسته بندی : مجله تهران آهن

در دنیای فلزات، آلیاژهای مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها هم
به دلیل خواص و ویژگی‌های متفاوتشان، کارایی‌های مختلفی هم به
خودشان گرفتند که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها، فلز ورشو است.

آلیاژ ورشو چیست ؟کاربرد و ویژگی های آن را بدانید

در دنیای فلزات، آلیاژهای مختلفی وجود دارند که هر کدام از آنها هم به دلیل خواص و ویژگی‌های متفاوتشان، کارایی‌های مختلفی هم به خودشان گرفتند که یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین آنها، فلز ورشو است.

در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن، قصد داریم تا آلیاژ ورشو را با هم بررسی و به توضیح مزایا و معایب آن بپردازیم.

آلیاژ ورشو چیست ؟

از آلیاژ ورشو به عنوان یک آلیاژی اسم می‌برند که بر پایه مس تولید می‌شود. چون حدود 65 درصد از آلیاژهای ورشو، از مس به وجود می‌آید. البته آلیاژهای دیگری هم وجود دارند که از آنها می‌توان به 18 درصد نیکل و 17 روی اشاره کرد.

البته در یکسری از مواقع خاص هم از آلیاژهای دیگری به مانند سرب، قلع و منگنز هم استفاده می‌شود که البته یک درصد ناچیزی و در حد 1 الی 2 درصد هستند. این آلیاژها باعث می‌شوند تا در زمان استفاده از فلز ورشو، خواص بیشتری از خودشان نشان بدهند.

البته بسیاری از آلیاژ ورشو را با نام نیکل نقره ای می‌شناسند و این نامگذاری هم فقط به دلیل ظاهر نقره ای مانند آن است؛ چون در زمان ساخت آن، از هیچگونه نقره استفاده نمی‌شود.

تاریخچه ساخت آلیاژ ورشو هم به دو هزار سال پیش برمی‌گردد که اولین بار توسط چینی‌ها کشف شد. این کشف آنها هم در زمان ذوب کردن سنگ معدن مس-نیکل بود که آن را با عنوان مس سفید می‌شناختند. ولی در اواخر قرم 16 میلادی و به دلیل اینکه سنگ‌های معدن دارای رنگ‌هایی مایل به قرمز بودن، نام آن به مس کاذب یا مس نیکل تغییر پیدا کرد.

درنهایت این نوع سنگ‌ها توسط اشخاص هندی، وارد قاره اروپا شد و پس از چندین سال، به چیزی تبدیل شده که امروزه آن را به عنوان آلیاژ ورشو می‌شناسند.

خواص ورشو

خواص ورشو

خواص‌ها فلز ورشو، شباهت بسیار زیادی با خواص برنج و برنز دارد. ولی به دلیل میزان نیکلی که در ساخت آن استفاده می‌شود، باعث شده تا رنگ متفاوتی را به خودش بگیرد. همانطور که در بالا هم توضیح دادیم، فلز ورشو دارای رنگی نقره ای مانند است که این رنگ هم به دلیل میزان نیکل می‌باشد. یعنی هر چه میزان نیکل در ساخت آلیاژ ورشو بیشتر باشد، قطعا رنگ آن به سفید نقره ای نزدیک‌تر می‌شود.

حدود 17 درصد هم از آلیاژ روی در ساخت فلز ورشو استفاده می‌شود که هر چه میزان روی در آن بیشتر باشد، باعث می‌شود تا مقاومت بیشتری را در برابر خوردگی داشته باشد و همچنین نقطه ذوب آن را هم کاهش می‌دهد. ولی این مورد باعث می‌شود تا میزان شکل پذیری آن هم کمتر از قبل شود.

آلیاژ ورشو را در دسته فلزات سخت می‌شناسند که می‌تواند مقاومت بالایی را در برابر سایش نشان دهد. این آلیاژ همچنین قابلیت هدایت گرمایی و الکتریکی را دارد و علاوه بر سایش، مقاومت بالایی را در برابر خوردگی از خودش نشان می‌دهد.

 

کاربرد آلیاژ ورشو

کاربرد آلیاژ ورشو

در ادامه بحث مربوط به ورشو، بهتر است که نگاهی هم به کاربرد آلیاژ ورشو بیندازیم تا درک بهتری را از این آلیاژ داشته باشیم. اینکه فلز ورشو دارای کارایی و کاربرد زیادی است که اصلا شکی در آن نیست که می‌تواند به خواص فوق العاده آن باشد. در ادامه برخی از این کاربردهای مهم را به شما توضیح می‌دهیم:

 

1. ساخت اشیاء زینتی

همانطور که چندین بار هم توضیح دادیم، فلز ورشو دارای ظاهری براق و نقره ای مانند است که همین موضوع باعث شده تا کاربردهای زیادی را در ساخت اشیاء زینتی داشته باشد.

 

2. آبکاری

در قرن 19 میلادی، نیکل را به عنوان جایگزین مس می‌شناختند که همین موضوع باعث شده تا آلیاژ ورشو، کارایی زیادی را در آبکاری داشته باشد. برای همین از فلز ورشو در ساخت محصولاتی به مانند کلید، رادیاتور اتومبیل، درب توپی و … استفاده می‌شود.

دلیل آن هم می‌توان به خاطر مقاومت و سخت‌تر بودن نیکل در مقایسه با مس باشد.

جهت مشاهده خدمات آبکاری کلیک کنید.

3. ضرب سکه

این کارایی آلیاژ ورشو می‌توان نشان از تاریخچه بلند مدت آن داشته باشد. اگر اطلاعاتی در زمینه تاریخ داشته باشید، می‌دانید همیشه حکومت‌های مختلف، برای ساخت سکه از فلزات خاصی استفاده می‌کردند که یکی از همین فلزات خاص، مربوط به فلز ورش می‌شد.

 

طراحی و ساخت اجزای ظریف ساختمان

به دلیل خواص و ویژگی‌های بالای آلیاژ ورشو، این فلز توانست تا کارایی‌هایی زیادی در بحث اجزای ظریف ساختمان داشته باشد که البته این کارایی‌ها هم در اوایل سال 1920 میلادی آغاز شد. این فلزات به دلیل ظاهر زیبا و مقامت بالا، توانستند در ساخت اجزای زیر، مورد استفاده قرار گیرند:

  •       درب
  •       پنجره
  •       نرده
  •       وسایل مربوط به لوله کشی
  •       نوارهای تزئینی
  •       نرده تراس
  •       و …

 

مزایای آلیاژ ورشو

فکر کنم که تا اینجای مقاله، توانستید با مزایای آلیاژ ورشو آشنا شوید. ولی در این بخش قصد داریم تا نگاهی جزئی‌تر را به مزایای آلیاژ ورشو دشاته باشیم. به موارد زیر دقت کنید:

  •       ظاهری براق و زیبا
  •       جایگزینی بهتر و ارزان‌تر برای نقره
  •       مقاومت بالا در برابر خوردگی
  •       مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی مختلف
  •       خواص مکانیکی بالا
  •       قابلیت هدایت گرمایی و الکتریکی
  •       کاربردهای حساس به مانند هوا فضا، پزشکی، آزمایشگاهی و …
  •       قابلیت چکش خواری
  •       قابلیت ماشین کاری
  •       و …

 

معایب آلیاژ ورشو

البته که هر چیزی در کنار مزایا، قطعا معایبی هم دارد که فلز ورشو هم این قائله، مستثنی نیست. در ادامه نگاهی به معایب آلیاژ ورشو هم می‌ندازیم:

  •       مقاومت پایین در برابر خراش و فرو رفتگی
  •       مقاومت پایین در برابر تنش
  •       مقاومت پایین نسبت به اسیدهایی به مانند کروم و نیتریک

 

مقالات مرتبط

اتصال دو تیر به تیر اصلی

اتصال تیر به تیر | اتصال دو تیر اصلی به یکدیگر

برای اتصال دو تیر اصلی به یکدیگر بهتر است که شاه تیر با دهانه بزرگتر در داخل شاه تیر با دهانه کوچکتر قرار گیرد. با ما همراه باشید.

فرمینگ ورق

فرمینگ ورق چیست و چه مزایایی دارد ؟

راهنمای مطالعهآشنایی با فرمینگفرآیند رول فرمینگ ورقمزایا فرآیند رول فرمینگانواع فرمینگ ورقفرمینگ گرمفرمینگ سردکاربرد قالب های فرمینگخلاصه […]

روش تشخیص عیوب ورق گالوانیزه

روش تشخیص عیوب ورق گالوانیزه

از آنجایی که به علت مقاومت بالای ورق های گالوانیزه در برابر
خوردگی و زنگ زدن، دارای کاربردهای زیادی در صنایع مختلف
است، شناسایی و خرید ورق هایی کاملا مرغوب و عاری از هرگونه
لک، خراش، شوره و یا گل باشند، در اولویت خواهد بود.
در این مقاله سعی داریم با روش های تشخیص عیوب ورق گالوانیزه
بیشتر آشنا شویم.

پروفیل ساوه

نبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زند

راهنمای مطالعهنبض تولید لوله و پروفیل ساوه به کندی می زندلیست های سیاه و خواسته های لوله […]

انواع قوطی های موجود در بازار

معرفی قوطی های موجود در بازار

تنوع قوطی ها در ضخامت، جنس و ابعاد، کاربردهای متنوعی را برای آنها به ارمغان آورده است ، در این مقاله به معرفی انواع قوطی های موجود در بازار می پردازیم.

لوله آتشخوار چیست

لوله آتشخوار چیست و استانداردهای آن را بیان کنید

راهنمای مطالعهلوله آتشخوار چیست؟مشخصات و ویژگی های لوله آتشخواربدون درز بودنتطابق ضخامت با میزان تحمل فشار و […]

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *