لوله درز دار بهتره یا لوله بدون درز؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

از لوله‌های درزدار و بدون درز می‌توان به عنوان
دو نوع کلی از لوله‌ها اسم برد که هر کدام به
دلایل مختلف، دارای ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند
که باعث می‌شود تا کاربردهای متفاوتی را به همراه داشته باشند.

لوله درز دار بهتره یا لوله بدون درز

از لوله‌های درزدار و بدون درز می‌توان به عنوان دو نوع کلی از لوله‌ها اسم برد که هر کدام به دلایل مختلف، دارای ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند که باعث می‌شود تا کاربردهای متفاوتی را به همراه داشته باشند.

ولی چه تفاوت‌هایی میان این دو لوله وجود دارد؟ در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت لوله درزدار با بدون درز آشنا کنیم و کاربردهای آنها را با هم بررسی کنیم.

برای اطلاع از قیمت لوله به ما مراجعه کنید

تفاوت لوله بدون درز و درزدار چیست ؟

در کل لوله‌های فولادی را با نام لوله بدون درز و لوله درزدار می‌شناسند. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خودشان را دارند؛ برای مثال در روش لوله بدون درز، به هیچ وجه از روش جوش استفاده نمی‌شود. ولی در روش درزدار، در کنار مراحل دیگر، از روش جوش نیز استفاده می‌شود.

ولی تفاوت لوله درزدار با بدون درز فقط به همین موضوع ختم نمی‌شود. در ادامه این محتوا شما را بیشتر با فرق بین لوله درز دار با بدون درز آشنا می‌کنیم.

لوله بدون درز چیست ؟

قبل از بررسی وجه تمایز لوله درزدار با بدون درز بهتر است که به طور کامل با آنها آشنا شویم و سپس به بررسی آنها بپردازیم. اصلی‌ترین تفاوت لوله درزدار با بدون درز در کیفیت آنهاست که در بررسی‌هایی که انجام شده، مشخص شد که لوله‌های بدون درز، کیفیت بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار دارند.

معمولا محصولات فولادی با روش بدون درز، در قطرهای پایین تولید می‌شوند؛ چون تولید لوله‌های فولادی بدون درز در قطرهای بالا می‌تواند هزینه‌های زیادی را در بر داشته باشد.

در ابتدا سعی می‌کردند که با استفاده از روش‌های اکستروژن، اقدام به تولید لوله‌های فولادی بدون درز بکنند؛ ولی پس از مدتی متوجه مشکلات زیادی در این روش شدند و برای همین از روش‌های دیگری به مانند ریخته گری، نورد اکسترود، کشش عمیق و … استفاده کردند.

تاریخچه و کاربرد لوله بدون درز

تاریخچه و کاربرد لوله بدون درز

تاریخچه تولید لوله‌های فولادی بدون درز برمی‌گردد به سال 1880 و زمانی که دو برادر آلمانی، در کارخانه خود، مشغول تولید سوهان از بیلت‌های استوانه‌ای بودند. آنها در حین فعالیت‌های خود، متوجه شدند که اگر غلتک‌های سوهان کاری شده را نسبت به همدیگر زاویه بدهند، هسته بیلت‌ها دچار ضعف خاصی می‌شوند که همین ضعف می‌تواند باعث سوراخ شدن مرکز بیلت شود.

البته این کارها برای ساخت لوله فولادی بدون درز کافی نبود؛ به دنبال این کشف، روش‌های دیگری هم توسط همین برادران آلمانی (برادران مانسمان) کشف شد که مکمل روش‌های قبلی بود. در نهایت در سال 1890، آقای ماکس مانسمان به طور رسمی از روش نورد پلیگر برای تولید لوله بدون درز اسم برد.

لوله‌های فولادی بدون درز دارای کاربردهای بسیار زیاد و فوق العاده‌ای هستند که از آنها در مخازن سوخت CNG، کمپرسور، لوله‌های نفت و گاز و … استفاده می‌شود.

لوله فولادی درزدار چیست ؟

در مراحل تولید لوله‌های فولادی به روش درزادر، از روش جوش استفاده می‌شود و به همین دلیل آن را با اسم لوله‌های درزجوش هم می‌شناسند. بیشترین کاربرد این لوله‌ها در اعماق کوه یا دریا در خطوط انتقال سیالات پرفشار است.

معرفی فرآیند نورد لوله فولادی

در ادامه بحث تفاوت لوله درزدار با بدون درز، بهتر است که نگاهی به فرآیند نورد لوله فولادی بیندازیم؛ در کل فرآیند نورد لوله فولادی به سه بخش طولی، عرضی و مایلی تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها هم روش‌های مخصوص به خودشان را دارند. این روش‌ها بر اساس حرکت قطعه، غلتک و استقرار آنها تعیین می‌شود.

1. نورد طولی

در این روش تمامی محور غلتک‌ها با هم موازی و بر محور غلتک عمود هستند؛ یعنی اینکه تمامی غلتک‌ها، بر خلاف جهت همدیگر حرکت می‌کنند.

2. نورد عرضی

محور غلتک‌ها چه با هم، چه با محور غلتک، موازی هستند. غلتک‌ها هم در نورد عرضی، بر خلاف جهت همدیگر حرکت می‌کنند.

3. نورد مایل

در این روش، غلتک‌ها به گونه‌ای قرار گرفتند که قطعه ترکیبی از هر دو حرکت طولی و عرضی است.

مشخصات فنی لوله بدون درز چیست؟

لوله‌های بدون درز در قطرهای پایین تولید می‌شود. البته به غیر از بحث قطرهای پایین، لوله‌های بدون درز دارای استحکام و کیفیت بالاتری هستند که می‌توان از آن به عنوان تفاوت لوله درزدار با بدون درز اشاره کرد.

موارد کاربرد لوله بدون درز کدام اند؟

از ویژگی های متمایز لوله درزدار و بدون درز می‌توان به فرآیند تولید آنها اشاره کرد. لوله‌های بدون درز، بدون جوش تولید می‌شوند و برای تولید آنها از شمش استفاده می‌شود. یعنی اینکه شمش‌ها پس از حرارت و کشش، در نهایت به لوله تبدیل می‌شوند.

تولید لوله درزدار چگونه است؟

مراحل تولید لوله درزدار دقیقا همان مراحلی است که در بخش “معرفی فرآیند نورد لوله فولادی” به آن پرداختیم.

روش تولید لوله سیاه درزدار

در اولین مرحله از تولید لوله سیاه، با رول کردن سیم پیچ فولادی بر اساس ضخامت شروع می‌شود. پس از رول کردن سیم پیچ فولادی، حالا باید نوار را بر اساس عرض مدنظر خودتان برش دهید.

البته این لوله‌های فولادی توسط به حرکت در آوردن سیم پیچ به کمک غلتک‌ها به وجود می‌آید که در نهایت هم تمامی درزهای موجود را در یک محیط شیمیایی و با کمک روش جوش، جوش داده می‌شود.

تفاوت لوله سیاه درزدار و بدون درز

در لوله‌های فولادی بدون درز و به دلیل اینکه هیچگونه جوشی وجود ندارد، مواد و اندازه آن تقریبا 20 درصد بیشتر از لوله‌های درزدار است. یکی دیگر اصلی‌ترین فرق بین لوله درز دار با بدون درز در بروز عیب در زمان چکش خواری است که در لوله‌های بدون درز، بیشتر دیده می‌شود.

ولی باز هم کیفیت و ماندگاری لوله‌های فولادی بدون درز بیشتر از لوله‌های درزدار است.

استاندارد تولید لوله درزدار

اطلاعات از استاندارد تولید لوله درزدار می‌تواند نشان دهنده کیفیت محصولات باشد. برای همین در ادامه برای شما، متن کامل استاندار این لوله‌ها را قرار می‌دهیم. در بین استانداردهای پایین، API و DIN از بقیه معروف‌تر و محبوب‌تر هستند.

ISIRI: Iranian standard & industrial research institute

IGS: Iranian gas standard

IPS: Iranian petroleum standard

API: American petroleum institute

ASTM: American society for testing & material

AGA: American gas association

MSS-SP: Manufacturer standard society-standard practice

DIN: Deutsches institute for norming e.v

BSI: British standard institution

JIS: Japanese industrial standard

EM: Euro norm

ویژگی‌های لوله بدون درز

از مواد اولیه این دو لوله به عنوان وجه تمایز لوله درزدار با بدون درز اسم بردیم و گفتیم که مواد اولیه لوله‌های بدون درز از شمش‌های فولادی است.

به این شکل که شمش‌های فولادی در ابتدا، پیش گرم می‌شوند و سپس توسط یک سنبه سوراخ می‌شوند. در نهایت هم به کمک غلتک‌ها، ضخامت این لوله‌ها مشخص می‌شود.

ویژگی‌های لوله بدون درز

مزایای لوله درزدار و لوله بدون درز

در ادامه بحث تفاوت لوله درزدار با بدون درز بهتر است که نگاهی به مزایا این دو لوله هم بیندازیم. اولین قسمت از ویژگی های متمایز لوله درزدار و بدون درز مربوط به هزینه‌های آنها می‌شود؛ به این شکل که خرید لوله‌های درزدار مقرون به صرفه‌تر از لوله‌های بدون درز هستند که می‌تواند به دلیل تولید در قطرهای پایین باشد.

درست است که لوله‌های بدون درز، دارای قیمت‌های بالاتری هستند؛ ولی کیفیت و ماندگاری آنها نسبت به لوله‌های درزدار بیشتر است.

 

موارد استفاده لوله درزدار و لوله بدون درز

یکی دیگر از تفاوت لوله درزدار با بدون درز مربوط به موارد استفاده آنها می‌شود؛ لوله‌های درزدار به دلیل قیمت کمتری که دارند، در صنایع مختلف و برای استفاده عمومی، کاربرد دارند. ولی لوله‌های بدون درز به دلیل مقاومت و ماندگاری بالایی که دارند، در صنایع و قسمت‌هایی استفاده می‌شوند که نیاز به ماندگاری بالایی داشته باشند. به مانند ماشین آلات صنعتی.

 

عمده‌ترین تفاوت لوله درزدار و لوله بدون درز

در بالاتر هم اشاره های زیادی به تفاوت لوله درزدار با بدون درز داشتیم؛ ولی در این بخش قرار است تا نگاهی کلی به این تفاوت‌ها داشته باشیم.

 

1. تفاوت ظاهری

شمش فولادی یا همان بیلت، جزو مواد اولیه لوله‌های بدون درز هستند و این در حالی است که مواد اولیه لوله‌های درزدار از کویل نورد گرم ساخته می‌شود.

2. مواد اولیه

دومین فرق بین لوله درز دار با بدون درز در مواد اولیه آنهاست؛ مواد اولیه لوله‌های بدون درز از شمش فولادی و مواد اولیه لوله‌های درزدار از ورق یا تسمه‌های فولادی است.

 

3. کیفیت و مقاومت

لوله‌های درزدار به دلیل وجود درز جوش، دارای مقاومت و تحمل فشار کمتری نسبت به لوله‌های بدون درز هستند.

 

4. کارایی

از لوله‌های درزدار در انتقال خطوط آب با فشار معمولی استفاده می‌شود؛ ولی از لوله‌های بدون درز و به دلیل مقاومت بالا، برای انتقال سیالات پرفشار استفاده می‌شود.

 

5. قیمت

قیمت لوله‌های بدون درز نسبت به لوله‌های درزدار بیشتر است.

تفاوت لوله‌ درزدار و بدون درز | کدام یک بهتر است؟

اینکه کدام لوله بهتر است مربوط به نیاز شما می‌شود؛ در بالا ما به طور کامل به بررسی تفاوت لوله درزدار با بدون درز پرداختیم.

شما با بررسی موارد بالا، می‌توانید آنها را با نیاز کار خودتان مقایسه کنید و بهترین نوع لوله را برای مصارف خودتان انتخاب کنید.

 

راهنمای خرید لوله‌های درزدار و بدون درز

برای خرید لوله‌های درزدار و بدون درز، شما دو راه حل دارید؛ یا باید به صورت حضوری خریداری کنید و یا اینکه باید خرید خودتان را از فروشگاه‌های اینترنتی ثبت کنید.

چه در صورت حضوری و چه غیر حضوری، می‌توانید خرید خودتان را از طریق تیم تهران آهن سفارش دهید.

 

خرید لوله درزدار و بدون درز از تهران آهن

شما برای استعلام قیمت یا خرید لوله درزدار و بدون درز، می‌توانید از سایت تهران آهن اقدام کنید و برای ثبت سفارش می‌توانید با تیم فروش تهران آهن تماس بگیرید.

شماره تماس: ۰۲۱۸۶۰۷۳۰۰۰

آدرس: ابتدای خیابان شریعتی خیابان سمیه بعداز تقاطع مفتح پلاک ۱۱۰ و ۱۰۸

 

 

مقالات مرتبط

میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی چیست و با مزایا و معایب آن آشنا شوید

راهنمای مطالعهمیلگرد سنجاقی چیست؟انواع میلگرد سنجاقی1-میلگرد سنجاقی با خم استاندارد (زاویه 90 درجه دوطرف)2-میلگرد سنجاقی با خم […]

روش تولید میلگرد ترمکس چگونه است؟

روش تولید میلگرد ترمکس چگونه است؟

میلگردها جزو اصلی‌ترین، مهمترین و الزامی‌ترین مصالح در پروژه های
ساختمان سازی به شمار می‌روند؛ همین اهمیت و ارزش بالا باعث شده
تا انواع مختلفی از این میلگردها تولید شود که یکی از انواع مختلف
آن، میلگرد ترمکس است.

حمل و نقل آهن آلات

حمل و نقل آهن آلات به چه صورت انجام میشود؟

راهنمای مطالعهحمل و نقل آلومینیومحمل و نقل فولادسیستم حمل و نقل جاده ای آهنحمل و نقل ریلی […]

آلیاژ اینکونل چیست؟ اینکونل چه خصوصیت هایی دارد؟

آلیاژ اینکونل چیست؟ اینکونل چه خصوصیت هایی دارد؟

از آلیاژ اینکونل می‌توان به عنوان یکی از موثرترین آلیاژهای حال حاضر
در صنعت فولاد اسم برد که به دلیل ویژگی‌های منحصربفردش، توانسته
تا کاربردهای زیادی را در صنایع هسته‌ای، ساخت خودرو، هوا فضا،
توربین‌های بادی و … به دست بیاورد.

وال پست

وال پست چیست و نحوه اجرای آن به چه روشی است؟

در واقع وال پست دارای وظیفه انتقال نیرو از دیوار به فریم ساختمان را دارا می باشد که به همین موجب و انتقال نیرو، دیوار دچار آسیب دیدگی و تخریب بسیار کمتری خواهد شد. با این مقاله از تهران آهن همراه باشید تا مفاهیم بیشتری از وال پست را دریابید. امیدواریم که تا انتهای این مقاله ما را همراهی فرمایید.

اتصال دو تیر به تیر اصلی

اتصال تیر به تیر | اتصال دو تیر اصلی به یکدیگر

برای اتصال دو تیر اصلی به یکدیگر بهتر است که شاه تیر با دهانه بزرگتر در داخل شاه تیر با دهانه کوچکتر قرار گیرد. با ما همراه باشید.

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *