آلیاژ اینکونل چیست؟ اینکونل چه خصوصیت هایی دارد؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

از آلیاژ اینکونل می‌توان به عنوان یکی از موثرترین آلیاژهای حال حاضر
در صنعت فولاد اسم برد که به دلیل ویژگی‌های منحصربفردش، توانسته
تا کاربردهای زیادی را در صنایع هسته‌ای، ساخت خودرو، هوا فضا،
توربین‌های بادی و … به دست بیاورد.

آلیاژ اینکونل چیست؟ اینکونل چه خصوصیت هایی دارد؟

از آلیاژ اینکونل می‌توان به عنوان یکی از موثرترین آلیاژهای حال حاضر در صنعت فولاد اسم برد که به دلیل ویژگی‌های منحصربفردش، توانسته تا کاربردهای زیادی را در صنایع هسته‌ای، ساخت خودرو، هوا فضا، توربین‌های بادی و … به دست بیاورد.

همچنین این نوع از آلیاژها، دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها هم دارای خواص‌های متفاوتی می‌باشند. در ادامه این مقاله از سایت تهران آهن ، قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره این نوع آلیاژ، به شما ارائه دهیم.

آلیاژ اینکونل چیست؟

آلیاژ اینکونل چیست؟

قبل از اینکه به توضیح مواردی به مانند ویژگی یا انواع مختلف این نوع آلیاژ برویم، در مرحله اول بهتر است که ببینیم اصلا آلیاژهای اینکونل چه نوع آلیاژی هستند. آلیاژ اینکونل برای اولین بار توسط یک تیمی به نام Wiggin Alloys و در دهه 40 میلادی تولید شد. این آلیاژها بر پایه نیکل تولید می‌شوند که به همین خاطر، می‌توانند مقاومت بالایی را در برابر موارد مختلفی به مانند اکسیداسیون، فشار بالا و خوردگی نشان دهند.

در ساخت این نوع آلیاژ، از عناصر مختلفی به مانند کروم، نیکل، آهن، کبالت، گوگرد، کربن، مولیبدن، منگنز، فسفر و … وجود دارد که هر کدام از آنها هم به دلیل خواص‌های مختلف، می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی را به آلیاژ اینکونل بدهند که در ادامه، بیشتر درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

البته معمولا در دماهای بالا، از آلیاژهای استیل و آلومینیوم استفاده می‌شود که اینکونل به دلیل ویژگی‌های مشابه، می‌تواند جایگزین مناسبی برای آنها باشد.

ویژگی های آلیاژ اینکونل چیست؟

در بالاتر هم، اشاره کوتاهی به ویژگی های آلیاژ اینکونل داشتیم که گفتیم مقاومت‌های بالایی را در بحث خوردگی و زنگ زدگی دارند که این ویژگی ها را هم مدیون عناصری به مانند نیکل، کروم و … هستند. ولی ویژگی های این آلیاژ، به همین چند مورد ختم نمی‌شود.

در ادامه، نمونه‌های بیشتری را از آلیاژهای اینکونل به شما معرفی می‌کنیم:

  •       مقاومت بالا در برابر نیتریک، هیدروکلریک اسید، اسید فسفریک و …
  •       مقاومت و خواص مکانیکی عالی در دمای بالا و همچنین در دمای پایین
  •       مقاومت بالایی در برابر انواع مختلف خوردگی نشان می‌دهد.
  •       قابلیت مقاومت به اکسیداسیون داخل
مطالعه بیشتر : فولاد کم آلیاژ پر استحکام چیست و چه نکاتی دارد ؟

انواع مختلف آلیاژهای اینکونل

انواع مختلف آلیاژهای اینکونل

آلیاژهای اینکونل هم به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها هم دارای ویژگی های خاص خودشان هستند. در ادامه، تمامی این انواع مختلف را به شما معرفی می‌کنیم:

1. اینکونل 600

این نوع از آلیاژ اینکونل، دارای مقامت‌های بسیار بالایی در برابر مواردی به مانند اکسیداسیون و دما هستند.

2. اینکونل ۶۱۷

این نوع آلیاژ اینکونل 600 را می‌توان به عنوان آلیاژ نیکل-کروم-کبالت-مولیبدن با دمای بالا معرفی کرد که می‌توانند مقاومت بالایی را در مواردی به مانند خوردگی و اکسیداسیون از خودشان نشان دهند.

3. اینکونل ۶۲۵

این نوع از آلیاژ اینکونل می‌تواند مقاومت بالایی را در زمان اعمال تنش نشان دهد که در اصطلاح، آن را با عنوان چقرمگی می‌شناسند.

4. اینکونل 690

در این نوع از آلیاژ اینکونل، کبالت کمتری استفاده شده؛ البته کاربرد این نوع آلیاژ مربوط به مصارف هسته‌ای و بخش‌هایی می‌شود که نیاز به مقاومت خاصی دارند.

5. اینکونل 718

این نوع از آلیاژهای اینکونل دارای استحکام بسیار بالایی هستند که این استحکام را از طریق فاز گاما دبل پرایم به دست آوردند. همچنین از قابلیت جوشکاری آنها هم می‌توان به عنوان یک ویژگی منحصربفرد اسم برد.

6. اینکونل ۷۲۵

اینکونل 725 هم یکی دیگر از انواع آلیاژهای اینکونل به شمار می‌رود که در واقع همان اینکونل 625 است؛ با این فرق که برای افزایش خواص مکانیکی، دارای عناصر تقویت کننده بیشتری است.

7. اینکونل 751

در این نوع از آلیاژهای اینکونل، مقدار عنصر آلومینیوم بیشتری نسبت به بقیه وجود دارد. دلیل اینکار به دلیل افزایش استحکام آن در دمای 1600 درجه فارنهایت است

8. اینکونل 792

اینکونل 792 یکی دیگر از انواع آلیاژهای اینکونل به شمار می‌رود که به مانند نوع 751، دارای مقدار عنصر آلومینیوم بیشتری است؛ به همین دلیل، مقاومت بالایی را در زمان خوردگی داغ نشان می‌دهد. کاربرد این نوع از آلیاژهای اینکونل در ساخت توربین می‌باشد.

9. اینکونل 939

در مقایسه با بقیه انواع آلیاژ اینکونل، این نوع دارای قابلیت جوشکاری بهتری است.

کاربرد آلیاژهای اینکونل

این نوع آلیاژ به دلیل ویژگی های زیادی که در بالاتر هم درباره آن صحبت کردیم، باعث شده تا در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشد که در بین تمامی آنها، می‌توان از صنعت هوافضا به عنوان مهم‌ترین کاربرد آن اسم برد.

اگر کمی با صنعت هوافضا آشنا باشید، می‌دانید که برای ساخت موشک و شناورهای فضایی، از آلیاژ اینکونل استفاده می‌شود. همچنین در بالا گفتیم که این نوع آلیاژ، دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر گرماست که همین موضوع باعث شده تا از آنها در ساخت اجزای موتور و نازل‌های سوخت، استفاده شود.

همچنین ما در بخش انواع آلیاژهای اینکونل گفتیم که در صنایع هسته‌ای هم از این نوع آلیاژ استفاده می‌شود. این کاربرد هم به دلیل مقاومت بالا در قسمت خوردگی و فرسایش است.

اینکونل چه خصوصیاتی دارد؟

از مهم‌ترین خصوصیات اینکونل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون
  •       مقاومت بالا در برابر خوردگی داغ
  •       مقاومت بالا در برابر محیط های اسیدی
  •       مقاومت عالی در دمای بالا
  •       و …

 

مقالات مرتبط

نمودار قیمت آهن آلات در سال جدید ۱۴۰۱

نمودار قیمت آهن آلات در سال 1402

در این مطلب قصد داریم در مورد نمودار قیمت آهن آلات سال جدید ۱۴۰۲ و نمودار قیمت آهن سال ۱۴۰۲ صحبت کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید.

همه چیز در رابطه با بیس پلیت (صفحه ستون)

همه چیز در رابطه با بیس پلیت (صفحه ستون)

راهنمای مطالعهبیس پلیت چیست و دارای چه کاربردی می باشد؟انواع بیس پلیتمشخصات فیزیکی بیس پلیتشابلون بیس پلیت […]

انواع تیر

تیرچیست و انواع تیر (تیرچه) کدامند؟

راهنمای مطالعهانواع تیر در سازه های اسکلت فلزیتیرچهشاه تیرهاتیرهای پیرامونیتیر نعل درگاهیتیرچه پیش ساخته خرپاییمزایای استفاده تیرچه […]

سوله چیست

سوله چیست ؟ و کاربرد آن

سوله چیست  : به سازه های فلزی شیب دار که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می شوند سوله گویند، از این نوع سازه ها در کارخانه ها ، انبارها ، آشیانه های هواپیما ، مرغداری ها ، سالن های ورزشی ، فروشگاه های بزرگ ، تعمیرگاه ها و غیره استفاده می شود .

گابیون بندی

گابیون بندی چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد ؟

راهنمای مطالعهگابیون چیست؟کاربرد های گابیون بندیمشخصات فنی گابیون بندیویژگی ها و مزایای گابیون بندیاحتمالا شما در مسافرت […]

کاشت میلگرد

هر آنچه که باید در مورد روش های کاشت میلگرد بدانید

اگر در حال ساخت یک ساختمان یا سازه هستید، احتمالا از زبان معمار یا پیمانکار اصطلاح (کاشت میلگرد) را شنیده اید.

تمام افراد می دانند که استفاده از میلگرد در سازه های بتنی، به منظور افزایش استحکام و مقاومت بتن می باشد

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *