آهن گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

آهن گالوانیزه ورقی فولادی یا آهنی است که توسط یک لایه روی پوشانده شده تا این محصول در برابر زندگ زدگی مقاوم شود به گونه ای که حتی در صورتی که این لایه روکش از بین برود، آهن به هیچ عنوان زنگ نخواهد زد. از این پوشش برای لوله های آب و امثال آن مورد استفاده قرار می گیرد.

آهن گالوانیزه

آهن و فلز دو عنصر بسیار کاربردی برای انسان است که نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند ولی این دو محصول به مرور فرسوده شده و آن ها را آسیب پذیر می نماید به همین دلیل مهندسین برای افزایش استقامت فلز و آهن و مقاوم کردن آن ها راه حلی اندیشیده اند که نتیجه تحقیقات آن ها تولید آهن هایی روکش دار تحت عنوان آهن گالوانیزه یا همان ورق گالوانیزه می باشد.

حتما اسم آهن های گالوانیزه را بسیار شنیده باشید ولی ندانید که آهن گالوانیزه چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله می خواهیم به طور کامل شما را با آهنگ گالوانیزه و کاربرد آن آشنا کنیم. برای این کار در ابتدا تعریف مختصری از آهن گالوانیزه خواهیم داشت.

آهن گالوانیزه چیست؟

آهن گالوانیزه ورقی فولادی یا آهنی است که توسط یک لایه روی پوشانده شده تا این محصول در برابر زندگ زدگی مقاوم شود به گونه ای که حتی در صورتی که این لایه روکش از بین برود، آهن به هیچ عنوان زنگ نخواهد زد. از این پوشش برای لوله های آب و امثال آن مورد استفاده قرار می گیرد.

فولادها آلیاژهایی از آهن و کربن هستند که به دلیل استحکام و مقاومت در برابر ضربه، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارند. با این حال، فولادها در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار دارند. زنگ زدگی فرآیندی است که در آن آهن به دلیل واکنش با اکسیژن و آب، اکسید می شود و به شکل زنگ ظاهر می شود. خوردگی نیز فرآیندی است که در آن فلز به دلیل واکنش با مواد شیمیایی، از بین می رود.

گالوانیزه کردن روشی برای محافظت از فلزات در برابر زنگ زدگی و خوردگی است. در این روش، یک لایه نازک روی بر روی فلز کشیده می شود. روی یک فلز فعال است و بنابراین به راحتی در واکنش با اکسیژن و آب، اکسید می شود. این اکسید روی یک لایه محافظ بر روی سطح فلز ایجاد می کند که از آن در برابر زنگ زدگی و خوردگی محافظت می کند.

آهن گالوانیزه چیست

برای اینکه تفاوت گالوانیزه با آهن را بهتر متوجه بشید به این مقاله مراجعه کنید

روش گالوانیزاسیون آهن چگونه است؟

در روش گالوانیزاسیون، فلزی که فاسد می شود را به داخل مذاب یک فلز فاسد نشدنی فرو کرده و بیرون می آورند تا سطح آن را یک لایه فلز فاسد نشدنی فرا بگیرد. به عنوان مثال ورقه های آهنی نازک را درون مذاب فلز روی فرو برده و سپس خارج می کنند تا سطح آن با استفاده از فلز روی پوشانده شده و آهن گالوانیزه بدست بیاید.

کاربرد آهن گالوانیزه

در هنگام بیان کاربردهای آهن گالوانیزه باید مهم ترین ویژگی این آهن ها که همان مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ زدگی هستند را مورد توجه قرار دهید بنابراین این آهن در مکان هایی که خطر زنگ زدگی دارند مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مکان هایی که آهن گالوانیزه کاربرد بسیاری دارد می توان به لوله های آب، لوله های بخاری، کابینت ها و … اشاره کرد.

بنابر همین دو خاصیت مهم ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی به علت دارا بودن کاوری از جنس روی بر آن، می‌توان کاربردهای زیر را نیز برای آن متصور گردید:

در ساخت قطعات خودرو: از آهن گالوانیزه در صنعت خودروسازی و برای تولیدات قطعاتی؛ همچون شاسی، صفحات خودرو … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ساخت لوله‌های فلزی

لوله‌های فلزی ساخته شده توسط آهن گالوانیزه برای انتقال آب، گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ساخت اجزای ساختمانی

صنعت ساختمان و ساختمان سازی برای تولید قطعاتی؛ مانند نرده، درب، پنجره، راه پله و از این دست موارد به استفاده از آهن گالوانیزه نیاز مبرم دارد.

در ساخت تجهیزات کشاورزی

از آهن گالوانیزه در ساخت ادوات و تجهیزات کشاورزی؛ مانند تانک آب، پشتیبان‌های برقی و … بهره گرفته می‌شود.

در ساخت اجزای صنعتی

آهن گالوانیزه در صنایع مختلف در تولیدات متنوع به کار می‌رود . از جمله این صنایع می‌توان به صنایع الکترونیکی، صنایع نظامی، فضایی و… اشاره کرد.

کاربرد آهن گالوانیزه چه مزیتی دارد؟

  • هزینه تولید پایین

برای گالوانیزه کردن ورقه های فولادی نیاز به ابزاری خاصی نیست به همین دلیل می توان گفت که هزینه تولید آهن گالوانیزه در مقایسه با سایر روش های مقاوم کردن آهن در مقابل خوردگی و زنگ زدگی پایین تر می باشد.

  • افزایش طول عمر

تمامی مراحل تبدیل ورق های فولادی به آهن گالوانیزه برای این است که طول عمر این آهن افزایش یابد. به همین دلیل می توان گفت که عمر طولانی و دوام بالا از اصلی ترین ویزگی های آهن های گالوانیزه به شمار می رود.

  • مقاوم در برابر ضربه

پوشش گالوانیزه می تواند از آهن در برابر ضربه و فرو رفتگی محافظت کرده و حتی زاویه ها و گوشه های آن را نیز پوشش دهد. به همین دلیل آهن های گالوانیزه مقاومت فوق العاده بالایی دارند.

  • شستشوی راحت

آهن های گالوانیزه را می توانید به راحتی و با اسپری کردن آب قلیایی و یا یک پارچه آغشته به آن کاملا پاک کنید که این ویژگی آهن های گالوانیزه از جمله مهم ترین مزیت های این محصول محسوب می شود.

عمر ورق های گالوانیزه چقدر است؟

آهن های گالوانیزه در صورتی که در معرض آب و اسیدهای قلیایی باشند عمر مفید آن ها بین ۲۰ تا ۳۰ سال می باشد ولی چنانچه در محیط به دور از باران های اسیدی باشد، تا بی نهایت عمر می کند. ولی چنانچه قیمت ورق گالوانیزه را با استفاده از این محصول درون مذاب روی قرار گیرد عمری تا حدود ۷۰ سال دارد.

گالوانیزه چیست

مزایای ورق گالوانیزه

  • طول عمر بالا: ورق های گالوانیزه دارای عمر مفید طولانی هستند و می توانند مدت خیلی طولانی در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت کنند.
  • هزینه کم و قرون به صرفه: ورق های گالوانیزه نسبت به سایر روش های محافظت از فلزات، از قیمت مناسبی برخوردار هستند.
  • قابلیت فرم گیری و شکل پذیری: ورق های گالوانیزه را می توان به راحتی فرم داد و شکل داد. این امر باعث شده تا  آنها را برای استفاده در کاربردهای مختلفی مانند ساخت و ساز مناسب می کند.
  • ظاهری زیبا: ورق های گالوانیزه دارای ظاهری زیبا و براق هستند. این امر باعث شده تا آنها را برای کاربردهای بیرونی هم استفاده کنند مانند سقف و دیوار 
  • وزن کم: ورق های گالوانیزه نسبت به سایر فلزات، وزن کمتری دارند. این امر آنها را برای استفاده در کاربردهای سبک تر مانند ساخت و ساز مناسب می کند.
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی: ورق های گالوانیزه دارای مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی هستند. این امر آنها را برای استفاده در محیط های مرطوب و خورنده مناسب می کند.

ورق گالوانیزه

برای دانستن عیوب و معایب ورق گالوانیزه به مقاله عیوب ورق گالوانیزه سر بزنید

معایب آهن گالوانیزه

با وجود محاسن و کاربردهای زیادی که آهن گالوانیزه در تولید قطعات در صنایع مختلف دارد، باز هم مانند سایر موارد دارای نقاط ضعف و معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

دارای حساسیت به خوردگی

با وجود اینکه ورق‌های گالوانیزه به خوردگی مقاوم هستند، اما این مقاومت صددرصدی نبوده و به خصوص در مناطق مرطوب دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌گردند.

دارای قابلیت شکست

آهن‌های گالوانیزه نسبت به آهن‌های معمولی کمی ساختار نرم‌تری دارند و همین موضوع آن را شکننده‌تر می‌کند.

دارای هزینه بالا

آهن گالوانیزه نسبت به آهن‌های معمولی دارای پروسه تولید هزینه برتری است. با این وجود در پروژه‌های بلند مدت به علت مقاومت بالای آن‌ها دارای توجیه اقتصادی است.

نیاز به نگهداری

شرایط نگهداری و حتی حمل و نقل آهن گالوانیزه دارای تفاوت‌هایی است. این آهن‌ها باید تحت شرایطی حمل شوند که پوشش روی آن‌ها تخریب نگردد و به این ترتیب از خوردگی آن محافظت شود.

قیمت آهن گالوانیزه

آهن های گالوانیزه نیز مانند هر محصول دیگری تحت تاثیر قیمت ارز می باشد و دارای نوسانات قیمت بوده و نمی توان قیمت ثابتی را برای آن تعیین کرد. آهن های گالوانیزه کاربردهای زیادی داشته و برای استعلام قیمت آنلاین و روز این محصول می توانید با مشاورین تهران آهن تماس حاصل نمایید.

خرید آهن گالوانیزه

میزان کیفیت آهن های گالوانیزه و عمر آن ها به کیفیت روی ذوب شده و نحوه گالوانیزاسیون آن بستگی دارد و در هنگام خرید این آهن ها باید توجه بسیار زیادی به کیفیت این محصول کرده تا عمر آن طولانی باشد به همین دلیل توصیه می شود آهن های گالوانیزه را از سایت ها و مراکز معتبر خریداری کنید. جهت سفارش باکیفیت ترین آهن گالوانیزه با تهران آهن تماس بگیرید.

مقالات مرتبط

میلگرد حرارتی چیست

میلگرد حرارتی چیست| قیمت میلگرد حرارتی امروز در تهران آهن

راهنمای مطالعهمیلگرد حرارتی چیست؟قیمت میلگرد حرارتی چقدر است ؟نحوه کار آرماتور حرارتیتفاوت میلگرد حرارتی با میلگرد معمولی […]

کاربرد ورق فولادی

کاربرد ورق فولادی و انواع آن

در این متن، به بررسی کاربرد ورق فولادی در صنایع مختلف خواهیم پرداخت که قابلیت استفاده در صنایع مختلف را دارند. لطفا تا اخر مقاله ما را همراهی کنید.

آشنایی با انواع مزایا و معایب سوله خرپایی

آشنایی با انواع مزایا و معایب سوله خرپایی

راهنمای مطالعهسوله خرپایی چیست؟مزایای ساخت سوله خرپاییکاربرد سوله خرپاییساخت سوله تیر ورقیمعروف ترین نمونه های سوله خرپایی […]

هرچیزی که باید در مورد بندیل بندی میلگرد بدانید.

هرچیزی که باید در مورد بندیل بندی میلگرد بدانید.

حتما تا به‌ حال عبارت بندیل بندی کردن میلگرد را شنیده‌اید.
در واقع بندیل بندی میلگرد، یک نوع روش برای بسته‌بندی
میلگرد است. در این روش از تسمه فلزی استفاده می‌شود.
لازم به ذکر است که مرحله بسته‌بندی در آماده سازی میلگرد
برای تحویل به مشتریان بسیار مهم است. این مرحله معمولا
با عبارت بندیل شناخته می‌شود و یک نوار فلزی قطور به دور
میلگردها بسته می‌شود. موارد مهمی وجود دارد که در بسته بندی
میلگرد باید‌ به آن‌ها توجه کرد.

نبشی کرنربید چیست و نصب آن چگونه می باشد؟

نبشی کرنربید چیست و نصب آن چگونه می باشد؟

اگر شما کمی با حوزه ساختمان سازی یا فولاد آشنا باشید، می‌دانید
که نبشی یکی از اصلی‌ترین قطعات در این دو حوزه به شمار می‌رود.
ولی همانطور که می‌دانید، مقاطع فولادی، همگی دارای انواع مختلفی
هستند که نبشی هم این قائله مستثنی نیست. در واقع چندین نوع
نبشی وجود دارد که از معروف‌ترین و پر تقاضاترین آنها می‌توان به
نبشی کرنربید اشاره کرد.

موارد استفاده ی پروفیل

موارد استفاده از پروفیل 

در دنیای پیشرفته صنعت و ساختمان، پروفیل‌ها به عنوان اجزای بنیادی در انواع سازه‌ها و نماهای ساختمانی به کار می‌روند. در این مقاله ما را همراهی کنید.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *