خصوصیات فولاد ابزار گرمکار سخت چیست ؟

دسته بندی : مجله تهران آهن

اگر کمی در حوزه فولاد و آهن آلات فعال باشید، می‌دانید
که محصولات مختلفی با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند
که هر کدام از آنها هم به واسطه ویژگی‌های زیادشان، دارای
کاربردهای مختلفی هستند.
یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این موارد، فولاد گرمکار است.

خصوصیات فولاد ابزار گرمکار سخت چیست ؟

اگر کمی در حوزه فولاد و آهن آلات فعال باشید، می‌دانید که محصولات مختلفی با استفاده از فولاد ساخته می‌شوند که هر کدام از آنها هم به واسطه ویژگی‌های زیادشان، دارای کاربردهای مختلفی هستند.

یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین این موارد، فولاد گرمکار است.

شاید تا حالا کمتر با اسم این نوع از فولاد آشنا شده باشد؛ ولی باید شما را با این واقعیت آشنا کنم که این فولاد دارای کاربردهای زیادی است؛

به طوری که بعد از آشنایی با فولاد گرمکار، با این واقعیت رو به رو می‌شوید که بیشتر وسایلی که در اطراف خودتان مشاهده می‌کنید، همگی از فولادهای گرمکار ساخته شدند.

برای همین در این مقاله از سایت تهران آهن، ما تصمیم گرفتیم تا اطلاعات کاملی را درباره این نوع فولاد، در اختیار شما قرار دهیم.

فولاد گرمکار چیست؟

فولاد گرمکار چیست؟

فولادهای گرمکار را در دسته بندی فولادهای صنعتی هم قرار می‌دهند که این موضوع هم به دلیل مقاومت حرارتی آنهاست که می‌توانند حتی دمای بالای 300 درجه سانتی‌گراد را نیز بدون هیچگونه مشکلی، تحمل کنند.

البته ویژگی، مزایا و کاربردهای فولاد گرمکار به همین چند مورد ختم نمی‌شود. در ادامه، اطلاعات بیشتری را درباره این نوع فولاد را به شما ارائه می‌دهیم.

انواع فولاد گرمکار در صنعت

فولادهای گرمکار هم به مانند انواع محصولات فولادی دیگر، در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام از این انواع مختلف هم دارای کاربردهای مختلفی نسبت به یکدیگر هستند.

در ادامه این بخش، انواع فولاد گرمکار در صنعت را برای شما معرفی می‌کنیم؛ در کل دو نوع فولاد گرمکار داریم که به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  • نوعی که با کمک آب، درجه سختی آنها افزایش پیدا می‌کند.
  • نوعی که در برابر شوک، مقاومت‌های بسیار بالایی را از خودشان نشان می‌دهند.

مشخصات فولاد گرمکار

مشخصات فولاد گرمکار

شرکت تهران آهن در زمینه فروش آهن آلات با دارا بودن تخصص در زمینه قوطی و پروفیل، تیرآهن ، میلگرد ،لوله ، ستونی ، ورق و کلیه آهن آلات صنعتی و ساختمانی کار خود را از سال 1378 شروع نمود و امروز با فکر و ایده هایی جدید و تخصصی تر کار خود را در زمینه فروش و اطلاع رسانی شفاف و سریع به صورت آنلاین بنا نموده است .

در کل در صنعت فولاد، توجه زیادی به فولاد گرمکار می‌شود؛ چون همانطور که احتمالا شما هم توانستید از اسم آن هم حدس بزنید، این فولادها مقاومت بسیار زیادی را در برابر حرارت دارند.

البته از آنجایی که فولاد گرمکار دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف است، پس نمی‌توان گفت که تنها ویژگی منحصربفرد آن فقط مربوط به مقاومت حرارتی آنها می‌شود.

در ادامه این بخش، بخشی از مهم‌ترین مشخصات فولاد گرمکار را برای شما معرفی می‌کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر تغییر شکل
  • مقاومت بالا در برابر کشش‌های گرم
  • مقاومت بالا در برابر سایش‌های گرم
  • استحکام بالا در برابر ضربه‌های گرم
  • مقاومت بالا در برابر شوک‌های حرارتی
  • قدرت ماشین کاری بالا

موارد کاربرد فولاد گرمکار چیست؟

تا به اینجای مقاله، چندین بار اشاره کردیم که فولاد گرمکار دارای کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف است که اکثر این کاربردها نیز به دلیل مقاومت بالای آنها در برابر حرارت می‌باشد.

به طوری که اگر این فولادها را در مدت زمان زیاد در معرض حرارت قرار دهید، نه تنها ذوب نمی‌شوند، بلکه ظاهر خودشان را نیز حفظ می‌کنند.

همین ویژگی فولاد گرمکار باعث شده تا کاربردهای مختلفی را به دست بیاورند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع فولاد را به شما معرفی می‌کنیم:

  • در تولید قالب‌های تزریقی
  • تولید ابزارهای مربوط به ساختن کردن
  • تولید ابزارآلات حوزه مهره سازی
  • تولید انواع مختلف سمباده

سخت کاری فولاد گرمکار

در ادامه معرفی فولاد گرمکار، باید بدانید که مراحل ساخت این فولادها بر اساس آلیاژهای مختلف است. همین تفاوت در آلیاژها باعث می‌شود تا هر کدام از آنها، خواص‌های مختلفی را داشته باشند که تفاوت این خواص‌ها می‌تواند باعث تفاوت در کارایی آنها نیز شود. در ادامه این بخش، بخشی از مهم‌ترین گریدهای فولاد گرمکار را به شما معرفی می‌کنیم:

  • فولاد گرمکار ساخته شده با کروم
  • فولاد گرمکار ساخته شده با تنگستن
  • فولاد گرمکار ساخته شده با مولیبدن
مطالعه بیشتر : فولاد MO40 چیست؟

جمع بندی

فولادهای گرمکار جزو پرکاربردترین فولادهای موجود در صنعت فولاد هستند؛ به طوریکه اگر شما به اطراف خودتان نگاهی بیندازید، ممکن است وسایلی را پیدا کنید که با استفاده از فولادهای گرمکار تولید شده باشند.

اکثر کاربردهای این فولاد به واسطه ویژگی مقاومت حرارتی آنهاست. به طوریکه حتی می‌توانند تا دمای 300 درجه سانتی‌گراد را در مدت زمان طولانی تحمل کنند؛ به طوریکه حتی خم هم نمی‌شوند.

در این مقاله ما سعی کردیم تا اطلاعات کاملی را درباره فولاد گرمکار به شما ارائه دهیم. اگر هر سوالی درباره این مقاله داشتید، می‌توانید از قسمت کامنت‌ها برای ما ارسال کنید.

مقالات مرتبط

گابیون بندی

گابیون بندی چیست و چه مشخصاتی باید داشته باشد ؟

راهنمای مطالعهگابیون چیست؟کاربرد های گابیون بندیمشخصات فنی گابیون بندیویژگی ها و مزایای گابیون بندیاحتمالا شما در مسافرت […]

تولید فولاد در جهان

روش‌های تولید فولاد در جهان چگونه تقسیم بندی میشود

راهنمای مطالعهفولاد چیست و تولید فولاد چگونه می باشد؟ فولاد خام در ایران از دو روش زیر تولید […]

آیا قیمت آهن کاهش می یابد ؟

آیا قیمت آهن کاهش می یابد ؟ قیمت میلگرد چطور ؟

در سال جدید ایا قیمت اهن کاهش میابد ؟ این سوالی است که ذهن خیلی از ما را به خود درگیر کرده است .
در این شرایطی که ما در آن قرار داریم پیش بینی کردن درست قیمت آهن آلات کار درستی نیست و نمیتوان هیچ گونه حدسی در این باره زد .
از سوی دیگر قیمت جهانی شمش و بیلت در حال افزایش است پس در نتیجه قیمت محصولات صادراتی ایران نیز افزایش خواهد یافت.

نیم رخ های مناسب جهت تیر

نیم رخ های مناسب جهت تیر

راهنمای مطالعهتیرهای لانه زنبوریمزایا و معایب تیرهای لانه زنبوریتیرها از نظر باربری جزء اعضای خمشی محسوب می […]

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

تفاوت تیرآهن سبک و سنگین چیست؟

تیرآهن هاش در دو نوع سبک و سنگین عرضه می‌شود که هر کدام از آنها دارای کارایی و ویژگی‌های مخصوص به خودشان هستند

سوله چیست

سوله چیست ؟ و کاربرد آن

سوله چیست  : به سازه های فلزی شیب دار که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می شوند سوله گویند، از این نوع سازه ها در کارخانه ها ، انبارها ، آشیانه های هواپیما ، مرغداری ها ، سالن های ورزشی ، فروشگاه های بزرگ ، تعمیرگاه ها و غیره استفاده می شود .

محصولات

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *