شناخت و ارزیابی کارخانه های تولیدی تیرآهن

دسته بندی : مجله تهران آهن

به دلیل پیشرفت صنایع مختلف به مانند ساختمان سازی، باعث شده تا تقاضا
برای تیرآهن بالا بروند و به همین منظور هم تعداد زیاد کارخانه تولید تیر آهن
در سراسر ایران راه اندازی شده است.

شناخت و ارزیابی کارخانه های تولیدی تیرآهن

به دلیل پیشرفت صنایع مختلف به مانند ساختمان سازی، باعث شده تا تقاضا برای تیرآهن بالا بروند و به همین منظور هم تعداد زیاد کارخانه تولید تیر آهن در سراسر ایران راه اندازی شده است.

به حدی که امروزه ایران یکی از برترین کشورهای تولید کننده محصولات فلزی در خاورمیانه و مخصوصا در جهان است که تعداد زیادی از این محصولات به کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

از آنجایی که تعداد زیادی کارخانه تولید تیر آهن در ایران وجود دارد و همچنین کارخانه تولید کننده هم می‌تواند بر روی قیمت محصولات تاثیر بگذارد، پس بهتر است که قبل از خرید و مقایسه قیمت تیرآهن ، با انواع این کارخانه‌ها آشنا باشید.

در ادامه این پست قصد داریم تا شما را با بزرگترین و بهترین کارخانه های تولید محصولات فلزی و مخصوصا تیرآهن آشنا کنیم.

شناخت و ارزیابی کارخانه های تولیدی تیرآهن

همانطور که می‌دانید، امروزه از تیرآهن در صنایع مختلف، به مقدار زیاد استفاده می‌شود که بیشترین استفاده در صنایع ساختمان سازی است؛ برای همین نیاز است که تا برای خرید یک تیرآهن باکیفیت، اطلاعات کافی از انواع کارخانه تیرآهن را داشته باشید.

همین کارایی زیاد باعث شده تا تولید تیرآهن، یکی از فعالیت‌های استراتژیک هر کشوری به شمار برود و به همین منظور، کارخانه های تولید تیرآهن فراوانی راه اندازی شدند.

ولی تعداد زیادی از این کارخانه ها ، دارای مشکلات متعددی هستند و همین مشکلات باعث می‌شود تا در روند تولید و کیفیت محصولات آنها تاثیرات منفی زیادی بگذارد. پس شناخت و ارزیابی کارخانجات تولید تیرآهن علاوه بر اینکه می‌تواند برای خریدار هم به صرفه باشد، می‌تواند برای روسای کارخانه هم مفید واقع شود.

مراحل شناخت و ارزیابی کارخانه ها می‌تواند باعث شناخت موانع تولید شود و با شناخت و رفع این موانع می‌توانند سرعت بهره وری و کیفیت محصولات خودشان را بیشتر کنند.

البته این مشکلات تا حد زیادی در ایران حل شده که می‌تواند به دلیل وجود مهندسین متخصص داخلی و همچنین وجود معادن فوق العاده و موقعیت جغرافیایی عالی ایران برای تولید تیرآهن باشد.

تاریخچه تولید تیرآهن در ایران

تاریخچه تولید تیرآهن در ایران

تولیدات تیرآهن از گذشته در کشورهای خارجی وجود داشت؛ ولی به دلیل تقاضا زیادی که در ایران برای فولاد وجود داشت، اولین کارخانه تولید تیر آهن در سال 1346 افتتاح شد. البته در سال 1346 به مانند الان، مواد اولیه از معادن داخلی بهره برداری نمی‌شد و کارخانه ها مجبور بودند تا مواد اولیه خودشان را از کشورهای دیگر وارد کنند. ولی در هر صورت وجود یک کارخانه تولید تیر آهن در ایران می‌توانست یک قدم رو به جلو برای صنایع مختلف ایران باشد.

مدتی بعد و در دهه 50، یک شرکتی دیگر در استان اصفهان به منظور تولید فولاد و یک سرمایه گذاری فوق العاده راه اندازی شد. البته این کارخانه بعدها و به دلایل مختلف به مشکل خورده بود؛ ولی پس از مدتی پرقدرت‌تر از گذشته فعالیت خودش را ادامه داد.

به غیر این دو کارخانه، چندین کارخانه دیگر هم در ایران فعالیت خودشان را در این زمینه شروع کردند و ایران به حدی در تولیدات فولاد و تیرآهن پیشرفت کرد که امروزه محصولات خودش را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

معرفی جامع کارخانه های تولید تیرآهن در ایران

اسم و برند کارخانه های تولید تیرآهن می‌توانند باعث تغییر قیمت‌های محصولات آنها شوند؛ یعنی علاوه بر وزن، کارخانه تولید کننده هم می‌تواند برای افزایش یا کاهش قیمتهای تیرآهن تاثیر زیادی بگذارد.

البته به دلیل اینکه همه تیرآهن‌های موجود در بازار ایران، توسط کارخانه های داخلی تولید می‌شوند، باعث شده تا قیمت تیرآهن‌های داخلی به نسبت رقبای خارجی بسیار کمتر باشد. ولی باز هم تفاوت قیمت‎های زیادی میان کارخانه های مختلف تولید تیرآهن در ایران دیده می‌شود.

برای همین بهتر است که با این شرکت‌های تولید کننده آشنا باشید که در ادامه هم به معرفی بزرگترین و بهترین این شرکتها می‌پردازیم.

 

شرکت های بزرگی که در ایران تیرآهن تولید می کنند

شرکت های بزرگی که در ایران تیرآهن تولید می کنند

همانطور که در بخش تاریخچه تولید تیرآهن در ایران هم متوجه شدیم، ایران در گذشته محصولات فولادی خودش را از کشورهای دیگر وارد می‌کرد؛ ولی به مرور زمان و با راه اندازی تعداد زیاد کارخانه تولید تیر آهن، ایران دیگر از واردات محصولات فلزی بی نیاز شده و الان خودش به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده محصولات فلزی فعالیت می‌کند.

در ادامه قصد داریم تا نگاهی کوتاه به مقایسه کارخانه های تولید تیرآهن بیندازیم.

بزرگترین کارخانه‌ های تولیدکننده تیرآهن را بشناسید.

1. کارخانه ذوب آهن اصفهان

حتی اگر شما در زمینه‌های مربط به فولاد هم فعالیت نداشته باشید، به احتمال زیاد نام این کارخانه را شنیدید. کارخانه ذوب آهن اصفهان جزو قدیمی‌ترین و بهترین کارخانه های تولید محصولات فلزی در ایران به شمار می‌رود.

طبق امکانات فوق العاده‌ای که این کارخانه دارد، می‌تواند تیرآهن 12 و 32 را تولید کنند.

2. کارخانه تیرآهن نورد آریان

آریان یکی از باکیفیت‌ترین شرکتهای تولید محصولات فلزی به شمار می‌رود؛ به حدی که اکثر محصولات خودش را به خارج از ایران صادر می‌کند. این کارخانه در حوالی استان تهران وجود دارد سایز محصولات از 16 تا 27 متغیر است.

3. گروه ملی صنعت فولاد

از این کارخانه می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین‌ کارخانه های تولید محصولات فلزی نام برد. این کارخانه به دلیل ساختار فوق العاده‌ای که در آن پیاده شده، می‌تواند محصولات متنوعی از این دسته را تولید کند که محصولاتی به مانند نیم بال، پهن، موازی و سبک فقط بخشی از محصولات آنها هستند.

4. شرکت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان هم به مانند ذوب آهن اصفهان، جزو معروف‌ترین کارخانه تولید محصولات فلزی به شمار می‌رود. این کارخانه با مساحت بیش از 8 کیلومتر، نه تنها در زمینه تجهیزات فلزی، بلکه یکی از بزرگ‌ترین کارخانه های ایران به شمار می‌رود.

5. شرکت فایکو

فایکو هم یکی دیگر از کارخانجات تولیدی تیرآهن به شمار می‌رود که که آن را با اسم کارخانه فولاد البرز ایرانیان هم می‌شناسند. این کارخانه دارای امکانات و تجهیزات فوق پیشرفته‌ای است که با کمک این تجهیزات می‌تواند تیرآهن‌های 16 الی 26 را تولید کند.

همچنین فایکو یکی از بزرگترین کارخانه تولید تیر آهن هم به شمار می‌رود که حجم تولیدی آن 750 تن اعلام شده.

جهت مشاهده قیمت تیرآهن فایکو کلیک کنید.

6. کارخانه شاهین بناب

کارخانه شاهین بناب هم به مانند صنعت شهریار و صنعت بناب، جزو زیرمجموعه مجتمع فولادی بناب به شمار می‌روند که در زمینه تولید تیرآهن بال نیم پهن موازی و نیمه سبک فعالیت می‌کنند.

 

7. کارخانه جهان فولاد غرب

از کارخانه جهان فولاد غرب می‌توان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه های تولید تیرآهن اسم برد که در سال 1387 و در استان کرمانشاه راه اندازی شد. ظرفیت تولید این کارخانه 300 هزار تن است.

 

بزرگ‌ترین کارخانه تولید تیرآهن کدام است؟

در بین 7 کارخانه‌ای که در بالا معرفی کردیم، کارخانه های زیر جزو بزرگ‌ترین کارخانه های تولید تیرآهن به شمار می‌روند:

  •       ذوب آهن اصفهان
  •       نورد آریان
  •       فایکو
  •       شاهین بناب
  •       جهان فولاد غرب

تفاوت تیرآهن های تولیدی کارخانه ها در چیست؟

تفاوت تیرآهن های تولیدی کارخانه ها

همانطور که در پستهای قبل هم به این موضوع اشاره کردیم، قیمت همه محصولات فلزی با وزن آنها رابطه مستقیمی دارد. یعنی اینکه هر چه وزن آنها بیشتر باشد، قیمت آنها هم بیشتر است و تیرآهن هم از این قائله مستثنی نیست.

جدای از بحث وزن، موارد دیگری هستند که می‌توانند بر روی قیمت تیرآهن تاثیرات خودشان را بگذراند که کارخانه تولید تیر آهن هم یکی از همین موارد است. در بالا به معرفی کارخانه های تولید تیرآهن پرداختیم که در بین موارد بالا، قیمت کارخانه ذوب آهن نسبت به بقیه بیشتر است که البته می‌تواند به خاطر کیفیت بالا و وزن استاندارد محصولاتش باشد.

اهمیت قیمت در اسم کارخانه تولید تیر آهن به حدی زیاد است که بسیاری از افرد سودجو سعی می‌کنند تا محصولات درجه دو یا پایین‌تر را با نام شرکتهای معتبری به مانند ذوب آهن اصفهان بفروشند.

 

مقالات مرتبط

لوله مانیسمان چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله مانیسمان چیست و چه مشخصاتی دارد؟

لوله‌های مانیسمان یا بدون درز هم یکی از همین آهن آلات به شمار میروند که در صنایع
مختلفی به مانند صنعت خودروسازی، قابل استفاده هستند.

مزایا و معایب ورق اجدار

مزایا و معایب ورق آجدار

در مقاله به مزایا ورق اجدار و معایب ورق اجدار، به همراه خصوصیات آن پرداخته شده است.

پیش بینی باز آهن آلات در سال جدید

پیش بینی بازار آهن آلات سال جدید

راهنمای مطالعهروند بازار آهن آلات در سال 1403قیمت میلگرد در بازاروضعیت بازار آهن آلات در این روزهاتحلیل […]

آرماتورگذاری پی

محدودیت آرماتورگذاری پی

آرماتور های لازم برای مقاطع محدودیت آرماتورگذاری پی ها و شمع ها بر اساس نیروهای وارد بر آن مقاطع در حالت حد نهایی با رعایت محدودیت های زیر محاسبه می شوند .
در پی ها قطر میلگرد ها نباید کمتر از ۱۰ میلیمتر و فاصله محور تا محور آن ها از یکدیگر ، نباید کمتر از ۱۰۰ میلی متر و بیشتر از ۳۵۰ میلی متر در نظر گرفته شود .
در پی های حجیمی که در آن ها ابعاد و حجم بتن مستقل از نیاز های محاسباتی در نظر گرفته می شوند ، رعایت حداقل آرماتور خمشی ضرورتی ندارد .

انکربولت چیست و با انواع آن آشنا شوید

انکربولت چیست و با انواع آن آشنا شوید

ابزارهای متفاوتی برای سازه های مختلف وجود دارند که همه آنها نیز
ویژگی و امکانات مخصوص به خودشان را داشته که همین امکانات و
ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در جاهای مخصوصی از آنها استفاده شود.

پروفیل لوله

پروفیل لوله

راهنمای مطالعهپروفیل لوله و موارد مصرف آنلوله چیست؟نام های رایج و بازاریموارد مصرف لوله هاموارد مصرف پروفیل […]

محصولات

1 thought on “شناخت و ارزیابی کارخانه های تولیدی تیرآهن
  1. hamed

    واقعا کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از برند های عالی تو صنعت آهن آلات محسوب میشه
    خرید تیرآهن از اونجا خیلی مطمئنه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *